handdator

Visa fullständig version : Flytande frukost


Strongman
2007-04-28, 22:50
Om man verkligen har försökt i över 2 år att äta en stadig frukost men man klarar verkligen inte av det. Kan man inte äta(dricka) en flytande frukost istället? Slänga i några ägg, mjöl, oboy, bananer, nåt pulver i mixern?

Som min frukost ser ut nu så klarar jag precis att äta en macka på morgonen, om jag har sovit mycket natten innan så klarar jag av det och en tallrik gröt.

Vet att det går att komma över men har försökt såpass länge nu att all kraft psykiskt sätt har sugits ur mig... några tips på flytande frukost?

fluffy_ferret
2007-04-28, 23:08
Jag brukar göra den här ibland inför en träning
http://v.mercola.com/blogs/public_blog/A-Novel-Way-to-Consume-Raw-Eggs-12367.aspx

Jag har ännu inte lyckats lista ut hur Mercola snodde mitt recept.

Strongman
2007-04-28, 23:16
Tack för tipset!

Uppfattade dock inte de två kryddorna och vaniljen var bara för smakens skull?

tyckte dock det verkade lite fattigt, mest ägg och mjölk?

Gpajpen
2007-04-28, 23:21
Om man verkligen har försökt i över 2 år att äta en stadig frukost men man klarar verkligen inte av det. Kan man inte äta(dricka) en flytande frukost istället? Slänga i några ägg, mjöl, oboy, bananer, nåt pulver i mixern?

som svar på din fråga: givetvis. mixa på.

fluffy_ferret
2007-04-28, 23:25
Kryddorna var Kanel, Muskot och Vanilj.
Du kan ju blanda i vad du vill egentligen. Lite banan skulle nog göra shaken ännu godare.

Strongman
2007-04-28, 23:25
Skönt, så det räcker med ingredienserna ovan? Kanske lite oboy för att göra smaken tillräckligt ok för att vara drickbar

Edit: Såg fluffys senaste inlägg precis efter jag postat... Så jag missar alltså inget viktigt på morgonen eller så?

Brukar även äta en eller två mackor sen när jag kommit till skolan (gratis frukost)

Edit: Mängden av varje ingrediens då? 1 banan, 1 ägg, 3dl mjölk, lite oboy? mer eller mindre?

fluffy_ferret
2007-04-28, 23:28
Du missar kolhydrater om du vill ha det men du kan ju som sagt blanda i vad du vill, banan t.ex. som är kolhydratsrik. Den är god som den är dock.

Strongman
2007-04-28, 23:32
Ah men det kör jag på i mixern iaf

Håller på och försöker öka i vikt så massa kolhydrater är ju knappast fel

fluffy_ferret
2007-04-28, 23:33
In a tall glass, pour half a glass of raw milk.
Top the glass off with raw cream.
Pour milk & cream into jug, bowl or large measuring cup.
Add a fresh raw egg.
Sprinkle a touch each of cinnamon and nutmeg.
Add a few drops vanilla extract.
Whiz up with immersion blender.

Jag brukar köra 2-3 ägg dock och ibland banan för smakens skull. Oboy har jag inte testat.

z_bumbi
2007-04-29, 09:57
Slänga i några ägg, mjöl, oboy, bananer, nåt pulver i mixern?

Mjölk och/eller yoghurt som vätskebas.

Råa ägg är ingen höjdare av lite olika anledningar och vill man få upp proteininnehållet så släng i lite proteinpulver eller sojamjöl istället även om det inte brukar behövas.

Sen skulle jag ersätta mjölet med havregryn får att få lite bättre innehåll totalt.

Strongman
2007-04-29, 11:13
Mjölk och/eller yoghurt som vätskebas.

Råa ägg är ingen höjdare av lite olika anledningar och vill man få upp proteininnehållet så släng i lite proteinpulver eller sojamjöl istället även om det inte brukar behövas.

Sen skulle jag ersätta mjölet med havregryn får att få lite bättre innehåll totalt.

Ah okej där fick jag lite goa tips.

Men ägget, har för mig att det är bättre att käka det stekt eller kokt pga att det innehåller mer efteråt + salmonella? men tror inte det är någon risk med 1 rått ägg om dagen , speciellt inte i sverige

Men om jag ska byta ut det mot proteinpulver, vad för pulver menar du då? Det enda jag har hemma för tillfället är gainer

z_bumbi
2007-04-29, 11:47
Du behöver kanske inte byta ut ägget mot något utan bara ta bort det, det blir ju i alla fall ganska mycket protein i en drink som baseras på mjölk/yoghurt och har havregryn etc i sig.

