handdator

Visa fullständig version : Innan frukost + EAA - den bästa näringstajmingen?


Kico
2007-04-30, 13:27
Jag har funderat lite på när det vore som bäst att träna och såhär tänker jag:

* Glykogendepåerna är som mest påfyllda på morgonen
* Magsäcken är tom vilket underlättar intag av EsaPro
* Man får hela dagen på sig att stimulera proteinsyntesen när den är som störst (<24h efter avslutat pass).
* Intag av kolhydrat + EAA strax innan träningen gör att dessa finns tillgängliga under träningen men även efter, plus att glykogendepåerna som sagt är påfyllda

Tänker jag rätt? Är det bäst att träna innan frukost om man använder sig av EAA + kolhydrat innan (samt efter)?

Rahf
2007-04-30, 13:28
Individuellt. Själv skulle jag aldrig orka ta i så mycket direkt på morgonen som jag kan göra 5-6 timmar efter jag vaknat.

L-Sami
2007-04-30, 13:29
Det där verkar vara optimalt, fast man är kanske lite segare på morgonen när man har vaknat precis.

King Grub
2007-04-30, 13:50
Är det bäst att träna innan frukost om man använder sig av EAA + kolhydrat innan (samt efter)?

Det är i alla fall under sådana förhållanden man under kontrollerade studier åstadkommit den största uppmätta stimuleringen av proteinsyntesen efter träningspasset.

Kico
2007-04-30, 13:58
Okej tack! Då blir detta mitt framtida upplägg.

Kico
2007-04-30, 14:00
Individuellt. Själv skulle jag aldrig orka ta i så mycket direkt på morgonen som jag kan göra 5-6 timmar efter jag vaknat.

Jag dricker koffein och skuggboxar lite innan som gör att jag går upp i varv.

RassK
2007-04-30, 23:08
jag älskar att träna på morgonen
innan frukost
+ pre-workout gainer
med koffein!

WIN!!
gött somfan
sen har man hela dan framför sig.

FreCKo
2007-05-01, 19:36
Träna tidigt på morgonen är riktigt skönt (gärna en timma efter frukost), men det är sjukt svårt att hinna med om man jobbar :(

Kico
2007-05-02, 04:58
Träna tidigt på morgonen är riktigt skönt (gärna en timma efter frukost), men det är sjukt svårt att hinna med om man jobbar :(

Man skulle väl kunna göra som sitt sovmönster så att man vaknar 3 timmar innan jobbet?

anhn82
2007-05-02, 05:39
Man skulle väl kunna göra som sitt sovmönster så att man vaknar 3 timmar innan jobbet?

Lite svårt om man börjar 06:00 :P

Kico
2007-05-02, 17:44
Det är det väl inte? Jag tar pendeln till tranås klockan 06:50 varje morgon och hinner träna innan utan problem, därefter somnar jag klockan 20:00.

krilleh
2007-05-02, 17:53
vad menar ni med innan frukost? Sticker ni direkt när ni vaknar eller? Jag brukar glo lite tv och försöka piggna till en timme först.

RassK
2007-05-02, 18:16
vad menar ni med innan frukost? Sticker ni direkt när ni vaknar eller? Jag brukar glo lite tv och försöka piggna till en timme först.

Koffein.

Vakna, Koffein, Vatten, Packa väskan, Dra till gymmet.

Hungrig? Frukost? Pre-Workout Gainer ftw *cupid*

Kimball
2007-05-02, 21:10
Det är i alla fall under sådana förhållanden man under kontrollerade studier åstadkommit den största uppmätta stimuleringen av proteinsyntesen efter träningspasset.

Dum fråga månne, men hur är det när man inte ätit några kolhydrater på kanske 10-14h, och sen drar och tränar direkt på morgonen med endast esapro i magen? Är det bara psykiskt att man kanske inte orkar riktigt samma vikter då som man hade gjort om man istället tränat senare då man fått i sig 1-2 mål mat med lite kolhydrater? För mindre viktbelastning = mindre tillväxt, typ? Men det kanske sitter mest i huvudet att man inte är lika allert och "stark" på morgonen som man hade vart lite senare?