handdator

Visa fullständig version : Gamla medlemmar - ta ert ansvar


Allan
2007-04-30, 08:10
Nu har det varit en period där nya medlemmar inte riktigt har fattat galoppen hur man beter sig på Kolozzeum. Det finns en hård men hjärtlig ton här, men den hjärtliga tonen har alltid varit det viktigaste.
Några av våra vanligaste Allmäntskribenter har skaffat sig ett tonfall som nya medlemmar tydligen tror är accepterat. Det innebär att nya medlemmar insinuerar att vissa kvinnliga medlemmar skulle vara slampiga, att andra medlemmar skulle vara mer intresserade av samma kön, att andra har förkärlek för sina mödrar etc. Därför att det blivit en del av jargongen mellan rutinerade medlemmar.
Det här är en vanlig utveckling på forum har vi fått lära oss, men vi har också fått lära oss att man måste stävja det här innan det blir ohållbart. I det här fallet innebär det att ett antal av +5 000-postarna får ta och kamma sig och mer ta sitt ansvar som rutinerade medlemmar, istället för att som nu ge dåligt exempel.
Staffen håller på att sätta nytt rekord i varningar, bortplockning av trådar och att sätta folk på kylning. Vi har inte tid eller lust med det och förväntar oss mer stöd av de som är forumets kärna.
Vi behöver inte mer av ironi eller sarkasm eller intern jargong; då blir det eländigt här.


Edit//Och det är INTE intressant vilka det rör sig om!!!!

Jompan
2007-04-30, 09:29
Bra initiativ. :thumbup:

Som ny medlem kan man nog även känna att det är svårt att komma in i "gänget" eller vad man ska säga när sådana jargonger föregår. Att jargonger förekommer är nog undvikligt, då det ju även tillför något, men håller med om att vissa av de hårdare jargongerna kanske inte alltid tillför så himla mkt.:)

Nina L
2007-04-30, 09:43
http://www.credd.se/bilder/16/foto_arrow_left_disabled.jpg Snel hest :em:

Nitrometan
2007-04-30, 10:10
Okaj.

Uppfattat.


Bra att ta tag i det och säga till.

Jay-Z
2007-04-30, 10:21
Okaj.

Uppfattat.


Bra att ta tag i det och säga till.


Hear hear.

130kg finsk sisu
2007-04-30, 10:23
Bra!
Jag har aldrig gillat tonen som vissa här på kolo och kanske speciellt på allmänna delen har!

Baan
2007-04-30, 10:27
Någon speciell tråd som avses? Kanske inte så lätt känna sig träffad om man inte ser problemen själv.

AFanatic
2007-04-30, 10:31
Får väl hoppas att det kommer lite mer mognad med åldern, men inget är ju ristat i sten. Sorgligt att vissa är nedvärderande mot andra och har en allmänt tråkig attityd.

Ni mods har en satellit här.

Allan
2007-04-30, 10:33
Någon speciell tråd som avses? Kanske inte så lätt känna sig träffad om man inte ser problemen själv.


Har man mazzor med poster och inte ser problemet, så är man förmodligen en del av det som avses.

Stoltz
2007-04-30, 10:34
Det där med omåtlig ironi och sarkasm har jag också lagt märke till att det blivit en hel del mer med.

Bra initiativ.

PS. Vissa av oss gamla godingar nådde aldrig 5000 poster då vi inte blev bitna av postrabiesen som gick runt 05 ;) DS.

Baan
2007-04-30, 10:34
Har man mazzor med poster och inte ser problemet, så är man förmodligen en del av det som avses.

Vad hade du tänkt åstadkomma med tråden om problemen inte vet att dom är problem? Därför jag ville ha mer konkreta exempel, då kanske folk skärper till sig. Jag känner mig inte skyldig men jag kanske har missat något.

Tolkia
2007-04-30, 10:39
Vad hade du tänkt åstadkomma med tråden om problemen inte vet att dom är problem? Därför jag ville ha mer konkreta exempel, då kanske folk skärper till sig. Jag känner mig inte skyldig men jag kanske har missat något.
Svårt att ge exempel tror jag, då mycket av det som åsyftas redan har rykt (jag kan också tänka mig att det finns nackdelar med att posta något slags skandalexempel), men den förra avatartråden ("Någon du ser ned på ...") faller säkert i den kategorin; där blev det en del kastande av skit.

Jag tror personligen att rätt många av de som har gjort det till en vana att vara allmänt grova (eller för den delen trendligt ironiska) på ett sätt som går över gränsen är rätt så medvetna om det.

Allan
2007-04-30, 10:42
Vad hade du tänkt åstadkomma med tråden om problemen inte vet att dom är problem? Därför jag ville ha mer konkreta exempel, då kanske folk skärper till sig. Jag känner mig inte skyldig men jag kanske har missat något.

Det får du inte. Av den enkla anledningen att problemet då kommer att reduceras till "varför ska jag varnas när han slapp undan..." Och begriper man inte det är man med största sannolikhet en del av problemet. Rannsaka dig själv - har du en intern jargong med dina polare på Kolozzeum? Där du och de kan kalla varandra saker som omedelbart skulle rendera avstängning om ni vore färskingar? Där man kommer undan utan konsekvenser om man kapar trådar eller går off-topic stup i kvarten?
Ser man inte tendensen utan exempel har man förmodligen anledning att fundera en stund.

Baan
2007-04-30, 10:43
Svårt att ge exempel tror jag, då mycket av det som åsyftas redan har rykt (jag kan också tänka mig att det finns nackdelar med att posta något slags skandalexempel), men den förra avatartråden ("Någon du ser ned på ...") faller säkert i den kategorin; där blev det en del kastande av skit.

Jag tror personligen att rätt många av de som har gjort det till en vana att vara allmänt grova (eller för den delen trendligt ironiska) på ett sätt som går över gränsen är rätt så medvetna om det.

Det är just det sista du säger jag är tveksam på, jag vet inte om alla vet när man inte längre är rolig utan bara jobbig och tråkig. Bättre PM:a och ge en väldigt lätt varning istället för att hoppas att rätt personer tar åt sig i den här tråden. Det kanske dom gör ändå iofs, det vet jag inte men PM vore nog bättre.

Allan
2007-04-30, 10:44
..... men PM vore nog bättre.

Funkar inte.

Baan
2007-04-30, 10:46
Det får du inte. Av den enkla anledningen att problemet då kommer att reduceras till "varför ska jag varnas när han slapp undan..." Och begriper man inte det är man med största sannolikhet en del av problemet. Rannsaka dig själv - har du en intern jargong med dina polare på Kolozzeum? Där du och de kan kalla varandra saker som omedelbart skulle rendera avstängning om ni vore färskingar? Där man kommer undan utan konsekvenser om man kapar trådar eller går off-topic stup i kvarten?
Ser man inte tendensen utan exempel har man förmodligen anledning att fundera en stund.

Det har jag väl, lika mycket som du har med dina forumspolare antar jag. Att gå off-topic är väl snarare regel än undantag i den här forumsdelen. Jag antar att bägaren runnit över och att du är lack p.g.a. det. Min tanke är att du borde ha skickat meddelandet till problemen. Det är väl egentligen bara det. Sen behöver man inte varna så fort man skickar PM till folk?

Allan
2007-04-30, 10:49
Jag har inte "lackat". Jag framför en åsikt som finns bland moderatorerna. Innebörden är rätt solklar. Varför ens ifrågasätta det? "Problemet" uppfattas dessutom som såpass stort att det knappast är effektivt att skicka PM.

Tigerkotten
2007-04-30, 10:49
Vad hade du tänkt åstadkomma med tråden om problemen inte vet att dom är problem? Därför jag ville ha mer konkreta exempel, då kanske folk skärper till sig. Jag känner mig inte skyldig men jag kanske har missat något.


Precis, kan säga det jag sagt flera ggr tidigare.

Istället för radera trådar, lås de istället. Editera inlägg om de har något "dum länk". Sen skriver ni ett inlägg sist i tråden anledningen till varför tråden blev låst. För ni får förstå att vissa har inte sett själva tråden, och på så sätt inte vet vad som hänt. Vet de istället aha länkar man sådan blir tråden låst + att man blir varnad / bannad. Så kanske de tänker till istället.

Sen så skulle jag fortfarande vilja se att inlägg i allmänt räknas igen :D

AFanatic
2007-04-30, 10:50
Det är väl inte jobbigare än att man tänker ett extra varv innan man postar trådar och svar. Även om det är mycket att begära av en del.

Trance
2007-04-30, 10:58
Jag skall säga till dem åt er, jag har pondus. De ser mig lite som en alfahanne här. Jag skall även dra ner på vissa förolämpningar, det är en svaghet jag har att kalla saker dumma och jag jag tänker inte alltid på att personer kan ta åt sig.

Sedan så..snälla kan ni inte skicka PM varför ni tar bort vissa trådar. I alla fall de som skall vara inom reglerna men tas bort ändå. Jag förstår att det finns anledningar, man orkar/har inte tid med en utspårning som väntar eller är bara trött på ämnet. Men det där om att PM:a en moderator och fråga funkar ju inte. Jag PM:ade den enda som jag såg var synlig, han hade inte en aning om vad jag pratade om.

Känns ju dumt att börja PM:a alla moderatorer bara för att leta upp den som tog bort en tråd.

Baan
2007-04-30, 10:59
Jag har inte "lackat". Jag framför en åsikt som finns bland moderatorerna. Innebörden är rätt solklar. Varför ens ifrågasätta det? "Problemet" uppfattas dessutom som såpass stort att det knappast är effektivt att skicka PM.

Det är inga problem att kombinera en rejäl urlackning med åsikter :)

För min del får du gärna PM:a mig om du vill framföra något. Det är det jag vill få fram.

Angel
2007-04-30, 11:00
Undra om jag räknas som gammal eller ny

Stoltz
2007-04-30, 11:04
Sedan så..snälla kan ni inte skicka PM varför ni tar bort vissa trådar. I alla fall de som skall vara inom reglerna men tas bort ändå. Jag förstår att det finns anledningar, man orkar/har inte tid med en utspårning som väntar eller är bara trött på ämnet. Men det där om att PM:a en moderator och fråga funkar ju inte. Jag PM:ade den enda som jag såg var synlig, han hade inte en aning om vad jag pratade om.


