handdator

Visa fullständig version : Graspop?


Chaan
2007-04-30, 16:32
Efter 3 metalfestivaler i Fagersta, 8 Hultor och 5 Roskilde så börjar man se sig runt efter något nytt. Eller hur.

Jag tycker mig ha hittat Europas bästa startfält i sommar.

http://graspop.com/

Graspop Metal Meeting är alltså inte en vanlig rockfestival med blandat utbud och det är absolut inte en popfestival även om det låter så. Om jag inte misstar mig så är Graspop helt enkelt världens hårdaste storskaliga festival. HORNS UP!

METAL DOME
FRIDAY: VOLBEAT – DRAGONLORD – TEXTURES – CRIMSON FALLS
SATURDAY: BLOODSIMPLE – SCARVE – THURISAZ – SUHRIM
SPOILER NYC
SUNDAY: STORMRIDER – SPOIL ENGINE – ASRAI – WELKIN
EL GUAPO STUNTTEAM - OCEANS OF SADNESS

FRIDAY 22 JUNE 2007:
AEROSMITH
CHRIS CORNELL - WITHIN TEMPTATION
TYPE O NEGATIVE - BLIND GUARDIAN
PAPA ROACH – THERION – JOE SATRIANI - CELTIC FROST
THIN LIZZY – PAIN OF SALVATION – SABATON - EPICA
GRAVE DIGGER - VADER - AMORPHIS – 1349 – STATIC X - FASTWAY

SATURDAY 23 JUNE 2007:
IRON MAIDEN
KORN - HEAVEN AND HELL
LIFE OF AGONY - STONE SOUR – DIMMU BORGIR
CANNIBAL CORPSE - TIAMAT – ATHEIST – LEGION OF THE DAMNED
ME FIRST & THE GIMME GIMMES - LAMB OF GOD - LESS THAN JAKE
SPIRALARMS - SIRENIA - BRUTAL TRUTH - DROWNING POOL
ROSE HILL DRIVE - LAUREN HARRIS

SUNDAY 24 JUNE 2007:
OZZY OSBOURNE
SLAYER - VELVET REVOLVER
CHILDREN OF BODOM – BLACK LABEL SOCIETY
HAMMERFALL - AMON AMARTH - FINNTROLL - MASTODON
MOONSORROW - MERCENARY - CHIMAIRA – DEVILDRIVER
KORPIKLAANI - AS I LAY DYING - IN THIS MOMENT - TURISAS
ELUVEITIE – UNEARTH

LadyInsane
2007-04-30, 20:05
Ja, otroligt startfält. Funderar på ifall det helt enkelt får bli Graspop istället för Roskilde iår. Jag tycker inte alls om deras startfält.

Chaan
2007-04-30, 20:54
Jo de slår ju ut Roskilde med sitt inställda Slayer samt Metaltown (Graspop har både Mastodon och Slayer) så jag spånar starkt på det här nu. Något att tänka på när det blir vinter igen.

Det enda som är jämförbart är väl Wacken men det är ändå en klass mindre.

Otroligt att varken Cornell eller KoRn headlinar OCH INTE SLAYER.

Eddie Vedder
2007-04-30, 21:06
Sinnessjukt bra startfält ju! Fan va kul det vore.

Carolinew
2007-04-30, 21:13
:eek: Dit vill jaag!!!

Chaan
2007-04-30, 21:19
Eller hur :hbang:

Lite annorlunda. Jag har aldrig någonsin sett en sådan laguppställning. Störst helt enkelt. Sedan behöver man inte gå på någon mer sommarfestival.

125 Euro. Det är ju fan jämförbart med de nordiska festivalerna. Undrar hur bråttom det är. *Har nu öppnat deras sida Pay with your credit card: Visa*

Snake
2007-04-30, 21:40
125€ var inte mycket för den banduppsättningen.

Rock on. :hbang:

Modify
2007-04-30, 22:25
Lätt värt att åka dit bara för att se As I lay Dying!

Chaan
2007-04-30, 22:53
...done. Fakking ey jag ska på semester. Såhär bra har det inte känts sedan jag svängde av från Essingeleden och mot E4/E20 Hultsfred i somras.

