handdator

Visa fullständig version : Ang. Fail


cakmak
2007-04-30, 10:26
Jag har styrketränat i drygt 4 månader nu och jag är mycket nöjd med de resultat jag fått under tiden, fast jag tror det kan handla om sk. nybörjarresultat. Men det jag undrat över lite är de upplägg jag kör med när jag tränar.
När jag tränar har jag alltid med mig en lika hängiven vän som backar upp mig när jag tränar, upplägget ser ut som så att vi kör 8-10X3 och vi kör ALLTID bortom fail på sista setet.
Dvs har jag 65 kg på set två och känner att det är en okej vikt kommer jag avsiktligt höja vikten till 70-75 för att faila och bli assisterad på set tre.
Väntar ca 2-3 minuter mellan seten.

Vilka resultat ger den här typen av träning? kan musklerna bli utslitna på det här sättet? Andra synpunkter på om jag bör ändra nåt?

Handcuff
2007-04-30, 10:31
Din hängivne vän kommer att få bra rygg av stångrodden i bänk :D

Det finns lite trådar om detta ämnet...törs dock inte ge mig in på att redogöra vad som exakt kan ske. Men om du tittar dig omkring på gymet så kommer du att se att de flesta erfarna ej kör på detta vis..utan är nästan uteslutande nybörjare som kämpar så (speciellt i bänkpress).

Spontant så lär det ge garanterat förhöjd skaderisk!

cakmak
2007-04-30, 10:45
jag har också funderat över det men vi kör ungefär 6-8 övningar varje gång vi tränar 3 dar i veckan och failar Alltid på slutet.
Men det känns som att man måste träna hårt och ta ut sig för att få resultat, skulle kännas så meningslöst utan fail typ :em:

Rahf
2007-04-30, 13:32
Styrka byggs inte bäst på fail. Jag kör aldrig fail och jag ökar bra i allt (hypertrofi, styrka osv).

ramagoen
2007-04-30, 15:39
Styrka byggs inte bäst på fail. Jag kör aldrig fail och jag ökar bra i allt (hypertrofi, styrka osv).

Jaha, de va ju en bra källa(dig själv).

MrBurner
2007-05-03, 21:11
Om jag inte missminner mig så har jag läst någonstans här på forumet att fail inte var optimalt. Orkar tyvärr inte söka men det lär ju ha tagits upp otaliga gånger förr :)

Kan även vara som så att just fail var bättre ;)

GymTT
2007-05-04, 06:05
Jag såg den/de trådarna också. Det man säger är väl att man skall använda der sparsamt. Att kriga till fail i varje pass i varje set är troligen inte optimalt någonstans.

Robban
2007-05-04, 06:15
Jag kör alltid till fail och dessutom vidare med negativa och forced och ökar också bra i allt... *whistle*

Gör det som är roligast. Det är det man fortsätter med. Det tar lite tid att få muskler så glädje är nog den viktigaste faktorn för resultat.

GymTT
2007-05-04, 06:17
Jag kör alltid till fail och dessutom vidare med negativa och forced och ökar också bra i allt... *whistle*

Gör det som är roligast. Det är det man fortsätter med. Det tar lite tid att få muskler så glädje är nog den viktigaste faktorn för resultat.

Klokt sagt!

BigForre
2007-05-04, 09:11
Jag kör alltid till fail och dessutom vidare med negativa och forced och ökar också bra i allt... *whistle*

Gör det som är roligast. Det är det man fortsätter med. Det tar lite tid att få muskler så glädje är nog den viktigaste faktorn för resultat.

Dumt sagt!

Om jag inte missminner mig ser inte ditt upplägg alls ut som en "standard nybörjarsplit". Så det är väldigt onödigt av dig att berätta att det fungerar för dig i en här tråden när Pelle som tränat 4 månader kommer in och frågar en sådan här sak. Han tränar säkert inte alls på ett liknande sätt som du gör, har inte samma träningsvana och har säkert inte hunnit greppa vitaliteten av vila.

Fail har sitt syfte, kan säkert användas som redskap i träningen då och då, men undvik det tills du har förståelse för varför och vad konsekvenserna blir av det!

Robban
2007-05-04, 21:44
BigForre: Jag tycker inte det var dumt sagt överhuvudtaget. Vill man ha standardresultat och är nöjd med det, glad alltså, så kan man köra efter "standardprogram" för nybörjare. Vill man ha andra resultat så får man göra annorlunda.

Att träna som jag gör går alldeles utmärkt för nybörjare. Har provat det på några stycken faktiskt. Dessa personer har iof haft vad jag anser vara mycket bra förutsättningar. Dessutom har de velat träna på det sättet. De har tyckt att det är kul! ;)

Deceiver85
2007-05-04, 22:28
Jag kör alltid till fail och dessutom vidare med negativa och forced och ökar också bra i allt... *whistle*

Not my coup of tea!

Gör det som är roligast. Det är det man fortsätter med. Det tar lite tid att få muskler så glädje är nog den viktigaste faktorn för resultat.

Bra sagt!

BigForre
2007-05-04, 22:47
BigForre: Jag tycker inte det var dumt sagt överhuvudtaget. Vill man ha standardresultat och är nöjd med det, glad alltså, så kan man köra efter "standardprogram" för nybörjare. Vill man ha andra resultat så får man göra annorlunda.

Att träna som jag gör går alldeles utmärkt för nybörjare. Har provat det på några stycken faktiskt. Dessa personer har iof haft vad jag anser vara mycket bra förutsättningar. Dessutom har de velat träna på det sättet. De har tyckt att det är kul! ;)

Du missförstår vad jag skriver. Problemet ligger i att trådskaparen inte ser resten av upplägget som du kör efter. Om jag inte missminner mig så har du påstått att du sköter din träning med ett helkroppspass i veckan, eller så var det bara bull. Är det på det viset så har du en förbannad massa timmar vila mellan belastningarna, vilket krävs vid träning till och bortom fail. Så om du ska berätta för trådskaparen att träning till fail är jättebra, så får du nog ta på dig att berätta helheten och inte bara en liten del i ditt sätt att träna.

