handdator

Visa fullständig version : Har min arbetskamrat anorexia?


Röda_Lacket
2007-04-29, 14:49
Jag har tänkt på en sak väldigt länge.. En av mina arbetskamrater som är en väldigt innåt person misstänker jag ha anorexia. Han är ca 195cm och kan inte väga mer än 55-60 något.

Hans kost består konstant av 2 halvstora mackor per dag det är allt och han jobbar alltid väldigt hårt. Har försökt prata med honom om andra saker men han säger knappt något och varje gång vi ska ut med jobbet och äta så försvinner han alltid innan vi har hunnit äta något. Ska man kanske fråga rakt ut om han har anorexia? eller hur gör man för på senaste ser han ut att ha gått ner mer i vikt och det är ju inte mycket kvar att ta av :-(

kharon
2007-04-29, 14:53
Hur bra känner du honom?

Nu vet jag inte om folk med anorexia förnekar att dom lider av det? Men tycker du att du känner honom bra så är det nog bäst att bara fråga honom, då ni är ensamma nångång. Jag skulle inte bli arg eller ledsen om nån oroade sig för mig och kom och frågade om allt står rätt till.

Röda_Lacket
2007-04-29, 15:02
Hur bra känner du honom?

Nu vet jag inte om folk med anorexia förnekar att dom lider av det? Men tycker du att du känner honom bra så är det nog bäst att bara fråga honom, då ni är ensamma nångång. Jag skulle inte bli arg eller ledsen om nån oroade sig för mig och kom och frågade om allt står rätt till.

Jag har sett honom vad jag trodde gråtandes i fika rummet en gång då sa jag till min chef iaf. Men ingen känner killen alla försöker prata med honom men han drar sig bara undan. Jag har försökt prata lite mat med honom någon gång men aldrig frågat om han har matproblem. Kanske borde fråga men känns väldigt konstigt att ställa en sådan fråga

Stoltz
2007-04-29, 15:06
Hur bra känner du honom?

Nu vet jag inte om folk med anorexia förnekar att dom lider av det? Men tycker du att du känner honom bra så är det nog bäst att bara fråga honom, då ni är ensamma nångång. Jag skulle inte bli arg eller ledsen om nån oroade sig för mig och kom och frågade om allt står rätt till.

Ja, förnekelse är ofta en del av anorexifallen.

Snake
2007-04-29, 15:12
Att han drar sig undan och i princip bara sitter hemma (det vet du väl iofs kanske inte...?) är också ett signifikativt tecken på att något inte står rätt till.

Röda_Lacket
2007-04-29, 15:15
Att han drar sig undan och i princip bara sitter hemma (det vet du väl iofs kanske inte...?) är också ett signifikativt tecken på att något inte står rätt till.

Tänkte mest på att han drar sig undan då vi ska käka ihop med jobbet och kanske bara dricker en cola light och sedan drar. Jag är själv hemma ofta och trivs med det. Tänkte mer på att det känns som han drar sig undan just maten då vi ska gå ut och äta med jobbet

Snake
2007-04-29, 15:20
Kontrollbehovet han har, om han nu har någon sorts ÄS, gör att han inte kan äta ute med er andra. "Åååh den hemska såsen som innehåller 4g extra fett på restaurangen :S" och att han inte kan kontrollera innehållet i måltiden är extremt avskräckande för någon med ÄS.

Baan
2007-04-29, 15:26
Efter din beskrivning så kan det vara mer än anorexia, även om det förmodligen är seriöst nog. Vette fan vad du kan göra egentligne, låter inte som någon kille som berättar allt ifall du frågar honom. Vet inte heller om du bör prata med chefen men kanske ändå en möjlig väg. Han ska ju själklvart inte behöva berätta allt för chefen, det är inte tanken, men om ni har företagspsykolog så kan chefen referera dit eller något sånt.

Stoltz
2007-04-29, 15:26
En fråga, är han ovanligt nogrann eller detaljerad med saker? Jag vet inte varför, men när jag läste psykologi fick jag veta att det var en vanlig egenskap bland anorexipatienter. (Som sagt, jag vet itne varför, jag minns det inte och jag har inte böckerna här)

Röda_Lacket
2007-04-29, 15:51
En fråga, är han ovanligt nogrann eller detaljerad med saker? Jag vet inte varför, men när jag läste psykologi fick jag veta att det var en vanlig egenskap bland anorexipatienter. (Som sagt, jag vet itne varför, jag minns det inte och jag har inte böckerna här)

Har faktiskt inte tänkt på detta men vad jag upplever så är han enormt duktig på arbetet. Aldrig att han får klagomål på något, det ända folk reagerar på är hans mat som konstat består av 2 mackor varje dag.

kharon
2007-04-29, 16:49
Hur vet du att han inte äter något annat än 2 mackor på hela dagen? Att han äter 2 mackor på jobbet är väl inte något konstigt i sig?

Är han smal eller sjukligt smal?