Jag har frågat tre gånger varför min post/tråd blev borttagen, och jag fick svar varje gång - Kanske berodde på att jag inte var det direkta problemet till varför tråden blev raderad, men jag har hur som helst fått intrycket att om man verkligen inte förstår varför tråden/posten blivit raderad, så PM:ar man och frågar så man har lärt sig till nästa gång.

mini
2007-04-30, 11:07
Undra om jag räknas som gammal eller ny

Spelar det roll?

Angel
2007-04-30, 11:13
Spelar det roll?

Japp

Spinkot
2007-04-30, 11:21
"Kul" att en tråd som denna inte ens kan slippa urspårningar...

Yankeee
2007-04-30, 11:59
Tror iof också att mer och tydligare information från mods skulle göra ganska mycket.

paragon
2007-04-30, 13:05
själv tycker jag stöddiga moderatorer är ett betydligt större problem.

L-Sami
2007-04-30, 13:07
Japp

Medlem sen 2004, postar mycket i allmänt. Du borde väl själv veta om du är ny eller gammal.

Snake
2007-04-30, 13:12
själv tycker jag stöddiga moderatorer är ett betydligt större problem.

http://img84.echo.cx/img84/4866/agreed8mv.gif

Allan
2007-04-30, 13:40
Okey, ovanstående har vi ett par perfekta exempel på den pissiga attityd som faktiskt har blivit ett problem på Kolozzeum. Detta får ju till följd att man är tvungen att vidtaga åtgärder.

Lexidos
2007-04-30, 13:43
Jag kan hålla med om att man kan ta bort visa post som har dålig attityd men varför ta bort sånna som är uppenbara skämt? Även dåliga skämt kan vara bra skämt :)

z_bumbi
2007-04-30, 13:48
Några av våra vanligaste Allmäntskribenter har skaffat sig ett tonfall som nya medlemmar tydligen tror är accepterat. Det innebär att nya medlemmar insinuerar att vissa kvinnliga medlemmar skulle vara slampiga, att andra medlemmar skulle vara mer intresserade av samma kön, att andra har förkärlek för sina mödrar etc. Därför att det blivit en del av jargongen mellan rutinerade medlemmar.

Jag kan hålla med om att man kan ta bort visa post som har dålig attityd men varför ta bort sånna som är uppenbara skämt?

Hur avgör man att det är ett uppenbart skämt? Det är inte meningen att vi ska sitta och lusläsa alla inlägg och försöka tolka vad skribenten verkligen vill.

HerrArne
2007-04-30, 13:49
Jag kan hålla med om att man kan ta bort visa post som har dålig attityd men varför ta bort sånna som är uppenbara skämt? Även dåliga skämt kan vara bra skämt :)

Problemet ligger i att metainformationen som krävs för att sätta en hel den av dessa 'uppenbara skämt' i sitt sammanhang inte är lättillgänglig för nya medlemmar. Vilket leder till att dessa emulerar beteendet på ett sätt som i avsaknad av detta metakontext blir direkt dåligt.

Ja, jag är precis så tråkig som jag låter. Inte ens jag tror att det går att skojja bort precis allting hela tiden. Inte om vi ska njuta förmånen av ett livskraftigt forum även framöver.

Allan
2007-04-30, 13:51
Problemet ligger i att metainformationen som krävs för att sätta en hel den av dessa 'uppenbara skämt' i sitt sammanhang inte är lättillgänglig för nya medlemmar. Vilket leder till att dessa emulerar beteendet på ett sätt som i avsaknad av detta metakontext blir direkt dåligt.



Det där var en ren njutning att läsa!

Yankeee
2007-04-30, 13:51
Men snälla lilla allan. Tänk till lite nu. Om ett gäng medlemmar (inkl mig) har kört på samma visa i flera år utan åtgärd. Hur fan ska vi veta när vi har gått över gränsen nu när ni inte har sagt till innan? Något lamt "läs reglerna" eller annat som ni kommer med fungerar inte, det måste ni ändå fatta. Alla vet vad som står där. Information är det som gäller. Om jag bli tillsagd när jag gått över gränsen (enligt er) så kommer jag att tänka mig för sedan. Det är inte svårare än så.

Herkulez
2007-04-30, 13:52
ja se vad som händer när varit frånvarande från kolo :smash:

Allan
2007-04-30, 13:54
Men snälla lilla allan. Tänk till lite nu. Om ett gäng medlemmar (inkl mig) har kört på samma visa i flera år utan åtgärd. Hur fan ska vi veta när vi har gått över gränsen nu när ni inte har sagt till innan? Något lamt "läs reglerna" eller annat som ni kommer med fungerar inte, det måste ni ändå fatta. Alla vet vad som står där. Information är det som gäller. Om jag bli tillsagd när jag gått över gränsen (enligt er) så kommer jag att tänka mig för sedan. Det är inte svårare än så.


Av den simpla anledningen att vi säger till nu. Av den simpla anledningen att vi har andra megapostare som aldrig kliver fel. Av den simpla anledningen att det aktualiserats allt oftare på sista tiden.

Lexidos
2007-04-30, 13:55
Hur avgör man att det är ett uppenbart skämt? Det är inte meningen att vi ska sitta och lusläsa alla inlägg och försöka tolka vad skribenten verkligen vill.

Jag menar ju givetivs i trådar som spårar ut i allmänt ( typ alla)

Men det bästa exemplet jag har som jag skrev själv.
Nån lägger upp en tråd med frågan: Hur blir man av med en brandvägg?
Jag svarar: Brandsläckare :D

Mitt inlägg togs bort.. detta är sånna typer av skämt jag menar.

paragon
2007-04-30, 13:56
Bättre ta bort moderator helt och hållet. Fyller ingen funktion.

Yankeee
2007-04-30, 13:57
Av den simpla anledningen att vi säger till nu. Av den simpla anledningen att vi har andra megapostare som aldrig kliver fel. Av den simpla anledningen att det aktualiserats allt oftare på sista tiden.

Det var inget svar. Hur ska de som har legat precis på gränsen hela tiden veta att man nu är över gränsen om ni inte talar om EXAKT vad som gäller nu? Du är inte specifik för fem öre, börja med det sedan återkommer du.

Anledningen till att jag skriver som jag gör är för att jag väldigt gärna vill veta precis vad som gäller. Att komma med något tafatt "gör som vi säger" leder ingenstans.

paragon
2007-04-30, 13:57
Jag menar ju givetivs i trådar som spårar ut i allmänt ( typ alla)

Men det bästa exemplet jag har som jag skrev själv.
Nån lägger upp en tråd med frågan: Hur blir man av med en brandvägg?
Jag svarar: Brandsläckare :D

Mitt inlägg togs bort.. detta är sånna typer av skämt jag menar.


Sitter man och raderar såna inlägg borde man nog skaffa sig ett liv istället. Är ju bara för trådskaparen att hoppa lite mellan inläggen, något får väl folk göra själva. Är väl inget dagis som behöver nån som daddar för minsta lilla.

Trance
2007-04-30, 14:01
Nu tror jag säkert att Allan har en poäng, jag har ju inte en aning vad som tagits bort men det är ju en "chat" här inne mellan en del medlemmar och den är ju rätt bitchig ibland, på skämt då men det kan man ju inte alltid veta.

Problemet är ju som Yankeee säger, var(s) går gränsen? Det är ju 3-4 moderatorer som är med i det hela och snackar precis på samma sätt som de "dåliga" sakerna som togs upp i första posten. Klart det går att hoppas på en allmän uppstramning, men utan exempel på vad som faktiskt är fel så tror jag inte det varar så länge tyvärr.

Handcuff
2007-04-30, 14:02
Sitter man och raderar såna inlägg borde man nog skaffa sig ett liv istället. Är ju bara för trådskaparen att hoppa lite mellan inläggen, något får väl folk göra själva. Är väl inget dagis som behöver nån som daddar för minsta lilla.

Usch vilka bekymmer du har :( Jobbigt med lärare, poliser föräldrar och andra som "säger vad du får och inte får" ? Fuck regler! AnARcHY FFS...eller inte.

Pudzianovski
2007-04-30, 14:02
Jag tycker det är lite flummigt med reglerna och alla trådar som (Allan oftast) startar; råd till nybörjare, gamla medlemmar, nu ryter jag igen tråden, LÄS OCH FÖLJtråden, Gamla medlemmar - ta ert ansvartråden, osv osv.....

Kanske skulle strukturera upp det bättre på något sätt. Mindre trådar, tydligare info, lätttillgängligare info, snabbare påföljder. Fler mods, bättre uppdelat bland mods, bättre organisering överlag. :thumbup:

Allan
2007-04-30, 14:03
Du är inte specifik för fem öre, börja med det sedan återkommer du.


Nu har du inte riktigt fattat hur det här funkar. Moderator säger till dig en sak. Det gäller. Du säger inte till moderator hur det ska funka. Bara så nytillkomna tittare förstår hur det ligger till.
Vi har ett problem med rutinerade medlemmar som skapat en inbördes jargong som leder nya medlemmar fel. Det ger fel signaler, skapar en otrevlig stämning och kommer helt och fullt att vara respektive medlems egna ansvar.
Som jag skrev ovan - det kommer inga exempel, eftersom man då hamnar i en dårpippig debatt om var gränsen ska gå. Och det var inte det moderatorerna var ute efter - utan att rutinerade medlemmar får skärpa till sig, dra ner på spammande, tokpostande och spydiga kommentarer.
Båten lutar snett. Vi måste göra något åt det.

paragon
2007-04-30, 14:04
Usch vilka bekymmer du har :( Jobbigt med lärare, poliser föräldrar och andra som "säger vad du får och inte får" ? Fuck regler! AnARcHY FFS...eller inte.

