handdator

Visa fullständig version : Tränar ensam, vilket är bäst: mycket vikt i Smith eller lite vikt i vanlig bänk?


Ganymedes
2007-04-30, 09:43
Jag brukar nästan alltid träna ensam eftersom de flesta av mina vänner är ointresserade av gym. Då och då finns det ju vettiga personer på gymmet som kan hjälpa till, men oftast är det upp till mig själv. Så därför undrar jag vilket som är smartast, när det gäller bänkpress: mycket vikt i smith eller mindre vikt i vanlig bänk?

Målet är att öka bröstmuskelaturen (och ja, jag kör hantelpress och andra övningar också).

Lexidos
2007-04-30, 09:45
Jag tycker mindre vikt i vanlig bänk.
Smithbänk gillar jag inte.

Jazzgura
2007-04-30, 09:51
Om du ska öka i massa främst är det väl okej att köra på vikter som du klarar 8-12 reps på. Kör då i vanlig bank så får du ju "mer på köpet". Jag varierar en del, kör nämligen som ovan men också i smithen ibland när jag vill lasta på rejält (de gånger jag är ensam).

Robbin
2007-04-30, 09:55
Jag har personligen kört vanlig bänk utan passare i något år nu och det funkar bra. Failar jag så sätter jag mig upp med vikten. Därav skulle jag tycka det vore värre i smith pga att om man inte lyckas vrida på stången på något hack så sitter man totalt fast.

Deceiver85
2007-04-30, 09:57
Vanlig bänkpress, helt klart. Skulle du faila så kan du faktiskt få bort stången, det kan du inte i smith.

HerrArne
2007-04-30, 09:57
Köra 'vanlig' bänk i powerracken är varianten jag ägnar mig åt. Krävs lite tur med hur man kan placera säkerhetsstängerna i förhållande till bänkens höjd, men om du (som jag) har tur (och ett powerrack :) ) så är det inget problem att köra tung bänk (med maxning = till failure ibland ;) ) ensam.

Arnoldski
2007-04-30, 10:08
Jag tycker att det kan vara bra med smith-bänk som komplement om han ändå kör hantelpressar.

Kan vara bra att få känna tyngre vikter för att röra sig framåt och då kan man ju köra negativ träning själv, eller i alla fall vräka på betydligt mer än på vanlig stång.

Men visst kan Smithen aldrig ersätta fria vikter helt.

Englund
2007-04-30, 10:09
Mycket vikt i vanlig bäst röstar jag på. Hållar man sig på mindre än 120 kg så är det inga problem att lägga stången på bröstet och sedan rulla neråt för att sedan göra en liten "knäböj" och ställa sig upp och sedan lägga ner stången.

paragon
2007-04-30, 10:15
bänk i smith var väl det en dog av förra året i sverige. rena dödsfällan.

ensam kör jag hellre hantelpressar och dips.

Baan
2007-04-30, 10:23
Det går köra båda bänkvarianterna så man aldrig failar, gäller bara att veta när man ska sluta och ändå få rätt goda resultat. Vad som är mindre farligt vid fail vågar jag inte uttala mig om, även om jag inte gillar tanken att behöva gå upp med stången om man fastnar eller på annat sätt slänger av vikterna. Funkar om man är klen men inte så kul när man blir starkare.

Allan
2007-04-30, 10:28
Jag har rett ut begreppen rörande vanlig bänk kontra smith i nån tråd men nu hittar jag den inte. SÖK.

Arnoldski
2007-04-30, 10:28
bänk i smith var väl det en dog av förra året i sverige. rena dödsfällan.

ensam kör jag hellre hantelpressar och dips.

Va?!?!?

Vad då? Hur då?:confused:

tusenkonstnar
2007-04-30, 10:30
Hittar in någon länk men det är som sagt mindre än ett år sedan en kille DOG när han lagt på för mycket i smithmaskinen och körde själv.

Kvävd.


Sammanfattar: Jag väljer Bänk.

Baan
2007-04-30, 10:37
Han var nog den förste i världen som dog under styrketräning. Eller kanske inte? Hm. Jag tror inte det är helt långsökt att det finns en del som trott att det går köra bänk själv och tagit ner bänken på bröstet och sen misslyckats. Finns ganska många sätt att skada sig rejält i bänken om man vill. Smithens problem är att man blir lite väl arrogant när det gäller att köra till fail, vilket kanske inte händer lika ofta när man kör vanlig bänk. Likväl kan man fastna duktigt i båda.

