handdator

Visa fullständig version : Ny blender/mixer


Officer
2007-05-01, 11:30
Jag har en billig blender/mixer från Clas Ohlson som kostade typ 179 eller så, och jag är lite missnöjd med den då den dels inte mixar ner mina ordentliga End Of Days-blandningar till en fin drickbar sörja utan lämnar lite klumpar här och där, och dels för att den låter tokmycket. Hela grannskapet väcks ju tamefan när jag kör igång den på morgonen och det vibrerar utav helvete.


Jag vill ha en riktigt fet mixer/blender nu som får kosta max en 500-ing, och den ska då alltså kunna göra en turkisk matta drickbar efter några sekunder! Helst iskrossfunktion med.


Väntar på era härliga rekommendationer, och obs: länka ogärna till de klassiska bensin-/jetdrivna mixermaskinerna för att vara extra roliga.

heltzonicka
2007-05-01, 11:39
Om du köper den otroliga femsekundersmixen Magic Bullet så slänger vi med ett extra par plastmuggar i roliga färger, perfekt för en rolig tillställning.

L-Sami
2007-05-01, 11:44
Kolla efter märket, OBH Nordica. Har en sån kostade max 350kr, den krossar is och nötter om man vill.

Finns en massa på www.netonnet.se

Deceiver85
2007-05-01, 11:45
http://teknikmagasinet.com/prod/mellan_bild/340047.jpg

Blender AFK (Teknikmagasinet)

* Hastigheter: puls, 0, 1, 2
* Glaskannan rymmer 1,75 liter
* Pris: 299 kr

Min nuvarande mixer. En rejäl jävel som kanske inte är det vackraste köksredskapet i världen, men den är stryktålig och robust, känsliga delar i hård plats. Tyst, brummar lite grann. Lite jobbig att diska. Krossar is med lätthet osv osv.

http://www.netonnet.se/Images_Site/item_img/se/large/l110041.jpg

OBH Nordica Chili Mixer

* Hastigheter: puls, 0, 1, 2
* Glasbehållaren rymmer 1,5 liter.
* Pris: ca 569 kr

Mitt ex's mixer. Snygg som fan och lättdiskad (lätt att montera isär och ihop), men både dyr, mindre glasbehållare men framför allt klen och skör. Exets mixer höll i mindre än ett halvår, sen nöttes gummi-rotatorn sönder och klarade inte av att mixa kvarg ens. Att mixern tjöt som en slipmaskin var också inte så praktiskt ifall man vill ha en drink tidigt på morgonen.

Officer
2007-05-01, 11:47
AFK blendern är helt klart mest intressant hittills!

Vad är "pulsfunktionen" till i mixers egentligen?

chidde
2007-05-01, 11:53
Hamilton Beach är det enda rätta märket om man ska köpa blender

Deceiver85
2007-05-01, 11:59
AFK blendern är helt klart mest intressant hittills!

Vad är "pulsfunktionen" till i mixers egentligen?

Det betyder bara att du måste hålla inne knappen för att mixern ska mixa, så fort du släpper knappen så slutar den. Fungerar utmärkt att rengöra mixern med också, halv-liter varmvatten + lite Yes så blir den rengjord.

Lizard
2007-05-01, 12:03
AFK blendern är helt klart mest intressant hittills!

Vad är "pulsfunktionen" till i mixers egentligen?

Pulsfunktionen är en funktion som accellererar knivarna för att sedan sakta in dem. Därmed sjunker/faller innehållet tillbaka mot knivarna igen för att ånyo utsättas för en ny puls. Detta kan användas för att t ex diska maskinen eller för att inte hela bitar av exempelvis nötter ska slungas upp mot locket och aldrig nå botten där knivarna finns.

Ingen mixer håller för evigt och en blender under tusenlappen håller i allmänhet inte mer än halvtannat år om du har is, nötter och trögflytande vätskor i den. Knivarnas material, tjocklek och de rörliga delarnas specifikationer inberäknat motorstyrkan är avgörande. En tillbringare i tjockt glas repas inte men kan gå sönder där en plastdito håller trots att den ser tråkigare ut med tiden. Har du bar eller resturang blir det en Hamilton Beach-blender (http://commercial.hamiltonbeach.com/products/beverage_prep/blenders/) för 3 - 4 000 sek. Kanske är lite overkill för dig som bara vill fluffa upp en skopa vassle till morgonen? Men efter några år så kan den ha betalat sig om visavi ett ständigt rännande hos Claes Olsson och andra lågprisbutiker...

Lizard

Baan
2007-05-01, 12:10
köper ap en sån dyr mixer så blir han ju bara rånmördad i hooden på vägen hem med den :(

joak1m
2007-05-01, 14:00
minns att folk rekommenderade magic bullet kopior på netto/öb för ett tag sen, är det något att ha?