Fed up
2007-04-29, 11:56
Om du vill ha något som är gott och nyttigt kan jag rekomendera en smoothie och du kan göra den på kvarg istället för yoghurt om du vill ha mer protein i, alt. ta i prottepulver men det ger lite bismak.
Jag brukar köra banan, frusna bär (jordgubbar och blåbär), kvarg/yoghurt, en skvätt juice(lite mer om man kör kvarg eftersom det är så tjockt) och sen mixar man loss. Bara att testa sig fram.
Blir gott och mycket lättätet+rätt mättande.

fluffy_ferret
2007-04-29, 11:57
Inget fel i råa ägg. Salmonellasmittade ägg finns i praktiken inte i Sverige.

Deceiver85
2007-04-29, 11:58
2dl vatten
2dl mjölk
2dl havregryn
250g kvarg
1dl protein pulver
+ några björnbär
+ en skvätt funlight wild berries

Köp en blender och du har en god frukost varje morgon!

Strongman
2007-04-29, 12:04
tack för alla svaren! men säg vad ni menar med protein pulver?

Testade en drink för någon halvtimma sen blev cirka

3-4dl mjölk
1/5dl havre
1/5dl gainer
1 banan
lite oboy

är dock väldigt sugen på att testa med yoghurt, juice, frusna bär och banan, låter skitgott!

FreCKo
2007-04-29, 15:50
Inget fel i råa ägg. Salmonellasmittade ägg finns i praktiken inte i Sverige.

Jag har för mig att det hade gjorts en undersökning där det visade sig att råa ägg inte var bättre än tillagade (kokta eller stekta eller whatever, kommer inte ihåg), jag TROR att det är därför bumbi inte tycker att råa ägg är så bra.

King Grub
2007-04-29, 15:53
Proteinet i rå äggvita tas bara upp till ungefär hälften.

Sverker
2007-04-29, 17:42
Varför råa ägg:confused: Bara ett, ETT, exempel på varför det skulle vara bättre !



Raw milk är opastöricerad mjölk. Ett, ETT exempel varför man skulle dricka det.

challe balle
2007-04-29, 17:53
jag brukar ta ca 7dl lättmjölk, 2 dl havregryn, 1dl chocklad proteinpulver (pure whey) och lite oboypulver.
mixa det med en mixerstav eller blender, snabbt och ganska gott. Men man får ha en sked och röra om lite då och då för havregrynen sjunker till botten efter en stund när man dricker det.

Handcuff
2007-04-29, 17:56
jag brukar ta ca 7dl lättmjölk, 2 dl havregryn, 1dl chocklad proteinpulver (pure whey) och lite oboypulver.
mixa det med en mixerstav eller blender, snabbt och ganska gott. Men man får ha en sked och röra om lite då och då för havregrynen sjunker till botten efter en stund när man dricker det.

+ rapsolja! Där har du en stabil frukost :D

King Grub
2007-04-29, 17:57
Hardcore. (http://www.deepsquatter.com/shake.htm)

GymTT
2007-04-29, 18:06
prottepulver + havregryn

Strongman
2007-04-29, 22:25
Okej väldigt många här har föreslagigt protein pulver, kanske ska lägga en beställning på pure whey eller whey-80 då alltså.

Eller ska jag som någon annan sa, blanda yoghurt, havre, banan, lite frysta blåbär? istället för att blanda i varken råa ägg eller pulver?

Rahf
2007-04-29, 22:43
Blender är sköna grejer!

En näve frusna blåbär
En näve hallon/jordgubbar
1dl valfritt proteinpulver (choklad är en klar smakhöjare)
1 banan
En skvätt yoghurt eller kvarg
Två skedar keso om det känns bra
2-3dl mjölk

Där har du en ganska redig och verkligen välsmakande frulle, möjligen att det kan inkluderas lite mer kolhydrater.

Strongman
2007-04-29, 23:00
Jahaaaa, så de frusna bären var inte till för smaken som jag trodde då? varför ska man ha i dom i drinken isf?

det du skrev rahf är helt klart värt att provas, ska köpa hem grejorna, pure whey eller whey 80 återstår att välja mellan dock

z_bumbi
2007-04-30, 06:16
Frusna bär är för vitaminer, fibrer, smak och i viss mån kalorierna.

Proteinpulver är något man tillsätter om det är för lite protein i frukosten eller snarare om det blir för lite protein under hela dagen, man kan använda det för att öka kaloriintaget men äter man redan tillräckligt med protein så kan det vara lite onödigt. Räknar man på 5 dl mjölk/yoghurt och 3-4 dl havregryn så blir det i sig ganska lagom med protein för en måltid (17,5 g + 17,7-22 g), särskilt om man räknar med att de flesta äter mer protein till lunch och kvällsmål.
Men har man ett större proteinbehov så kan man självklart slänga i proteinpulver.

nicklasg
2007-04-30, 07:16
Här är mitt favorit recept, har levt på det i 2 år tror jag :)
ca 1.5dl mini yoggi blåbär el liknande
1 banan kan bytas ut mot frysta bär om man vill få ner kolhydraterna lite
250gr kvarg/kesella
ca 1.5dl apelsinjuice
ca 0.5dl fiberhavregryn
10gr rapsolja eller linfrö olja

sen fram med stavmixern.

Njut av en mättande och god frukost

fluffy_ferret
2007-04-30, 08:08
Varför råa ägg:confused: Bara ett, ETT, exempel på varför det skulle vara bättre !



Raw milk är opastöricerad mjölk. Ett, ETT exempel varför man skulle dricka det.

Varför inte? Sak samma om det nu skulle stämma att proteinet tas upp till hälften, finns mer än protein i ett ägg. Opastöriserad mjölk är överlägsen pastöriserad på alla sätt och vis.

Tolkia
2007-04-30, 08:11
Varför inteOpastöriserad mjölk är överlägsen pastöriserad på alla sätt och vis.
I vart fall som bakteriehärd.

Sverker
2007-04-30, 08:39
Varför inte? Sak samma om det nu skulle stämma att proteinet tas upp till hälften, finns mer än protein i ett ägg. Opastöriserad mjölk är överlägsen pastöriserad på alla sätt och vis.

Ett exempel. Bara ETT exempel som kan MOTIVERA alla de risker en bakteriehärd medför.

Endura
2007-04-30, 09:07
Annat receptexempel:

3dl Naturell Yoghurt
1dl Minimjölk
1,5dl Frysta bär/Banan
1dl Havrekli/Havregryn el Vetegroddar
(ev 1dl proteinpulver eller 0,5 dl sojamjöl om havrekli/havregryn använts)

Mixas ihop. Egentligen blir den här smoothien bäst om den får stå en timme så havreklin hinner dra åt sig fukten. Koncistensen blir härligt tjock och krämig :)

Vetegroddarna är väldigt proteinrika och sväller liksom havreklin, men om man inte har det så funkar protte/soja bra för att höja proteinhalten :thumbup:

Eddie Vedder
2007-04-30, 09:14
Min egen favorit, visserligen inte direkt flytande utan mer en gegga (Obs! Barnmatsvarning!:D ):

-3dl yoghurt (jag föredrar naturell men smaksatt går ju såklart bra om man vill ha det)
-1.5 dl havregryn
-2tsk smör
-1msk kakaopulver
-en banan (lr nåt annat sött sm lätt kan mosas ner, sylt lr äppelmos exempelvis:thumbup:)

Blanda ihop allt, låt det stå ett tag så havregrynen blir mjuka och ät sen med sked. En riktigt god gegga som jag skall njuta i mej om en stund inför träningen!*drool* *drool*

Runda Grodan
2007-04-30, 10:18
Fullkornsvälling plus vassleprotein. Ganska äckligt men det går fort att dricka.

fluffy_ferret
2007-04-30, 12:15
Ett exempel. Bara ETT exempel som kan MOTIVERA alla de risker en bakteriehärd medför.

Det finns ingen risk för en bakteriehärd om man har gjort regelbundna kontroller.

Rå (eller lågpastöriserad) mjölk är bättre än pastöriserad på alla sätt och vis. Vid pastörisering förstörs många micronutrienter och vid homogenisering "skadas" proteiner och fett. Det sägs att rå mjölk inte är lika allergen som pastöriserad dessutom.

Man har konsumerat rå mjölk i USA och i österrike (eller var det schweiz) under lång tid och har inte fått några komplikationer så vitt jag vet.

Under min uppväxt drack jag ofta rå mjölk när jag var och hälsade på min farmor och farbror som drev en bondgård. Det var gott och jag blev aldrig sjuk av det.

Rå mjölk från höglänt gräsbetande kor är nog bland det nyttigaste man kan äta. Nackdelen med rå mjölk är att det håller inte lika länge.

Rahf
2007-04-30, 12:21
Det finns ingen risk för en bakteriehärd om man har gjort regelbundna kontroller.

Rå (eller lågpastöriserad) mjölk är bättre än pastöriserad på alla sätt och vis. Vid pastörisering förstörs många micronutrienter och vid homogenisering "skadas" proteiner och fett. Det sägs att rå mjölk inte är lika allergen som pastöriserad dessutom.

Man har konsumerat rå mjölk i USA och i österrike (eller var det schweiz) under lång tid och har inte fått några komplikationer så vitt jag vet.

Under min uppväxt drack jag ofta rå mjölk när jag var och hälsade på min farmor och farbror som drev en bondgård. Det var gott och jag blev aldrig sjuk av det.

Rå mjölk från höglänt gräsbetande kor är nog bland det nyttigaste man kan äta. Nackdelen med rå mjölk är att det håller inte lika länge.

Så bra att jag kompletter bortfallet av så många mikronutrienter, protein och fett från min övriga kost då.

Strongman
2007-04-30, 12:59
Frusna bär är för vitaminer, fibrer, smak och i viss mån kalorierna.

Proteinpulver är något man tillsätter om det är för lite protein i frukosten eller snarare om det blir för lite protein under hela dagen, man kan använda det för att öka kaloriintaget men äter man redan tillräckligt med protein så kan det vara lite onödigt. Räknar man på 5 dl mjölk/yoghurt och 3-4 dl havregryn så blir det i sig ganska lagom med protein för en måltid (17,5 g + 17,7-22 g), särskilt om man räknar med att de flesta äter mer protein till lunch och kvällsmål.
Men har man ett större proteinbehov så kan man självklart slänga i proteinpulver.

det där är grymt mycket (även för att dricka) för mig, kanske kan dra ner lite på yoghurten och havren och slänga i lite whey typ

Sverker
2007-04-30, 15:19
Det finns ingen risk för en bakteriehärd om man har gjort regelbundna kontroller.

Rå (eller lågpastöriserad) mjölk är bättre än pastöriserad på alla sätt och vis. Vid pastörisering förstörs många micronutrienter och vid homogenisering "skadas" proteiner och fett. Det sägs att rå mjölk inte är lika allergen som pastöriserad dessutom.

Man har konsumerat rå mjölk i USA och i österrike (eller var det schweiz) under lång tid och har inte fått några komplikationer så vitt jag vet.

Under min uppväxt drack jag ofta rå mjölk när jag var och hälsade på min farmor och farbror som drev en bondgård. Det var gott och jag blev aldrig sjuk av det.

Rå mjölk från höglänt gräsbetande kor är nog bland det nyttigaste man kan äta. Nackdelen med rå mjölk är att det håller inte lika länge.

1. Kontroller rädddar ingen. En kontroll kommer per automatik i efterhand. Bakterier växer i antal hela tiden. Det är antalet som skadar oss.

2. Fortfarande ingen motivering om vilka mikronäringsämnen ? Mjölk har överskott på det mesta och det är acceptabelt, ur näringssynpunkt, att förlora 10 - 30 % av många känsliga vitaminer. Mjölk är en så rik källa.

3. Proteiner och fett skadas inte vid homogenicering. De denatureras och fettet finfördelas i mindre droppar. Påverkar inte upptaget negativt.

4. Ja, mjölk är allergent. Vid pastöricering så denatureras vissa protein och de kan bli allergena. Allergiska personer vet detta och för dem är mjölk inget alternativ. Att utsätta någon mjölkallergiker för listeria vill jag inte:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10434&epslanguage=SV
Speciellt inte om hon är gravid:(

5. Att dricka mjölk nymjölkad är oftast ingen risk. Mjölk är inte sterilt men antalet bakterier under de första två , tre timmarna är lågt medan de nya bakterierna funderar över var de hamnat ( sk laggfas ).

6. Visst har vi egen ko på tomten kan färsk mjölk vara ett alternativ. Det är bara till att gå ut och tömma kossan ett par gånger per dag. Gäller att koppla konsumtionen till när kossan behöver mjölkas. Hållbarheten är kort.

Lepras
2007-04-30, 15:24
Brukar ofta köra den här mixen på morgonen..

1 shaker
2dl+ havregryn
1 dl prottepulver
ev 0,5 burk kesella
vatten eller mjölk
Stavmixer

fluffy_ferret
2007-04-30, 15:34
Sverker, regelbundna kontroller före distribuering av råmjölken och konsumtion innan utgångsdatum innebär att man är säker från farliga bakterier.

Det var därför jag skrev skadar mellan " ". Proteinet skadas verkligen men om fettet skadas är mer en definitionsfråga. Att ändra storleken på fettdropparna anser jag vara att skada.

Varför skulle jag deklarera vilka näringsämnen som förstörs? Det är allmän kunskap och du kan använda google.

Pastöriserad och homogeniserad mjölk är extra allergent.

fluffy_ferret
2007-04-30, 15:38
Läs: "The effects of dairy processes on the components and nutritional value of milk" av prof. Hannu Korhonen och Lic.Sc.Riitta Korpela.

Sverker
2007-04-30, 15:38
Vänd inte tillbaka frågan till mig fluffy_ferret. VILKA näringsämnen förstörs ?

Sverker
2007-04-30, 15:42
Läs: "The effects of dairy processes on the components and nutritional value of milk" av prof. Hannu Korhonen och Lic.Sc.Riitta Korpela.

Vad står det där ? En direkt länk vore bra.

Strongman
2007-05-01, 17:07
Testade idag med

yoghurt
havre
frusna jordgubbar
slängde i lite, lite gainerpulver bara för sakens skull :)

hade inga bananer kvar

blev alldeles för sött för att dricka imo, förmodligen tack vare yoghurten o jordgubbarna.. klarade inte hela sista glaset (blev 2 glas sammanlagt)

FreCKo
2007-05-01, 19:30
Var det inte snack om råa ägg? Var kom mjölken in i bilden?

Sverker
2007-05-01, 19:48
I post nr 9. I fluffy_ferrets recept på drink.


I sak är det ingen skillnad mellan råa ägg och rå mjölk. Varesig för näringsvärdet, digererbarheten eller för smittorisken.

Sansibar
2007-05-02, 03:07
Om man verkligen har försökt i över 2 år att äta en stadig frukost men man klarar verkligen inte av det. Kan man inte äta(dricka) en flytande frukost istället? Slänga i några ägg, mjöl, oboy, bananer, nåt pulver i mixern?

Som min frukost ser ut nu så klarar jag precis att äta en macka på morgonen, om jag har sovit mycket natten innan så klarar jag av det och en tallrik gröt.

Vet att det går att komma över men har försökt såpass länge nu att all kraft psykiskt sätt har sugits ur mig... några tips på flytande frukost?


Här kommer en länk som kanske kan ge ngt:

http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,1046842,00.html

Har testat den med blåbär, mums säger jag bara *drool*

Strongman
2007-05-02, 19:55
tack för alla tips

upptäckte dock idag att energin från drinken inte räckte länge, kanske ska slänga i mer havregryn oså? tycker dock fortfarande det är otroligt sött :/

nubben81
2007-05-02, 20:59
Men snälla nån, allt kan inte vara perfekt här i livet. Bara pressa i dig ;)

Min frukostdrink:

70g havregryn
3dl mjölk
40g proteinpulver
1 banan

Mums

skunkeN
2007-05-03, 19:26
2dl vatten
2dl mjölk
2dl havregryn
250g kvarg
1dl protein pulver
+ några björnbär
+ en skvätt funlight wild berries

Köp en blender och du har en god frukost varje morgon!

Riktigt god faktiskt, hade dock inget proteinpulver.
körde 250g kesella istället och frysta hallon isf =).
men det var bra grejor det där.. tog det tsm med ett päron, och det tog bort den värsta hungern iaf.

Tack.

Fernicus
2009-09-28, 14:49
2 år för sent, men onödigt att dra igång en ny tråd:
Hur bra är kroppen på att ta upp flytande frukost? Man blir ju inte direkt mätt

z_bumbi
2009-09-28, 15:04
Hur bra är kroppen på att ta upp flytande frukost?

Det är ingen skillnad.

Emil_Larsson
2009-09-28, 17:32
Inte för detta bidrar till något men:
Frukost, verkligen godaste tidpunkten för mat! :D

Fernicus
2009-09-28, 19:07
Det är ingen skillnad.

Så det går alldeles utmärkt att dricka frukosten istället för att äta den? :)

z_bumbi
2009-09-28, 19:10
Så det går alldeles utmärkt att dricka frukosten istället för att äta den? :)

Ja och om man har svårt att få i sig kalorier är det en stor fördel. Eftersom det mättar mindre så störs energiintaget inte av sista målet dagen innan och det påverkar inte heller nästa mål så att man känner sig mätt när det infaller.

quality
2009-09-28, 21:04
Finns det någon nackdel med att tillreda drinken kvällen innan och ha den i kylskåp över natten?

Med standardreceptet, protein, havregryn mjölk banan yoghurt etc

Fernicus
2009-09-28, 21:17
Havregrynen kan nog bli lite "sölkiga" om dom ligger i blöt så länge

Eddie Vedder
2009-09-29, 05:02
Finns det någon nackdel med att tillreda drinken kvällen innan och ha den i kylskåp över natten?


Det blir lite mer bakterietillväxt och lite mer näringsförluster helt enkelt. Om det är ett problem eller ej är en annan sak. Jag skulle inte oroa mig.