handdator

Visa fullständig version : Traumatiska barndomsminnen.


Piranha
2007-05-01, 08:20
.alt: en guide för nyblivna föräldrar vad dem inte skall utsätta sina barn för.

Piranha
2007-05-01, 08:21
Jag börjar med det där jävla Majtåget.

Så länge jag kan minnas blev vi runtsläpade i det där tåget, det kändes som evigheter och jag minns man var supertrött.

Inte nog med det jag var den enda i min klass vad jag vet som utsattes för detta så ingen hade förståelde.

Cilia
2007-05-01, 08:24
När jag var typ 10 skickade mina föräldrar mig och min syster på seglarläger. Det var en hemsk upplevelse.

Det regnade varje dag i 14 dagar. Allt var blött. Vi bodde i en liten hydda och åt i en barack utan väggar. Maten var inte den bästa. Den kunde bestå av diskvatten där det flöt omkring lite rester ifrån gårdagens middag och så kallade dom det för soppa???

Vi var tvungna att åka på hajk. Då skulle vi övernatta under ett regnskydd och det regnade som bara den. Allt var fuktigt. Ledaren lyckades spilla t-sprit i kastrullen så middagen smakade t-sprit och vi var skithungriga.

Killarna var dumma och elaka och retade oss hela tiden.

Vårt sommarställe låg på ön mittemot och vi hade drömmar om att simma över och gå hem istället men det är farleden för finlandsbåtarna så vi vågade aldrig.


Vår föredetta ingifta morboror (pappas bästa vän nu) brukade hota oss resten av vår uppväxt med att om vi inte var snälla skulle vi få åka på seglarläger.

dontomase
2007-05-01, 08:37
Alla dessa vandringar på olika leder i Småländska skogarna.

UT med alla ungar i klassen nu ungar nu ska ni gå 2 mil i trälig terräng med en tung ryggsäck och har ni tur så grillar vi korv när vi kommer fram..

Vi gå över daggstänkta berg fallera, fröken trallar känner ni den underbara skogsdoften, det enda som lukta var koskit och eventuellt gammal tång om man gick vid havet..

Dessutom fick man ju uppgifter som skulle utföras, rita av en sten, hitta en gammal grav, hur ser en tall ut osv..

Usch får deppression bara jag tänker på det...

Dumleman
2007-05-01, 08:40
Sitt inte inne en solig sommardag och titta på lilla huset på prärien FFS!

Yankeee
2007-05-01, 08:41
Alla dessa vandringar på olika leder i Småländska skogarna.

UT med alla ungar i klassen nu ungar nu ska ni gå 2 mil i trälig terräng med en tung ryggsäck och har ni tur så grillar vi korv när vi kommer fram..

Vi gå över daggstänkta berg fallera, fröken trallar känner ni den underbara skogsdoften, det enda som lukta var koskit och eventuellt gammal tång om man gick vid havet..

Dessutom fick man ju uppgifter som skulle utföras, rita av en sten, hitta en gammal grav, hur ser en tall ut osv..

Usch får deppression bara jag tänker på det...

Verkligen hemskt att få vara ute i naturen :/

Jorgen
2007-05-01, 08:43
Verkligen hemskt att få vara ute i naturen :/

Vet du inte att frisk luft är livsfarligt.

Allt enligt den senaste forskningen.

Jax
2007-05-01, 08:44
Verkligen hemskt att få vara ute i naturen :/
Verkligen.

Tycker att det lät riktigt nice, men sen går jag visserligen fortfarande runt i den småländska skogen och trivs.

dontomase
2007-05-01, 08:44
Verkligen hemskt att få vara ute i naturen :/

Nä var ute i skogen och på sjön massor när jag var liten men då frivilligt.... Det är det som gör det traumatiskt, tvångsmarscher....

Piranha
2007-05-01, 08:45
Verkligen hemskt att få vara ute i naturen :/


Kom igen nu Yankee du måste vara full av trauma så bitter som du är.

