handdator

Visa fullständig version : Överkurs-effekt i övning


Pepz
2007-04-29, 18:17
Jag har vart med i en studie som mäter effekten man utvecklar i bänkpress och knäböj.

Alla vet att effekt(W) = Kraften(N) x Hastigheten(m/s)

Hur kan man applicera detta på träning, Jag vet nu vilka vikter jag ska använda för att få så mycket effekt ur musklerna som möjligt.

Det torde vara främst för att öka explosiviteten och kanske styrkan?

Åsikter?

GymTT
2007-04-29, 18:32
Precis, jag tror på explosiviteten också.

ROM ?

paragon
2007-04-29, 18:37
Ska du bygga styrka eller massa till å börja med

olle lindblad
2007-04-29, 18:43
Jag vet nu vilka vikter jag ska använda för att få så mycket effekt ur musklerna som möjligt.
Vilka vikter har du kommit fram till är bäst då?

Pepz
2007-04-29, 21:38
Ska du bygga styrka eller massa till å börja med

Massa
men det var inte riktigt det som var frågan.
Jag undrade hur man skulle kunna applicera detta på träning i stort

Pepz
2007-04-29, 21:40
Vilka vikter har du kommit fram till är bäst då?

Det är extremt individuellt
men mina siffror ligger runt
50% av 1rm i bänk
och runt 40% av 1rm i knäböj

Bananen20
2007-04-29, 21:47
det sägs ju att 3 set på 65% av 1RM är optimalt för proteinsyntesen. Således torde inte träning med maximal effekt vara optimalt för massa.

Pepz
2007-04-29, 21:48
det sägs ju att 3 set på 65% av 1RM är optimalt för proteinsyntesen. Således torde inte träning med maximal effekt vara optimalt för massa.

det vet jag också. frågeställningen var hur man skulle kunna träna med denna info(ovan) i åtanke..

Bananen20
2007-04-29, 21:51
Det låter rimligt att övningen bränner mest energi då man tränar med maximal effekt. Vilket iofs inte heller är ett svar på hur man kan använda informationen i träningen.

A.Pahkamaa
2007-04-29, 21:55
Hur mättes effekten?

Bananen20
2007-04-29, 21:56
Antagligen tog dom tid på lyften, räknade ut hur lång rörelsen var, tog fram hastigheten och gångrade sedan med vikten..

Englund
2007-04-29, 21:58
Jag har vart med i en studie som mäter effekten man utvecklar i bänkpress och knäböj.

Alla vet att effekt(W) = Kraften(N) x Hastigheten(m/s)

Hur kan man applicera detta på träning, Jag vet nu vilka vikter jag ska använda för att få så mycket effekt ur musklerna som möjligt.

Det torde vara främst för att öka explosiviteten och kanske styrkan?

Åsikter?

Har inte en liknande fråga varit uppe förut? Jag fick världens fetaste deja vu :confused:

A.Pahkamaa
2007-04-29, 22:15
Antagligen tog dom tid på lyften, räknade ut hur lång rörelsen var, tog fram hastigheten och gångrade sedan med vikten..

Vikten gånger medelhastigheten [kg x m/s] ger ett medelvärde på rörelsemängden, och det är inte riktigt samma sak som effekten.

Bananen20
2007-04-29, 22:19
rörelsemängden * längden bör det vara

Pepz
2007-04-29, 22:22
Hur mättes effekten?

Antagligen tog dom tid på lyften, räknade ut hur lång rörelsen var, tog fram hastigheten och gångrade sedan med vikten..

ungefär. hastigheten och sträckan och tiden mättes med en apparat som var fäst vid stången och och kraften är ju vikten multiplicerat med ca 9,82

Enbart koncentrisk rörelse. dvs mätning och rörelse startade från bottenläget i bägge övningar.