Tja alla kallar sig ju inte handfängsel och tillhör den undergivna skaran som gillar att folk dominerar en. förstår att du inte kan föreställa dig detta...

paragon
2007-04-30, 14:06
Nu har du inte riktigt fattat hur det här funkar. Moderator säger till dig en sak. Det gäller. Du säger inte till moderator hur det ska funka. Bara så nytillkomna tittare förstår hur det ligger till.
Vi har ett problem med rutinerade medlemmar som skapat en inbördes jargong som leder nya medlemmar fel. Det ger fel signaler, skapar en otrevlig stämning och kommer helt och fullt att vara respektive medlems egna ansvar.
Som jag skrev ovan - det kommer inga exempel, eftersom man då hamnar i en dårpippig debatt om var gränsen ska gå. Och det var inte det moderatorerna var ute efter - utan att rutinerade medlemmar får skärpa till sig, dra ner på spammande, tokpostande och spydiga kommentarer.
Båten lutar snett. Vi måste göra något åt det.

Vet fler saker som skapar otrevlig stämning *whistle*

Allan
2007-04-30, 14:06
Tja alla kallar sig ju inte handfängsel och tillhör den undergivna skaran som gillar att folk dominerar en. förstår att du inte kan föreställa dig detta...

Och detta har med tråden att göra?

paragon
2007-04-30, 14:08
Och detta har med tråden att göra?

Hurvida det har med tråden att göra eller inte är ditt jobb som moderator att avgöra. Inte mitt.

HerrArne
2007-04-30, 14:09
Allan ber gamla medlemmar ta lite större ansvar för sina poster i ljuset av att tillströmmningen av nya medlemmar är stor och stämningen på forumet -- och belastningen på moderatorerna -- är ett problem.

Genast efterfrågas ett tydligt regelverk med pekpinnar och exempel. Vad är problemet? Behövs det verkligen exempel? Tänk själva istället. Ta hänsyn till det faktum att det finns mycket nytt folk här när ni postar. *Så* svårt kan det väl inte vara, att alla ska göra helt rätt hela tiden har väl ingen krävt?

Slutligen; Ni som hackar på moderatorerna rent generellt. Lägg ner. Allvarligt alltså...

Yankeee
2007-04-30, 14:09
Nu har du inte riktigt fattat hur det här funkar. Moderator säger till dig en sak. Det gäller. Du säger inte till moderator hur det ska funka. Bara så nytillkomna tittare förstår hur det ligger till.
Vi har ett problem med rutinerade medlemmar som skapat en inbördes jargong som leder nya medlemmar fel. Det ger fel signaler, skapar en otrevlig stämning och kommer helt och fullt att vara respektive medlems egna ansvar.
Som jag skrev ovan - det kommer inga exempel, eftersom man då hamnar i en dårpippig debatt om var gränsen ska gå. Och det var inte det moderatorerna var ute efter - utan att rutinerade medlemmar får skärpa till sig, dra ner på spammande, tokpostande och spydiga kommentarer.
Båten lutar snett. Vi måste göra något åt det.

Jag fattar precis hur det funkar. Hur som bör du inse att jag säger stämmer, det fungerar på precis samma sätt som överallt annars. Dessutom, fungerar något dåligt ska det påpekas, oavsett vems iden var. Det bör väl du om någon förstå, eller hur gör ni på jobbet?

Och jag är helt med på att vi alla kan hjälpas åt att bidra till en bättre stämning. Men som sagt, för att det ska ske på bästa möjliga sätt måste ni mods börja vara tydligare, på alla sätt och vis. Om ingen vet precis vad som gäller kommer det heller inte att bli någon förändring.

Yankeee
2007-04-30, 14:11
Genast efterfrågas ett tydligt regelverk med pekpinnar och exempel. Vad är problemet? Behövs det verkligen exempel? Tänk själva istället. Ta hänsyn till det faktum att det finns mycket nytt folk här när ni postar. *Så* svårt kan det väl inte vara, att alla ska göra helt rätt hela tiden har väl ingen krävt?

Slutligen; Ni som hackar på moderatorerna rent generellt. Lägg ner. Allvarligt alltså...

Som sagt, det har fungerat på ett sätt i flertalet år och nu ska det helt plötsligt vara på ett annat sätt. Allt jag säger är att det skulle fungera betydligt bättre med någon struktur av något slag.

Skillnad på att kritisera ett förslag och att hacka på modsen.

Dumleman
2007-04-30, 14:12
Jag fattar precis hur det funkar. Hur som bör du inse att jag säger stämmer, det fungerar på precis samma sätt som överallt annars. Dessutom, fungerar något dåligt ska det påpekas, oavsett vems iden var. Det bör väl du om någon förstå, eller hur gör ni på jobbet?

Och jag är helt med på att vi alla kan hjälpas åt att bidra till en bättre stämning. Men som sagt, för att det ska ske på bästa möjliga sätt måste ni mods börja vara tydligare, på alla sätt och vis. Om ingen vet precis vad som gäller kommer det heller inte att bli någon förändring.
Jag vill inte se något snack om päronvikter :nono:.

Slartibartfast
2007-04-30, 14:12
Yankeee, är det verkligen så svårt att själv bedöma vad man kan skriva eller inte? Måste du verkligen en lista på konkreta saker som du får och inte får skriva?

Annars tycker jag också att modsen är jävla fjantiga ibland.

Yankeee
2007-04-30, 14:13
Yankeee, är det verkligen så svårt att själv bedöma vad man kan skriva eller inte? Måste du verkligen en lista på konkreta saker som du får och inte får skriva?

Det handlar inte om mig som person utan allmänt.

HerrArne
2007-04-30, 14:14
Skillnad på att kritisera ett förslag och att hacka på modsen.

Korrekt. Du är exempelvis saklig och argumenterar väl. Som vanligt. Att vi tycker olika är inget problem.

Vissa andra i tråden hackar synbart utan vettig anledning. ;)

Hades
2007-04-30, 14:14
Som sagt, det har fungerat på ett sätt i flertalet år och nu ska det helt plötsligt vara på ett annat sätt. Allt jag säger är att det skulle fungera betydligt bättre med någon struktur av något slag.

Skillnad på att kritisera ett förslag och att hacka på modsen.
Nä, jag håller inte med om att det varit på samma sätt i flera år. Jag tycker att det blivit en klar försämring av stämningen på forumet de senaste månaderna, med mycket mer spam, pinsamma raggningsförsök och otrevligheter. Så jag förstår precis vad det är allan är ute efter. Om man vet med sig att man ligger på gränsen till vad som är tillåtet så kan man ju tagga ner lite. Jag tror det är förhållandevis få drygputtar här på forumet som inte själva är medvetna om att de ligger nära gränsen för det tillåtna.

paragon
2007-04-30, 14:15
Så vilka är alla dessa nya medlemmar som folk ska börja krypa för och rätta sig efter, trots att det funkat i flera år? Det borde väl vara dom som får anpassa sig - inte tvärtom.

Angel
2007-04-30, 14:16
Vad kan vara med fel med att sluta vara spydig/elak egentligen?

mini
2007-04-30, 14:17
Så vilka är alla dessa nya medlemmar som folk ska börja krypa för och rätta sig efter, trots att det funkat i flera år? Det borde väl vara dom som får anpassa sig - inte tvärtom.

Well mr Reggad_sedan_fem_månader, det handlar nog inte så mycket om det. Du dyker in i tråden som i princip okänd och är dryg. Det är en sådan sak som är sjukt irriterande (men bra för att statuera exempel:)

Hades
2007-04-30, 14:18
Så vilka är alla dessa nya medlemmar som folk ska börja krypa för och rätta sig efter, trots att det funkat i flera år? Det borde väl vara dom som får anpassa sig - inte tvärtom.

Det handlar ju om att de som varit här länge ska föregå med gott exempel, eftersom det är en ganska liten grupp medlemmar som sätter standarden för hela forumet vad gäller jargong, attityd med mera. Det är därför kolozzeum är ett mycket trevligare forum än de flesta, och åtminstone jag hoppas att det kan få fortsätta vara så.

Yankeee
2007-04-30, 14:19
Folk i allmänhet borde också ha någonslags bedömningsförmåga. Det att inlägg som är snudd på personangrepp tas bort är bra, om inte författaren förstår att han går över gränsen. Men att låsa trådar som "skådespelare och steroider" som bara skänker glädje åt folket, visar bara vilka löjliga grinollar vissa moderatorer kan vara.

Alltså, jag har inget emot att man tar bort och varnar för personangrepp, tvärtom, men det är inte riktigt vad som diskuteras nu.

Raggis
2007-04-30, 14:19
Det blev helt klart sämre sen Kwon vart portad från allmänt :(

Yankeee
2007-04-30, 14:20
Nä, jag håller inte med om att det varit på samma sätt i flera år. Jag tycker att det blivit en klar försämring av stämningen på forumet de senaste månaderna, med mycket mer spam, pinsamma raggningsförsök och otrevligheter. Så jag förstår precis vad det är allan är ute efter. Om man vet med sig att man ligger på gränsen till vad som är tillåtet så kan man ju tagga ner lite. Jag tror det är förhållandevis få drygputtar här på forumet som inte själva är medvetna om att de ligger nära gränsen för det tillåtna.

Pratar inte om stämningen utan hur man har "styrt" forumet.

Lexidos
2007-04-30, 14:21
Det blev helt klart sämre sen Kwon vart portad från allmänt :(

Jasså är det därför jag inte sett honom?

paragon
2007-04-30, 14:21
Well mr Reggad_sedan_fem_månader, det handlar nog inte så mycket om det. Du dyker in i tråden som i princip okänd och är dryg. Det är en sådan sak som är sjukt irriterande (men bra för att statuera exempel:)

Ja precis, jag som relativt nyreggad anpassar mig efter det rådande klimatet istället för att komma hit och gnälla över den stämning och jargong som rått i flera år. Klockrent.

Slartibartfast
2007-04-30, 14:21
Alltså, jag har inget emot att man tar bort och varnar för personangrepp, tvärtom, men det är inte riktigt vad som diskuteras nu.

Ja, jag märkte det när jag läste lite i tråden. :D

Därför tog jag bort inlägget också.

Raggis
2007-04-30, 14:21
Jasså är det därför jag inte sett honom?

Jepp.


Nej, men allvarligt talat. Jag har då inte märkt av några större skillnader. Nog för att vissa kan slänger ur sig spydiga kommentarer då och då. Men, det är sånt man får räkna med. Speciellt om trådskaparen inte tänkt till innan han/hon posta.

Lexidos
2007-04-30, 14:23
Jepp.