Spit out.

Slartibartfast
2007-05-01, 08:45
Jag vantrivdes nåt fruktansvärt på mitt första dagis. Det har satt sina spår tror jag. Morsan sa att jag varje dag var helt flådd kring ögonen då jag grinat och torkat tårarna med isiga vantar. Sen fick jag byta dagis och där trivdes jag som fisken i vattnet.

Yankeee
2007-05-01, 08:48
Kom igen nu Yankee du måste vara full av trauma så bitter som du är.

Spit out.

Njae, bitterheten har tagit över alla minnen, kommer inte ihåg något.

babbett
2007-05-01, 08:53
.alt: en guide för nyblivna föräldrar vad dem inte skall utsätta sina barn för.

Ska du bli pappa? Vad kul, grattis! :hbang:

Piranha
2007-05-01, 08:54
Ska du bli pappa? Vad kul, grattis! :hbang:

Nej det skall jag inte ( är 100% säker på det )


Edit: Pfffffffffffffffffffffffft

Cilia
2007-05-01, 08:58
Nej det skall jag inte ( är 100% säker på det )

kan du verkligen vara det?

babbett
2007-05-01, 08:59
Nej det skall jag inte ( är 100% säker på det )


Vad synd :(


Jag har många traumatiska minnen...
Det värsta är nog att mina föräldrar skilde sig och flyttade ihop flera ggr. (utan att det blev bättre för det) från jag var för liten till att minnas och fram till jag var 12.
Det har gjort att jag är stenhård på ATT OM DET ÄR SLUT SÅ ÄR DET FAN MIG SLUT!!!
Sen har jag lärt mig den hårda vägen att det är bättre att leva med en förälder än med 2 som bråkar och kastar saker.
Kanske därför jag har så kort genomsnittstid på mina förhållanden?? :confused:

Slartibartfast
2007-05-01, 08:59
kan du verkligen vara det?

man måste ju ha sex för att kunna bli pappa.

babbett
2007-05-01, 09:00
kan du verkligen vara det?

Vad vet du som inte vi vet?? :devil:

Baan
2007-05-01, 09:24
Att gå ut i naturen, första maj tåg och annat liknande är alltså vad man kvalificerar som traumatiska händelser. Vad är då att föräldrarna skiljer sig eller ännu värre att man förlorar någon nära eller bevittnar ett krig som barn?
Ganska låg nivå på traumatisk här eller så tror vissa man måste ha något traumatiskt minne och drar upp vad som helst som inte var särskilt kul. ffs omfg bbq.

babbett
2007-05-01, 09:26
Att gå ut i naturen, första maj tåg och annat liknande är alltså vad man kvalificerar som traumatiska händelser. Vad är då att föräldrarna skiljer sig eller ännu värre att man förlorar någon nära eller bevittnar ett krig som barn?
Ganska låg nivå på traumatisk här eller så tror vissa man måste ha något traumatiskt minne och drar upp vad som helst som inte var särskilt kul. ffs omfg bbq.


Det var därför tråden dog efter att jag skrev om mina , alltid ska jag sabba *gah!*

Jorgen
2007-05-01, 10:00
Att gå ut i naturen, första maj tåg och annat liknande är alltså vad man kvalificerar som traumatiska händelser. Vad är då att föräldrarna skiljer sig eller ännu värre att man förlorar någon nära eller bevittnar ett krig som barn?
Ganska låg nivå på traumatisk här eller så tror vissa man måste ha något traumatiskt minne och drar upp vad som helst som inte var särskilt kul. ffs omfg bbq.

Om man inte har varit med om skilsmässa, olyckor, förlorat någon nära, krig eller något liknande som barn så blir det väl ändå så att det man själv har tyckt varit traumatiskt trots allt är det. För en själv.

Eller?

Baan
2007-05-01, 10:02
Om man inte har varit med om skilsmässa, olyckor, förlorat någon nära, krig eller något liknande som barn så blir det väl ändå så att det man själv har tyckt varit traumatiskt trots allt är det. För en själv.

