handdator

Visa fullständig version : Vad är det för jävla stil?!


Carolinew
2007-05-01, 15:54
Hur fasen kan en arbetsgivare ringa på en eftermiddags helgdag och säga att man är kallad till intervjun dagen efter + utbildning dagarna därefter?!!! Fattar de inte att folk faktiskt har annat för sig och måste planera saker o ting liiite i förväg??? NU har jag nationella prov i skolan då så jag måste säga nej till jobbet bara därför. VAD ÄR DET FÖR JÄVLA STIL!!! *mini* :smash: *gah!*

Mental
2007-05-01, 15:55
Du kanske har missat att det är arbetsgivarens värld där ute.

Kan man så kan man, annars tar de ju en annan som kan helt enkelt

Sverker
2007-05-01, 15:56
Ett test på hur intresserad du är.

machine gun
2007-05-01, 15:56
Tja.. det är tyvärr ganska vanligt förekommande. Söker man jobb förväntas man vara tillgänglig.

David86
2007-05-01, 15:56
Går det inte skjuta upp det då?

Überbiffen
2007-05-01, 15:56
Som en UT2004 skadad person skulle säga (med mörk och skrovlig röst) LIFE IS PAIN GET OVER IT!

:D

Yankeee
2007-05-01, 15:57
Förjävligt att någon erbjuder dig möjlighet till utbildning och jobb.

sissa
2007-05-01, 16:00
Hur fasen kan en arbetsgivare ringa på en eftermiddags helgdag och säga att man är kallad till intervjun dagen efter + utbildning dagarna därefter?!!! Fattar de inte att folk faktiskt har annat för sig och måste planera saker o ting liiite i förväg??? NU har jag nationella prov i skolan då så jag måste säga nej till jobbet bara därför. VAD ÄR DET FÖR JÄVLA STIL!!! *mini* :smash: *gah!*

Tja, de bryr sig inte att du inte kan sålänge nån annan kan istället. ;)

Är det så att de verkligen vill ha en viss specifik person till ett jobb så gäller väl andra spelregler.

Carolinew
2007-05-01, 16:01
Förjävligt att någon erbjuder dig möjlighet till utbildning och jobb.

Hehe okej visst beror ju på hur man ser det iofs, men jag kan ju liksom inte skita i skolan...

Aja... life goes on... får väl vara glad att nån var intresserad öht *screwy*

Prankie
2007-05-01, 16:05
Jag skulle tagit det direkt.

Ne-Yo
2007-05-01, 16:05
Eller så skippar du provet och tar jobbet. :D

mela
2007-05-01, 16:05
Eller så skippar du provet och tar jobbet. :D

Men då får honinte slutbetyg i sina kurser och alltså inget slutbetyg från gymnasiet.

Raggis
2007-05-01, 16:09
Arbetsgivaren anpassar sig självklart inte efter dig.

Var tacksam istället att dom hörde av sig. Det är många som går arbetslösa i vårt avlånga land, fast dom, i många fall, vill arbeta.

L-Sami
2007-05-01, 16:10
Kan inte du göra det nationella provet en annan dag?

Raggis
2007-05-01, 16:10
Men då får honinte slutbetyg i sina kurser och alltså inget slutbetyg från gymnasiet.

Det är väl o ta i. Givetvis ska man prioritera skolan. Men, om man nu skulle råka missa ett nationellt prov, så kan man självklart göra det vid något annat tillfälle.

Allan
2007-05-01, 16:11
Nej, det är inte särskilt smart. Vad är det för typ av jobb?

mela
2007-05-01, 16:14
Det är väl o ta i. Givetvis ska man prioritera skolan. Men, om man nu skulle råka missa ett nationellt prov, så kan man självklart göra det vid något annat tillfälle.

Inte alltid det går. Vi fick inte något tillfälle att göra nationella provet vid ett senare tillfälle, även om vi va sjuka.

Raggis
2007-05-01, 16:15
Inte alltid det går. Vi fick inte något tillfälle att göra nationella provet vid ett senare tillfälle, även om vi va sjuka.

Konstigt. Alla ska ha rätt att få göra det vid något annat tillfälle.