Då håller jag med, har varit rätt tråkigt utan honom. Han måste gjort ett ordentligt snesteg då?

Jag vet inte med alla andra men jag kan ju känna att det är lite svårt att veta vart gränsen går.
Personangrepp är ju solklart men utöver det?

Yankeee
2007-04-30, 14:24
Ja precis, jag som relativt nyreggad anpassar mig efter det rådande klimatet istället för att komma hit och gnälla över den stämning och jargong som rått i flera år. Klockrent.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=93745

:confused:

Raggis
2007-04-30, 14:24
Då håller jag med, har varit rätt tråkigt utan honom. Han måste gjort ett ordentligt snesteg då?

Jag vet inte med alla andra men jag kan ju känna att det är lite svårt att veta vart gränsen går.
Personangrepp är ju solklart men utöver det?

Haha :D Kwon är en ren entertainer. Fick alltid ett smil på läpparna när jag läste hans poster. Har inte riktigt varit detsamma utan han. Men, han kanske kommer tillbaks så småningom.

Lexidos
2007-04-30, 14:26
Haha :D Kwon är en ren entertainer. Fick alltid ett smil på läpparna när jag läste hans poster. Har inte riktigt varit detsamma utan han. Men, han kanske kommer tillbaks så småningom.

Ja men vad tusna gjorde han då? Menar hade jag postat alla dumma skämt som bubblar upp i mitt huvud här så hade jag oxå varit portad..

Snake
2007-04-30, 14:27
Varför i hela världen ska det vara så svårt att komma med ett par exempel allan? Du drog ju en hel radda med exempel i den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=91128) tråden så då borde det väl gå nu också.

Jag m.fl. fick PM från dig att jag/vi skulle dra ner på "dumpostandet" för några månader sen, och när jag frågade vad det var som ni retat upp er på så var det samma svar då som nu; dvs inget svar alls. Det svar jag fick var "Tänk dig för, annars kan du inte posta alls i framtiden".

Edit: du påminner verkligen om den eminenta yrkesgruppen dörrvakter ibland.

Lexidos
2007-04-30, 14:27
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=93745

:confused:

Kort stubin....

Bara jag som skrattade?

olle lindblad
2007-04-30, 14:28
Ja men vad tusna gjorde han då? Menar hade jag postat alla dumma skämt som bubblar upp i mitt huvud här så hade jag oxå varit portad..

Han trakasserade gladiatorerna1.

Lexidos
2007-04-30, 14:29
Han trakasserade gladiatorerna1.

Ok, ja rent spontant kan man tycka att det är dumt.

Raggis
2007-04-30, 14:29
Ja men vad tusna gjorde han då? Menar hade jag postat alla dumma skämt som bubblar upp i mitt huvud här så hade jag oxå varit portad..

Posta visst massor med meningslösa inlägg. Alltså, rent spam.

Edit: Visste inget om glad1 :\

Allan
2007-04-30, 14:30
Det finns orsaker till allt. Tråden är inte till för att diskutera enskilda medlemmars bakgrund. Moderatorerna skulle hur som helst uppskatta om erfarna medlemmar kunde tänka sig för en eller två gånger, istället för att förleda nya medlemmar.

Baha
2007-04-30, 14:30
gamla medlemmar borde även ta sitt ansvar kanske och posta mer i tränings/kostdelen på det här TRÄNINGSFORUMET.

Snake
2007-04-30, 14:30
And the tala i gåtor game continues....

Allan
2007-04-30, 14:31
gamla medlemmar borde även ta sitt ansvar kanske och posta mer i tränings/kostdelen på det här TRÄNINGSFORUMET.

Bra där!

Yankeee
2007-04-30, 14:31
gamla medlemmar borde även ta sitt ansvar kanske och posta mer i tränings/kostdelen på det här TRÄNINGSFORUMET.

Alla frågor är i princip besvarade redan. Är det något nytt ämne blir det ju oftast bra diskussioner.

paragon
2007-04-30, 14:32
Varför i hela världen ska det vara så svårt att komma med ett par exempel allan? Du drog ju en hel radda med exempel i den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=91128) tråden så då borde det väl gå nu också.

Jag m.fl. fick PM från dig att jag/vi skulle dra ner på "dumpostandet" för några månader sen, och när jag frågade vad det var som ni retat upp er på så var det samma svar då som nu; dvs inget svar alls. Det svar jag fick var "Tänk dig för, annars kan du inte posta alls i framtiden".

Edit: du påminner verkligen om den eminenta yrkesgruppen dörrvakter ibland.

Tänkte på samma sak, många har ju fördomar mot kroppsbyggare och förknippar det mest med anabollastinna dörrvakter... så kommer folk hit och vad ser dom - jo samma mentalitet bland vissa moderatorer...

Kort kan man ju säga att den där stöddiga "öh passar det inte så stick här är det ja som bestämmer"-attityden inte funkar, varken i livet eller på nätet...

Tigerkotten
2007-04-30, 14:41
Okey, ovanstående har vi ett par perfekta exempel på den pissiga attityd som faktiskt har blivit ett problem på Kolozzeum. Detta får ju till följd att man är tvungen att vidtaga åtgärder.

Okej, vad precis var problem me de inläggen? Själv tycker jag att det är Du som har problem med attityden. Andra är mera "layed back", du har ju tidigare sagt att du hade föredragit att Allmänt delen av forumet var borta helt och hållet. Skulle det inte vara bättre om du isåfall skippade att säga saker isåfall i denna del?



Slutligen; Ni som hackar på moderatorerna rent generellt. Lägg ner. Allvarligt alltså...


Varför? Många flera än mig blir nog rätt frusterande när vissa trådar blir raderade, utan att man riktigt vet varför. Detta är en sak som jag tror många stör sig på, varför ska då inte moderatorerna kunna ta åt sig vad medlemmarna tycker? Så att forumet skulle bli en bättre plats.

Eller tror du på allvar att moderatorerna vet bäst alltid?

Det blev helt klart sämre sen Kwon vart portad från allmänt :(

Som där t.ex. vet ju varför han blev bannad, men sen när han nu blev bannad kunde man inte få veta hur länge den skulle vara kvar t.ex. Förstår inte varför det ska vara ett så stort problem att ge ut sådan info.

Varför i hela världen ska det vara så svårt att komma med ett par exempel allan? Du drog ju en hel radda med exempel i den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=91128) tråden så då borde det väl gå nu också.

Jag m.fl. fick PM från dig att jag/vi skulle dra ner på "dumpostandet" för några månader sen, och när jag frågade vad det var som ni retat upp er på så var det samma svar då som nu; dvs inget svar alls. Det svar jag fick var "Tänk dig för, annars kan du inte posta alls i framtiden".

Edit: du påminner verkligen om den eminenta yrkesgruppen dörrvakter ibland.


Håller med 100%

gamla medlemmar borde även ta sitt ansvar kanske och posta mer i tränings/kostdelen på det här TRÄNINGSFORUMET.

Löjligt, varför det? Vill man skriva något i de trådarna så gör man väl det, ska man känna sig "tvungen" att göra det bara för man varit medlem ett tag? Skriv inlägg där man har lust tycker i.a.f. jag.

Baha
2007-04-30, 14:47
tigerkotten, inte tvunget men jag tycker personligen att det är kul att många som varit här länge och därmed tränat länge och har mkt personliga erfarnehter skriver en del i tränings/kost delen med, behöver ju inte vara ngt tvång bara kul om fler gjorde det tycker jag.

men det kanske är som yankee säger att det mesta är uttjatat redan.

dock kan man ju undra om en del som är här ens tränar eftersom dom ALDRIG verkar posta ngt i andra delar än allmänt, tråkigt tycker jag bara.

HerrArne
2007-04-30, 14:47
Eller tror du på allvar att moderatorerna vet bäst alltid?

Nej. Däremot vet jag att det är ett otacksamt skitjobb att vara moderator, samt att ett forum som detta inte överlever utan moderering. Jag gillar forumet. Addera själv...

Det är dessutom skillnad på att uttrycka åsikter om forumet och att hacka ner på moderatorerna.

Pudzianovski
2007-04-30, 14:48
post

Tänkvärt :thumbup:

King Grub
2007-04-30, 14:54
Som där t.ex. vet ju varför han blev bannad, men sen när han nu blev bannad kunde man inte få veta hur länge den skulle vara kvar t.ex. Förstår inte varför det ska vara ett så stort problem att ge ut sådan info.

Kan ju säga det: han är inte bannad. Han loggade ut själv "den kvällen" och har inte varit här sedan dess. Vi har inte bannat honom och vi har ingen aning om var han är. Så behöver vi inte starta fler trådar om hans "ban" - det finns ingen sådan ban.

paragon
2007-04-30, 14:58
Nej. Däremot vet jag att det är ett otacksamt skitjobb att vara moderator, samt att ett forum som detta inte överlever utan moderering. Jag gillar forumet. Addera själv...

Det är dessutom skillnad på att uttrycka åsikter om forumet och att hacka ner på moderatorerna.

Är väl ingen som tvingar folk att vara moderatorer, är det så att dom är utbrända och gått in i väggen kan dom snabbt ersättas med nån annan. Varför inte ha en omröstning och låta medlemmarna tycka till, utan oss inget forum.

Lizard
2007-04-30, 14:58
En hel höna av en fjäder? Vi, som åsyftas i Allans post, som har varit inne ett tag bör ju vid det här laget känna på oss vad han syftar åt?! Det hela blir som en skylt utanför en resturang där det står: Förbjudet att äta medtagen mat. Behövs ingen förklaring till vad som menas med medtagen eller vad som egentligen är mat. Sådant begriper man bara. Jag läser i Allans inlägg att tonen har blivit båder hård och dryg vilket inte behöver förklaras närmare än så. Eller som konduktören sa till killarna när min mamma gick ombord på spårvagnen under 50-talet: "Sila snacket kisar - det är damer i kartongen".

Lizard

z_bumbi
2007-04-30, 15:02
Som där t.ex. vet ju varför han blev bannad, men sen när han nu blev bannad kunde man inte få veta hur länge den skulle vara kvar t.ex. Förstår inte varför det ska vara ett så stort problem att ge ut sådan info.

