handdator

Visa fullständig version : Knäböj


Fatality
2007-04-30, 13:55
Jag började försöka få till tekniken för knäböj och jag tycker jag fick till den nästan med engång, men när jag börjar bli riktigt trött i böjen och var i bottenläge så kändes det som jag tappade all styrka i ryggen och jag "svankades" nästan lite frammåt och det kändes jävligt obehagligt och har lite ont i ryggen nu mellan skulderbladen inget farligt eller? när jag vrider på huvudet ett fullt varv så får jag kontakt med stället där jag har ont, vad är det som kan vara skadat? :S och finns det något annat sätt än o köra i smithen för o få bort sånt här problem? vill inte köra smith ser inte så hardcore ut :D

Rahf
2007-04-30, 14:23
Jag började försöka få till tekniken för knäböj och jag tycker jag fick till den nästan med engång, men när jag börjar bli riktigt trött i böjen och var i bottenläge så kändes det som jag tappade all styrka i ryggen och jag "svankades" nästan lite frammåt och det kändes jävligt obehagligt och har lite ont i ryggen nu mellan skulderbladen inget farligt eller? när jag vrider på huvudet ett fullt varv så får jag kontakt med stället där jag har ont, vad är det som kan vara skadat? :S och finns det något annat sätt än o köra i smithen för o få bort sånt här problem? vill inte köra smith ser inte så hardcore ut :D

Att det känns när du vrider på huvudet skall inte bero på knäböjen i sig utan du är nog lite överspänd i skulderbladslyftaren eller nacken låter det som. Att du svajar fram i böjen är p.g.a att bukstabilisatorerna inte orkar med mot slutet.

Testa att stretcha nacken och skuldrorna lite lätt efter varje pass, applicera värme så som en värmd vetesäck när du ska sova för att mjuka upp musklerna under natten.

Fatality
2007-04-30, 14:52
Tack skall lägga en värmevetesäck på kudden ikväll!

mini
2007-04-30, 14:56
Och träna magen/bålen så du orkar hålla buktrycket genom hela setet.

Fatality
2007-04-30, 14:58
ahh som tur är har jag kört stående militärpressar på rätt så tunga vikter på sistonde, så bålen börjar nog bli stabil ändå :D im out pz

110 kg Finne
2007-04-30, 15:10
Tunga militärpressar kan vara orsaken till dina spänningar i skuldror och nacke.

bubbe
2007-04-30, 15:25
Ah, jag går på behandligt för samma problem. precis innanför/ovanför skulderbladen (oftast mer ont i högra). Problemen uppstår alltid i formtoppning med mycket tunga knäböjsvikter, aldrig annars.

Efter lite bollande med Fetknoppen, så har jag sökt hjälp hos en sjukgymnastgrupp som har OMT inriktning. Får hoppas det hjälper.

Fatality
2007-04-30, 15:35
okej men det kändes som om nått hände när jag körde knäböjen när jag var påväg upp och jag såg i spegeln oxå att nått hände.. men jag får öva tekniken mer och bålstabiliteten så får vi se gubbar ska nå 200 i knäböj iaf! :D