Carolinew
2007-05-01, 16:18
Har fått säga nej nu... men de skulle höra av sig nästa gång de behövde nytt folk... kunde dock dröja ett tag *cry*

Ångrar mig nästan... men jag fick ju fan bara en halvtimme på mig att bestämma mig.. hade det inte varit helgdag hade jag ju kunnat ringa skolan o höra om jag kunnat komma en annan dag men nu får jag ju inte tag i dem... Helt jävla hopplöst. Suck.

KlopFer
2007-05-01, 16:18
Kan inte du göra det nationella provet en annan dag?

Precis, jag vet folk som missat men får göra det vid ett annat tillfälle.

brobban
2007-05-01, 16:19
Hur fasen kan en arbetsgivare ringa på en eftermiddags helgdag och säga att man är kallad till intervjun dagen efter + utbildning dagarna därefter?!!! Fattar de inte att folk faktiskt har annat för sig och måste planera saker o ting liiite i förväg??? NU har jag nationella prov i skolan då så jag måste säga nej till jobbet bara därför. VAD ÄR DET FÖR JÄVLA STIL!!! *mini* :smash: *gah!*
Här har vi en äkta svensk, blir upprörd över att bli erbjuden ett jobb på en helg när det ska slappas. Och därefter gnäller på företaget, och så undrar man varför det går åt helvete i samhället?

mela
2007-05-01, 16:23
Konstigt. Alla ska ha rätt att få göra det vid något annat tillfälle.

Oftast är det två tillfällen man får göra. Men det är inte alltid så.

Carolinew
2007-05-01, 16:24
Här har vi en äkta svensk, blir upprörd över att bli erbjuden ett jobb på en helg när det ska slappas. Och därefter gnäller på företaget, och så undrar man varför det går åt helvete i samhället?

Du... jag hade lätt kunnat komma på intervjun idag istället. Men just imorgon går inte pga att jag trots allt vill ha en utbildning! Går det åt helvet i samhället bara för att man prioriterar sin utbildning menar du?

Dessutom fick ju säkert nån som var mer desperat efter ett jobb det nu. Så egentligen var det ju bra för samhället men dåligt för mig, eller hur? *grr*

Raggis
2007-05-01, 16:26
Vad var det för typ av jobb?

Tolkia
2007-05-01, 16:26
Vad var det för jobb?

Edit: Ekar här tror jag? :D

Allan
2007-05-01, 16:26
Precis som man som arbetstagare har krav på sig finns det också förväntningar på att arbetsgivare ska uppföra sig på ett visst sätt. I det ingår att respektera lediga dagar, ge ordentligt med framförhållning och inte sätta folk i klistret. Det ingår i de etiska riktlinjer som arbetsgivarna gemensamt har kommit överens om.

shadowfire
2007-05-01, 16:30
Precis som man som arbetstagare har krav på sig finns det också förväntningar på att arbetsgivare ska uppföra sig på ett visst sätt. I det ingår att respektera lediga dagar, ge ordentligt med framförhållning och inte sätta folk i klistret. Det ingår i de etiska riktlinjer som arbetsgivarna gemensamt har kommit överens om.

och det gäller alltid menar du? även vid akut brist på arbetstagare som hotar en verksamhet och eventuellt produktionsstopp tex?

Du är kunnig i mångt och mycket Allan, men ibland tar "fackpratet" lite överstyr imo. Kan man så respekterar man givetvis vilodagar, men trots allt så sitter någon på företaget och arbetar själv en dag som denna - vilket säger mig att det troligtvis brinner i knutarna.

shadowfire
2007-05-01, 16:32
Ett tillägg: de kunde inte ta intervjun tidigare eller senare under morgondagen då? Ett nationellt prov/skoldag tar ju knappast hela dagen. Ring dem o säg att du kan komma kvällstid? Är de i akut behov av folk/personal så jobbar de troligtvis redan nu 24h/d med rekryteringen.

babbett
2007-05-01, 16:34
Hur fasen kan en arbetsgivare ringa på en eftermiddags helgdag och säga att man är kallad till intervjun dagen efter + utbildning dagarna därefter?!!! Fattar de inte att folk faktiskt har annat för sig och måste planera saker o ting liiite i förväg??? NU har jag nationella prov i skolan då så jag måste säga nej till jobbet bara därför. VAD ÄR DET FÖR JÄVLA STIL!!! *mini* :smash: *gah!*

Lika bra att få se hur dom är INNAN du ev. börjar jobba där.
I det här fallet är det en lätt sak att avgöra, inget bra ställe att jobba på!