Eller?

Inte alls, då gnäller man mest över skitgrejer. Men det är Piranhas tråd, jag säger bara vad jag tycker i frågan. Vill han inte sätta någon ribba så OK.

Trance
2007-05-01, 10:08
Du glömde nämna att barn svälter i Somalia.

Jorgen
2007-05-01, 10:09
Inte alls, då gnäller man mest över skitgrejer. Men det är Piranhas tråd, jag säger bara vad jag tycker i frågan. Vill han inte sätta någon ribba så OK.

Men vem är det som bestämmer vad som är en skitgrej eller inte?

Det är väl ingen tävling i vem som har haft det mest traumatiska minnet?

Jag kan inte relatera till hur det är att uppleva krig som barn, eller att ha föräldrar som bråkar och skiljer sig eftersom jag inte har upplevt det, jag kan förstå att det är en väldigt traumatisk upplevelse såklart. Men för mig så kanske segellägret (för att sno Cilias post) är det mest traumatiska jag har upplevt. Bör inte det räknas som ett traumatiskt barndomsminner för mig då?

Piranha
2007-05-01, 10:09
Inte alls, då gnäller man mest över skitgrejer. Men det är Piranhas tråd, jag säger bara vad jag tycker i frågan. Vill han inte sätta någon ribba så OK.

Mina förädrar är skiljda , men jag upplevde det inte lika traumatiskt som första maj.

Men du gnäller över gnället själv utan att säga nå kunstuktivt eller för del delen dela med dig av något, villket är ändå mer patetiskt.

Baan
2007-05-01, 10:11
Men vem är det som bestämmer vad som är en skitgrej eller inte?

Det är väl ingen tävling i vem som har haft det mest traumatiska minnet?

Jag kan inte relatera till hur det är att uppleva krig som barn, eller att ha föräldrar som bråkar och skiljer sig eftersom jag inte har upplevt det, jag kan förstå att det är en väldigt traumatisk upplevelse såklart. Men för mig så kanske segellägret (för att sno Cilias post) är det mest traumatiska jag har upplevt. Bör inte det räknas som ett traumatiskt barndomsminner för mig då?

Nej, för trauma är ganska seriösa grejer och jag har svårt att tänka mig att dom flesta haft en riktig trauma, därmed som sagt så visst kan vi prata om tråkigheter men blir lite löjligt när man drar upp random tråkiga händelser och kallar det för psykiska trauman (rätt böjning?)... Sen om trådstartaren inte vill vara alltför seriös med ordet så visst, berätta om vad som helst.

Piranha
2007-05-01, 10:12
Nej, för trauma är ganska seriösa grejer och jag har svårt att tänka mig att dom flesta haft en riktig trauma, därmed som sagt så visst kan vi prata om tråkigheter men blir lite löjligt när man drar upp random tråkiga händelser och kallar det för psykiska trauman (rätt böjning?)... Sen om trådstartaren inte vill vara alltför seriös med ordet så visst, berätta om vad som helst.

Det här är allmänt forum pucko ! vem är seriös? ( jo du )

Baan
2007-05-01, 10:13
Mina förädrar är skiljda , men jag upplevde det inte lika traumatiskt som första maj.

Men du gnäller över gnället själv utan att säga nå kunstuktivt eller för del delen dela med dig av något, villket är ändå mer patetiskt.

Jag brukar inte kalla gnäll för konstruktivt och gnäll är ju definitivt whina om sina jobbiga stunder i livet :)

Jag har inget som jag kan komma på som jag skulle kalla för en psykisk trauma, ändå har det hänt några grejer.

Baan
2007-05-01, 10:14
Det här är allmänt forum pucko ! vem är seriös?

Ganska många, ganska ofta. Du nu t.ex.

Piranha
2007-05-01, 10:15
Tråd låst.


Baan paja ju de roliga iaf