handdator

Visa fullständig version : Små barn som dör i onödan


Lellan
2007-04-29, 11:42
Ni har säkert senaste tiden hört om små barn som dör och utredningar som hsn startat och se vad som brustit.

Men en sak som jag blir förbannad över är att antagligen kommer fler barn dö, helt i onödan, av en annan anledning som det galet nog talas tyst om - som småbarnsförälder informeras man iaf inte.

Jag pratar om pneumokockvaccin. Det täcker 74 % av cirkulerande pneumokockstammar hos barn under 2 år. Det är dyrt, skulle fördubbla landstingens kostnader för vaccinationsprogrammet. Men ska man absolut snacka pengar, när det handlar om små barn som dör i onödan, så kan man ju ta i beaktning att färre barn och vuxna blir sjuka om det införs. Det i sin tur leder ju till minskat vårdbehov, minskade sjukskrivningar. Å så den lilla "petitessen" att några svenska barn per år slipper dö eller blir döva.

Vi fick infon genom att läsa ett litet debattinlägg i Aftonbladet 27/7-06. Hörde genast av oss till bvc, men då vi precis vaccinerat sonen enl allmänna vaccinationsprogrammet då fick vi vänta med att komplettera tills hans 1-års vaccination. Dessutom får vi betala det själva, det kostar 1500 kr (många blöjor det..). Pratade så sent som i oktober med dem och det skulle inte vara några problem, vi fick hem vaccinationsdatum. Döm om min förvåning när jag efter vaccinationen kollar att vi verkligen fått den extra vaccinationen och ska kolla hur vi ska betala, får höra att det blivit ändrat. De utför inte sådana vaccinationer. Istället får vi vänta på vaccination hos centrallasarettets infektionsklinik. Ringde dit, nu kan vi inte vaccinera inom iaf en månad pga att vi nyss genomför allmänna vaccineringen.

Jag tycker det är SKIT att vi inte tar med detta vaccin genast - för ALLA barn. Inte bara för dem som av en händelse får höra om det och har råd att betala 1500 kr för vaccineringen (kan vara stor summa, en del föräldrar har det inte så gott ställ som man skulle önska och då blir ju barnen lidande). Mina kompisar fick barn i vecka 26, med andra ord en mkt infektionskänslig kille. Inte ens de fick information! Men som tur är bor de i sthm, mig veterligen enda landstinget som snarast infört denna vaccination.

Är så besviken över att länder som Norge, England å säkert fler inser att det är en rättighet för alla barn, men att vi här i Sverige anser oss kunna stå ut med att små barn blir sjuka, och dör, helt i onödan. *grr27*

Lellan
2007-05-09, 00:08
Uppdaterar lite.. (iom det enorma intresset för tråden..;-))

Ja, nu har man beslutat att inte heller infektionsavdelningen ska vaccinera.*gah!* Uppmanades ringa husläkaren som sa nåt i stil med att "barnen som föds nästa år får vaccinationen i allmänna vaccinationsprogrammet". Och? Hjälper ju inte oss det minsta.

Han skulle iaf undersöka möjligheten som gång på gång försvinner i tomma intet. Vi vill vaccinera till självkostnadspris, helst innan sonen börjar dagis. Har liksom ingen lust att låta honom bli en av de barn som kommer dö eller bli blinda innan årets slut. Ok, nu låter jag kanske grinig men det är jag. :(

westerbotten
2007-05-09, 01:13
Så går det om man inte vill betala skatt. Då finns det bara en liten summa pengar att ta av - och detta prioriteras lägre än ex. andra vaccinationer och behandlingar. Trist, men det är priset man får betala.

hultman
2007-05-09, 01:30
Uppdaterar lite.. (iom det enorma intresset för tråden..;-))

Ja, nu har man beslutat att inte heller infektionsavdelningen ska vaccinera.*gah!* Uppmanades ringa husläkaren som sa nåt i stil med att "barnen som föds nästa år får vaccinationen i allmänna vaccinationsprogrammet". Och? Hjälper ju inte oss det minsta.

Han skulle iaf undersöka möjligheten som gång på gång försvinner i tomma intet. Vi vill vaccinera till självkostnadspris, helst innan sonen börjar dagis. Har liksom ingen lust att låta honom bli en av de barn som kommer dö eller bli blinda innan årets slut. Ok, nu låter jag kanske grinig men det är jag. :(

All respekt för de föräldrar vars barn avlider, men vad är sannolikheten här? Det är knappast svårförståeligt att man inte vaccinerar barn mot sjukdomar som knappt drabbar någon överhuvudtaget. Ska vi i samma veva inrätta anti fetma-program för alla människor i samhället, vilket torde minska ett problem som faktiskt förkortar en stor del av samhällets invånares liv, eller förebygga individens psykiska tillkortakommanden? Jag ser inte problemet här. Om det nu är så viktigt att få sprutan så kan ni ju tveklöst gå till en privatklinik, ett vaccinationsföretag eller åka utomlands? Eller anser du att det inte är tillräckligt troligt att ditt barn drabbas att det inte är värt pengarna?

westerbotten:
Vad snackar du om egentligen? Anser du att vår skattebas ska höjas till förmån för vaccinationsprogram som hjälper ett par barn om året, och att tillåta att varenda alarmistiska institution ska få ta del av kakan? Till slut finns det inga skattebetalare kvar som finansierar detta heltäckande system, och då får du och dina likasinnade flytta till ett annat land för att få era bidrag. Jag har aldrig förstått meningen med system där individen inte förmås betala för sig själv i något fall.

westerbotten
2007-05-09, 02:30
All respekt för de föräldrar vars barn avlider, men vad är sannolikheten här? Det är knappast svårförståeligt att man inte vaccinerar barn mot sjukdomar som knappt drabbar någon överhuvudtaget. Ska vi i samma veva inrätta anti fetma-program för alla människor i samhället, vilket torde minska ett problem som faktiskt förkortar en stor del av samhällets invånares liv, eller förebygga individens psykiska tillkortakommanden? Jag ser inte problemet här. Om det nu är så viktigt att få sprutan så kan ni ju tveklöst gå till en privatklinik, ett vaccinationsföretag eller åka utomlands? Eller anser du att det inte är tillräckligt troligt att ditt barn drabbas att det inte är värt pengarna?

westerbotten:
Vad snackar du om egentligen? Anser du att vår skattebas ska höjas till förmån för vaccinationsprogram som hjälper ett par barn om året, och att tillåta att varenda alarmistiska institution ska få ta del av kakan? Till slut finns det inga skattebetalare kvar som finansierar detta heltäckande system, och då får du och dina likasinnade flytta till ett annat land för att få era bidrag. Jag har aldrig förstått meningen med system där individen inte förmås betala för sig själv i något fall.

detta var ovanligt cyniskt. du menar att barn till fattiga föräldrar ska dö pga att morsfars inte hade råd vaccinera medan andra barn ska vaccineras... you are karazy. Men det är klart. Barnen borde valt att födas av rika föräldrar. Individens valfrihet...osv.