Jompan
2007-05-01, 16:35
Med tanke på Allans och Shadowfires inlägg så skulle jag fundera på om jag vill ha det jobbet. Dels på grund av de Allan skrev, men också om det är som Shadowfire skriver att det brinner i knutarna, är det ett så tryggt jobb att vara på?

Allan
2007-05-01, 16:37
och det gäller alltid menar du? även vid akut brist på arbetstagare som hotar en verksamhet och eventuellt produktionsstopp tex?

Du är kunnig i mångt och mycket Allan, men ibland tar "fackpratet" lite överstyr imo. Kan man så respekterar man givetvis vilodagar, men trots allt så sitter någon på företaget och arbetar själv en dag som denna - vilket säger mig att det troligtvis brinner i knutarna.

Det där skulle jag kunna acceptera som argument men jag tror inte det är så. Det är bara ett exempel på nonchalans och risig planering.

shadowfire
2007-05-01, 17:01
Det där skulle jag kunna acceptera som argument men jag tror inte det är så. Det är bara ett exempel på nonchalans och risig planering.
Möjligt att det är så, men det är farligt att spekulera om sådant man inte vet.

Däremot borde den som nu satt med rekryteringen kunnat ha varit så pass proffsig att denne förklarat läget (motivering).

Det kan ju faktiskt vara så att någon har fått en raket i brasan och de behöver en vikarie snabbt, who knows? :D

Carolinew
2007-05-01, 17:01
Det är inte världens flashigaste jobb, men det kan jag ju knappast förvänta mig vid min ålder och ingen färdig utbildning. Man går runt på stan och förvärvar medlemmar till ideella organisationer. Lönen var iaf bra och jag vill som sagt ha ett jobb.

Shadowfire: Ja, hade jag inte gått i skolan 10 mil härifrån (2 timmars enkel resa med buss) hade jag kunnat ta det en annan tid möjligtvis. Läser på distans typ, men proven måste jag såklart göra i skolan.

Jäjä... :(

Snake
2007-05-01, 17:02
Det kommer fler tåg, Cajjo...

Tolkia
2007-05-01, 17:11
Det är inte världens flashigaste jobb, men det kan jag ju knappast förvänta mig vid min ålder och ingen färdig utbildning. Man går runt på stan och förvärvar medlemmar till ideella organisationer. Lönen var iaf bra och jag vill som sagt ha ett jobb.
OK, det är surt, men det där är inte ett jobb du skall prioritera framför nationella prov. Det är bra med sommarjobb, men de är bara sommarjobb.

Skall man spekulera så är min gissning att det är någon annan som fått ett (i den personens ögon) bättre sommarjobb och sagt ifrån sig jobbet nyligt; jag har lite svårt att se att den branschen sysslar med brandkårsbråttom-utryckningar. Lite oproffsigt att inte beskriva läget, kan jag tycka (min egen erfarenhet är dock att många inte bryr sig särskilt mycket om att iaktta normal hyfs när det gäller just sommarjobb till ungdomar/studenter).

stefannn
2007-05-01, 17:23
Hur fasen kan en arbetsgivare ringa på en eftermiddags helgdag och säga att man är kallad till intervjun dagen efter + utbildning dagarna därefter?!!! Fattar de inte att folk faktiskt har annat för sig och måste planera saker o ting liiite i förväg??? NU har jag nationella prov i skolan då så jag måste säga nej till jobbet bara därför. VAD ÄR DET FÖR JÄVLA STIL!!! *mini* :smash: *gah!*

vad är det för JÄVLA STIL att tacka nej till jobb för att man har annat för sig om man går arbetslös?? jävla lathet och slapphet överallt .. är man arbetslös ska ta mig faan jobbintervjuer med mera gå för allt annat man planerat.. annars ska man inte ha en krona av a-kassa etc..

Trance
2007-05-01, 17:24
vad är det för JÄVLA STIL att tacka nej till jobb för att man har annat för sig om man går arbetslös?? jävla lathet och slapphet överallt .. är man arbetslös ska ta mig faan jobbintervjuer med mera gå för allt annat man planerat.. annars ska man inte ha en krona av a-kassa etc..