En ev banning eller annan åtgärd är en sak mellan den som ev drabbats och moderatorerna, du har inte ett dugg med den saken att göra vilket du redan har fått reda på i en annan tråd. Är det så intressant att få reda på om/när någon kommer tillbaka att du vll tjata om det i fler trådar än de två du redan gjort det i?

Edit: Där skrev iofs Grub en förklaring till mina ev ovan..


Lite fler allmänna kommentarer.

Borttagna trådar
I vissa fall är det saker som ingen annan har med att göra och i de flesta andra fallen är det så uppenbart att tråden antingen har spårat ur eller var urspårad från början. Bara det att tråden försvinner bör ju vara en ledtråd att den inte var riktigt rätt för forumet.

Moderatorer
Det begärs från fler håll fler moderatorer och då vill i alla fall jag ha en förslagslista, en seriös lista , där folk som är uppskrivna är beredda att lägga ner tiden det ibland kräver. Man avsäger sig samtidigt rätten att roida loss allt för mycket och måste hela tiden tänka sig för tre gånger innan man postar inlägg som inte är helt seriösa.

HerrArne
2007-04-30, 15:03
Är väl ingen som tvingar folk att vara moderatorer, är det så att dom är utbrända och gått in i väggen kan dom snabbt ersättas med nån annan.
Men för böfvelen. Du lyckades nästan framkalla ett personangrepp angripande din intelligens. Så kan vi inte ha det, jag kommer att utgå från att du medvetet provocerar.

Två frågor. Hur många tror du hinner och vill vara moderatorer här?
Av dem, hur många skulle vara lämpliga för uppgiften?

Varför inte ha en omröstning och låta medlemmarna tycka till, utan oss inget forum.
Bunta inte ihop mig med dig och kalla det vi, tack... ;)
Plus att detta faktiskt inte är medlemmarnas forum.

paragon
2007-04-30, 15:06
Men för böfvelen. Du lyckades nästan framkalla ett personangrepp angripande din intelligens. Så kan vi inte ha det, jag kommer att utgå från att du medvetet provocerar.

Två frågor. Hur många tror du hinner och vill vara moderatorer här?
Av dem, hur många skulle vara lämpliga för uppgiften?


Bunta inte ihop mig med dig och kalla det vi, tack... ;)
Plus att detta faktiskt inte är medlemmarnas forum.

På fråga 1 svarar jag åtskilliga.

På fråga 2 svarar jag vad skulle forumet vara utan dess medlemmar?

HerrArne
2007-04-30, 15:12
På fråga 1 svarar jag åtskilliga.
Strålande. Som av en lycklig slump efterfrågade z_bumbi en seriös lista på kandidater för bara ett par poster sedan. Det låter som om du skulle kunna ge ett bidrag till den. Givet att du inte förespråkar någon ny, revolutionär, slags modererande då. Vilket dina tidigare inlägg i tråden skulle kunna antyda.


På fråga 2 svarar jag vad skulle forumet vara utan dess medlemmar?
Den frågan ställde jag inte.

tano
2007-04-30, 15:21
Vars är Kwon då?

Skrämde ni moderatorer iväg honom? *grr*

Förövrigt jag tyckte forumet var bättre förr, kanske för att jag visste mindre och faktiskt lärde mig saker här då... Tycker allan har rätt nu, mest spam, skämt och piss. Orkar knappt läsa något längre...

Tigerkotten
2007-04-30, 15:24
En ev banning eller annan åtgärd är en sak mellan den som ev drabbats och moderatorerna, du har inte ett dugg med den saken att göra vilket du redan har fått reda på i en annan tråd. Är det så intressant att få reda på om/när någon kommer tillbaka att du vll tjata om det i fler trådar än de två du redan gjort det i?

Japps, ni har ert sätt att "styra" forumet. Men jag kan fortfarande ha en åsikt ang det, att det skulle underlätta för medlemmarna om man visste varför någon blev bannad. Eller man kanske är nyfiken på om det bara är en temporär ban.


Borttagna trådar
I vissa fall är det saker som ingen annan har med att göra och i de flesta andra fallen är det så uppenbart att tråden antingen har spårat ur eller var urspårad från början. Bara det att tråden försvinner bör ju vara en ledtråd att den inte var riktigt rätt för forumet.

Detta sköts väldigt skumt ibland med, visst vissa spårar ur ibland. Men det sker också att vissa / någon missköter sig och istället för säga åt den personen / radera hans/hons inlägg. Så tas istället hela tråden bort. Hade fortfarande föredragit att trådar blir låsta och anledningen står i tråden varför. Men visst det är ju mycket simplare för Er att istället för rensa + skriva varför. Att ni tar den snabba vägen och låser tråden istället.

Moderatorer
Det begärs från fler håll fler moderatorer och då vill i alla fall jag ha en förslagslista, en seriös lista , där folk som är uppskrivna är beredda att lägga ner tiden det ibland kräver. Man avsäger sig samtidigt rätten att roida loss allt för mycket och måste hela tiden tänka sig för tre gånger innan man postar inlägg som inte är helt seriösa.

Ja skapa en tråd ang detta kan ju vara ett förslag, jag minns själva att Ni skrev att ni mods frågar folk om man vill bli mod. Så man skulle ej fråga er, men flera mods skulle jag inte säga nej till i.a.f. Om de nu tar sin tid och håller reda på ett bra sätt.

Sen förslagslista är väl lite fel egentligen? De som vill bli mods får väl isåfall skriva, sen får ni mods välja de Ni tror kan passa bra.


Kan ju säga det: han är inte bannad. Han loggade ut själv "den kvällen" och har inte varit här sedan dess. Vi har inte bannat honom och vi har ingen aning om var han är. Så behöver vi inte starta fler trådar om hans "ban" - det finns ingen sådan ban.

Jasså

Kwon har temporärt ( ?) blivit förflyttad till en annan usergrupp som saknar posträttigheter i allmänt, så han kan inte svara på tråden.

Det skrev Lillgrabben


Dnepr har samma title som Kwon dvs Spamming User, antar att Dnepr inte kan skriva i Allmänt heller?

King Grub
2007-04-30, 15:28
Det skrev Lillgrabben


Dnepr har samma title som Kwon dvs Spamming User, antar att Dnepr inte kan skriva i Allmänt heller?

Kwon loggade ut självmant innan dess och har inte loggat in på forumet överhuvudtaget därefter. Han är inte bannad, så är det och nog om det.

Cerberus
2007-04-30, 15:32
jag saknar kwon :(

Tolkia
2007-04-30, 15:34
Jag håller med Lizard. Gör vi inte lite väl stor sak av en enkel uppmaning att vi bör försöka hålla oss i skinnet lite? Det är ju, som jag tolkar det, inte direkt fråga om brutalcensur och att vi inte skall kunna uttrycka någon åsikt överhuvudtaget, bara att vi skall tänka lite innan vi postar. Det är i och för sig inte alltid så lätt, men å andra sidan inte alltid heller så svårt.

shut teh face
2007-04-30, 15:34
På de forum jag funnits i har det var så att mods helt enkelt skickat pm när de raderat en tråd. Inlägg raderas inte heller utan editeras och mods skriver en rad.

Och att kolo är för stort är inget svar, jag är medlem på större forum än detta som gör så, jag har även drivit ett forum med crew på 120k medlemmar med samma sak där ..

Sverker
2007-04-30, 15:36
På fråga 2 svarar jag vad skulle forumet vara utan dess medlemmar?

Antaligen skulle Kolozzeum vara just Kolozzeum. Det hela är ju att Allan, och vi moderatorer, vill bibehålla en god ton på Kolozzeum. Att Kolozzeum inte brakar iväg åt hel fel håll.
Många , tror jag, uppskattar god ton och vill ha det så.

Litecore
2007-04-30, 15:37
[...]men flera mods skulle jag inte säga nej till i.a.f. Om de nu tar sin tid och håller reda på ett bra sätt.[...]

+1 :thumbup:

LadyInsane
2007-04-30, 15:39
Många , tror jag, uppskattar god ton och vill ha det så.

Det gör jag definitivt. En del större forum på nätet består av 80% blaj pga av alltförmycket ironi och sarkasm.

shut teh face
2007-04-30, 15:46
Utöver min tidigare post håller jag med Allan.

Skitsamma om en admin/mod har rätt, vad de säger - GÄLLER.

Ingen idé att tjafsa eller ifrågasätta.

Den ton som vissa håller mot modsen här skulle få dem ivägskickade åt helsike på stört. Men det är ju klart det är olika vilken målgrupp forumet har, men helt ärligt så är forumadminstration en form av diktatur och det är det som gäller. Det finns inga forum med demokrati som fungerar ..

Jag gnäller om det här med pm vid raderad tråd, editerat inlägg etc, men svarar admin specifikt mig, så har jag inget att komma med utöver att min åsikt vädrats.

Jag tror många av de äldre medlemmarna här tror de äger stället. ;) Sedan har ju en kotte här visat sig ha en kärlek till kommunism ..

Froddan
2007-04-30, 15:52
Skitsamma om en admin/mod har rätt, vad de säger - GÄLLER.

Ingen idé att tjafsa eller ifrågasätta.

Den ton som vissa håller mot modsen här skulle få dem ivägskickade åt helsike på stört.Instämmer.

Jag ger Allan hela mitt stöd. Har varit med ett tag och måste säga att standarden borde höjas.

Trance
2007-04-30, 15:52
Utöver min tidigare post håller jag med Allan.

Skitsamma om en admin/mod har rätt, vad de säger - GÄLLER.

Ingen idé att tjafsa eller ifrågasätta.

Den ton som vissa håller mot modsen här skulle få dem ivägskickade åt helsike på stört. Men det är ju klart det är olika vilken målgrupp forumet har, men helt ärligt så är forumadminstration en form av diktatur och det är det som gäller. Det finns inga forum med demokrati som fungerar ..

Det är en rätt löjlig inställning. Vad jag märkt så tar massor av stora forum till sig kritik och feedback. Som ett exempel innan:

Tråd skrivs, inom reglerna. Den han inte spåra ut och ämnet har varit uppe innan.
Tråd tas bort.
PM till enda synliga mod, han har inte en aning om vad man pratar om.
Man tar upp problemet och får svaret I AM MOD; YOU SUXCK; WE AER LAW!!!!!