Griip
2007-05-09, 03:03
Jag hatar verkligen att vara den som är Den just nu men jag vill ändå säga det:

Är det bara jag som blir irriterad på att folk vädjar om allt möjligt skit här i västvärlden som hjärtsjukdomar, cancerforskning, vaccinering i detta fallet och allt anant mokks medans samma summa pengar på andra ställen i världen hade räddat tio kanske hundra- eller tusentals fler människor? Detta gör mig nästan lite anti allt sånt här.

hultman
2007-05-09, 03:30
detta var ovanligt cyniskt. du menar att barn till fattiga föräldrar ska dö pga att morsfars inte hade råd vaccinera medan andra barn ska vaccineras... you are karazy. Men det är klart. Barnen borde valt att födas av rika föräldrar. Individens valfrihet...osv.

Bästa välviljare, tror du att barnen till random fattiga afrikan väljer att födas utfattig?

snelhest
2007-05-09, 04:06
Skaffa inte barn då om det nu är så hemskt att bli förälder.

hultman
2007-05-09, 05:37
Skaffa inte barn då om det nu är så hemskt att bli förälder.

Ska du säga som gnäller över det mesta här i livet ;)

coxie
2007-05-09, 06:23
detta var ovanligt cyniskt. du menar att barn till fattiga föräldrar ska dö pga att morsfars inte hade råd vaccinera medan andra barn ska vaccineras... you are karazy. Men det är klart. Barnen borde valt att födas av rika föräldrar. Individens valfrihet...osv.

Hoppas verkligen att du med sådana värderingar lever på existensminimum och donerar bort alla dina överflödiga inkomster.

1500kr för att rädda sitt barn från en eventuell död/blindhet tycker jag är rätt överkomligt att betala, allt kan inte vara gratis i denna värld. Dock är det värdelöst att ni inte ens har denna möjlighet då de barar skickar er runt mellan olika instanser.

Lövbiffen
2007-05-09, 08:26
Skaffa inte barn då om det nu är så hemskt att bli förälder.


Säger samma sak. Om man nu är så illa tvungen att skaffa barn, så kan man väl iaf vänta tills ekonomin tillåter.

Lellan
2007-05-09, 22:13
Coxie: du tycks vara den enda som lite fattat min poäng..

Hultman roidar jag lite på, Griip + Lövbiffen åsså (men jag borde nämnt att det var kostnadseffektivt så bakläxa på mig), snelhest får lite smisk (det är inte föräldraskapet det är sveriges byroktrati jag gnäller om), westerbotten sympatiserar jag med men jag försökte att inte göra frågan alltför politisk (dumt, då det ÄR politiskt men både allians och röda sidan är ense om saken).

Ok, förtydligar då:

Vaccinet KOMMER införas, det är olika starttider i olika landsting bara. Tills dess ska föräldrar som bor i landsting som inte står för dessa kostnader erbjudas att få betala för det, men det är ju uppenbarligen hur segt som helst! *grr27* Jag gnällar inte över kostnaden, utan för att det är så himla svårt att få beslutet omsatt i praktiken för oss som vill betala och inte har "turen" att bo i sthm (å skåne har också infört tror jag).

I de länder där vaccinet tillhör allmänna vaccinationsprogrammet har det visat sig att de medicinska vinsterna helt eller delvis väger upp kostnaden för vaccinationerna. Det beror bland annat på att färre personer runt barnen blir sjuka eftersom inte lika många utsätts för viruset.

För det är INGET ovanligt virus, tvärt om!

http://www.wyeth.se/dyndefault.asp?p=3763

Där står bl a: "Omkring 60% av den antibiotika som ordineras i öppenvård används mot luftvägsinfektioner (öron- bihåle- eller lunginflammation). Pneumokocker är den viktigaste sjukdomsframkallande organismen vid dessa infektioner. Hög användning av antibiotika ökar risken för att bakterier utvecklar resistens. "


"Pneumokocker är en av de bakterier som orsakar otit (öroninflammation), sinuit (bihåleinflammation), sepsis (blodförgiftning), pneumoni (lunginflammation) och meningit (hjärnhinneinflammation).

Små barn och äldre är mest mottagliga för pneumokocker. Dessa kan orsaka invasiv sjukdom med dödlig utgång eller allvarliga följdtillstånd. Det nya konjugatvaccin som nu finns tillgängligt i Sverige gör det möjligt att effektivt vaccinera barn under två år mot invasiva pneumokocksjukdomar."

Från socialstyrelsens hemsida:
Dödlighet:
"Dödligheten är som väntat högst bland de äldsta personerna och högre vid meningit (30 – 35 %) än vid pneumoni (10 – 15 %). Bland personer med autoimmun eller kardiovaskulär sjukdom och vid funktionell eller anatomisk aspleni, är dödligheten ca 30 %. Sjukhusförvärvade invasiva pneumokockinfektioner har en mortalitet på ca 50 %. Hos tidigare friska personer med samhällsförvärvad pneumokockpneumoni och bakteriemi har en mortalitet på 7 – 9 % rapporterats i Sverige."

(hoppas nån blev klokare av detta)

Lellan
2007-05-09, 22:26
Blev svårläst med länkarna, skriver fritt får vi se hur det går:

Vaccin mot den viktigaste sjukdomsframkallande organismen som orsakar öron- bihåle- eller lunginflammation kommer införas i allmänna vaccinationsprogrammet som alla barn får ska införas. Hurra! (typ..)

Omkring 60% av den antibiotika som ordineras i öppenvård används mot ovanstående luftvägsinfektioner. Hög användning av antibiotika ökar risken för resistenta bakterier.