L-Sami
2007-04-30, 10:40
Mindre vikt i vanlig bänk

RassK
2007-04-30, 10:45
Lika mycket vikt, vanlig bänk.

paragon
2007-04-30, 11:08
http://www.expressen.se/index.jsp?a=543535

från aftonbladet:

- Det verkar som att han hade lastat för tungt och troligen hade han gjort något med utrustningen. Normalt sett ska stången i alla fall inte kunna falla ner hela vägen på det sättet som den gjorde, säger förundersökningsledare Curt Nilsson vid Arvikapolisen till aftonbladet.se.
Enligt honom var bänkpressen lastad med 130 kilo och av typen där skivstången är fixerad i skenor. Pojken hade alltså ingen chans att skjuta vikten framåt eller bakåt från halsen när stången väl rasat ner.

Baan
2007-04-30, 11:11
http://www.expressen.se/index.jsp?a=543535

från aftonbladet:

- Det verkar som att han hade lastat för tungt och troligen hade han gjort något med utrustningen. Normalt sett ska stången i alla fall inte kunna falla ner hela vägen på det sättet som den gjorde, säger förundersökningsledare Curt Nilsson vid Arvikapolisen till aftonbladet.se.
Enligt honom var bänkpressen lastad med 130 kilo och av typen där skivstången är fixerad i skenor. Pojken hade alltså ingen chans att skjuta vikten framåt eller bakåt från halsen när stången väl rasat ner.

Inget konstigt, alla smithar har inte ens såna spärrar man kan sätta. Vanligtvis har dom det, och jag tror att dom SKA ha det men ja, alla tillverkare verkar inte bry sig om sånt.

Även om det finns spärrar och liknande man kan flytta på så vet jag själv hur jag gör, man orkar inte bry sig om den för det är bara extra arbetet och man fastnar inte ändå (tror man). Förvisso är jag aldrig ensam på gymmet, minst tio pers till p.g.a. att det är ett stort gym, men jag kan tänka mig att även om den hade en spärr så tänkte han aldrig att den skulle komma till användningar.

Tränar man själv ska man absolut lägga ut såna spärrar just för att kunna få fast vikten där och åla sig ut,.

kspr
2007-04-30, 11:14
Jag brukar köra vanlig bänk utan att ha fixerat vikterna. Om man skulle råka missa så är det bara att luta stången åt ena hållet så ramlar vikterna av och man är fri. Låter en del kanske, men det är tänkt som en säkerhetsåtgärd och inget man ska sätta i system.

Tycker dock att det inte är några större problem att känna om man klarar en rep till eller inte och ändå ta ut sig rejält.

HerrArne
2007-04-30, 11:16
Det är av vikt att ta scenariot med rejäl skada i beaktande om man är ensam på gymmet; I bänkpressen måste man i princip kunna komma bort från under stången även om man inte kan använda armarna.

Timme
2007-04-30, 11:40
Smithbänk är bland det sämsta som finns tycker jag :)
Dukopplar bort allt vad balans och motorik heter. Inget vidare.

Timme
2007-04-30, 11:40
Jag brukar köra vanlig bänk utan att ha fixerat vikterna. Om man skulle råka missa så är det bara att luta stången åt ena hållet så ramlar vikterna av och man är fri. Låter en del kanske, men det är tänkt som en säkerhetsåtgärd och inget man ska sätta i system.

Tycker dock att det inte är några större problem att känna om man klarar en rep till eller inte och ändå ta ut sig rejält.

+1

Lås inte vikterna!

fluffy_ferret
2007-04-30, 11:45
Jag kör vanlig bänk fast brukar se till att jag inte kör mig helt utpumpad så att jag ändå får upp vikten på ställningen. Jag brukar köra hantelpress direkt efteråt och kör mig slut där istället.

Ganymedes
2007-04-30, 11:48
Jag har rett ut begreppen rörande vanlig bänk kontra smith i nån tråd men nu hittar jag den inte. SÖK.

Om du inte ens själv hittar den, så är det kanske inte konstigt att jag inte gör det heller? ;) Jo, jag har sökt...

Ganymedes
2007-04-30, 11:50
Tack för alla bra svar! Smithen får focken.

Ulf A Big
2007-04-30, 12:29
Det blir lite mycket antingen eller varför inte båda? De kompletterar varandra när man har tränat några år fått till lite träningstrix....

Gädda
2007-04-30, 12:34
Det finns ju på många smithmaskiner spärrar man kan sätta i hacken så att stången inte kan klämma fast dig. Angående säkerheten. Annars är ju vanlig bänk med powerrack det bästa alternativet.

Rahf
2007-04-30, 12:58
Det finns ju på många smithmaskiner spärrar man kan sätta i hacken så att stången inte kan klämma fast dig. Angående säkerheten. Annars är ju vanlig bänk med powerrack det bästa alternativet.