Det blir bara löjligt om man inte kan föra en mogen dialog om hur man kan förbättra forumet.

skaparn
2007-04-30, 15:53
En hel höna av en fjäder? Vi, som åsyftas i Allans post, som har varit inne ett tag bör ju vid det här laget känna på oss vad han syftar åt?! Det hela blir som en skylt utanför en resturang där det står: Förbjudet att äta medtagen mat. Behövs ingen förklaring till vad som menas med medtagen eller vad som egentligen är mat. Sådant begriper man bara. Jag läser i Allans inlägg att tonen har blivit båder hård och dryg vilket inte behöver förklaras närmare än så. Eller som konduktören sa till killarna när min mamma gick ombord på spårvagnen under 50-talet: "Sila snacket kisar - det är damer i kartongen".

Lizard

Jag tycker inte det var ett bra exempel. Det finns några fler inparametrar för vad som avgör när skämtsam blir hånfull och hård ton blir dryg och otrevlig.

Med det inte sagt att Allan måste förklara sig. Det står honom och de andra moderatorerna fritt att säga "skärp er" och sedan inte specificera, men när just denna ganska kamratliga attityd är vad jag tycker utgör en del av själen med kolozzeums allmänt finns det anledning att försöka föra en dialog istället för att hänvisa till sin oinskränkta makt som moderator (förstås åtföljt av kommentarer om vilket otacksamt jobb det är). Utan att övertolka tycker jag man kan säga att inlägg #1 sade att den interna jargong vi har sinsemellan seniora medlemmar skulle hyfsas till, och jag är intresserad av att veta vad det innebär.

Visst går det att ha kul utan att kalla jwzrd och Yankeee för smalfetsvaga mostrar eller reta Snake när det går dåligt för Timrå, men det går också att ha kul på krogen utan att dricka alkohol - ändå gör man det.

Jag tycker givetvis inte att personangrepp och mobbing är önskvärt, men tycker mig samtidigt inte ha sett så mycket av det trots att alla säger motsatsen. Säkert en kombination av att trådarna tas bort snabbt och att jag läser allt långsammare med åldern (och mängden jobb). Och när det gäller allmänt trams i allmänt behövs det ingen manual för kragtagningen och kamningen, där håller jag med moderatorerna.

shut teh face
2007-04-30, 15:58
Det är en rätt löjlig inställning. Vad jag märkt så tar massor av stora forum till sig kritik och feedback. Som ett exempel innan:

Tråd skrivs, inom reglerna. Den han inte spåra ut och ämnet har varit uppe innan.
Tråd tas bort.
PM till enda synliga mod, han har inte en aning om vad man pratar om.
Man tar upp problemet och får svaret I AM MOD; YOU SUXCK; WE AER LAW!!!!!

Det blir bara löjligt om man inte kan föra en mogen dialog om hur man kan förbättra forumet.
Det må vara löjligt men så är det, enda skillnaden är att här på kolo finns det en hel del folk som vill ifrågasätta. Men det funkar inte.

Bara att hoppas att mods vill ändra på sina riktlinjer här på forumet och skickar pm.

Har ju själv varit med om en del och det kunde lika gärna bli toktjafs i det där pm'et i det givna scenariot. Men jag tycker som sagt, editera text i tråden och låt folk se vad moden tycker är fel. Det är bara skriva något ..

Semiramis
2007-04-30, 16:02
Antaligen skulle Kolozzeum vara just Kolozzeum. Det hela är ju att Allan, och vi moderatorer, vill bibehålla en god ton på Kolozzeum. Att Kolozzeum inte brakar iväg åt hel fel håll.
Många , tror jag, uppskattar god ton och vill ha det så.Ja

Froddan
2007-04-30, 16:07
Antaligen skulle Kolozzeum vara just Kolozzeum. Det hela är ju att Allan, och vi moderatorer, vill bibehålla en god ton på Kolozzeum. Att Kolozzeum inte brakar iväg åt hel fel håll.
Många , tror jag, uppskattar god ton och vill ha det så.Huvudet på spiken!

De som är av motsatt uppfattning borde stängas av utan nåd. Ett forum är ingen demokrati.

Yankeee
2007-04-30, 16:17
Huvudet på spiken!

De som är av motsatt uppfattning borde stängas av utan nåd. Ett forum är ingen demokrati.

Det är ingen demokrati, men man kommer heller aldrig att utvecklas som forum eller i ett större perspektiv om man inte lyssnar och tar till sig av vad som sägs.

z_bumbi
2007-04-30, 16:35
Japps, ni har ert sätt att "styra" forumet. Men jag kan fortfarande ha en åsikt ang det, att det skulle underlätta för medlemmarna om man visste varför någon blev bannad. Eller man kanske är nyfiken på om det bara är en temporär ban.

Vad skulle det underlätta att vi lämnar ut privata uppgifter om medlemar? Vill de berätta att de är tempbannade så har de oftast möjlighet att göra det via folk som de känner.

Detta sköts väldigt skumt ibland med, visst vissa spårar ur ibland. Men det sker också att vissa / någon missköter sig och istället för säga åt den personen / radera hans/hons inlägg. Så tas istället hela tråden bort. Hade fortfarande föredragit att trådar blir låsta och anledningen står i tråden varför. Men visst det är ju mycket simplare för Er att istället för rensa + skriva varför. Att ni tar den snabba vägen och låser tråden istället.

Det raderas redan mycket och det skickas redan mycket varningar/tillsägelser/bans utan att trådarna tas bort men det finns en gräns för hur mycket vi orkar rensa och av erfarenhet så vet vi också att just den typen av trådar som spårar ur har en tendens att fortsätta göra det även efter en rensning. Detta trots uppmaningar i trådarna att skärpa sig etc.

Att lämna kvar en tråd låst gör ju att allt goja som står det finns kvar på forumet och i många fall är det inget som ska stå här.

Ja skapa en tråd ang detta kan ju vara ett förslag, jag minns själva att Ni skrev att ni mods frågar folk om man vill bli mod. Så man skulle ej fråga er, men flera mods skulle jag inte säga nej till i.a.f. Om de nu tar sin tid och håller reda på ett bra sätt.

Sen förslagslista är väl lite fel egentligen? De som vill bli mods får väl isåfall skriva, sen får ni mods välja de Ni tror kan passa bra.

En förslagslista är en bra idé, att PM:a den till mig är iofs antagligen bättre för då blir det inte samma press när man ska skriva sina motiveringar. Vill någon sätta upp sig själv på skjutbanan så får den gärna göra det.

Allmänt igen:
Det diskuteras ofta om att Flashback ska ha ett så bra moderatorsystem (av flera involverade i den här tråden t o m) men jag har ingen aning om hur det fungerar eller vad som gör det så bra.
Eller för den delen om det fungerar på ett forum som måste följa svenska lagar och faktiskt ha råd att betala räkningarna i slutet av månaden...

Jompan
2007-04-30, 16:46
Jag tycker denna tråd nog ändå fyller sitt syfte i ett stort perspektiv. Jag som relativt ny medlem kikar ju in och tar till mig av vad som sägs. Den visar ju på att den jargong som ibland råder inte är standard och något att eftersträva, som ny tar man nog till sig detta mer än som gammal räv och då har ju tråden ändå fyllt ett syfte även om den riktades till de gamla. Och i alla fall så börjar jag rannsaka mig själv efter saker som jag kan göra bättre, förhoppningsvis har fler gjort det. Sen tycker jag inte man behöver höra specifikt vad det är man kunde gjort bättre, man kan alltid göra något bättre och det är ju upp till var och en att bidra med en god stämning.

Sen att om denna jargong funnits en längre tid utan att något sagts om det, betyder väl inte det att den jargongen för den delen automatiskt måste finnas kvar och att det är konstigt att åtgärder vidtas till det nu. :)

Sedan är det ju inte heller alla som kör med den jargong som existerar och det verkar i alla fall ha trevligt. Så frågan man kanske ska ställa sig är: måste forumet ha kvar den jargongen för att jag ska tycka det är kul att vara här? :)

jenny
2007-04-30, 16:51
Jag kan störa mig på att så fort någon ny ställer en fråga om träning så kommer det oftast en kommentar om att det där är gammalt och använd sök. Jag tycker inte att det är speciellt trevligt och alla borde ha rätt att ställa sina egna frågor. Om man tycker att frågan har varit uppe en miljon gånger så behöver man ju inte svara. Länka till gamla diskussioner känns dock okej.

Yankeee
2007-04-30, 17:01
Sen att om denna jargong funnits en längre tid utan att något sagts om det, betyder väl inte det att den jargongen för den delen automatiskt måste finnas kvar och att det är konstigt att åtgärder vidtas till det nu. :)


Vem har sagt att jargongen måste finnas kvar och vem har sagt att det är konstigt att det vidtas åtgärder?

Jompan
2007-04-30, 17:08
Vem har sagt att jargongen måste finnas kvar och vem har sagt att det är konstigt att det vidtas åtgärder?

Ingen har sagt det specifikt, men med tanke på alla rabalder och klagomål på hur moderatorerna sköter forumet, så uppfattas det lätt som att det finns ett visst motstånd mot att detta nu tagits upp. Inte alla kanske uppfattar det så, men efter jag läste igenom tråden så var det den bilden jag fick. :)

Yankeee
2007-04-30, 17:10
Ingen har sagt det specifikt, men med tanke på alla rabalder och klagomål på hur moderatorerna sköter forumet, så uppfattas det lätt som att det finns ett visst motstånd mot att detta nu tagits upp. Inte alla kanske uppfattar det så, men efter jag läste igenom tråden så var det den bilden jag fick. :)

Det folk har problem med är hur det hela sköts, inte att man tar tag i det.

Jompan
2007-04-30, 17:43
Där råder det nog också delade åsikter. Jag tycker moderatorerna gör ett bra jobb. Kan förstå frustrationen vissa kanske känner för att det inte förstår varför exakt en tråd tagits bort, samtidigt som jag tycker att det är bra att de tas bort helt och inte bara låses. Visst det kanske kan vara bra att se som exempel, fast samtidigt tror jag det skulle bli en massa tjafs kring det, för det lär vara olika åsikter kring om den skulle fått vara kvar eller inte. Ju fler kockar desto sämre soppa som man brukar säga. :)

I vissa fall, så är det ju bra att dessa trådar försvinner också, då andra kan ha tagit illa upp av den diskussion som förekommit i dessa trådar.

