handdator

Visa fullständig version : Dagsformens variationer (Den mentala biten)


Humanist
2007-04-29, 17:28
Ber om ursäkt för en usel rubrik, kunde inte komma på någon bättre. Här på kolozzeum huserar ju några personer med gedigen träningserfarenhet. Skulle gärna vilja ta del av era synpunkter och tips när det gäller följande fenomen.

Är jag ensam om att uppleva relativt kraftiga variationer när det gäller min styrkekapacitet? Hur kan man maximera sin mentala inställning inför ett träningspass, och hur minimerar man sitt själv-tvivel? Givetvis finns inga generella svar, men samtidigt föreställer jag mig att t.ex. de styrkelyftare som är aktiva här bör ha nån erfarenhet av detta? Det hävdas ju t.o.m. ibland att vissa idrottare använder mentala "coacher" o.s.v.

Tänkte exemplifiera med mig själv; Min motivation inför ett pass har hittils under mina träningsår alltid varit 100 %. Det tar liksom aldrig "emot" att gå till gymmet. Däremot har jag problem med den mentala biten väl på gymmet. Exempel från idag. Har haft ett träningsuppehåll på drygt 12 dagar nu, och tappat två kg under denna tid. På gymmet idag upplevde jag en orkeslöshet utan dess likhet. Den rent logiska tolkningen torde ju vara att jag under dessa två veckor tappat muskelmassa och därför inte klarar av samma träningsvolym som innan uppehållet. Fast samtidigt känns det mer som att det är tvivlet som sätter käpparna i hjulet.

Ett ytterligare fenomen är att om jag tränar med en kompis orkar jag bokstavligen 1/3 mer än vanligt. Det tycks aldrig slå fel. Hur kan man öva upp sig så ens mentala spöken påverkar så lite som möjligt?

Hur gör t.ex. styrkelyftare inför en tävling? Finns det några beprövade trix för att intala sig själv att man ligger på sitt max?

Är det någon som känner igen sig i vad jag skrivit? Någon som har goda råd att ge? :confused:

GymTT
2007-04-29, 17:42
Känner inte riktigt igen mig.
Jag försöker att inte tänka för mycket, vara otroligt laddad när jag ska till gymmet och bara tänka på att öka mer än sist och verkligen få ut allt jag har laddat upp med!
Försök gå in med den inställningen, att "NU J*VLAR".

Det funkar för mig iaf!

Jazzgura
2007-04-29, 17:55
Jag känner igen det där med träningspartner. Försöker alltid träna med någon polare för motivationen, assistans och givetvis sällskapet. Du som är humanist kan ju kanske hålla med mig att kunna säga till sin polare att man känner sig kass eller svag just den här dagen kan hjälpa att lyfta fram sitt spöke i rampljuset och då kunna lägga det bakom sig. Jag menar alltså inte alltså det klassiska pubertala efter ett set i X övning "Åh fyyfan vad jag är trött idag, jag brukar fan ta mer" o.s.v jag menar mer att skapa en dialog. Kanske överanalyserar det hela, det är bara något jag kom att tänka på nu.

Jag är inte styrkelyftare så jag har inga direkta tips till dig, men ett råd är väl att prova på de råd du får i den här tråden som du tycker verkar gå ihop med din sorts träning och dina mål. Att t.ex. sniffa ammoniak eller kalka dina händer är kanske inte just det du behöver?

Annars är ett gott råd att variera dig mycket! Speciellt de dagar som du är trött och känner hur mycket det tar emot att köra en viss övning. För du vet exakt hur din kropp reagerar och exakt hur mycket du behöver ta för att ta ut dig. Prova en annan övning eller variera med något annat grepp o.s.v så ska du se att träningen blir roligare!

Yes
2007-04-29, 17:55
Jag hade börjat med att sätta upp realistiska mål får nästa pass. Börja kanske med en sak som du ska klara av. Innan passet visualiserar du hur du ska göra, i detalj. När det är dags att lyfta kan du försöka ligga ett rep före i huvudet. Är du t.ex. halvvägs uppe i rep 10 har du redan huvudet inställt på rep 11.

Åk aldrig till gymet innan du börjar komma i rätt sinnesstämning och känner dig motiverad. Strunta i träningen om det behövs. Är du motiverad och laddad varje gång du åker till gymet så kommer den där motivationen snart varje gång, även dagar när motivationen inte är på topp.

Jazzgura
2007-04-29, 18:01
Jag hade börjat med att sätta upp realistiska mål får nästa pass. Börja kanske med en sak som du ska klara av. Innan passet visualiserar du hur du ska göra, i detalj. När det är dags att lyfta kan du försöka ligga ett rep före i huvudet. Är du t.ex. halvvägs uppe i rep 10 har du redan huvudet inställt på rep 11.

Grymt bra råd! En till fråga är om du dokumenterar dina framsteg och skriver ner dina pass (skriver ner schemat i förväg, skriver ner tankar och resultat under och efter träningen)? Det har boostat min motivation en hel del!

Rahf
2007-04-29, 19:06
Jag är inne på vad Yes säger. Själv har jag fasta tider som jag ska vara på gymmet men jag brukar mentalt förbereda mig 30-45 minuter innan (vid intaget av aminosyror och blandade av "drinken"). Känner jag mig slö och likgiltig så ser jag till att hitta nånting som taggar upp mig.