handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar, några svar?


flakkz
2007-05-01, 18:28
Hejsan!

Ska försöka hålla detta inlägget inom vissa rimliga gränser vad gäller antalet ord. Dock planerar jag att ändra om min kosthållning ganska radikalt och behöver lite synpunkter.

Som det ser ut nu så har jag jobbat som brevbärare på Citymail i snart 3 månader. Innan jag fick jobbet tränade jag på gym 2-3 gånger i veckan, ganska casual, utan några större mål. Anser mig själv vara i väldigt god form vad gäller uthållighet och kondition.
Dock har jag alltid vägt förhållandevis lite, men utan att det skulle vara något större problem. Detta hade jag tänkt ändra.

Mitt stora hinder är mitt jobb, börjar 7 på morgonen, sorterar/"ställer" all post fram till runt, 11.00-12.00 beroende på postmängd osv. Efter det äter jag lunch och beger mig ut, min utdelningsrutin är inte direkt samma som vissa andra brevbärare som lunkar runt med sin post som om hela världen stod stilla. Jag ser utdelningsrundan som ett träningspass och anpassar det därefter, detta betyder att jag nästan är ute ur porten innan jag skrivit in portkoden och är därmed helt slut när jag är klar. Ovanpå detta vill jag även lägga på mig en hel del vikt och kunna träna på gym.

Hade planerat att träna 3 gånger i veckan efter jobbet och behöver en vettig kosthållning för att orka detta.

Just nu ser mitt kostschema ut såhär. (I grova drag)

- Frukost: 1,5dl havregryns gröt (Med 1 dl mellanmjöl och 1 dl vatten, skivade torkade persikor samt sötmandlar), 2 st grova mackor med ägg/kaviar på, 1 glas nyponsoppa, omega-3 tablett och 1 dos Mivi Total Plus (Vitamin dryck).


- Halvlunch: Denna infaller runt kl 9-10 på morgonen, eftersom frukosten äts vid 6.00-6.30 på morgonen. En banan och en Yoggi "Yalla" yoghurt dryck. Som intas medan jag sorterar posten osv.


- Lunch: Denna äts som sagt mellan 11.00 och 12.00 beroende på när jag är klar med resten av arbetet. Denna innehåller en stadig måltid av rester från gårdagen, en frukt av valfri sort. Denna måltiden är stor och mättande. Kan inte trycka i mig så jag storknar här eftersom jag sen ska ut och springa och det kan sluta i väldigt grinig mage och ett eventuellt otrevligt toalettbesök *rolleyes*


- Mellanmål: Nu har jag kommit tillbaka och under efterarbetet så sveper jag en proteindrink. Har inte namnet på den i huvudet, men det är ingen gainer utan snarare en måltidsersättare. Utblandad med c:a 3-4dl Minimjölk. Brukar ta en banan också, men har jag redan ätit en vid morgon och lunch så skiter jag i det.

När jag sen ska iväg och träna så äter jag även en pastasallad modell lagom stor innan träningen som inhandlas på Hemköp vid jobbet eller förbereds dagen innan.


- Efter träning: En gainer änsålänge, har läst att nötter ska vara bra, tänkte införskaffa lite cashew nötter och smaska i mig tillsammans med gainern. När jag sen kommer hem hade jag tänkt börja med att svepa lite kvarg utblandat med något mer smaksättande så att jag håller mig till middagen.


- Middag: Valfri middag, brukar äta nyttigt och mycket så att denna måltiden varierar, men sålänge jag blir mätt så har den gjort sitt syfte :)


- Nästa måltid?: Nu är jag inte säker, denna måltiden kommer infalla ungefär vid 9 tiden, dvs en stund innan jag lägger mig. Känner att jag redan tryckt i mig 2 proteintillskott under dagen och att ta en till här känns kanske lite överflödigt? Kan kanske spara kvargen tills nu istället för efter träningen. Middagen kommer ju hamna ganska tätt inpå gainern efter träningen ändå.



Så ser det ut för tillfället, som ni ser är dan väldigt aktiv och jag ska räkna ihpå exakt hur mycket Kcal detta ger på en dag. Men eftersom jag springer i närmare 3 timmar upp och ner i trappor samt cyklar på rundan så vill jag vara säker på att jag hamnar på överskott i kcal väg.

Någon som har några tips eller reflektioner som är de varmt välkomna, jag har inte ätit så här mycket någon gång innan i mitt liv så att trycka i sig denna mängden är redan tungt. Bör noteras att jag inte kommit igång med styrketräningen redan än. Så detta är en skiss över hur det kan se ut de dagar jag tränar.

Tack på förhand! *flex*

CoolHandLuke
2007-05-02, 14:08
Jag skulle nog kolla vikten regelbundet, äta mycket fett och vara uppmärksam på hur mina knän mår.

flakkz
2007-05-02, 17:53
Jag skulle nog kolla vikten regelbundet, äta mycket fett och vara uppmärksam på hur mina knän mår.

Mjo, har sett folk som trycker i sig rapsolja för att få i sig fett, låter lite drastiskt kanske, men är ganska tveksam till det, låter inte helt hälsosamt *rolleyes*

Gädda
2007-05-02, 19:05
Häll oljan i maten, häll på lite på pastan etc. Ett bra och nyttigt sätt att få extra energi.

fluffy_ferret
2007-05-02, 19:35
Jag kan inte nog rekommendera ett ökat intag av sånt som ägg, kött, grönsaker och mjölkprodukter och minskat intag av raffinerade kolhydrater. Skit i lightprodukterna. Det är slöseri av pengar.

Du behöver inte göra skillnad på frukost, lunch och middag vad gäller livsmedlen om du inte vill, utan det går utmärkt att äta middag till frukost och lunch. Jag brukar se till att få i mig båda protein och fett till alla måltider.

fluffy_ferret
2007-05-02, 19:42
Lågfettsprodukterna menade jag... light brukar väl anspela på lågsockerprodukterna.

Yankeee
2007-05-02, 20:04
Lågfettsprodukterna menade jag... light brukar väl anspela på lågsockerprodukterna.

Från början var det "hög"fettprodukter som man bytte till högsockerprodukter. Förbannad? :)

flakkz
2007-05-02, 20:54
Tack för svaren, har räknat lite på det nu, landar på 3280 Kcal om dagen, detta är då den dagen jag tränar, så gainern efter träningen är inräknad. Tycker detta verkar ganska vettigt, med detta så behöver jag bara slurpa i mig runt 0.5dl rapsolja om dagen, känns helt ok.

Proteimmängden är heller inte några problem att uppnå, har hört att man ska hålla sig till 2xkroppsvikten i gram. Även lyckats lokalisera ett gym bara 20 meter från min arbetsplats, så det är fina fisken!

fluffy_ferret
2007-05-05, 21:24
Från början var det "hög"fettprodukter som man bytte till högsockerprodukter. Förbannad? :)

Ja. Mycket vred. Får leta länge efter mina kära små naturella godingar.