Om man tycker att det finns förbättringar som moderatorerna kan göra, varför inte ge den feedbacken till dem via PM, eller kanske kunde man starta en feedback tråd där alla slags förslag till förbättringar kan införas. Det är ju inte alla gånger förbättringar heller, även om moderatorerna kanske håller med om att det vore bättre, är möjliga att genomföra. :)

Sen är det ju bra att kunna ge konstruktiv kritik och komma med konkret exempel på hur det skulle kunnat genomföras bättre.

Toxic
2007-04-30, 17:52
Nu har det varit en period där nya medlemmar inte riktigt har fattat galoppen hur man beter sig på Kolozzeum. Det finns en hård men hjärtlig ton här, men den hjärtliga tonen har alltid varit det viktigaste.
Några av våra vanligaste Allmäntskribenter har skaffat sig ett tonfall som nya medlemmar tydligen tror är accepterat. Det innebär att nya medlemmar insinuerar att vissa kvinnliga medlemmar skulle vara slampiga, att andra medlemmar skulle vara mer intresserade av samma kön, att andra har förkärlek för sina mödrar etc. Därför att det blivit en del av jargongen mellan rutinerade medlemmar.
Det här är en vanlig utveckling på forum har vi fått lära oss, men vi har också fått lära oss att man måste stävja det här innan det blir ohållbart. I det här fallet innebär det att ett antal av +5 000-postarna får ta och kamma sig och mer ta sitt ansvar som rutinerade medlemmar, istället för att som nu ge dåligt exempel.
Staffen håller på att sätta nytt rekord i varningar, bortplockning av trådar och att sätta folk på kylning. Vi har inte tid eller lust med det och förväntar oss mer stöd av de som är forumets kärna.
Vi behöver inte mer av ironi eller sarkasm eller intern jargong; då blir det eländigt här.


Edit//Och det är INTE intressant vilka det rör sig om!!!!



Håller med Allan här trotts att jag inte är någon "äldre" medlem har jag vet och etikett nog att se att folk här har för stor internet penis....

T.ex. i en tråd här om en kille som brukar cannbais men har blivit "avstängd" från gymmet utan ett legalt test som bevis, detta går T.o.m emot Rf´s regler så föreningen i sig borde fixa ett sånt om dem vill kunna "stänga" av någon
Men ot igen... Det spelar ingen roll om han brukar cannabis, ok att du poängterar att du ogillar bruk att illegala droger men du ska inte hacka på personen pga detta du har helt enkelt ingen rätt.

Sluta med person angrepp...

Allan
2007-04-30, 18:09
1, Vi har testat tidigare att enbart låsa trådar. Resultatet blev att identisk tråd omedelbart startades. Alltså tas de bort istället.
2, PMar man valfri moderator kan man i vissa fall få veta varför trådar tas bort. Men utgå från att tråden bröt mot forumets regler.

Cilia
2007-04-30, 18:15
jag saknar kwon :(
+1
han må spamma men han har iaf hjärtat på rätta stället

internethjälten
2007-04-30, 18:30
Jag tar åt mig av Allans inlägg iaf, ska bättra mig
och följa den linje som är tänk att man ska följa =)

heraso
2007-04-30, 21:06
Många , tror jag, uppskattar god ton och vill ha det så.

+1

shadowfire
2007-04-30, 21:40
Måste säga att jämfört mot andra forum tycker jag kolo har en bra nivå (so far so good) ändå och med ett jäkligt bra staff (nej jag har ingen anledning o slicka röv, de hackar på mig ändå ;) )... jag har sett bra mycket värre exempel, särskilt på forum som är ännu mer dominerade av det manliga könet (bilforum som exempel där jag själv modererar).

Att denna post kommer upp ser jag bara som positivt, det svåraste som moderator är att orka engagera sig och detta tyder bara på att staffen fortfarande har ork att "ratta firman"... de värsta forumen är då modsen till slut inte orkar hålla efter medlemmarna och anarkin blir de facto. Enligt mig iaf.

Så bra uppmaning och fortsätt göra ert jobb. Sedan fattar jag inte vilket knark Grubben går på som orkar tjata om och om igen på samma frågor om kost & tillskott, där snackar vi föredömligt engagemang och motivation :thumbup:

Diggler
2007-04-30, 22:29
Det är väldigt högt i tak här, och kommer fortfarande att vara det. Vill staffen att vi skall hålla oss lite mer dämpade så är det bara att lyda. Det behöver inte förklaras eller diskuteras.

lillnisse
2007-05-01, 12:08
Tycker en liten skara av moderatorerna är direkt dåliga för forumet.

Varför inte byta ut dessa moderatorer mot nya?

Skapa en poll och se hur pass populära moddarna är och de längst ner ryker och någon annan tar deras plats. Rotation kan ju inte skada och forum är ju till för dess medlemmar så låt dem bestämma hur det ska se ut.

Deceiver85
2007-05-01, 12:10
Jag tycker moderatorerna gör ett bra jobb, och det säger jag inte bara för att jag har sluppit undan deras vrede hittills. Tycker de är konsekventa och rättvisa.

ramagoen
2007-05-01, 12:25
Jag tycker moderatorerna gör ett bra jobb, och det säger jag inte bara för att jag har sluppit undan deras vrede hittills. Tycker de är konsekventa och rättvisa.

+1.

edit: inte för jag vart här så länge med denna användare, hade en annan tidigare.

jwzrd
2007-05-01, 18:38
Den här tråden visar prov på två problem:
1) Allans löjligt töntiga dörrvaktsattityd och hur den provocerar fram bråk i kön. Fungerar din strategi bra tycker du?

2) Bristen på information. Det räcker med ett "Ta det lugnt nu!" för att man ska veta att gränsen är nära och att kammen bör framtagas (i mitt fall). Tillhör man spam-eliten, dvs de som med ett nytt månatligt tema spammar alla trådar med inneordet i sin klick så bör man även då förstå VAD det är som inte är önskvärt. Hur man förhåller sig till det är en annan sak men det handlar i det fallet iallafall inte om kunskap.

Lizard tog ett - för honom som vanligt dåligt - exempel där han ställde det mot att bryta mot en tydlig regel. En bättre jämförelse är att be kärringar på en syjunta att kamma sig lite för bövelen.
"Vi har ju käbblat om rulltårtan i 20 år i jösse namn?1"
- KAMMA ER omglol jag er moderat0r. Stfu, kthx.
"Gråt"
- Sluta diskutera! Ni har missförstått allting om ni tror att jag behöver lyssna på er. Nå, se så och stfu nu!
"Tandagnisslan"
- Amen för fan?!
"och/eller"

Trance
2007-05-01, 18:48
Jag har saknat dig jwzrd och ja, dörrvaktsattityden är ju kanske inte det mest effektiva. Bara ett tips till Allan och Jorgen som väl är de som använder den vad jag märkt.

Eddie Vedder
2007-05-01, 19:07
Jag tycker moderatorerna gör ett bra jobb, och det säger jag inte bara för att jag har sluppit undan deras vrede hittills. Tycker de är konsekventa och rättvisa.

+1

Tanken har aldrig ens slagit mej att det skulle finnas nån "dörrvaktsattityd" förrän den här tråden kom upp och fortfarande håller jag inte med om att det är på det sättet.

Tycker det är beundransvärt att ha sånt engagemang och lägga ner den tiden som krävs, givetvis skall ingen vara "untouchable", alla har ju rätt att kritisera och ha andra åsikter.
Själv tycker jag alltid moderatorerna är hjälpsamma i den väsentliga delen av forumet, d.v.s. det träningsrelaterade, och håller bra ordning i allmänt utan att kliva över gränsen för maktmissbruk. Min åsikt.

Baan
2007-05-01, 19:19
+1

Tanken har aldrig ens slagit mej att det skulle finnas nån "dörrvaktsattityd" förrän den här tråden kom upp och fortfarande håller jag inte med om att det är på det sättet.

Tycker det är beundransvärt att ha sånt engagemang och lägga ner den tiden som krävs, givetvis skall ingen vara "untouchable", alla har ju rätt att kritisera och ha andra åsikter.
Själv tycker jag alltid moderatorerna är hjälpsamma i den väsentliga delen av forumet, d.v.s. det träningsrelaterade, och håller bra ordning i allmänt utan att kliva över gränsen för maktmissbruk. Min åsikt.

Problemet är inte att moderatorerna överlag är dåliga eller gör ett skitdåligt jobb, utan just att sådanna här trådar fyllda med roid rage som nästan kommer planerat varanann måndag känns som att dom inte gör så mycket nytta. Ta tag i problemen direkt istället för att hoppas att dom ser och förstår problemet via den här tråden. Det tror jag inte alla gör. Finns många lösningar till problemet, jwzrd kommer med en att man säger till direkt till jobbiga medlemmar istället för att lacka ur lite då och då i en sån här tråd. Så jobbigt ska det inte vara att göra det heller.

Jacksatan
2007-05-01, 19:34
Jag har saknat dig jwzrd och ja, dörrvaktsattityden är ju kanske inte det mest effektiva. Bara ett tips till Allan och Jorgen som väl är de som använder den vad jag märkt.

Nej, den är inte så effektiv. Man blir bara förbannad. Jay, JP och Andreas Guiance på body skulle jag säga är mkt bra på att tillrättavisa folk på ett bra sätt.

Snake
2007-05-01, 19:38
Jay, JP och Andreas Guiance på body skulle jag säga är mkt bra på att tillrättavisa folk på ett bra sätt.

"JAaaaaa, men det här är inte Body!!1111"

Så, nu slipper någon annan....