A.Pahkamaa
2007-04-29, 22:33
rörelsemängden * längden bör det vara

Rörelsemängden gånger längden [(kg*m/s)*m] = [kg*m^2/s] är inte samma sak som effekt [N*m/s].

A.Pahkamaa
2007-04-29, 22:39
ungefär. hastigheten och sträckan och tiden mättes med en apparat som var fäst vid stången och och kraften är ju vikten multiplicerat med ca 9,82

Enbart koncentrisk rörelse. dvs mätning och rörelse startade från bottenläget i bägge övningar.

Mättes medelhastigheten?

Ursäkta om jag låter gnällig med alla frågor, men om man inte vet hur testet har utförst, och hur effekten har beräknats, så kan man inte heller avgöra om man har någon nytta av resultat i praktiken.

Pepz
2007-04-30, 09:32
Mättes medelhastigheten?

Ursäkta om jag låter gnällig med alla frågor, men om man inte vet hur testet har utförst, och hur effekten har beräknats, så kan man inte heller avgöra om man har någon nytta av resultat i praktiken.

medelhastighet mättes
och maxhastighet. och tid till maxhastighet..

Baan
2007-04-30, 11:07
Har för mig det brukar handla om vad man vill uppnå. För maximal styrka, SL, tror jag det var prat om att köra så explosivt som möjligt för att träna rätt muskelfibrer så där borde man försöka vara EFFEKTiv :)

Sega repetitioner, vilket det blir på tunga vikter för folk smo inte tränar SL-inriktat (i regel skulle jag säga) har jag för mig är bättre för massa.

Återstår bara att motivera det här :D

jofren
2007-04-30, 12:13
Låter klyddigt att räkna en massa formler till sin träning. Det är alltid schysst med teori men inget går väl upp mot att ladda på vikt och trycka.

bubbe
2007-04-30, 12:29
Låter klyddigt att räkna en massa formler till sin träning. Det är alltid schysst med teori men inget går väl upp mot att ladda på vikt och trycka.

Nästan, om man vet att en viss träning kommer ge en särskild effekt så är det väl bättre att försöka nå dit än att bara trycka på utan att öht tänka.

Jag försöker uteslutande lyfta snabbt men ändå tungt, ifall lyften blir sega så har jag valt för tung vikt och då justerar jag vikten till nästa pass/rotation.
Dvs få ut hög effekt men på tung vikt.

A.Pahkamaa
2007-05-01, 01:00
medelhastighet mättes
och maxhastighet. och tid till maxhastighet..

För att stången öht ska röra sig uppåt så måste kraften du applicerar på stången vara större än stångens massa gånger tyngdaccelerationen. Även om jag inte har fått veta exakt hur testet genomförts så känns det som att resultatet inte blir helt korrekt.

Man kan skulle kunna få ett bättre värde på kraften med hjälp av stångens medelacceleration. Medelacceleration = Δv/Δt

Efter lite trixande kommer man fram till att medelvärdet på den applicerade kraften är:

Fmedel = m(Δv/Δt + 9.82)

Medeleffekt = Fmedel*vmedel

Även om man skulle få fram ett ordentligt värde på medeleffekten så vet jag inte om det skulle vara till någon nytta.

Målet för en styrkelyftare med explosiv träning/signalträning är att rekrytera en stor andel 2x-fibrer under en kort tid. För att lyckas med det så måste man träna på en vikt som är tung, men som man samtidig kan lyfta med hög hastighet.

Kör man på en för lätt vikt når man högsta hastigheten redan i början på lyftet. Det leder till musklerna som arbetar i slutet på lyftet inte utför ett särskilt stort arbete.

Kör man på för tunga vikter så tar lyften för lång tid.

Därför väljer jag att köra signalträning på vikter som jag kan accelerara genom hela lyftet. Eller så tränar jag med kedjor/gummiband för att öka stångens belastning i toppläget, på så sätt så kan man lyfta med hög hastighet genom hela lyftet samtidigt som musklerna som arbetar i slutet får vara med.