Vaccinet är dyrt, men då ska man ta i beaktning att det även medför att andra grupper än bara de vaccinerade barnen slipper drabbas, många barn är bärare av vaccinet och smittar föräldrarna även om de inte får det själva. Kostnadeffektivt samt även medicinskt motiverat att genomföra, därför kommer sverige göra som många andra länder redan gjort med gott resultat, dvs införa vaccinet.

Tills dess finns vaccinet att tillgå till självkostnadspris för de föräldrar som vill.

Det jag är ARG på, är att den sista meningen är så himla svår att genomföra, då jag i 9 månader försökt få tillgång till vaccinet. Dessutom är jag arg på att ovanstående information inte ges till småbarnsföräldrar. Dödligheten är EN aspekt, för att få nån j*vla uppmärksamhet till frågan använde jag den i rubriken. Har skrivit på lista till lokala politiker, men allt är så himla seegt.

Arf Pingvin
2007-05-09, 22:49
Nyfödda barn dör i onödan: http://www.expressen.se/halsa/1.673147
Lösning. Behandla med antibiotika förebyggande.

Låter som ett nollsummespel. Din minskade användning täcks upp av annan ökad användning av antibiotika. Känns som att småbarnsföräldrar idag är lite väl mycket hypokondriker. Barn blir sjuka ibland, lite svinn får man räkna med(kan jag säga som inte är/kommer att bli förälder).

Lellan
2007-05-09, 23:11
Nyfödda barn dör i onödan: http://www.expressen.se/halsa/1.673147
Lösning. Behandla med antibiotika förebyggande.

Låter som ett nollsummespel. Din minskade användning täcks upp av annan ökad användning av antibiotika. Känns som att småbarnsföräldrar idag är lite väl mycket hypokondriker. Barn blir sjuka ibland, lite svinn får man räkna med(kan jag säga som inte är/kommer att bli förälder).

Det där går ju knappast ihop heller? :smash: Hur kan du sätta likamedtecken mellan gravida kvinnor med riskgraviditet och 60% av all antibiotika som ordineras?

Den förra gruppen är ju försvinnande liten, den senare.. ja, STOR..

Om du syftar på att småbarnsföräldrar gärna tar till antibiotika i onödan så tror jag det är en myt; dels så är läkare numera restriktiva med att skriva ut om det inte är absolut onödigt, dessutom vet de flesta att frekvent användande ökar riskerna för resistenta bakterier.

Vad är det du vänder dig mot, vaccinet som kommer minska sjukskrivningar/antibiotikaanvändandet? Det är klart att barn blir sjuka ibland. Men hur kan du få det till att man är hypokondriker om man vaccinerar mot en sjuka som är onödig att få då den ger så stora medicinska och samhällseknomiska konsekvenser? *screwy*

Varför har vi i så fall överhuvudtaget mediciner öht? Varför behandla sjukdomar, det leder ju bara till lite "svinn"? Vaccin innebär dessutom mindre lidande och kostnader för individen och samhället.

Dumleman
2007-05-09, 23:22
Småbarnsföräldrar har det inte precis lätt idag och har väl iofs. alltid haft det så. Kvällstidningarna spelar på deras helt naturliga rädsla för att barnet ska bli sjukt/dö osv. Senast idag läste jag en löpsedel från aftonbladet om hur farligt (eller var det dödligt!) vissa godissorter är och de hade naturligtvis hela listan. Det finns naturligtvis en risk men hur stor är den egentligen jämfört med allt annat som barnet kan drabbas av? Samtidigt är det onödigt att ta en risk man kan skydda sig emot relativt enkelt...

westerbotten: Du är en frisk fläkt :D.

Lellan
2007-05-10, 00:42
Hittade en finfin länk.. tyvärr kan min stenåldersdator inte samsas med pdf-filer så jag har ingen aning om vad det är jag bjussar på, men det är iaf info om vad jag dillar om:

http://http://www.barnplantorna.o.se/vaccinering/vaccination.htm

Lellan
2007-05-14, 21:07
(inte för att jag tror någon bryr sig men nånstans måste jag ju få utlopp..:cool: )

Då har familjeläkaren bestämt sig då. De vaccinerar inte, vi får vända oss till BVC.. men vänta nu.. Vi började i juli. Ringde Landstingets växelDe hänvisade till

BVC som sa ja, men sedan ½ senare ändrade sig och hänvisade till Centrallasarettet som skickade oss vidare till Infektionsavdelningen som efter lite betänkande hänvisade oss till vår familjeläkare . Som nu tänkt och hänvisar oss till... BVC som SKA TÄNKA PÅ SAKEN...*whatever*

Mindre tänk å mer vaccin säger jag, det här börjar bli löjligt... ALLA gagnas av denna vaccinering, både vi och samhället, vi betalar för oss istället för att vänta på tills den ska ingå i allmänna vaccinationsprogrammet gratis (eftersom vi vill att han ska vara vaccinerat när han börjar dagis). Det är ju inte typ knark vi är ute efter *rolleyes* (dålig jämförelse men jag är less).

Purren
2007-05-14, 21:47
Är sjukdomen vanligt förekommande i Sverige?

Purren
2007-05-14, 21:50
Och hur vanligt är det isf med permanenta skador/död?

Nilsjohan
2007-05-14, 22:03
Är sjukdomen vanligt förekommande i Sverige?
Pneumokocker är den vanligaste orsaken till bakteriella luftvägsinfektioner. Sjukdomar orsakade av pneumokocker finns över hela värden. Den är en av de viktigaste orsakerna till lunginflamation och dödsfall hos framför allt gamla människor är vanliga.

Bakterien är också en av de vanligaste orsakerna till hjärnhinneinflammation och blodförgiftning (sepsis). När en bakteriell infektion uppträder som komplikation till en virusinfektion i de övre luftvägarna (t.ex. i anslutning till en influensa) är det i regel pneumokocker som är orsaken. Pneumockinfektioner är i regel lätta att behandla med antibiotika och det är ovanligt att i övrigt friska personer dör av infektionen.

abbe
2007-05-14, 22:07
Vi läste så mycket vi kunde hitta om vaccination inför vår sons första sprutor. Det är extremt svårt att hitta bra information och det är så lätt att spela på föräldrars känslor. Dessutom handlar det om enorma mängder pengar för industrin och de skyr inga medel (Tamiflu för fågelinfluensa t ex).

Efter mycket övervägande så har vi valt att inte vaccinera vår son. Kommer vi göra det så blir det efter 2-3 års ålder när han är mer utvecklad, men förmodligen kommer vi inte ens göra det då. Som sagt är det löjligt svårt att hitta opartisk information men det som vi har fått höra som negativt med vaccinering är bland annat att det inte finns icke-vaccinerade bokstavsbarn (DAMP, ADHD osv).

Hade vi bott i utsatta länder så hade vi gjort ett annat val.

Muskelbyggaren
2007-05-14, 22:34
Få saker här i världen överträffar mödrar och deras engagemang i sina barn. All heder till att du strider så för din sak Lellan.

Sen om jag håller med dig vet jag inte då jag inte orkar läsa ordentligt vad du skriver. Men - om det inte är mer än säg, 10 barn om året som dör av detta tycker jag inte det är värt att införa sån här vaccination för alla nyfödda. 1500 multiplicerat med antalet barn per år blir en del...

Lellan
2007-05-14, 22:40
Vi läste så mycket vi kunde hitta om vaccination inför vår sons första sprutor. Det är extremt svårt att hitta bra information och det är så lätt att spela på föräldrars känslor. Dessutom handlar det om enorma mängder pengar för industrin och de skyr inga medel (Tamiflu för fågelinfluensa t ex).

Efter mycket övervägande så har vi valt att inte vaccinera vår son. Kommer vi göra det så blir det efter 2-3 års ålder när han är mer utvecklad, men förmodligen kommer vi inte ens göra det då. Som sagt är det löjligt svårt att hitta opartisk information men det som vi har fått höra som negativt med vaccinering är bland annat att det inte finns icke-vaccinerade bokstavsbarn (DAMP, ADHD osv).

Hade vi bott i utsatta länder så hade vi gjort ett annat val.

Jag respekterar absolut ert val, men vill ändå säga hur vi resonerade. Vi hörde detsamma, särskilt uppmärskammade vi att vi hört att det fanns ett samband med autism. Eftersom jag jobbar på ett gruppboende för sådana, och hur trevligt jobbet än är, så är det ett handikapp jag inte önskar någon..

Det man få ha i åtanke som vi kom fram till, är att det är väldigt få barn som INTE vaccineras. Det kan vara en anledning till att det inte skulle finnas bokstavsbarn, autister - som är ovaccinerade.

En annan aspekt man får tänka på är hur vaccin fungerar. Man utsätter ju sig för sjukan i en liten dos, så att kroppen ska kunna bilda ett försvar. Då kan man ju fråga sig, att om adhd etc utlöses av sjukdomen, hur svåra skulle skadorna inte bli om barnet fick den RIKTIGA sjukan, den stora drabbningen så att säga? Om de reagerar så kraftigt på sjukan i liten dos.

När det gäller detta vaccin, anser vi att det ligger en fara i allt användande av antibiotika, en risk för resistenta bakterier. Kan man minska användandet av antibiotika bör man det, dessutom - om man drabbas av en resistent bakterie (=antibiotika biter inte) så är man ju illa ute..

I och med att vi i sverige har vaccinerat oss flitigt, så är vi inte så utsatta för de sjukdomar man idag vaccinerar mot. Så lite ironiskt nog har ni ju andra föräldrar som vaccinerar, att tacka om ert barn inte insjuknar.. ;)

Pneumokockvaccinet är i våra ögon inga konstigheter, vi har läst på och känner oss (bla just därför) bestämda att vi vill ha vaccinationen. Då tycker vi att vi har rätt att få det som andra länder redan genonfört och vi i sverige kommer införa. :-)

Anledningen till att vi inte vill vänta är den som du skriver, efter 2-3 års ålder är han mer utvecklad - dvs inte i lika stort behov av att skyddas. (det är ju i huvudsak äldre och små barn eller personer med nedsatt immunsförsvar som drabbas hårdast).

Lellan
2007-05-14, 22:44
Få saker här i världen överträffar mödrar och deras engagemang i sina barn. All heder till att du strider så för din sak Lellan.

Sen om jag håller med dig vet jag inte då jag inte orkar läsa ordentligt vad du skriver. Men - om det inte är mer än säg, 10 barn om året som dör av detta tycker jag inte det är värt att införa sån här vaccination för alla nyfödda. 1500 multiplicerat med antalet barn per år blir en del...

Jobbigt att du inte orkade läsa för där berättar jag varför det lönar sig både för individen å samhället, både medicinskt och ekonomiskt..?

Döden är inte huvudargumentet, dåligt rubrikval, men läs Niljsjohans inlägg så ser du att det är vanligt. Om du orkar.. ;)

Edit: å vaccinet KOMMER å HAR på sina platser införts.. det jag stör mig på att det är så svårt att få tag på om man inte bor i rätt landsting.

J de Koof
2007-05-15, 06:27
men läs Niljsjohans inlägg så ser du att det är vanligt. Om du orkar.. ;)

Nja, där framgår bara att det är vanligt inom vissa grupper.

Men men, det är naturligtvis galet att det är skillnad på var man bor och så vidare. Jag/vi har tre barn som alla passerat lågstadiet och såvitt jag vet har alla sorters allmänna vaccinationsprogram alltid varit tämligen heta diskussionsämnen. Frågor om vinst och förlust är inte helt skinande solklara varken för individen eller för det allmänna.

För mig personligen tillkommer det inte helt trygga elementet "industri som vädrar stora dollars"... Via närstående får jag höra brottstycken av sjukvårdscirkusen och denna har uppenbarligen påfallande "goda relationer" med delar av läkemedelsindustrin.

Det är tråkigt att människor riskerar att bli sjuka och dö, men det KAN också vara bra att det ifrågasätts om vi verkligen till varje tänkbart pris bör förhindra sjukdom och död.

/J

Lellan
2007-05-15, 08:32
J de Koof

Du har rätt, jag läste slarvigt där.

Det är aldrig lätt att avgöra hur relevant och neutral/opartisk information är, särskilt inte när det rör något så känsligt som ens barn. Men man bör FÅ information, det får man inte i dagsläget.

Det vore trevligt tex med en neutral info om hur själva vaccinet verkar, dokumenterade biverkningar. Denna info kanske kan kryddas med att motståndare och förespråkare får lista sina argument så att man lättare kan ta ställning. Tyvärr lär det inte hända.

/Lellan (som för tillfället väntar på beslut från bvc, igen...*rolleyes* )

abbe
2007-05-15, 10:13
Sist jag hörde så är det 5 % av västvärldens barn som inte vaccineras. Det är en för stor siffra för att bortförklara bokstavsbarnen. Kritiken mot vaccin är att vaccinet innehåller andra saker som inte har i kroppen att göra samt att det sprutas in i kroppen och inte kommer in via den "vanliga" vägen. Orkar inte göra en utläggning kring detta.

Fast alla får gärna vaccinera så mycket de vill. Dels snurrar de ekonomiska hjulen på samt att spridningen på eventuella sjukdomarna hindras. ;)

abbe
2007-05-15, 10:21
Kom förresten på att min fru har skrivit lite om vaccin i sin blog: http://ursprungligtforaldraskap.blogspot.com/search/label/Vaccin

Lellan
2007-05-15, 10:55
Tack för länken å argumenten! Har inte varit inne på hennes blogg förut, däremot har jag hört argumenten tidigare och följt debatten. Det är ingen lätt fråga och det svåra är ju att ingen kan veta säkert.

Tyvärr känns det som om folk ofta antingen är starkt FÖR eller EMOT, vilket gör det hela ännu svårare. Exempelvis så lever vi ju på ett helt annat sätt idag än förr i tiden då sjukdomsbilden var annorlunda.. barn är mer inomhus, där det städas med diverse kemikalier, strålas från skärmar och mobiler, ja det finns många aspekter att ta hänsyn till! Siffror kan kännas "sakligt" men bakom dem finns ju många variabler, svårt att veta när något är statistiskt signifikant.

Därför tror jag det är viktigt att ha ett öppet sinne när man tar ställning i frågan. Visst låter det otäckt att spruta in saker i kroppen, men man får ju se det som att ta ställning mellan pest eller kolera - finns fördelar och nackdelar med båda sätten.

Det stora problemet, som jag ser det, är att det idag är så svårt att hitta info och källor till det man hör.. Samt att när man beslutat sig för en sak, finner svårigheter att genomföra det.

Nu har vi iaf pratat med bvc igen, de hänvisade oss tillbaks till vårdcentralen och vi har nu fått ett möte med läkare inbokat för att diskutera vaccinationens vara/icke vara. Inget säger att just vår familjeläkare sitter på "saklig, neutral" info. Men HUR vet man vilken info som kan räknas dit? :(

hultman
2007-05-15, 16:48
Coxie: du tycks vara den enda som lite fattat min poäng..

Hultman roidar jag lite på(hoppas nån blev klokare av detta)

Men snälla Lellan. Det dör, som jag förstår det, fyra-fem barn om året i sjukdomen som du vill motverka. Det kostar enorma pengar att förebygga det, och vi kan knappast utesluta att de som dör har väldigt dåliga immunförsvar eller allmän ohälsa. All respekt för din oro över ditt barn, men jag kan inte påstå att jag har lust att betala en stor del av min lön till att vaccinera barn mot sjukdomar som knappt existerar. Att höja skatterna kan dessutom leda till att fler folk dör, iom sämre allmän ekomisk situation och sämre levnadsstandard.

Om det nu är så viktigt att ditt barn blir vaccinerat så ser jag inte problemet med att du betalar 1500 spänn för det. Gissningsvis anser du, precis som jag, att det sannolikt är helt jävla onödigt.

Lellan
2007-05-15, 22:56
Men snälla Lellan. Det dör, som jag förstår det, fyra-fem barn om året i sjukdomen som du vill motverka. Det kostar enorma pengar att förebygga det, och vi kan knappast utesluta att de som dör har väldigt dåliga immunförsvar eller allmän ohälsa. All respekt för din oro över ditt barn, men jag kan inte påstå att jag har lust att betala en stor del av min lön till att vaccinera barn mot sjukdomar som knappt existerar. Att höja skatterna kan dessutom leda till att fler folk dör, iom sämre allmän ekomisk situation och sämre levnadsstandard.

Jag var otydlig. Denna vaccinering kommer genomföras i hela landet (vissa landsting, tex sthm vaccinerar redan) så jag tror inte någon kommer fråga dig om din åsikt. Motiveringar till varför det anses kostnadseffektivt hittar du tidigare i tråden.

Om det nu är så viktigt att ditt barn blir vaccinerat så ser jag inte problemet med att du betalar 1500 spänn för det. Gissningsvis anser du, precis som jag, att det sannolikt är helt jävla onödigt.

Du har inte läst tråden, inte mina inlägg. Fine. Jag förtydligar.. :)
Vi SKA betala, vi har velat det sedan juli -06 då vi första gången tog kontakt med BVC angående detta. Då hände följande:

De säger att vi ska få den vid 1-årsvaccinationen, de ska kontakta sin läkare. När vi kommer dit för 1-årsvacc har vi fått veta att de beslutat att de inte ger den. De hänvisar oss till Centrallasarettet, som hänvisar till infektion. Som efter betänketid hänvisar till vårdcentralen, vår familjeläkare. Som hänvisar till bvc. Som läser innantill från ett beslut ang detta, att det är en läkare som måste skriva ut denna vaccination på typ recept. Så vi hänvisas åter till familjeläkaren, som inte vet vad han ska ta sig till. Därför har vi bokat in ett möta á 120 kr för att diskutera vaccinets vara/icke vara.

Så även om det råder ett beslut i sverige att den som vill ska få vaccinet om man betalar själv, så har vi hittills inte kunnat varken vaccinera eller betala. DET är det jag är sur på.

Må gudarna förlåta mig att jag uppenbarligen formulerat mig helt åt h-ete eftersom ingen förstår eller läser vad jag skriver.

Lellan
2007-06-08, 22:08
Uppdatering: Har varit hos läkare för remiss. Han kände inte till det så bra så han gick in på www.smittskydddsinstitutet.se och de rekommenderar vaccinet, så han frågade systrarna vad han skulle göra och de sa remiss till barnkliniken. Så nu har han skrivit remiss. :Virro Han skummade smittskyddinstitutets info och sa att han hade agerat som vi om han varit småbarnsförälder.

Dessutom bjussade han på besöket, han tyckte också att det var lite byråkratiskt. :thumbup:

Lellan
2007-09-17, 21:41
Det tar aldrig sluuuuuuuuuuut..... :cryout:

Ja, iaf. Den där remissen skulle vi ha hört något om i augusti, och nu kom kallese till vanliga 1 ½ års vaccinationen. Eftersom det ska gå en månad emellan vacc ringde jag barnkliniken för att kolla om det är på g snart. Fick sitta i telefonkö i 27 minuter. Sedan säger damen i luren att remissen är tillbakaskickad till läkaren för länge sedan, med avslag. Sonen ansågs inte tillhöra någon riskgrupp och får den därför inte gratis. Jag förklarade hela svängen, att vi faktiskt från dag 1 upprepat att vi vill betala för det här vaccinen och vill ha det snarast. Hon sa då att det är bara för läkaren att skriva ut vaccinet och ge det.*gah!*

Till saken hör att vi var hos den aktuelle läkaren förra veckan pga en envis hosta sonen fått (½ dagis hemma pga den), och då frågade jag om remissen å han tittade i sin dator och sa "ni hör nog nåt därifrån snart". Men hon påstår att han måste ha sett att den gått tillbaka. Iaf, så var jag nr 7 i kö när jag ringde vc så bättre lycka imorrn då.

Jösses va byråkratiskt!! Tanten på barnkliniken var iaf trevlig, och berättade att i vissa landsting ingår den i allmänna programmet men att vi andra också har rätt att få den. Jooo, jag vet det. I teorin ja. :( "Stå på er, hade också tagit den" sa hon.

(Någon som är sugen på en halvtidstjänst för att ragga vaccin?*rolleyes* )

Angel
2007-09-17, 21:45
Är han inte lite för gammal för det snart? Disskuterade inte vi detta när ja va på barnmottagningen, minns ej vad jag sa nu...

Lellan
2007-09-17, 21:53
Är han inte lite för gammal för det snart? Disskuterade inte vi detta när ja va på barnmottagningen, minns ej vad jag sa nu...

Det finns två st. Ett man ger före 2 års ålder och ett man kan ge efter.

Första dagismånaden har han nu haft 3 olika sjukor, å det är klart det blir så vid dagisstart, det förstår jag. Men han blir så jäkla dålig, tät i luftrören varje gång så man får medicinera så kraftigt med saker som innehåller adrenalin, efedrin mm (luftrörsvidgande, de kniper ihop sig direkt så man får "buffa" med sån där astmainhalatorsgrej) + att det känns lite övergrepp när vi måste hålla fast honom för att sätta den där masken över ansiktet när han är sjuk och slut.

Varje sjuka han hade sluppit hade varit guld värd. Tex nu i helgen har vi inte kunnat sova förrän framåt 4 snåret å då med uppvak, sen vaknar han 8 som vanligt å utan att sova blir ingen rolig. :(

Trance
2007-09-17, 21:58
Som sagt är det löjligt svårt att hitta opartisk information men det som vi har fått höra som negativt med vaccinering är bland annat att det inte finns icke-vaccinerade bokstavsbarn (DAMP, ADHD osv).


Lite gammal post, men det är väl en rätt fet myt. För det första så finns det väl rätt stora tecken på att de sakerna existerade innan vaccinering samt det påstående du antagligen har hört har väl inte klarat peer review i någon stor tidning? Finns väl väldigt lite stöd för den hypotesen?

Man kan ju läsa lite mer här, har inte kollat trovärdigheten än men ändå:
http://www.immunize.org/catg.d/4038myth.htm

Angel
2007-09-17, 22:03
Det finns två st. Ett man ger före 2 års ålder och ett man kan ge efter.

Första dagismånaden har han nu haft 3 olika sjukor, å det är klart det blir så vid dagisstart, det förstår jag. Men han blir så jäkla dålig, tät i luftrören varje gång så man får medicinera så kraftigt med saker som innehåller adrenalin, efedrin mm (luftrörsvidgande, de kniper ihop sig direkt så man får "buffa" med sån där astmainhalatorsgrej) + att det känns lite övergrepp när vi måste hålla fast honom för att sätta den där masken över ansiktet när han är sjuk och slut.

Varje sjuka han hade sluppit hade varit guld värd. Tex nu i helgen har vi inte kunnat sova förrän framåt 4 snåret å då med uppvak, sen vaknar han 8 som vanligt å utan att sova blir ingen rolig. :(


Många barn som får så, dagis är den största smitthärden ever. Vill ni ha en frisk unge så va hemma med han eller sätt han hos dagmamma.

Lellan
2007-09-17, 23:07
Många barn som får så, dagis är den största smitthärden ever. Vill ni ha en frisk unge så va hemma med han eller sätt han hos dagmamma.

Om han blir vaccinerad skulle han klara sig undan 60-70% av den smittan iaf + att vara hemma är inte ekonomiskt hållbart för alla å dagmamma blev jag själv sjuk i huvudet av (utlämnad till en vuxen utan insyn kan man se det som). Däremot så har vi faktiskt ansökt om ur&skurdagis, då jag tycker de är inne mkt mer än han är van vid å då sprids ju allt lättare.

Hursomhelst är det störtlöjligt svårt att få tag i detta vaccin, kanske får bege oss ner i någon mörk gränd å hitta dealer snart.. *rolleyes*

Angel
2007-09-18, 10:03
Prevenar, finns snart på alla apotek. Du får själv betala för det och det kommer krävas 4 vaccinationer, men det kan ges i samband med andra vaccinationer.

De vanligast förekommande biverkningarna inkluderar lokal irritation vid stickstället, feber (≥ 38°), irritation, trötthet, sömnlöshet, minskad aptit, kräkningar, diarré, rodnad eller utslag.

Angel
2007-09-18, 10:09
För att förtydliga mig så är det alltså det vaccinet du skall ha.

Griip
2007-09-18, 10:10
Många barn som får så, dagis är den största smitthärden ever. Vill ni ha en frisk unge så va hemma med han eller sätt han hos dagmamma.

vill ni att han ska få dåligt immunförsvar så håll ungen hemma *slap*

Angel
2007-09-18, 10:18
vill ni att han ska få dåligt immunförsvar så håll ungen hemma *slap*

Hey, don´t slap me, det är inte jag som har nojja för att mitt barn har snuva.

jwzrd
2007-09-18, 10:24
Ja jag tänker iallafall på barnen.

Griip
2007-09-18, 10:40
Hey, don´t slap me, det är inte jag som har nojja för att mitt barn har snuva.

flåt :em:

Ignatius72
2007-09-18, 11:01
Lite gammal post, men det är väl en rätt fet myt. För det första så finns det väl rätt stora tecken på att de sakerna existerade innan vaccinering samt det påstående du antagligen har hört har väl inte klarat peer review i någon stor tidning? Finns väl väldigt lite stöd för den hypotesen?

Man kan ju läsa lite mer här, har inte kollat trovärdigheten än men ändå:
http://www.immunize.org/catg.d/4038myth.htm

Mmm, debatten om mässlingsvaccinets uppkomst till autism har dragits tillbaka och är uppe i rättegång. Autism upptäcks ofta i den åldern som vaccinet ges, således ett skensamband.
Men på frågan om man ska massvaccinera för att några få barn kan bli sjuka så råder ju det omvända. Några få barn blir sjuka fö ratt de vaccineras-ska man sluta med det då?

Angel
2007-09-18, 11:19
flåt :em:

Får jag slapa tillbaka så är det okej...

Lellan
2007-09-18, 13:31
Prevenar, finns snart på alla apotek. Du får själv betala för det och det kommer krävas 4 vaccinationer, men det kan ges i samband med andra vaccinationer. För att förtydliga mig så är det alltså det vaccinet du skall ha.

Ok, men det är inte precis så att jag kan gå in på ett apotek hämta ut å spruta i.. *rolleyes* Problemet är ju, för att förtydliga mig, att det BORDE va jävligt enkelt, särskilt när vi hållit på i över ett år och bollats runt att bara betala å vaccinera. Liksom hela poängen med tråden sötnos.. ;)

Hey, don´t slap me, det är inte jag som har nojja för att mitt barn har snuva.

Ok. Uppfattas det så är det ju lite putslustigt. Men varje gång medicinerna inte räcker till, och man får sitta å vänta på barnakuten 2-8 timmar innan de har möjlighet att inhalera honom (då 3 vuxna får hålla i honom och tvångshålla fast en mask för hans ansikte) och man får sova över på sjukhuset för att han syresätter sig dåligt, då ska jag påminna mig om att jag bara har lite "noja för att mitt barn har snuva". *whatever*

Ja jag tänker iallafall på barnen.

:D Okeeejj, åålrajjjt.. lite taskig titel och snurrig tråd. Ju mer jag gapar desto mer himlas det med ögonen. Men jag tänker ju bara på baarnen... :em:

Angel
2007-09-18, 16:05
Min gudson har förkylningsastma och har hållt på att kvävas i sömnen och jag har suttit på barnakuten jävligt många timmar med honom och hans mamma så tro inte att du är den enda i världen som har ett barn med taskiga luftrör.
Jag har svarat på varenda en av dina frågor om vaccinet, jag kollade upp både det ena och det andra vad läkarna på min barnmottagning tyckte och satt och förklarade för dig länge på msn. Sen sitter du här och drygar dig mot mig? Aldrig mer att jag svarar i någon av dina jävla trådar om din unge!

Lellan
2007-09-18, 20:40
Min gudson har förkylningsastma och har hållt på att kvävas i sömnen och jag har suttit på barnakuten jävligt många timmar med honom och hans mamma så tro inte att du är den enda i världen som har ett barn med taskiga luftrör.
Jag har svarat på varenda en av dina frågor om vaccinet, jag kollade upp både det ena och det andra vad läkarna på min barnmottagning tyckte och satt och förklarade för dig länge på msn. Sen sitter du här och drygar dig mot mig? Aldrig mer att jag svarar i någon av dina jävla trådar om din unge!

Lugna sig lite nu, sudda sudda sura min? :)

Det här var ingen frågetråd om vaccinet, och jag HAR tackat för din hjälp angående det, men jag visste inte att jag måste *kissass* när du raljerar om "det är inte jag som har nojja för att mitt barn har snuva". Förresten sa du aldrig att du konsulterat barnläkarna på din mottagning, men tack igen för besväret (även om jag faktiskt inte bett dig att svara).

Jag tror INTE att jag är den enda som har son med de problemen, , bl a därför är det ju så skrattretande/irriterande att det här i Västerås är så jäkla svårt att få tag på! Därför uppdaterar jag tråden, både för att skriva av mig och att uppmärksamma vaccinet som i vissa landsting ges till alla barn, i andra är det sagt att man får betala själv - men jag visar på att trots att man är ute i god tid (vid 4 mån ålder) verkar det bara vara tomma löften.

Lellan
2008-05-15, 06:43
Nu hann vi pga byråkratin inte få något vaccin, men till alla bliviande föräldrar ser det ljusare ut framåt:

TT idag:
"Pneumokockvaccin till barnen
Alla svenska barn kommer att erbjudas gratis vaccination mot pneumokock- infektion, har Socialstyrelsen beslutat. Förändringen gäller från och med kommande årsskifte.

Vaccinationen ska ges på barnavårds- centralerna tre gånger under barnets första levnadsår samtidigt som barnen ändå får sprutan mot bland annat polio och stelkramp, uppger TT.

Under 2006 drabbades 98 barn av svår pneumokockinfektion och fem av dem dog.

Publicerad: 2008-05-14"

Min rubrik på tråden var jävligt kass...:D Men summa summarum kan väl ändå vara att förhoppningsvis kommer barn i framtidens Sverige inte dö av viruset? :thumbup:

abbe
2008-05-15, 09:26
Lite gammal post, men det är väl en rätt fet myt. För det första så finns det väl rätt stora tecken på att de sakerna existerade innan vaccinering samt det påstående du antagligen har hört har väl inte klarat peer review i någon stor tidning? Finns väl väldigt lite stöd för den hypotesen?

Man kan ju läsa lite mer här, har inte kollat trovärdigheten än men ändå:
http://www.immunize.org/catg.d/4038myth.htm
Det är en mycket komplex fråga och råd vågar jag inte ge någon. Vi har försökt läsa på så mycket vi har kunnat och som vanligt blir man inte mycket klokare.