Tolkia
2007-05-01, 19:42
PrTa tag i problemen direkt istället för att hoppas att dom ser och förstår problemet via den här tråden. Det tror jag inte alla gör. Finns många lösningar till problemet, jwzrd kommer med en att man säger till direkt till jobbiga medlemmar istället för att lacka ur lite då och då i en sån här tråd. Så jobbigt ska det inte vara att göra det heller.
Jag tolkar det för min del som att man i stor utsträckning gör det - d.v.s. tillrättavisar, raderar och till slut bannar - men att det inte finns resurser för att fixa det fullt ut (man skulle förmodligen kunna jobba heltid med att moderera Allmänt). Plus att det kanske är lite onödigt att nya medlemmar som missuppfattat tonen (vilket ju det första inlägget i stor utsträckning handlade om, varför jag antar att sådana existerar) inte skall behöva genomgå något slags obligatorisk initieringsrit i form av X bans. Ergo en kollektiv uppmaning till folk att tagga ner lite.

Att sedan en sådan uppmaning är på förhand dömd att bli en tråd av lika delar roidande och whiiiine:ande är väl kanske ofrånkomligt (även om det är intressant att det väcker så mycket känslor).

Jacksatan
2007-05-01, 20:57
"JAaaaaa, men det här är inte Body!!1111"

Så, nu slipper någon annan....

Alla forum kan väl lära av varandra när det gäller sådant. Typisk idiotpost från din sida än en gång.

Snake
2007-05-01, 21:00
Alla forum kan väl lära av varandra när det gäller sådant. Typisk idiotpost från din sida än en gång.

Du förstod tydligen inte att jag var på din sida - men visst, dumpost it is.

Jacksatan
2007-05-01, 22:56
Du förstod tydligen inte att jag var på din sida - men visst, dumpost it is.

Jak er dum hest. Flåt :em:

Löjtnant Blank
2007-05-01, 23:02
Nu tycker jag att vi tar och sjunger We Shall Overcome.

krilleh
2007-05-02, 00:02
Den här tråden visar prov på två problem:
1) Allans löjligt töntiga dörrvaktsattityd och hur den provocerar fram bråk i kön. Fungerar din strategi bra tycker du?

2) Bristen på information. Det räcker med ett "Ta det lugnt nu!" för att man ska veta att gränsen är nära och att kammen bör framtagas (i mitt fall). Tillhör man spam-eliten, dvs de som med ett nytt månatligt tema spammar alla trådar med inneordet i sin klick så bör man även då förstå VAD det är som inte är önskvärt. Hur man förhåller sig till det är en annan sak men det handlar i det fallet iallafall inte om kunskap.

Lizard tog ett - för honom som vanligt dåligt - exempel där han ställde det mot att bryta mot en tydlig regel. En bättre jämförelse är att be kärringar på en syjunta att kamma sig lite för bövelen.
"Vi har ju käbblat om rulltårtan i 20 år i jösse namn?1"
- KAMMA ER omglol jag er moderat0r. Stfu, kthx.
"Gråt"
- Sluta diskutera! Ni har missförstått allting om ni tror att jag behöver lyssna på er. Nå, se så och stfu nu!
"Tandagnisslan"
- Amen för fan?!
"och/eller"

Ni hörde han guys!

Pez
2007-05-02, 01:00
Ok. Laying down teh law and all that shizzniz. :)

Att det blir en sån förvirring och småtjafs över en enkel förfrågan från modstaffen är lite trist IMO. :/
Vad som efterfrågades var att medlemmar med lite kolo-tid under bältet skulle rannsaka sig själva och kanske se över sitt sätt att vara på - i syfte att göra Kolozzeum till ett trevligare ställe att hänga på i första hand.
Det är alltså inte Allan som efterfrågar detta, Allan formulerade och postade inlägget med nämnda innehåll men hela staffen står bakom åsikterna såväl som önskemålet som det ges uttryck för.
Så har vi det klargjort det. :)

Självklart så tar vi i staffen till oss feedback, åsikter, tips, klagomål, gnäll och andra uttryck för hur vi kan förbättra, förändra och utveckla Kolozzeum. Vi gillar ju det här forumet och vi gillar att medlemmarna gillar det. Vi förstår också att vi, organisationen bakom Kolozzeum, måste utvecklas i takt med forumet för att det ska fortsätta vara (relativt) sakligt, relevant, informativt, underhållande och intressant - kort sagt livskraftigt. Vi är också fullständigt medvetna om att det är medlemmarna som står för innehållet, vi har bara det höga nöjet att försöka styra nämnda innehåll så gott det går med de relativt små medel vi har till buds.
Vad jag menar är - kom gärna med förslag, konstruktiva och sakliga sådana.
Vi har till dags dato inte fått mer än en handfull seriösa och intressanta förslag från medlemmar som faktiskt uttryckt en genuin vilja att förbättra och utveckla forumet, tro det eller ej.
Däremot är det rätt ofta som folk kastar skit på nåt. Trist och inte speciellt konstruktivt.

Så ta del i forumet, ge tillbaka lite om du känner att du fått nåt.
Påverka, utveckla, förbättra. :thumbup:


Ang. mikroperspektiv.
Vi kommer ta bort trådar och inlägg utan ingående förklaringar/pm. Ibland är det helt enkelt den bästa lösningen för en havererad diskuss. Faktiskt.
Vi behöver inte förklara för Tigerkotten varför folk är bannade bara för att han är nyfiken.. Vi behöver inte förklara för nån annan heller, men kotten verkar inte förstå det så han fick ett hedersomnämnande.
Vi inser att kollo växer och att folk måste anpassa sig till en större kostym - vi kommer inte acceptera "men det har ju alltid varit så" som en anledning till fånerier - forumet utvecklas/växer och folk bör göra det likaså.
Vi vill att det ska vara kul att hänga på Kollo och jargong är en del av det, men hjälpsamhet, gott uppförande och trivsam atmosfär är fanimej minst lika viktiga delar. Klarar man inte av att vara vare sig trevlig eller hjälpsam så kan man, vad mig anbelangar, dra åt helvete. Man behöver inte vara en jävla nallebjörn och man behöver inte posta studier om citronsyra-cykeln på kommando - men alla kan och bör hålla en god ton här. :)
Vi mods kan vara rätt fåniga ibland - vi kan brusa upp, vi kan bete oss, vi kan vara gnälliga, kinkiga, tråkiga etc etc.. men oj - vi är faktiskt mänskliga. Det finns ingen..enklare eller mer sann förklaring till våra uppenbara brister.
Vi håller på och funderar lite över utökningar till staffen, omorganisation av den befintliga staffens arbetsbörda samt hur vi kan förbättra forumet.. det är en process som tar tid.

Jag har säkert massor mer att lätta på.. men vi börjar där.

Pez
2007-05-02, 01:06
Men snälla lilla allan. Tänk till lite nu. Om ett gäng medlemmar (inkl mig) har kört på samma visa i flera år utan åtgärd. Hur fan ska vi veta när vi har gått över gränsen nu när ni inte har sagt till innan? Något lamt "läs reglerna" eller annat som ni kommer med fungerar inte, det måste ni ändå fatta. Alla vet vad som står där. Information är det som gäller. Om jag bli tillsagd när jag gått över gränsen (enligt er) så kommer jag att tänka mig för sedan. Det är inte svårare än så.
Det är ju faktiskt inte nåt specifikt som åsyftas här.. mer en uppmaning/efterfrågan om allmän uppstramning och kanske en liten översyn av sitt eget beteende i syfte att göra saker och ting mer gemytliga.

Jag skulle faktiskt vilja framhäva dig Yankeee som ett bra exempel på en medlem som faktiskt utvecklats (åt rätt håll) i takt med forumet. :thumbup:

Även om du var en jävla pain i början. Och alltid tycker tvärtemot. :D

High1ander
2007-05-02, 02:59
Jag har varit sa sketet upptagen med skolan den har semestern och har inte kunnat hanga pa kolozzeum. Delvis har det ocksa berott pa att det har varit ganska lag niva pa forumet en tid tillbaka, men forhoppningsvis sa blir det battre.

Jag maste nog halla med jwzrd (vilket jag aldrig gor annars).

Det e bra att man nu sager till, men jag tycker att det finns aven vissa moderatorer som titt som tatt beter sig som +5000-postare (vilket e forstarlig da de sjalva har +5000 posts).

Yankeee
2007-05-02, 05:26
Det är ju faktiskt inte nåt specifikt som åsyftas här.. mer en uppmaning/efterfrågan om allmän uppstramning och kanske en liten översyn av sitt eget beteende i syfte att göra saker och ting mer gemytliga.

Jag skulle faktiskt vilja framhäva dig Yankeee som ett bra exempel på en medlem som faktiskt utvecklats (åt rätt håll) i takt med forumet. :thumbup:

Även om du var en jävla pain i början. Och alltid tycker tvärtemot. :D

Som redan sagts ett par gånger är detta inte den första "Skärp er"-tråden och som redan sagts fungerar det uppenbarligen inte. Jag försöker verkligen inte argumentera för "det har alltid varit så och skall så förbli" på något sätt. Det jag säger är att ni (mods) har låtit en hel del slippa undan ganska länge och det kommer att fortsätta så om ni inte verkligen är konkreta och säger exakt vad som gäller så att alla kan hjälpas åt. Det är faktiskt vuxna (även om det inte verkar så) människor här och vuxna människor köper inte "gör som vi säger"-attityden. Man vill ha information, man vill veta varför och det är något som krävs för att man ska kunna förändra sig.

Jag tycker inte tvärtemot (i den här tråden(vet att du inte syftade på denna, men kan vara bra att påpeka)) för att jävlas eller racka ner på modsen utan för att jag också gärna ser att det blir trevligare här och det som sades från början är inte hållbart (har redan förklarat varför).

skaparn
2007-05-02, 07:48
Nu har det varit en period där nya medlemmar inte riktigt har fattat galoppen hur man [...]


Ok. Laying down teh law and all that shizzniz. :)[...]

Jag känner att jag måste vara så Frank att jag säger: Men säg det från början då!

Pez inlägg förklarade mycket bättre vad det handlade om och behövde inte alls ta till en tuff och kompromisslös attityd för att förmedla budskapet. Det går tyvärr inte att först provocera fram tio sidor bråk och sedan nyansera sig och säga "det var ju såhär vi menade, vad gnäller ni om?". Det kan tyckas vara en omogen reaktion, men att bli så dumförklarad att allt vad resonemang och nyans anses vara varken nödvändigt eller givande i reprimanden leder knappast till att man känner sig sugen på att sträva efter förbättring. Därför tycker jag mycket bättre om det här senare exemplet.