Problemet infinner sig då "Pelle" tar till sig det du säger och applicerar det på sin egen split som körs 5 dagar i veckan med en träningsvana som sträcker sig 4 månader bakåt i tiden. Det kommer medföra en belastning på kroppen som med största sannolikhet blir kontraproduktiv.

Så för all del framhåll gärna att det fungerar att träna till fail, men då får du nog vara lite mer ansvarstagande mot en som tränat 4 månader och förklara helheten också.

Robban
2007-05-04, 23:16
Du missförstår vad jag skriver. Problemet ligger i att trådskaparen inte ser resten av upplägget som du kör efter. Om jag inte missminner mig så har du påstått att du sköter din träning med ett helkroppspass i veckan, eller så var det bara bull. Är det på det viset så har du en förbannad massa timmar vila mellan belastningarna, vilket krävs vid träning till och bortom fail. Så om du ska berätta för trådskaparen att träning till fail är jättebra, så får du nog ta på dig att berätta helheten och inte bara en liten del i ditt sätt att träna.

Problemet infinner sig då "Pelle" tar till sig det du säger och applicerar det på sin egen split som körs 5 dagar i veckan med en träningsvana som sträcker sig 4 månader bakåt i tiden. Det kommer medföra en belastning på kroppen som med största sannolikhet blir kontraproduktiv.

Så för all del framhåll gärna att det fungerar att träna till fail, men då får du nog vara lite mer ansvarstagande mot en som tränat 4 månader och förklara helheten också.

Ok. Förstår vad du menar. Jag förutsätter dock att de som läser mina inlägg kollar detaljerna i min dagbok. :)

Skulle aldrig kasta bort tid på att skriva samma sak om å om igen. Slöseri med tid som jag varken har eller vill lägga på detta.

Det minsta jag vill är att lura någon. Det är redan 99% skitsnack i den här branschen! :D

MVH

A.Pahkamaa
2007-05-04, 23:26
Jag har inte läst alla svar, men om du vill bli stark så undviker du att träna till failure.

Clyde
2007-05-04, 23:28
Jo, alltså blåser man iväg ett helkroppspass i veckan så kan man ju lika gärna stressa musklerna allt vad man kan och lite till, eftersom man ändå har en veckas återhämtning på sig till nästa pass.

Men för oss som tränar runt en fyra dagar i veckan och samma muskelgrupp två gånger blir det lite annorlunda. Vi behöver periodisering för att inte bränna ut oss.

Clyde
2007-05-04, 23:37
För övrigt Robban.

Du har inte funderat på att prova träna halvkroppspass någon gång för att se hur det funkar? Typ två stycken i veckan med 3-4 dagars vila mellan varje.

Då kan du ju fokusera på endera underkroppen eller överkroppen varje pass och kanske köra med en något högre voym men samtidigt få lika lång vila.

Bondlurk
2007-05-04, 23:49
Nu kommer jag, som en annan kolozzeum användare, och hänvisar till grub för ovanlighetens skull:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60794&highlight=failure

Robban
2007-05-05, 08:00
För övrigt Robban.

Du har inte funderat på att prova träna halvkroppspass någon gång för att se hur det funkar? Typ två stycken i veckan med 3-4 dagars vila mellan varje.

Då kan du ju fokusera på endera underkroppen eller överkroppen varje pass och kanske köra med en något högre voym men samtidigt få lika lång vila.


Helkropp för mig är inte enbart att man tränar alla muskelgrupper under passet utan även hela kroppen övning för övning. Jag ser kroppen som en helhet. Därav blir det helt omöjligt att splitta utan att backa i styrka. Jag har provat. Regression beträffande både styrka och volym kommer som ett brev på posten!

Jag har själv provat fram detta koncept och kört så många år nu. De helkroppspass som är på mode att träna efter nu på senare år har ingenting att göra med mitt sätt att träna.

Beträffande de som tränar efter prickskjutningsprincipen med splittade program 4 pass/v så ser jag verkligen inga problem med att gå till fail. Oftast failar dessa individer runt 8-10 reps och detta beroende på pump=mjölksyra. Detta kommer inte leda till överträning. Det lovar jag. Det kommer heller inte leda till ett skit resultatmässigt. Utan droger är det dödfött att göra på det viset. Det lovar jag också.
Nu syftar jag till de få individer som vill bli grova, obs! Det träningsupplägget är bra av andra orsaker. Självklart! Det är dock kasst om man vill bli grövre.;)

Min tanke är dock inte att omvända folk eller så för man ska göra det som är roligast. Vem vill ha tråkigt...

Blev mycket om mig här men tycker ämnet fail finns med i stor grad.

Mvh ;) :)

Gädda
2007-05-05, 09:47
Poängen är väl att man inte ska underskatta hur viktigt det är att man tycker sin träning är rolig och att man känner för den, helt rätt!

Bättre ett program som man verkligen utför med inspiration än ett (som på det är forumet anses vara mer "optimalt") program som man tycker är trist, som man känner sig tvungen att utföra för att alla internetexperter tycker så.

Robban
2007-05-05, 13:22
Poängen är väl att man inte ska underskatta hur viktigt det är att man tycker sin träning är rolig och att man känner för den, helt rätt!

Bättre ett program som man verkligen utför med inspiration än ett (som på det är forumet anses vara mer "optimalt") program som man tycker är trist, som man känner sig tvungen att utföra för att alla internetexperter tycker så.

;) :)