Obekräftat så är det t ex 1 på 1750 att barnet får en allvarlig reaktion av DTP-vaccinet medan det är ett barn på ett antal miljoner som dör av kikhosta. Liknande statistik, om man nu väljer att tro på statistik, finns för andra vaccin.

Biverkningar/interaktioner från läkemedel är en av de främsta dödsorsakerna i västvärlden. Att tro att vaccin skulle vara ofarligt är högst troligen naivt.

På ett högst personligt plan blir jag alltid skeptisk när stora pengar kommer in i bilden (har jobbat med hälso- och sjukvårdssystem i 10 år).

abbe
2008-05-15, 09:42
...summa summarum kan väl ändå vara att förhoppningsvis kommer barn i framtidens Sverige inte dö av viruset?
Har du kollat biverkningar för detta vaccin?

För Prevenar så säger "FASS för allmänheten" följande:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20010202000023&DocTypeID=7&UserTypeID=2

FASS för förskrivare:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20010202000023&DocTypeID=3&UserTypeID=0

Frågan är dessutom hur dödligheten för kombinationen med detta vaccin ser ut?

Trance
2008-05-15, 09:51
Det är en mycket komplex fråga och råd vågar jag inte ge någon. Vi har försökt läsa på så mycket vi har kunnat och som vanligt blir man inte mycket klokare.

Obekräftat så är det t ex 1 på 1750 att barnet får en allvarlig reaktion av DTP-vaccinet medan det är ett barn på ett antal miljoner som dör av kikhosta. Liknande statistik, om man nu väljer att tro på statistik, finns för andra vaccin.

Biverkningar/interaktioner från läkemedel är en av de främsta dödsorsakerna i västvärlden. Att tro att vaccin skulle vara ofarligt är högst troligen naivt.

På ett högst personligt plan blir jag alltid skeptisk när stora pengar kommer in i bilden (har jobbat med hälso- och sjukvårdssystem i 10 år).

Angående autism-länken så är det inte vidare komplext utan man har inte hittat något samband alls. Det är helt enkelt en av alla de tusen hälsomyter som folk lever och tjänar pengar på. Enbart detta borde få dig att fundera noggrannare var informationen du litar på kommer ifrån.

Lellan
2008-05-15, 10:59
Har du kollat biverkningar för detta vaccin?

För Prevenar så säger "FASS för allmänheten" följande:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20010202000023&DocTypeID=7&UserTypeID=2

FASS för förskrivare:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20010202000023&DocTypeID=3&UserTypeID=0

Frågan är dessutom hur dödligheten för kombinationen med detta vaccin ser ut?


Hittar inget om dödlighet pga vaccinet i dina länkar?

Dessutom.. vaccin är väl vad jag förstått enkelt uttryckt en minidos av sjukan för att kroppen ska bygga upp ett försvar. Hur hade nämnda barn reagerat på sjukan om den slagit till med full kraft? Förra året dog 5.

För övrigt så är det ju så att anledningen till att de andra barnsjukdomarna man redan nu har i allmänna vacc programmet nästan är utrotade har ett samband med att man vaccinerar så att det inte finns några som kan vara smittbärare. För dem som väljer att följa allmänna vacc programmet alltså.

abbe
2008-05-15, 11:01
Angående autism-länken så är det inte vidare komplext utan man har inte hittat något samband alls. Det är helt enkelt en av alla de tusen hälsomyter som folk lever och tjänar pengar på. Enbart detta borde få dig att fundera noggrannare var informationen du litar på kommer ifrån.
Snarare är det tvärtom att de största pengarna tjänas på att sälja vaccin.

Klein
2008-05-15, 11:20
Det som stör mig mest med vaccinering är att man injicerar. Det är inte så kroppen är ämnad att bekanta sig med mikro-organismer. Små barn stoppar instinktivt allt de kan hitta i munnen som är den biologiskt korrekta passagen för mikro-organismer.

Sedan tycker jag att var och en som vill vaccinera sina barn ska betala själv. Förvisso är jag ganska starkt emot bidrag och subventioner överhuvudtaget.

Trance
2008-05-15, 11:48
Snarare är det tvärtom att de största pengarna tjänas på att sälja vaccin.

Vad finns det för grund för dina uttalanden om autism och vaccin? Som bakgrund kan du läsa detta (enbart en blog, visserligen en bra sådan men ändå):

http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=14 . Hela kategorin är faktiskt bra då den innehåller många bra inlägg: http://www.sciencebasedmedicine.org/?cat=36

abbe
2008-05-15, 12:53
Vad finns det för grund för dina uttalanden om autism och vaccin? Som bakgrund kan du läsa detta (enbart en blog, visserligen en bra sådan men ändå):

http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=14 . Hela kategorin är faktiskt bra då den innehåller många bra inlägg: http://www.sciencebasedmedicine.org/?cat=36
En liten rättelse. Autism har jag utpekat aldrig nämnt något om. Men för att köra vidare på det spåret så säger t ex Per Dalén Med dr, docent (allmänpsykiatri), f d chefsöverläkare (Helsingborg) följande: "Jag kan inte
se någon grund för att kategoriskt avfärda möjligheten av en koppling till autism. Ett mindre antal negativa epidemiologiska studier är verkligen inte tillräckligt bevismaterial.". Per är i övrigt för vaccinationer.

Trance
2008-05-15, 13:05
En liten rättelse. Autism har jag utpekat aldrig nämnt något om. Men för att köra vidare på det spåret så säger t ex Per Dalén Med dr, docent (allmänpsykiatri), f d chefsöverläkare (Helsingborg) följande: "Jag kan inte
se någon grund för att kategoriskt avfärda möjligheten av en koppling till autism. Ett mindre antal negativa epidemiologiska studier är verkligen inte tillräckligt bevismaterial.". Per är i övrigt för vaccinationer.

Det var över 6 år sedan man tog bort det enligt myten skulle ge autism (kvicksilver i "thimosal") i de flesta länder. Borde man inte se en minskning i fallen då?

Det finns ingen fysiologisk grund. Det finns ingen förklaring hur det skulle fungera. Det finns ingen statistisk koppling och man har gjort en hel del studier. Det är helt enkelt pseudovetenskap och även om man aldrig kan kategoriskt avfärda någonting så är det jäkligt dålig stil av en läkare att antyda att det finns någon grund för de uttalandena.