Vilket i min smithmaskin betyder att jag inte kommer köra med full RM eftersom stången inte kommer att bottna ur på bröstet. Sen om din är konstruerad på något finurligt vis så gratulerar jag dig.

Fatality
2007-04-30, 13:49
jag tar mindre vikt i smithen och mer på vanlig bänk :S

Allan
2007-04-30, 13:59
Om du inte ens själv hittar den, så är det kanske inte konstigt att jag inte gör det heller? ;) Jo, jag har sökt...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92537&highlight=smith

überstarken
2007-04-30, 14:02
Som sagt, börja med låga vikter i vanlig bänk. Tids nog kommer du känna dig precis lika säker där som i smithen och ta lika mycket vikt, dock utan att köra till fail givetvis.

Fatalist
2007-04-30, 15:49
Är folk lite dumma, eller tänker ni inte ens?

Lastar du på mycket vikt i en smith och failar kommer du ju inte ur :confused: :confused: :confused:

Kör utan klovar i en vanlig ställning bara. Om du nu råkar faila så är det bara att tippa stången, eller så rullar du den till knäna och sätter dig upp. Så slipper du dö.

Nilsjohan
2007-04-30, 16:08
Kör mer vanlig bänk, lär dig känna dina begränsningar. Om du skulle faila i "vanlig" bänk så får du rulla ned stången eller vicka av den. Be någon random snubbe på gymmet om pass om du skulle ligga på en vikt som du riskerar att uppnå fail på med relativt få repetitioner.

z_bumbi
2007-04-30, 17:12
Är folk lite dumma, eller tänker ni inte ens?

Lastar du på mycket vikt i en smith och failar kommer du ju inte ur :confused: :confused: :confused:

Kör utan klovar i en vanlig ställning bara. Om du nu råkar faila så är det bara att tippa stången, eller så rullar du den till knäna och sätter dig upp. Så slipper du dö.

Ställer man in smithen på rätt sätt så lägger man bara stången på stöden och sen kan man åla sig ut, det är inte så ofta någon har en uppspänd bröstkorg som är mindre än vad huvudet är brett. Om de inbyggda spärrarna hamnar fel så bygger man bara upp under bänken så det blir rätt höjd och har inte gymet något att lägga under bänken så be gymet att skaffa in några träplattor i lämpliga dimensioner.

Börjar du tippa skivstången utan klov kommer du en dag att upptäcka att stången inte stannar där du vill utan beskriver en balistisk bana genom rummet, att rulla ner stången är enligt en kompis bara bekvämt upp till 120-140 kg men han är inte normal å andra sidan..

Troll
2007-05-01, 22:03
Lasta på och kör vanlig bänk, rulla ner stången till benen om den inte vill upp på sista repet.:hbang:
När du tröttnat på att rulla stången*gah!* beställ ett Power eller Multi-Rack, det har jag gjort.;)

Isabella
2007-05-02, 05:03
Jag kör vanlig bänk, fastnar man med stången på bröstet finns det alltid nån snäll som kommer springande för att hjälpa lilla mig:D

Emil_Larsson
2007-05-02, 06:39
Jag kör vanlig bänk, fastnar man med stången på bröstet finns det alltid nån snäll som kommer springande för att hjälpa lilla mig:D

Vad gulligt *cupid*

Ganymedes
2007-05-02, 16:18
Jag kör vanlig bänk, fastnar man med stången på bröstet finns det alltid nån snäll som kommer springande för att hjälpa lilla mig:D

Haha! Gott förhandlingsläge om dejting för "räddaren i nöden". :)

nutz
2007-05-02, 16:31
Vanlig bänk hela tiden

mycket vikt när det finns passning

Emil_Larsson
2007-05-02, 18:48
Haha! Gott förhandlingsläge om dejting för "räddaren i nöden". :)

Tänk dig Isabella ligger där med stången mot bröstet i panik om att hon ska dö. Från tomma intet kommer.... Rasmus? och räddar henne, Isabella rodnar av förälskelse då Rasmus sakta böjer sig över stången mot Isabellas läpper.

PANG. DÄR HAR DU DET!

Isabella
2007-05-02, 20:05
Tänk dig Isabella ligger där med stången mot bröstet i panik om att hon ska dö. Från tomma intet kommer.... Rasmus? och räddar henne, Isabella rodnar av förälskelse då Rasmus sakta böjer sig över stången mot Isabellas läpper.

PANG. DÄR HAR DU DET!


Får börja satsa på att faila varje pass då:naughty: