handdator

Visa fullständig version : Coca-cola light


Froddan
2007-04-29, 18:02
Jag har nyligen inlett en liten deff. I Västeuropas u-land England är matkulturen odräglig och barkulturen ständigt frestande. Det är inte helt lätt.

På puben känner jag mig lätt tomhänt och jag beställer därför ofta en light-cola. Likaså gillar jag att avnjuta en light-cola till mina måltider. Så det blir en del. Mellan 33cl till 1 liter om dagen.

Har detta några negativa effekter för deffen, eller för hälsan i övrigt?

Hur farlig är kolsyrad läsk för tänderna om den är osockrad?

mela
2007-04-29, 18:18
Det är ju inte särskilt mkt kcal i läsken, så för deffen gör det nog varken till eller från.

Läsken fräter på tänderna även om den är osockrad.

Raggis
2007-04-29, 18:30
Det är kolsyran som fräter på tänderna. Drick läsken med sugrör om du kan.

Froddan
2007-04-29, 18:35
Det bästa vore väl att sluta dricka helt. Men jag har fan blivit lite smått beroende tror jag. :em:

Raggis
2007-04-29, 18:36
Jag dricker också mycker lightläsk under dieten, för att stilla mitt sockerberoende ^^.

blekfet2
2007-04-29, 18:40
Det är kolsyran som fräter på tänderna. Drick läsken med sugrör om du kan.

För annars dricker man med tänderna?
*rolleyes*

Gpajpen
2007-04-29, 18:52
För annars dricker man med tänderna?
*rolleyes*

det nuddar tänderna. sugrör då åkere ner i halsen !!!!!!!! *cry*

blekfet2
2007-04-29, 18:54
det nuddar tänderna. sugrör då åkere ner i halsen !!!!!!!! *cry*


Aha, då måste jag vara magisk som klarar att dricka så det inte silas genom tänderna utan sugrör :D

mela
2007-04-29, 18:58
Det bästa vore väl att sluta dricka helt. Men jag har fan blivit lite smått beroende tror jag. :em:

Lightläsk är deffarns bästa vän!

Raggis
2007-04-29, 19:00
För annars dricker man med tänderna?
*rolleyes*

Tandläkarnas rekommendationer my friend.

mela
2007-04-29, 19:08
Tandläkarnas rekommendationer my friend.

Kollat för mkt på TV igen? :D

Raggis
2007-04-29, 19:11
Kollat för mkt på TV igen? :D

Snarare läst aftonbladet för mycket :(

mela
2007-04-29, 19:13
Snarare läst aftonbladet för mycket :(

Ah. Tänkte på reklamen om nån ny tandkräm "Drick läsk med sugrör." Blabla. Säkert jättebra :D

Yankeee
2007-04-29, 19:21
Det är kolsyran som fräter på tänderna. Drick läsken med sugrör om du kan.

Nej det är det inte. Fosfor och citronsyra t.ex.

blekfet2
2007-04-29, 19:22
Tandläkarnas rekommendationer my friend.

Den tandläkaren skulle vara mycket intressant att diskutera med.

King Grub
2007-04-29, 19:23
Nej det är det inte. Fosfor och citronsyra t.ex.

Kolsyran också. Cola är värst, med andra ord, med sina tre syror.

Yankeee
2007-04-29, 19:23
Kolsyran också. Cola är värst, med andra ord, med sina tre syror.

Jo, men som jag har förstått är kolsyran relativt harmlös jämfört med de andra.

orgish
2007-04-29, 23:16
Det bästa vore väl att sluta dricka helt. Men jag har fan blivit lite smått beroende tror jag. :em:

haha samma här, blir runt 0.5L > 1L per dag.. fördjävla gott dock!

Raggis
2007-04-29, 23:22
Coca cola zero är asgod.

zeusden1
2007-04-29, 23:28
Coca cola zero är asgod.


+1 Köpte min första ZERO idag, smakar ju exakt som orginalet!:cool:

Raggis
2007-04-29, 23:31
+1 Köpte min första ZERO idag, smakar ju exakt som orginalet!:cool:

Håller med =) Smakar exakt som coca cola original :)

L-Sami
2007-04-29, 23:35
+1 Köpte min första ZERO idag, smakar ju exakt som orginalet!:cool:

Håller med =) Smakar exakt som coca cola original :)

*rolleyes*

Nilsjohan
2007-04-29, 23:41
Coca cola zero är asgod.

+1 Köpte min första ZERO idag, smakar ju exakt som orginalet!:cool:

Ok, så Coca Cola ZERO är god. Men är den bättre eller sämre än en light-cola? Topic är Coca-cola light, och har detta några negativa effekter för deffen, eller för hälsan i övrigt? Hur farlig är kolsyrad läsk för tänderna om den är osockrad?

Är ZERO ett bättre alternativ att rekommendera till Frodan?

Jag har nyligen inlett en liten deff. I Västeuropas u-land England är matkulturen odräglig och barkulturen ständigt frestande. Det är inte helt lätt.

På puben känner jag mig lätt tomhänt och jag beställer därför ofta en light-cola. Likaså gillar jag att avnjuta en light-cola till mina måltider. Så det blir en del. Mellan 33cl till 1 liter om dagen.

Har detta några negativa effekter för deffen, eller för hälsan i övrigt?

Hur farlig är kolsyrad läsk för tänderna om den är osockrad?

Raggis
2007-04-29, 23:46
Ok, så Coca Cola ZERO är god. Men är den bättre eller sämre än en light-cola? Topic är Coca-cola light, och har detta några negativa effekter för deffen, eller för hälsan i övrigt? Hur farlig är kolsyrad läsk för tänderna om den är osockrad?

Är ZERO ett bättre alternativ att rekommendera till Frodan?

Light vs zero är givetvis en smaksak. Jag gillar dock inte nya smaken i light, pga. sukralos. Allt annat har väl mer eller mindre besvarats.

Froddan
2007-04-29, 23:47
Nilsjohan, en vän av ordningen. ;)

Jag tror för övrigt att Coca-cola Zero är Coca-cola Light (Diet) i en manligare förpackning. Ett marknadsföringsknep med andra ord. Och det verkar uppenbarligen fungera. :D

Raggis
2007-04-29, 23:49
Nilsjohan, en vän av ordningen. ;)

Jag tror för övrigt att Coca-cola Zero är Coca-cola Light (Diet) i en manligare förpackning. Ett marknadsföringsknep med andra ord. Och det verkar uppenbarligen fungera. :D

Zero innehåller aspartam, vilket ger den en annan karaktär. Jag blev iallafall kär efter första klunken :)

Cerberus
2007-04-29, 23:54
lol vafan Zero e ju fan bara gamla Cola Light med nytt namn o förpackning xD goosh

Raggis
2007-04-29, 23:55
lol vafan Zero e ju fan bara gamla Cola Light med nytt namn o förpackning xD goosh

Det tycker jag verkligen inte. Innehåller förvisso samma sötningsmedel. Men, smaken är annorlunda. Inte lika sträv som föregångaren.

Cerberus
2007-04-30, 00:08
Det tycker jag verkligen inte. Innehåller förvisso samma sötningsmedel. Men, smaken är annorlunda. Inte lika sträv som föregångaren.

kollade på wiki :D hade visst fel, men ja har väl dåliga smaklökar för ja känner ingen större skillnad på sukralos o zero. Kanske om ja smakar dom 10 min emellan varandra.

väljer sukralos-varianten dock.

Raggis
2007-04-30, 00:09
kollade på wiki :D hade visst fel, men ja har väl dåliga smaklökar för ja känner ingen större skillnad på sukralos o zero. Kanske om ja smakar dom 10 min emellan varandra.

väljer sukralos-varianten dock.

Haha. Känner du seriöst ingen skillnad :)? Du får sluta överkonsumera stark mat :D

paddanboy
2007-04-30, 08:05
Jag dricker C-vitaminbrus och Berocca med sugrör. Men att dricka läsk med sugrör är ju som att ta mat i kapslar. Att avnjuta en läsk handlar väl om att tillfredställa smaklökar, inte att få ner det i magen så fort som möjligt.

Cerberus
2007-04-30, 08:46
Haha. Känner du seriöst ingen skillnad :)? Du får sluta överkonsumera stark mat :D

hehe nope, ja känner skillnaden på en gurka och vitlök men cola light och zero e för mig som att skilja två snarlika granny smith-äpplen ifrån varandra smakmässigt :)

jenny
2007-04-30, 12:13
hehe nope, ja känner skillnaden på en gurka och vitlök men cola light och zero e för mig som att skilja två snarlika granny smith-äpplen ifrån varandra smakmässigt :)

Verkligen? Jag tycker det är stor skillnad. Jag gillar zero men kan inte dricka lighten sedan de byte till sukralos. Jag kan t.o.m. särskilja cola från olika länder. Vet inte riktigt vad som är skillnaden egentligen, förmodligen bara vattnet.

Cerberus
2007-04-30, 12:23
jag e ingen finsmakare heller så :D

Tavring
2007-05-02, 09:43
Jag har nyligen inlett en liten deff. I Västeuropas u-land England är matkulturen odräglig och barkulturen ständigt frestande. Det är inte helt lätt.

På puben känner jag mig lätt tomhänt och jag beställer därför ofta en light-cola. Likaså gillar jag att avnjuta en light-cola till mina måltider. Så det blir en del. Mellan 33cl till 1 liter om dagen.

Har detta några negativa effekter för deffen, eller för hälsan i övrigt?

Hur farlig är kolsyrad läsk för tänderna om den är osockrad?

Om vi tar t ex Cola Light så är det inte farligt. Men det ämnet som finns i Cola Light är mycket farligt. nämligen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Läs där vad aspartam gör/orsakar. Dom ska förviso ändra så att dom tar bort Aspartam och till sätter Sukralos (vet ej hur det stavas.)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sukralos

Majtchus
2007-05-03, 15:37
Om vi tar t ex Cola Light så är det inte farligt. Men det ämnet som finns i Cola Light är mycket farligt. nämligen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspartam

Läs där vad aspartam gör/orsakar. Dom ska förviso ändra så att dom tar bort Aspartam och till sätter Sukralos (vet ej hur det stavas.)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sukralos

Coca Cola Light innehåller inte aspartam längre, typ mer än ett halvår sen man ersatte det med Sukralos
Coca Cola Zero innehåller däremot Aspartam

-=Kotten=-
2007-05-04, 23:59
Varför dricka äcklig läsk när det finns vatten... :confused:

Cerberus
2007-05-05, 00:01
Varför dricka äcklig läsk när det finns vatten... :confused:

för att andra tycker att det e gott?

mela
2007-05-05, 00:03
Varför dricka äcklig läsk när det finns vatten... :confused:

Inte alla som tycker att läsk är äckligt vettö ;)
Jag gillar vatten, i vissa orter. Vissas kranvatten smakar rävgift,

formula4shape
2007-05-05, 00:44
Varför dricka äcklig läsk när det finns vatten... :confused:

Människokroppen är väl till 75% lightläsk? :confused:

fluffy_ferret
2007-05-05, 00:56
Coca Cola Light innehåller inte aspartam längre, typ mer än ett halvår sen man ersatte det med Sukralos
Coca Cola Zero innehåller däremot Aspartam

Varför gjorde man det?

Gpajpen
2007-05-05, 01:00
Varför gjorde man det?
light-dryckers påverkan på folk har varit/är omdiskuterat eftersom studier har visat att ämnet aspartam är cancer-framkallande. men det ska fortfarande vara ofarligt i måttliga doser eller hur det var men dom ansåg väl att det var lika bra att byta. kanske.

joriice
2007-05-05, 23:28
Drick vatten. Det är billigare än läsk, det är nyttigare än läsk, kan vara stundtals godare också, till sist - det är troligtvis universums mest optimala dryck.

Raggis
2007-05-06, 00:12
Drick vatten. Det är billigare än läsk, det är nyttigare än läsk, kan vara stundtals godare också, till sist - det är troligtvis universums mest optimala dryck.

No shit? Anledningen till att många dricker lightläsk, speciellt under sin deff, är att det stillar sötsuget. Iallafall för mig. Såklart som fan vi vet att vatten är nyttigare :smash:

Sparrisen
2007-05-06, 09:42
Människokroppen är väl till 75% lightläsk? :confused:

Nä men vanlig icke-light läsk :) Faktum är nämligen att det är nästan samma ingredienser i vanlig coke och i DNA... det du! Snacka om livets dryck ;)

vatten - vatten
socker - socker
fosforsyra - fosfat
koffein - basgrupp (ja nästan samma struktur)

Harypoter
2007-05-07, 08:56
+1 Köpte min första ZERO idag, smakar ju exakt som orginalet!:cool:


Visst skämtar du? den smakar ljummet vatten.

Raggis
2007-05-07, 09:40
Visst skämtar du? den smakar ljummet vatten.

Smakar helt suveränt. Du borde göra en smaklökstransplantation :D

Scratch89
2007-05-07, 09:49
light-dryckers påverkan på folk har varit/är omdiskuterat eftersom studier har visat att ämnet aspartam är cancer-framkallande. men det ska fortfarande vara ofarligt i måttliga doser eller hur det var men dom ansåg väl att det var lika bra att byta. kanske.

Nu gjorde ju Coca-Cola Company det pga smaken.

Handcuff
2007-05-07, 10:13
Visst skämtar du? den smakar ljummet vatten.

Mm eller hur?

Måste få säga att jag tycker nya Zero är en ovanligt lyckad lightläsk! Smakar inte alls så illa som aspartamsötade produkter brukar göra.

corbendallas
2007-05-07, 11:09
Haha. Känner du seriöst ingen skillnad :)? Du får sluta överkonsumera stark mat :D

Look who's talking. Mannen som påstår att Zero smakar som en RIKTIG Coke.
Yeah right.
En lightläsk kommer aldrig någonsin att smaka som en vanligt sockrad läsk.

/Finsmakare som hellre köper 6 33cl burkar än en 2l Pet pga smaken

Raggis
2007-05-07, 11:17
Look who's talking. Mannen som påstår att Zero smakar som en RIKTIG Coke.
Yeah right.
En lightläsk kommer aldrig någonsin att smaka som en vanligt sockrad läsk.

/Finsmakare som hellre köper 6 33cl burkar än en 2l Pet pga smaken

Hej Carl Jan Granqvist :naughty:.

Tycker zero smakar förträffligt gott. Precis som någon sa, så har den inte en dålig eftersmak.

Cerberus
2007-05-07, 14:02
cola light e gott! :D


det e iaf därför ja dricker det, nu måste ja köpa ett par liter xD

corbendallas
2007-05-07, 14:08
Hej Carl Jan Granqvist :naughty:.

Tycker zero smakar förträffligt gott. Precis som någon sa, så har den inte en dålig eftersmak.

Carl Jan är ifs vinkännare men ändå :rolleyes:

Du får gärna tycka att Zero smakar jättegott. Den smakar ändå inte som originalet, oavsett vilken som är godast. ;)

Jag har inte smakat något sötningsmedel än som inte gett eftersmak, tyvärr...

Socker rules...

Raggis
2007-05-07, 14:45
Carl Jan är ifs vinkännare men ändå :rolleyes:

Du får gärna tycka att Zero smakar jättegott. Den smakar ändå inte som originalet, oavsett vilken som är godast. ;)

Jag har inte smakat något sötningsmedel än som inte gett eftersmak, tyvärr...

Socker rules...

Carl Jan är en proffesor inom mat.

Som tur är har alla olika smaklökar, därav varför vissa gillar det - andra inte. Socker sucks during your deff :P

corbendallas
2007-05-07, 15:20
Socker sucks during your deff :P
Deff sucks... :Virro

Raggis
2007-05-07, 15:47
Deff sucks... :Virro

Agreed!

Arty
2007-05-16, 18:06
Om jag förstår vad jag läst korrekt så blir en liter Coca cola Zero 30 Kcal ?

Låter ju otroligt lite, det är alltså inga problem med o dricka 2 liter coca cola zero om dagen ?

King Grub
2007-05-16, 18:10
Om jag förstår vad jag läst korrekt så blir en liter Coca cola Zero 30 Kcal ?

Mycket mindre. 1 dl ger mindre än 1 kcal. Du kan räkna energimängden som 0 kcal per liter. Koffeinet höjer energiförbrukningen minst så mycket som den minimala mängd energi drycken ger.

Rahf
2007-05-16, 18:19
Om man tycker den smakar ljummet vatten så bör man analysera minst ett ord i smakrecensionen för att därefter åtgärda det uppenbara problemet som uppstår :D

Jaws
2007-05-16, 18:32
Dricker lätt minst 5 burkar om dagen. Tycker till och med light-läsk är godare än vanlig läsk, känns mer törstsläckande på något sätt.