handdator

Visa fullständig version : kolhydrater är ett elände!


Patrik Cutler
2007-05-01, 14:43
tänkte öka mitt kolhydratsintag ganska rejält. men det verkar ju vara så gott som omöjligt. en kärnfysiker kanske lyckas, men inte jag. min första tanke gick till malto, men det är ju inte bra förutom direkt före o efter träningen. min andra tanke gick till fruktos, vilket jag uteslöt direkt eftersom det är dåligt. hmm tänkte jag. -finns det inga andra långsamma kolhydrater? då kom jag o tänka på att det sägs att havre o liknande med mkt fibrer ska ge energi länge, o vara så himla bra..så jag käkade mer sånt ett tag, tills jag läste på en sida att fibrer kan minsann våra magar inte bryta ner, o innehåller således ingen energi. så......WHERE IN GODS NAME finns kolhydrater?

Überbiffen
2007-05-01, 14:46
Havregryn, pasta, potatis, ris, bröd...

Sebbe_H
2007-05-01, 14:46
Fairing sloow i webshopen?

King Grub
2007-05-01, 14:47
Du kan tillgodogöra dig kolhydraterna i dom mängder som står på paketen i alla livsmedel. Inklusive havregryn.

Handcuff
2007-05-01, 14:47
Bry dig inte om GI. Ät den kolhydratkälla du tycker bäst om.

blekfet2
2007-05-01, 14:48
edit;

Patrik Cutler
2007-05-01, 14:51
tack för svar!

h1tman
2007-05-01, 15:23
drick juice till maten, 1 liter apelsinjuice = 500kcal, upptaget borde inte bli så snabbt då

FreCKo
2007-05-01, 19:33
tänkte öka mitt kolhydratsintag ganska rejält. men det verkar ju vara så gott som omöjligt. en kärnfysiker kanske lyckas, men inte jag. min första tanke gick till malto, men det är ju inte bra förutom direkt före o efter träningen. min andra tanke gick till fruktos, vilket jag uteslöt direkt eftersom det är dåligt. hmm tänkte jag. -finns det inga andra långsamma kolhydrater? då kom jag o tänka på att det sägs att havre o liknande med mkt fibrer ska ge energi länge, o vara så himla bra..så jag käkade mer sånt ett tag, tills jag läste på en sida att fibrer kan minsann våra magar inte bryta ner, o innehåller således ingen energi. så......WHERE IN GODS NAME finns kolhydrater?

Är det inte så att människor inte kan utvinna energi ur rena fibrer? Det GÅR att få ut energi ur havregryn, men vi kan inte få ut lika mycket som vissa djursorter.

Har för mig att det är något sånt, men jag kan ha riktigt fel eftersom sist jag hörde talas om det där var på naturlektionerna för två år sen...

Eddie Vedder
2007-05-01, 19:42
Är det inte så att människor inte kan utvinna energi ur rena fibrer? Det GÅR att få ut energi ur havregryn, men vi kan inte få ut lika mycket som vissa djursorter.

Har för mig att det är något sånt, men jag kan ha riktigt fel eftersom sist jag hörde talas om det där var på naturlektionerna för två år sen...

Fattar inte riktigt va du menar?

Det är klart vi får i oss energi från havregrynen. Alla kolhydrater är ju inte fibrer, långt därifrån, och dessutom innehåller ju havre både fett och protein. Om vi säger att näringsvärdet säger 50-60g kolhydrater per 100 gram så menas ju det att dom är digirerbara, sen nämns ju kostfiber (exempelvis 10-15gram lr va det kan vara) utöver det just därför att dom inte räknas in i energivärdet.

Mental
2007-05-01, 21:21
Nu är jag på hal is, men jag har hört/läst någonstans att vi kan tillgodogöra oss energi från kostfiber, marginellt men ändå. Kostfibrerna agerar ju näring åt tarmfloran framförallt i grovtarmen. Dels så ska dessa bakterier bilda SCFA som vi skall kunna uppta och dels så slipper vi hålla bakterierna med annan näring så det gav en energibesparande effekt för kroppen. Dock hittar jag inte mina källor så tro inte allt för mycket på mig :P

Rahf
2007-05-01, 21:22
Är det inte så att människor inte kan utvinna energi ur rena fibrer? Det GÅR att få ut energi ur havregryn, men vi kan inte få ut lika mycket som vissa djursorter.

Har för mig att det är något sånt, men jag kan ha riktigt fel eftersom sist jag hörde talas om det där var på naturlektionerna för två år sen...

Har det med cellulosa att göra hmm? Våran blindtarm är ju inte utvecklad så vi kan ju inte bryta ner det.