135.7 euro slutade det på när jag bokade internationellt.

Det blir med 80% säkerhet turbosaab dit och hem och bra musik hela den långa vägen. Kanske kommer man tacka luftkonditioneringen efteråt.

Kan det bli mer hårdrock än såhär:

Our guests can use the campsite at their own risk. The organiser cannot be held responsible for incidents of whatever nature.

:hbang:

LadyInsane
2007-04-30, 23:00
Fan nu blev jag avundsjuk! Hell yeah att jag ska till Graspop!

Shakemynuts
2007-04-30, 23:01
River upp sår. *cry*

Istortsett varenda band jag jag vill se live, inklusive en del jag redan sett som jag vill se igen.
Men jag har verkligen inte råd att åka. :( :( :( *cry*

LadyInsane
2007-04-30, 23:04
River upp sår. *cry*

Istortsett varenda band jag jag vill se live, inklusive en del jag redan sett som jag vill se igen.
Men jag har verkligen inte råd att åka. :( :( *cry*

http://2006.downloadfestival.co.uk/lineup/index.asp
Förra årets Download var en riktigt skön line-up. Årets är inte särskilt dålig den heller. Gillar dock inte att festivalen ligger för dåligt i tiden, precis i början av juni.:smash:

Vinter
2007-04-30, 23:04
River upp sår. *cry*

Istortsett varenda band jag jag vill se live, inklusive en del jag redan sett som jag vill se igen.
Men jag har verkligen inte råd att åka. :( :( :( *cry*

Bara att sälja din själ då.

Chaan
2007-04-30, 23:47
Japp bra på Download också. Räknade till nio band jag ville se där och ca 11 på Graspop. Iron Maiden istället för Metallica skulle de flesta ge tumme ned men jag har så urtrista konsertminnen av just Metallica.

Gothmässigt, Sirenia och Within Temptation istället för Lacuna Coil spånade jag ett tag på förut men fast Lacuna Coil var helt grymma i Donington förra året så tror jag mer på Graspop i år. Sirenia var faktiskt ett huvudskäl till att jag fick upp ögonen för Graspop.

Men det var magkänslan som avgjorde. Jag blev helt enkelt jävligt nyfiken på den och att Graspop är en ren hårdrocksfestival. En brittisk tjej på MySpace röstade för att jag skulle till Download men jag röstade emot :D Egentligen hade det varit mer logiskt och enklare att åka till England eftersom jag varit där ett par gånger tidigare och aldrig i Belgien men inte den här gången.

Jämförelsemässigt så var det första gången jag övervägde Sweden Rock (Amon Amarth, Dark Tranquillity) i år också men vill IVÄG. Ju längre desto fucking bättre.

Realistiskt, det där med pengar är inte roligt. Jag skulle behöva någon/några att dela bränsle och bro/motorvägsavgifter med.

Det är lönt att kolla priser på flygbiljetter annars kanske. Eller så måste jag börja spara redan nu http://i92.photobucket.com/albums/l36/linkthehacker/Emoticons/ohnoes.gif

Det blir annars mycket Dark Tranquillity i bilen. De låter så jävla bra i mina högtalare.

ArnoldOnLehmä
2007-05-01, 08:09
Ja men herrejävlar vilket startfält. Första gången sen jag var 20 som jag faktiskt blev sugen på att åka. Bra att man tog sen semester*cry* IFS så hade jag aldrig lyckats få med några polare ända dit.

machine gun
2007-05-01, 14:51
Bra line up, men jag har redan planer för midsommar. Dessutom ska jag till Roskilde en vecka senare och man är fan inte 18 längre, är för klen för att festa 2 veckor i rad. 8 dagar räcker gott för mig :D

n1tro
2007-05-01, 15:10
grymt startfält alltså.. hur är det med hotell och sådant? jag tillhör inte den skara människor som kan sova i ett tält och grisa och svina osv i 3-4 dagar, utan vill helst ha det lugnt så man kan njuta av musiken istället. går det att bo på hotell och dra sig in dit? eller måste man inhandla 3 st day tickets för det, istället för en biljett för allt?

