handdator

Visa fullständig version : Kcal o att kräkas


SummerS
2007-04-29, 22:34
När tar kroppen upp kalorierna? Tänker på de som spyr upp maten rätt kort efter intaget, hinner inte kroppen ta upp några kcal alls? Sen om man t ex varit på krogen och spyr dagen efter, då har det ju gått några timmar, vad blir skillnaden då? Knäpp fråga kanske men det finns säkert nån som kan svara på den :)

Tolkia
2007-04-29, 22:38
Kräkas funkar inte som bantningsmetod; du får upp mindre än vad du vill och tar upp mer än vad du vill. Det du kräks upp dagen efter är inte det du åt dagen före (försåvitt du inte åt 23:30 och kräks 00:30 eller så).

Rahf
2007-04-29, 22:38
Det tar väl nån timma innan kroppen fått maten från magsäcken och in i tarmsystemet. Spyr du dagen efter krogen så är det förmodligen galla och möjligtvis någon vätska som ligger och pyr fortfarande (mindre sannolikt). I det förra fallet så har du knappt tagit upp något alls och i det senare fallet har du absorberat all eller den absolut mesta näring från föregående kväll.

SummerS
2007-04-29, 22:42
OK, logiskt förstås, men jag har alltid undrat eftersom de som spyr upp maten ofta inte är smala, som anorektiker. Eller? De äter - spyr, äter - spyr inom kort tid. Då borde de knappt ta upp något. Anorektiker äter typ inget o är ofta sjukligt magra. Jag har inte tänkt testa eller så, mest en fundering jag hade.

Tolkia
2007-04-29, 22:49
Som sagt, man får inte upp allt, det är bara som man tror.

CoolHandLuke
2007-04-30, 15:30
Litet sidospår: Hur är det med laxerande/lavemang? Har alltid trott att det var mer en myt än en fungerande bulimi-metod. Någon som kan bekräfta?

King Grub
2007-04-30, 15:32
Laxering hindrar inte energin i maten från att absorberas (inte signifikanta mängder i alla fall), men kan störa upptaget av mikronäringsämnen.

Tolkia
2007-04-30, 15:40
Det man främst förlorar är vatten. Anledningen är att det mesta näringsupptaget sker i tunntarmen, men laxermedel verkar på tjocktarmen (där det främst är vatten som absorberas). Men visst förlorar man i vikt temporärt, eftersom man tappar en massa vatten - dock är det knappast den vikten man vill förlora, så det är en effektiv metod att börja må dåligt på, men en dålig metod för att bli smal. Ironiskt nog vet många - jag skulle säga de flesta - som använder laxermedel på det här sättet egentligen att det inte funkar, men då handlar det inte längre om intelligens, utan om känslor.

skaparn
2007-04-30, 23:21
Som sagt, man får inte upp allt, det är bara som man tror.

Men man får i alla fall upp morotstärningarna. Oavsett när, eller om, man åt dem.

Slartibartfast
2007-05-01, 10:41
Men man får i alla fall upp morotstärningarna. Oavsett när, eller om, man åt dem.

HAHA!! Ja, de hör till. :D

mela
2007-05-01, 11:43
Som sagt, man får inte upp allt, det är bara som man tror.

Fick höra på Anorexi&Bulimimottagningen att man bara får upp ungefär 30%.