handdator

Visa fullständig version : Gripperfråga - "snabba" stängningar VS negativa


tusenkonstnar
2007-04-30, 09:47
Hej, jag har kört grippers till och från under en tid utan att få några direkt snabba ökningar (är väl naturligt svag i händerna antar jag) :(

Tror dessutom att jag i början körde aldeles för många sett och därmed tränade ner mig för mycket mellan passen.
När man läser om gripperträning står det ju oftast att man bör satsa på mycket tunga negativa etc om man vill öka på sina maxstyrka (vilket känns naturligt).

I mitt fall har jag tidigare kört med negativa utan att jag märkt ngn direkt progress. När jag däremot bytte till att köra med en gripper som jag kunde göra 10-20 reps på och började köra riktigt snabba reps på denna (försökte accelerera farten när jag stängde grippern) så fick jag äntligen lite progress.

Skulle vilja höra lite synpunkter på detta från ngn som grepptränat mycket, är det någon som känner igen sig i det? (det känns ju lite skumt och jag kan inte släppa tanken på att jag skulle träna fel på ngt sätt i mitt sätt att göra negativa). Eller är det så enkelt som att jag faktiskt kommer åt rätt typ av muskelfibrer bättre på det här sättet än genom att köra i ett relativt "låst" läge med väldigt tunga grippers.

Halldin
2007-04-30, 09:50
Jag upplever att jag får bättre resultat av att göra ~5-10 reps på en gripper jag klarar av än att köra massa negativa. Negativa gör knappt någonting för mig känns det som.