Math
2007-05-01, 14:05
minns att folk rekommenderade magic bullet kopior på netto/öb för ett tag sen, är det något att ha?

Jag har en sån men min kan inte krossa is eller har någon plusfunktion vilket suger. Jag skulle inte köpa den om jag köpte ny mixer idag (har dock inte så stor erfarenhet av mixrar i allmänhet).

Überbiffen
2007-05-01, 14:32
Jag köpte en Bosch för 4-500 eller vad den nu gick på. Bra som fan.

blekfet2
2007-05-01, 14:47
Om du köper den otroliga femsekundersmixen Magic Bullet så slänger vi med ett extra par plastmuggar i roliga färger, perfekt för en rolig tillställning.

:D
Klaga inte, den funkar skitbra.

MasterChief
2007-05-01, 15:19
Köp en Dualit. Håller resten av livet och är snygg och stark (som jag ungefär). Var inte en snål sosse.
http://shop.culina.se/Culinase/images/shop/Blenderblå_stor.gif

http://shop.culina.se/show_product.asp?artnr=597804&ref=%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D37%26sub category%3D0%26subcategory2%3D0

(AFK är bara billigt jävla skit)

Snafu
2007-05-01, 16:01
Pulsfunktionen är en funktion som accellererar knivarna för att sedan sakta in dem. Därmed sjunker/faller innehållet tillbaka mot knivarna igen för att ånyo utsättas för en ny puls. Detta kan användas för att t ex diska maskinen eller för att inte hela bitar av exempelvis nötter ska slungas upp mot locket och aldrig nå botten där knivarna finns.

Ingen mixer håller för evigt och en blender under tusenlappen håller i allmänhet inte mer än halvtannat år om du har is, nötter och trögflytande vätskor i den. Knivarnas material, tjocklek och de rörliga delarnas specifikationer inberäknat motorstyrkan är avgörande. En tillbringare i tjockt glas repas inte men kan gå sönder där en plastdito håller trots att den ser tråkigare ut med tiden. Har du bar eller resturang blir det en Hamilton Beach-blender (http://commercial.hamiltonbeach.com/products/beverage_prep/blenders/) för 3 - 4 000 sek. Kanske är lite overkill för dig som bara vill fluffa upp en skopa vassle till morgonen? Men efter några år så kan den ha betalat sig om visavi ett ständigt rännande hos Claes Olsson och andra lågprisbutiker...

Lizard
Här är en man som vet vad han snackar om! Jobbar du på Braun eller?

Officer
2007-05-01, 19:35
Haha nice tips.

Men kom igen, jag vill ha mer konkreta förslag på just modeller som ni kan go i god för om att de fungerar ordentligt. Jag var på god väg att köpa AFK blendern idag i Kista (arab galleria) men de hade slut där på Teknikmagasinet så jag hoppade över för idag.

Jag behöver fler tips och alternativ, enligt mina krav i post #1!

Deceiver85
2007-05-01, 19:46
AFK-blendern är den enda du behöver, dessutom är det två års garanti på den!

Mantus
2007-05-01, 19:55
AFK-blendern är den enda du behöver, dessutom är det två års garanti på den!

På vilket sätt sträcker sig den utöver den lagstadgade garantin?

Cilia
2007-05-01, 19:59
Jag har en Kitchenaid, supersnygg enligt mig och funkar kanon

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:wToAQmhJ1CF-EM:http://www.salamandercookshop.com/uploadedImages/Kitchenaid%2520Blender%2520Imperial%2520Red.jpg

fast min är gräddvit


varför funkar inte image längre för mig?

Krille 87
2007-05-01, 20:44
Om du köper den otroliga femsekundersmixen Magic Bullet så slänger vi med ett extra par plastmuggar i roliga färger, perfekt för en rolig tillställning.

:laugh:

z_bumbi
2007-05-02, 07:07
Men kom igen, jag vill ha mer konkreta förslag på just modeller som ni kan go i god för om att de fungerar ordentligt.

-edit-

Jag behöver fler tips och alternativ, enligt mina krav i post #1!

En vanlig mixer runt 500 kr bör hålla i minst två år om du inte har otur (Teoretiskt borde den hålla mycket längre), välj en som verkar vettigt uppbyggd och lätt att plocka isär.

Ska jag däremot gå i god för något så är det Elextrolux men då får du punga ut med mycket mer pengar då en hushållsassistent kostar betydligt mer och den låter också mer. Mixerbehållaren håller däremot i 10 år vid något så när normal användning och själva motordelen nöter man ut på 30 år om man bakar mycket och då kan man vispa, knåda deg, mala kött osv för samma pengar som en dyr mixer tydligen kostar idag.