handdator

Visa fullständig version : Jag har uppdaterat mitt program och ber om råd


Arnoldski
2007-04-30, 08:34
Hej!

Har läst mycket sista tiden om uppdelningens vara och inte vara.
Så här tränar jag idag. Har tränat ett par år och seriöst sedan i höstas.
Är 28 år ganmmal, 1,80 m lång och väger ~78-80 kg.

Dag1:
-----
Bröst
plan bänk, snebänk, plan hantelpress, sne hantelpress
(kanske nån cable-övning för att mjölka lite till)

MageCablecrunches på boll och liggande benlyft på boll

Dag2:
-----
Rygg
Marklyft, latsdrag, sittande rodd, ryggresningar, samt en maskinövning som tar på romboiderna och bakre axlar typ...

Dag3:
-----
Biceps + triceps
Liggande french-press med z-stång, pushdowns, dips
stående Hantel curls, sittande hantelcurls i snebänk, hammercurls eller scott-curls

Dag4:
-----
Axlar+mage
Sidolyft med hantlar, stående hantelpress, sidolyft i cable (en arm i taget), utåt rotator-cuff

Cablecrunches på boll och liggande benlyft på boll

Dag5:
-----
Ben
Knäböj, utfall, benspark, lårcurl och vadpress


Dag6+7:
--------
Vila

Utöver detta händer det att jag är ute och joggar lite också.

Skulle ni anse att detta är för splittat? Jag pallar helt ärligt inte mer efter mitt ryggpass i alla fall. Jag kör generellt sett väldigt tungt. Tex bröstpasset ligger jag på 4-8 reps, och i rygg likaså i marklyft och latsdragen i alla fall.

Hantelpressarna och knäböjen blir också tungt.

Vad tror ni?
Skulle jag klämma ihop det mer?
Tex tar enbart bröstpasset typ 45 minuter och jag vill inte stå på gymet i 90 minuter. Erfarenhetsmässigt pallar jag inte så mycket mer efter ca 60 minuter...

Gädda
2007-04-30, 08:43
Det som möjligen kan vara negativt är väl biceps dan efter rygg och axlar dan efter triceps. Men jag har ingen egen erfarenhet av liknande träningsupplägg men det var bara det enda som slog mig. Hur känns det i biceps dagen efter ryggpasset?

Bröst Mage
Rygg
Axlar Mage
Ben
Biceps Triceps

Är en alternativ ordning.

Du tränar ju fem dra i veckan, då är det nog bara bra om passen är 45 minuter. Jag håller med dej om att kör man ganska hårt så börjar man bli trött efter 45.

jofren
2007-04-30, 12:23
Tänk på att hantelpress och bänkpress är samma rörelse i två olika tappning. det samma med snedbänk o hantel. Det är bättre att lägga i en ny vinkel så du får maximal åtkomst av musklen du avser att träna.
Byt t.ex ut en övning mot cabel där du tar trissorna från nedre och dra uppåt ungefär som ett front lyft med hantlar.

Riktigt genomförd Marklyft är en övning som är primär för ben och rygg. ryggen får statisk övning och benen blir de som får göra hela rörelsen.

Kardiluss
2007-05-01, 11:06
Tycker att bröstpasset kunde innehålla lite mer variation, som det är nu har du 4 pressövn. Se till att få in någon övn i cablen (ex. trissan uppe och dra ner mot naveln intill kroppen ffa för nedre delen av bröstet) och/eller bytt ut någon av pressarna mot flyes med hantel.

Du skriver att du kör dips för triceps, du är medveten om att man använder mkt bröst och framsida axel också? Hur mkt beror ffa på benens vinkel till ställningen.

En sista grej skulle kunna vara att lägga in bendagen mitt i veckan så att överkroppen får en dag att återhämta sig.

I övrigt tycker jag det ser bra ut. Det finns alltid olika åsikter ang. att köra biceps/triceps samma dag men så länge du tycker det fungerar bra så är det bara köra på tycker jag.

Kör så det ryker !!

Arnoldski
2007-05-01, 12:19
Tack för all input!

:thumbup:

paragon
2007-05-01, 13:04
ser väl bra ut. skönt att ha helgen ledig men kvittar det för dig kanske det vore bättre och slänga in en vilodag i veckan istället.
lite mer variation kan du ju hoppa på - skivstångscurl istället för hantlar t ex.
vadpress står inte om det är stående eller sittande. stående är att föredra om du bara kör en övning.
flyes skulle jag nog slänga in och ta bort en pressövning.

Jacksatan
2007-05-01, 13:33
det är sån jävla overkill för bröst att köra både plan, sned bänk och på det sen hantlar både plan och sned. Styrketräning handlar inte om att man ska krypa ut från gymmet med söndermosade muskler efter varje pass.

FreCKo
2007-05-01, 19:16
Håller med vad resten sagt, lite väl lite variation på bröst... Det räcker oftast med EN plan övning och EN sned övning (om man nu tänker på bänkens vinkel), sen slänga in en övning för pecsen (flyes är riktigt bra enligt mig) och sen någon övning i cablen som Jofren och Kardilus sa.

Hur kör du dipsen förresten? Jag har upptäckt att om jag sätter mig mellan två bänkar (har händerna på den ena bänkens kant och fötterna på den andra bänken) och "dippar" mellan bänkarna så tar det SJUKT bra på triceps, och axlar och bröst får inte jobba lika mycket som "vanliga" dips när du hänger fritt mellan två stänger.

Arnoldski
2007-05-02, 06:51
Tja!

Ja, jag förstår era kommentarer kring bröstpasset, men det var en av grejerna jag ändrade efter synpunkter här på forumet.

Det är lite så att presenterar man ett bröstpass med typ plan press, snepress och flies i cable (uppåt och/eller nedåt) får man direkt synpunkterna:
"-skit i cableövningarna, det enda som bygger volym är tunga pressar"

Och det var i en annan tråd alldeles nyligen jag fick rådet från flera att blanda både hantel och stångpressar, för att de kompletterar varandra
(http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2250589#post2250589)
*gah!*

Ni tycker alltså att två pressövningar och en cableövning räcker bra?

Tilläggas bör att jag vill prioritera brösten.

Kardiluss
2007-05-02, 14:29
Ja två pressövningar räcker bra. Sen kan du ju variera från pass till pass vilka övningar du kör. Kör du t.ex. rak bänkpress så är de ju bra om du får till en hantelpress med lutning och nästa gång gör du kanske tvärtom.

Omväxling förnöjer!!