LadyInsane
2007-05-14, 22:46
Sådär, nu var det bokat!:D

Chaan
2007-05-14, 22:58
Lady ->:hbang: :hbang: <- Jag

n1tro
2007-05-14, 23:11
grymt startfält alltså.. hur är det med hotell och sådant? jag tillhör inte den skara människor som kan sova i ett tält och grisa och svina osv i 3-4 dagar, utan vill helst ha det lugnt så man kan njuta av musiken istället. går det att bo på hotell och dra sig in dit? eller måste man inhandla 3 st day tickets för det, istället för en biljett för allt?

ngn?

Chaan
2007-05-15, 16:05
ngn?

*Pling*

Nej jag tror inte att de håller dig inlåst på campingen om det var det frågan gällde...

LadyInsane
2007-05-15, 16:08
Lady ->:hbang: :hbang: <- Jag

Haha, hell yeah!:D
:hbang:

Chaan
2007-05-22, 13:15
Det börjar bli dags att välja färdsätt.

Skulle tycka det vore roligt och köra dit men det blir ju lite speciellt. Jag har aldrig kört längre än halva sträckan till Dessel på en dag. Priset för bilresa med min SAAB 9000 ligger på ca 4000:- tur och retur enbart för bränsle och broavgifter. Ingen stress. Två dagars resa enkel.

Flyg Stockholm-Amsterdam och tillbaks + vandrarhem i Amsterdam en natt på vägen dit (detta verkar vara det billigaste flygalternativet) + resa till Eindhoven fram och tillbaks = ca 2000:- 3 timmar flyg enkel.

För och nackdelar. Om det är två stycken och jag från Sverige kanske det är värt att köra.

LadyInsane
2007-05-22, 13:21
Det börjar bli dags att välja färdsätt.

Skulle tycka det vore roligt och köra dit men det blir ju lite speciellt. Jag har aldrig kört längre än halva sträckan till Dessel på en dag. Priset för bilresa med min SAAB 9000 ligger på ca 4000:- tur och retur enbart för bränsle och broavgifter. Ingen stress. Två dagars resa enkel.

Flyg Stockholm-Amsterdam och tillbaks + vandrarhem i Amsterdam en natt på vägen dit (detta verkar vara det billigaste flygalternativet) + resa till Eindhoven fram och tillbaks = ca 2000:- 3 timmar flyg enkel.

För och nackdelar. Om det är två stycken och jag från Sverige kanske det är värt att köra.

Jag gjorde det enkelt för mig. Åker med festivalbussen helt enkelt. Kussen åker från Göteborg och jag från Sthlm. Ifall festivalen vore i Sverige skulle jag aldrig åkt med dem, men nu när det är ganska långt borta känns det enklast så. Priser tror jag var 1595 spänn.

Chaan
2007-05-22, 13:24
Jag gjorde det enkelt för mig. Åker med festivalbussen helt enkelt. Kussen åker från Göteborg och jag från Sthlm. Ifall festivalen vore i Sverige skulle jag aldrig åkt med dem, men nu när det är ganska långt borta känns det enklast så. Priser tror jag var 1595 spänn.

Enkelt?

25 timmar i buss? Jag brukar knappt palla 10 timmar i buss..

Hoppas för din skull att det är en övernattning någonstans inräknad i det dygnet.

LadyInsane
2007-05-22, 13:27
Enkelt?

25 timmar i buss? Jag brukar knappt palla 10 timmar i buss..

Hoppas för din skull att det är en övernattning någonstans inräknad i det dygnet.

Jag tycker om buss. Har åkt långa bussturer förrut, så ja, jag tycker det är lätt. :D

Chaan
2007-05-22, 13:37
Jag tycker om buss. Har åkt långa bussturer förrut, så ja, jag tycker det är lätt. :D

130 mil enkel i en full buss.. njaa

Jag brukade ofta åka långa bussturer förut och det kan vara helt ok sålänge man är pigg alternativt om det är tomt på folk.

Ibland har jag åkt med tjejer. De brukar inte klara det lika bra som jag trots att benlängden är ett mycket större problem för mig. Hoppas du vet vad du gör :)

Hades
2007-05-22, 13:58
Ni får inte missa Pain of Salvation. Sveriges bästa band alla kategorier.

Chaan
2007-05-22, 14:24
Ni får inte missa Pain of Salvation. Sveriges bästa band alla kategorier.

Inte..

Oh noes. Pain of Salvation, nej.

Jag var lite bekant med mannen för 10 år sedan medan han skrev den där By the Concrete Lake-plattan som de slog igenom med.

Visst var han duktig. Men nej. Jag tyckte aldrig det var bra. Har aldrig varit inne på meckig musik som inte svänger. Not my teacup. Tex Opeth har låtit helt värdelöst live de ca 3 ggr jag hört.

Pain. Inte deras sorts Salvation
http://www.chaan.se/musik/deathangel.jpg

Spinkot
2007-05-22, 15:00
Ingen som kan skita i alla tråkiga festivaler och åka till Hole in the Sky med mig? Problemet är att det är svindyrt att ta sig till Bergen om man inte har bil och är flera

Chaan
2007-05-22, 15:33
Tält- och kyrkbränning i Bergen

Offtopic.

hahavaffan
2007-05-22, 15:48
Fan vilka band!!

Hades
2007-05-22, 16:00
Inte..

Oh noes. Pain of Salvation, nej.

Jag var lite bekant med mannen för 10 år sedan medan han skrev den där By the Concrete Lake-plattan som de slog igenom med.

Visst var han duktig. Men nej. Jag tyckte aldrig det var bra. Har aldrig varit inne på meckig musik som inte svänger. Not my teacup. Tex Opeth har låtit helt värdelöst live de ca 3 ggr jag hört.

Pain. Inte deras sorts Salvation


Och du tycker det är vettigt att döma ett band för en skiva som de släppte för 10 år sedan...? Nä, dagens PoS låter inte ett dugg som de gjorde på By the concrete lake. Lyssna på Disco Queen och säg att det inte svänger :D

Chaan
2007-05-22, 16:44
Nä, dagens PoS låter inte ett dugg som de gjorde på By the concrete lake. Lyssna på Disco Queen och säg att det inte svänger :D

Jag ska inte dit för att lyssna på några som larvar sig, även om de gör det bra i den låten.

Och du tycker det är vettigt att döma ett band för en skiva som de släppte för 10 år sedan...?

Det har jag inte gjort.

Hades
2007-05-22, 16:50
Jag ska inte dit för att lyssna på några som larvar sig, även om de gör det bra i den låten.



Det har jag inte gjort.

Om du tror att de larvar sig så har du inte förstått låten/skivkonceptet alls.

Chaan
2007-05-22, 17:05
Om du tror att de larvar sig så har du inte förstått låten/skivkonceptet alls.

Ok om det här inte är något bra forum att diskutera musik i. Jag tror inte längre att du menar allvar. I vilket fall är det 100% chans att jag inte ska avsätta tid för att se dem.


De här tänkte jag se. I mån av tid.

WITHIN TEMPTATION
TYPE O NEGATIVE
AMORPHIS
IRON MAIDEN
KORN
TIAMAT
ATHEIST
SIRENIA
SLAYER
AMON AMARTH
MASTODON

Hades
2007-05-22, 18:14
Jag var 100% allvarlig. Om du missar budskapet i Pain of Salvations låtar så har jag lite mer förståelse för att du inte gillar dem.

Chaan
2007-05-23, 07:57
Jag var 100% allvarlig. Om du missar budskapet i Pain of Salvations låtar så har jag lite mer förståelse för att du inte gillar dem.

..där blev det ännu större problem med trovärdigheten.

Chaan
2007-06-19, 13:04
http://blog.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendID=134361918&blogID=270019209&MyToken=916f9e94-f325-4a0f-bd72-5e34253bbcd4

Spelschemat.

Looking good.

Amon Amarth + Mastodon är dock en tokmiss. ;)

Chaan
2007-06-29, 16:14
http://i12.tinypic.com/4l98bk7.jpg