A.Pahkamaa
2007-05-01, 10:11
medelhastighet mättes
och maxhastighet. och tid till maxhastighet..

För att stången öht ska röra sig uppåt så måste kraften du applicerar på stången vara större än stångens massa gånger tyngdaccelerationen. Även om jag inte har fått veta exakt hur testet genomförts så känns det som att resultatet inte blir helt korrekt.

Man kan skulle kunna få ett bättre värde på kraften med hjälp av stångens medelacceleration. Medelacceleration = Δv/Δt

Efter lite trixande kommer man fram till att medelvärdet på den applicerade kraften är:

Fmedel = m(Δv/Δt + 9.82)

Medeleffekt = Fmedel*vmedel


Det blir nog lättare att göra såhär.

Effekt = P = ΔE/Δt [J/s]

ΔE = Ep2 - Ep1 + Ek2 - Ek1 = Skillnaden i lägesenergi och rörelseenergi [J]

Δt = tiden det tar för stången att färdas från botten till läget precis innan stången stannar. [s]

Men jag tror fortfarande inte att man har någon praktisk användning av resultatet, i alla fall inte som styrkelyftare.

Pepz
2007-05-01, 12:18
Men jag tror fortfarande inte att man har någon praktisk användning av resultatet, i alla fall inte som styrkelyftare.

Ok.. jag var mest nyfiken.. är ju inte styrkelyftare utan jag håller mig till fittnessfjolleriet..

z_bumbi
2007-05-01, 13:13
Ok.. jag var mest nyfiken.. är ju inte styrkelyftare utan jag håller mig till fittnessfjolleriet..

Vilket ju i sin tur påverkar resultatet av testet eftersom din ev klon som tränat för styrkelyft troligtvis skulle få ett annat resultat.

Pepz
2007-05-01, 13:27
Vilket ju i sin tur påverkar resultatet av testet eftersom din ev klon som tränat för styrkelyft troligtvis skulle få ett annat resultat.

japp

Studien jämförde sprinters med "vanliga" styrketränande

z_bumbi
2007-05-01, 13:28
japp

Studien jämförde sprinters med "vanliga" styrketränande

Släng in en rad när/om den publiceras.

Pepz
2007-05-01, 13:50
Släng in en rad när/om den publiceras.

Självklart lär iof ta ett tag. är en D-uppsats och han håller på att samla in material

Artur
2007-05-01, 15:18
Men jag tror fortfarande inte att man har någon praktisk användning av resultatet, i alla fall inte som styrkelyftare.

Tror inte jag heller. Effekten man får med metoden som angetts är ju långt ifrån den totala effekten i musklerna. Håller man stången still blir effekten med den angedda metoden noll. Är man ute och springer blir effekten också noll (förutsatt att man springer i en rak linje). Likt förbaskat blir man varm och svettig och man kan därför dra slutsatsen att man visst utvecklar en effekt som metoden uppbenbarligen inte tar hänsyn till. Tror att de har att göra med att muskelfibrerna i musklerna turas om att kontrahera och där uträttas alltså ett arbete som jag inte ens vet om det går att mäta?

Edit: kände mig lite dryg som klankade ner på metoden, den kanske funkar ändå :)

Sniggel
2007-05-01, 16:06
japp

Studien jämförde sprinters med "vanliga" styrketränande

Låter väldigt intressant. Rent spontant tror jag där är en skillnad i vid vilken % av 1RM som de två grupperna uppnår största effekt. Jag skulle gissa på att % ligger högre för sprinters men det återstår och se vad studien kommer fram till. Glöm inte att bumpa sen när den är klar ;)

Määng
2014-06-03, 22:02
Är den klar ännu?

Sarco
2014-06-03, 22:15
Var det denna? Stämmer någorlunda :)

(Måste hålla denna superba bump vid liv!)

Effektutveckling i den koncentriska fasen i bänkpress och knäböj (http://gih.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:802)