Bra koll du har.

z_bumbi
2007-05-01, 17:26
vad är det för JÄVLA STIL att tacka nej till jobb för att man har annat för sig om man går arbetslös?? jävla lathet och slapphet överallt .. är man arbetslös ska ta mig faan jobbintervjuer med mera gå för allt annat man planerat.. annars ska man inte ha en krona av a-kassa etc..

Du har inte läst inläggen i tråden.
Gör det.
Återkom sen.

David86
2007-05-01, 17:45
Precis som man som arbetstagare har krav på sig finns det också förväntningar på att arbetsgivare ska uppföra sig på ett visst sätt. I det ingår att respektera lediga dagar, ge ordentligt med framförhållning och inte sätta folk i klistret. Det ingår i de etiska riktlinjer som arbetsgivarna gemensamt har kommit överens om.
När ska han ringa då, under en lektion när hon går i skolan? Ska han kanske ringa hemifrån kl 8 på kvällen? Hade jag sökt arbete hade arbetsgivaren gärna fått ringa vilken dag som helst vilken tid som helst på dygnet.

Förövrigt hade troligen arbetsgivaren bara två val, ringa och erbjuda henne att komma nästa dag eller helt enkelt skita i henna. Anser du att han gjorde ett dåligt val?

Krille 87
2007-05-01, 18:33
Det är inte världens flashigaste jobb, men det kan jag ju knappast förvänta mig vid min ålder och ingen färdig utbildning. Man går runt på stan och förvärvar medlemmar till ideella organisationer. Lönen var iaf bra och jag vill som sagt ha ett jobb.

Shadowfire: Ja, hade jag inte gått i skolan 10 mil härifrån (2 timmars enkel resa med buss) hade jag kunnat ta det en annan tid möjligtvis. Läser på distans typ, men proven måste jag såklart göra i skolan.

Jäjä... :(



Men herregud damen, om du har nån som helst koll på vad du har sökt så lär du veta att omsättningen på folk är oerhört stor! Sen så lär det finnas ett antal liknande jobb där du bor. Men om du har prov den dagen och verkligen vill ha jobbet så får du ordna det, visa att du är driven och att du verkligen vill ha jobbet, hitta en lösning tillsammas med arbetsgivaren! Hitta lösningar istället för att gnälla!

skaparn
2007-05-01, 18:41
Det är för många ska, borde och är det så här, i denna tråd.

Arbetsgivaren ringde, ville boka in en intervju, hon kunde inte, arbetsgivaren tog någon annan. Visst, jag kan tycka att det är ganska dumt att inte vara mer flexibel när man ska anställa än exemplet, men samtidigt är det fortfarande en rättighet att vara dum i huvudet och förvägra en ung kvinna möjligheten att hinna skriva både provet och bli intervjuad av mig. Som redan skrivet i tråden kan det ju vara en hint om att man nog inte vill jobba där ändå, och det är inte det enda okvalificerade jobbet där ute, så då söker man ett annat.

Så var det med det.

christian
2007-05-01, 19:05
Ingen bra framförhållning av rekryteraren, nej. Gissningsvis har hon/han lovat att få fram en resurs till en viss vecka men sedan glömt bort eller "inte haft tid" och sen blivit pressad av sin chef att få fram någon ASAP.

Normalfallet är nog att bli kallad till intervju någon vecka i förväg för att sedan finna ett anställningsdatum som passar bägge parter.

Yankeee
2007-05-01, 19:07
Äh, jag har flertalet gånger blivit kallad till intervju dagen efter och tom samma dag någon gång. Orka analysera varför det är som det, stfu och gå på intervjun, typ.

Kristian
2007-05-01, 19:29
Oftast när det är dax för en intervju brukar det vara samma vecka som man blir uppringd...såvida det är en fredag då...så framförhållningen kanske kan ses som något kort men så brukar det vara.

Mantus
2007-05-01, 19:32
vad är det för JÄVLA STIL att tacka nej till jobb för att man har annat för sig om man går arbetslös?? jävla lathet och slapphet överallt .. är man arbetslös ska ta mig faan jobbintervjuer med mera gå för allt annat man planerat.. annars ska man inte ha en krona av a-kassa etc..

Är det så jäkla svårt att läsa ett inlägg innan man svarar? Att sedan slänga ur sig allehanda rappakalja utan att ens ha orkat läst ut ett inlägg på sju rader är verkligen höjden av dålig hyfs.