Eddie Vedder
2007-05-01, 21:24
Jo det har jag oxå läst men frågan är om det är några väsentliga mängder. Det är ju sällan saker är helt kalorifria och det gäller nog även fibrer. Men jag vet att det var uppe ett tag, vissa personer tillgodogör sej mer energi från kostfibrer än andra p.g.a. nånting i tarmfloran som du säger.

Men att räkna med det känns lite som att räkna kcal i kaffe och kryddor ungefär.;)

Mental
2007-05-01, 21:41
Jo det har jag oxå läst men frågan är om det är några väsentliga mängder. Det är ju sällan saker är helt kalorifria och det gäller nog även fibrer. Men jag vet att det var uppe ett tag, vissa personer tillgodogör sej mer energi från kostfibrer än andra p.g.a. nånting i tarmfloran som du säger.

Men att räkna med det känns lite som att räkna kcal i kaffe och kryddor ungefär.;)

Njae, det var inte helt försummbara siffror, eller jo det kan ha varit det, jag mins inte om det stod 2kj eller 2 kcal. och det är ju en viss skillnad, om man kan tillgodogöra sig energi motsvarande 2kcal per g kostfiber så är det en faktor att räkna på. jag rotar vidare i jakt på källor

A.Steinbach
2007-05-02, 03:27
Klistrar in några kommentarer från Lyle McDonalds forum

Originally Posted by Yosi Markovich
Aaron, I skimmed through the paper but I couldn't find an exact quote of the caloric value of fiber. Does it contribute energy to the body by forming short chain fatty acids?

Yosi

Livesey has assigned a value of ~1.4kcal/g for nonstarch polysaccharides and ~2kcal/g for resistant starch. And yes.

I've taken these values from Stipanuks "Biochemical and Physiological Aspects of Human Nutrition",

ben


Och lite till från samma tråd

but finding the one paper where they claim a set caloric value on them is difficult. The paper above actualyl shows the % of the fibre fermented for a variety of fibres

NSP Fermentation
mono/oligosaccharide 100%
pectin/psyllium 90-95
Bran 70
Cellulose 20
Lignin 0-5

and puts a production figure up as 100-200mmol/day of SCFA, so I guess ultimately it depends. If you produce more resistant starch (cold cooked potato for example) will fermemnt largne, where as high intakes of cellulose wont, so two similar quantities of undigestible carbohydrate will result in different end results.
On average they seem to quantify it at ~1-2kcal/gram

Procentalen i inlägget ovan på de olika fibrerna är taget ifrån den här artikeln: http://physrev.physiology.org/cgi/reprint/81/3/1031.pdf

Har inte läst den men det står kanske en del intressant information där.

CoolHandLuke
2007-05-02, 13:54
Läste något om att vissa stammar level gorillorna till stor del på tarmfermentering. Skulle den inte fungera så skulle de inte få tillräckligt med energi helt enkelt. Huruvida det översätts till människor är svårt att säga men gorillan är i alla fall bevis på att det kan funka med bara 'en' mage.

Ekvationen med att fibrer förhindrar hjärt-och-kärl-sjukdommar måste rimligtvis bero på SCFA som kommer från fermentering. Jag själv tycker inte att det går att förklara på något annat vettigt sätt. GI har bevisligen inte så mycket med saken att göra.

Vet inte vilken typ av fiber betaglukan från havre är enligt Steinbachs inlägg men jag vet att det är typ av fiber som konverteras bra till SCFA.

Har dock letat en del efter den här typen av fermentering och gasproduktion. :) Är rikligt med gas någon slags indikation på att det fungerar eller att det inte fungerar så bra?

A.Steinbach
2007-05-03, 17:38
Ekvationen med att fibrer förhindrar hjärt-och-kärl-sjukdommar måste rimligtvis bero på SCFA som kommer från fermentering. Jag själv tycker inte att det går att förklara på något annat vettigt sätt. GI har bevisligen inte så mycket med saken att göra.

Vet inte vilken typ av fiber betaglukan från havre är enligt Steinbachs inlägg men jag vet att det är typ av fiber som konverteras bra till SCFA.

Har dock letat en del efter den här typen av fermentering och gasproduktion. :) Är rikligt med gas någon slags indikation på att det fungerar eller att det inte fungerar så bra?


Ja det finns nog många hälsofördelar med bildningen av SCFA.

Jag skulle anta att det går under "Bran" om man tittar på det andra stycket jag citerade och då ser man ju att det mesta av fibrerna fermenteras.

Betaglukan är ju en "nonstarch polysaccharide" och tittar man på värdet som finns med i mitt första citat så anges där ~1.4kcal/g.

Rikligt med gas betyder att det fungerar bra eller att man åtminstone äter mycket lösliga fibrer.

Vid fermentering av lösliga fibrer utvecklas en stor mängd kortkedjiga fettsyror och gaser som ger stor mängd bakteriell massa och en relativt liten fiberåterstod.

Functional Foods - Nutrition, medicin och livsmedelsvetenskap