Mantus
2007-05-01, 19:38
Själv skulle jag tveka att gå på en anställningsintervju om arbetsgivaren ringde dagen innan och ville anställa mig, om det inte fanns ett väldigt bra skäl bakom den sena anmälningen. Dock har det mer att göra med att bra jurister är punktliga, ordentliga och har bra framförhållning, en jurist som inte ens bryr sig om de man anställer och inte har gjort en bra plan för nyanställning är antagligen inte en bra arbetsgivare. Endast i nödfall dvs då det inte finns något annat jobb att välja på hade jag valt en slarvig arbetsgivare.

shadowfire
2007-05-01, 21:23
Själv skulle jag tveka att gå på en anställningsintervju om arbetsgivaren ringde dagen innan och ville anställa mig, om det inte fanns ett väldigt bra skäl bakom den sena anmälningen. Dock har det mer att göra med att bra jurister är punktliga, ordentliga och har bra framförhållning, en jurist som inte ens bryr sig om de man anställer och inte har gjort en bra plan för nyanställning är antagligen inte en bra arbetsgivare. Endast i nödfall dvs då det inte finns något annat jobb att välja på hade jag valt en slarvig arbetsgivare.

Själv hade jag tagit det som ett utmärkt tillfälle att löneförhandla och påpekat att jag självklart ställer upp med kort varsel - men till vilket pris?

En arbetsgivare än inte till för folket, hur mycket så många än vill tro att det är så. En arbetsgivare är ingen välgörenhetsorganisation vars uppgift är att försörja världen.

Vilka orsakerna bakom är kan vi ju spekulera kring i evigheter.

Mantus
2007-05-01, 22:05
Själv hade jag tagit det som ett utmärkt tillfälle att löneförhandla och påpekat att jag självklart ställer upp med kort varsel - men till vilket pris?

En arbetsgivare än inte till för folket, hur mycket så många än vill tro att det är så. En arbetsgivare är ingen välgörenhetsorganisation vars uppgift är att försörja världen.

Vilka orsakerna bakom är kan vi ju spekulera kring i evigheter.

Jag menar självklart juristjobb, folk brukar inte anställas med kort varsel inom juristyrket vad jag vet. Det brukar snarare göras en rigorös undersökning av en persons kunskaper och meriter först + ett flertal intervjuer iaf på de lite mer flashigare jobben. Det är iaf den bilden ja fått uppmålad.

Stoltz
2007-05-01, 22:30
Här har vi en äkta svensk, blir upprörd över att bli erbjuden ett jobb på en helg när det ska slappas. Och därefter gnäller på företaget, och så undrar man varför det går åt helvete i samhället?

Det var det som hände eller hur?

Eller var det så att det ringdes på en helgdag och arbetsgivaren ville att hon skulle komma dagen efter, men tyvärr så är hon inte en lat slashas som sitter hemma och inte har något att göra överhuvudtaget, utan någon som faktiskt tar tag i sitt liv och skrivit upp sig på prov så att hon kan göra sin framtid säkrare.

Inte konstigt att samhället går åt helvete med sådan attityd och trångsynthet.

z_bumbi
2007-05-02, 06:55
Själv hade jag tagit det som ett utmärkt tillfälle att löneförhandla och påpekat att jag självklart ställer upp med kort varsel - men till vilket pris?

Du ska gå på stan och rekrytera medlemmar till olika organisationer och din lön baseras det på hur många du rekryterar. Företagstypen är kända för usla förhållanden och att betala ut låga grundlöner, när sen folk upptäcker att det inte är så lätt att rekrytera så många som företaget uppger så brukar de få gå.
Du har även tvingats ställa in ett prov som kan innebära att du inte kommer in på rätt linje på högskolan och antingen tappar du ett år eller så får du läsa något annat på en annan ort vilket merför extra kostnader.

Kan du ge konkreta exempel på hur du skulle löneförhandla?

Thewind
2007-05-02, 11:59
Fick flytta min femtimmarsuppsatts (NP SV B) för att ta truckkort. Gick primus. Ganska skönt att vara ledig tre dagar och få betalt :D . Samt truckkort förståss.

scythe
2007-05-02, 12:03
Bra koll du har.
:laugh: