handdator

Visa fullständig version : Nutrilett eller annat?


iingenalls
2007-04-28, 22:42
Om man efter många försök äntligen lyckats nå en vikt man är nöjd med, känner sig smal och så där, och så lyckas man på två dagar få i sig marängswiss, tacos och chips och godis båda kvällarna... då känner man sig inte lika smal längre :D

Men i alla fall, så vet jag att ungefär en vecka efter såna här dagar brukar jag känna mig smal igen. Men då är jag bara kvar på samma vikt igen om ni fattar, så jag håller vikten hela tiden men inte går ner.

Så nu hade jag, som en engångslösning, tänkt käka nutrilett i två dagar för att förhoppningsvis få bort de mesta av kalorierna jag ätit under dessa två dagar. Är det bra, eller kan man göra det på något annat vis?

Snake
2007-04-28, 22:44
Om du ska leva ditt liv genom att hela tiden kvitta saker mot varandra när du "syndat" så kommer du få det ganska jobbigt tror jag.

iingenalls
2007-04-28, 22:49
Om du ska leva ditt liv genom att hela tiden kvitta saker mot varandra när du "syndat" så kommer du få det ganska jobbigt tror jag.

Men det ska jag inte.

sissa
2007-04-28, 22:57
Om man efter många försök äntligen lyckats nå en vikt man är nöjd med, känner sig smal och så där, och så lyckas man på två dagar få i sig marängswiss, tacos och chips och godis båda kvällarna... då känner man sig inte lika smal längre :D

Men i alla fall, så vet jag att ungefär en vecka efter såna här dagar brukar jag känna mig smal igen. Men då är jag bara kvar på samma vikt igen om ni fattar, så jag håller vikten hela tiden men inte går ner.
Så nu hade jag, som en engångslösning, tänkt käka nutrilett i två dagar för att förhoppningsvis få bort de mesta av kalorierna jag ätit under dessa två dagar. Är det bra, eller kan man göra det på något annat vis?

Nä, jag fattar inte.

Snake
2007-04-28, 23:01
Men det ska jag inte.

Jag minns en annan tråd av dig som jag också skrev i, och den här tråden gör inte att du förbättrar bilden av dig själv. Det du skriver är som klippt och skuret ur en "howto-bok" för ÄS.

I all välmening så tycker jag inte att det här är en bra idé. Ät gott och bry dig inte om om du råkar lägga på dig nått gram fett här och där, det är inte hela världen.

sissa
2007-04-28, 23:04
Men det ska jag inte.

( efter att ha läst några av dina andra trådar)

Varför du inte skulle göra det igen? Om du bestämmer dig för att hålla på och leva på nutrilett tills du känner att du har kompenserat dig fri för denna gång, varför skulle du bara göra det en gång och inte nästa ( och nästa) gång du tycker att du ätit fel/för mkt?

Låter som en farlig väg tycker jag. Du borde försöka byta spår.

Jacky
2007-04-29, 07:44
Om du vet att du känner dig fet av sådan mat..skippa istället att äta den, eller bäst: ät lite granna. Ät i huvudsak bra mat som är näringsrik som du har gott samvete av. Att kompensationsträna och kompensationsbanta är ingen bra lösning för att du ätit för mkt onyttigheter. Det hela kan utveckla sig till ett riktigt stört beteende i långa loppet.

Tänk efter före...såväl före måltid som före ätstörning...

Alla äter onyttigt ibland och det är inget fel med det. Du behöver ju inte vräka i dig. Låter som att du förbjuder dig onyttigheter alltför ofta och när det sedan börjas ätas så finns det ingen hejd på det hela, har jag rätt?

Varför inte äta lite onyttigt då och då istället?

King Grub
2007-04-29, 08:05
Känner man ett tvång att börja "kvitta" kalorier man ätit, antingen genom överdriven motion för att komma ned på +-0 eller genom motsvarande kalorirestriktion, är man ute på en väldigt smal, farlig stig.

Tolkia
2007-04-29, 12:23
Om man efter många försök äntligen lyckats nå en vikt man är nöjd med, känner sig smal och så där, och så lyckas man på två dagar få i sig marängswiss, tacos och chips och godis båda kvällarna... då känner man sig inte lika smal längre :D

Men i alla fall, så vet jag att ungefär en vecka efter såna här dagar brukar jag känna mig smal igen. Men då är jag bara kvar på samma vikt igen om ni fattar, så jag håller vikten hela tiden men inte går ner.

Så nu hade jag, som en engångslösning, tänkt käka nutrilett i två dagar för att förhoppningsvis få bort de mesta av kalorierna jag ätit under dessa två dagar. Är det bra, eller kan man göra det på något annat vis?
+1 på alla inlägg ovan. Det här är inte ett sunt sätt att se på vare sig den egna kroppen eller maten. Man kan invända att det minsann är massor av kvinnor (det finns för all del män också, men det är inte fullt lika allmänt bland y-kromosombärarna) som lever just så och inte tar någon skada av det, men två fel gör inte ett rätt (det är inte mer OK att köra i fyllan eller snatta på ICA för att man inte är ensam om att göra det) och dessa "massor av kvinnor" tar precis lika stor skada som alla andra som håller på så. Idag är det så många som har ett konstigt förhållande till mat och ätande att det är "normalt" i bemärkelsen att det är något som "alla " gör/har, men det gör det inte ett dugg sundare. Du säger att du inte tänker hålla på så här hela ditt liv, men utan att överdriva kan vi ju i alla fall konstaterat att du har hållit på och trixat precis så här åtminstone under hela den tid du skrivit inlägg på Kolozzeum, och jag ser inga tecken på att du har tänkt sluta med det än. Har man väl fastnat i ett tänkande där mängden kalorier man ätit en viss dag är det som bestämmer huruvida man är en tillräckligt lyckad person för att vara lycklig är det svårt att ta sig därifrån och väldigt lätt att månad efter månad, år efter år ligga kvar i mellanrummet "jag skall SNART sluta trixa, jag skall bara gå ner ETT kilo till/det där lilla sista/så mycket så att jag är nöjd med mig själv" först.

Jag tror inte att ditt största problem egentligen är din vikt, utan det faktum att du låter vikten vara det som avgör hur du skall må och vad du är värd. Vad är det du väger när du ställer dig på vågen? Är det kroppens vikt eller är det kroppens (och själens) värde? Vad är skillnaden mellan att väga (exempelsiffra) 55 kg och 56 kg? Är du en bättre människa när du väger 55, och exakt vad är det som är så mycket bätte med dig vid 55 än vid 56? Du säger ju explicit flera gånger att det handlar om hur du känner dig:
Om man efter många försök äntligen lyckats nå en vikt man är nöjd med, känner sig smal och så där, och så lyckas man på två dagar få i sig marängswiss, tacos och chips och godis båda kvällarna... då känner man sig inte lika smal längre Men i alla fall, så vet jag att ungefär en vecka efter såna här dagar brukar jag känna mig smal igen. Men då är jag bara kvar på samma vikt igen om ni fattar. , så jag håller vikten hela tiden men inte går ner.Vad är egenvärdet i att gå ner i vikt, undrar jag? Du kan aldrig känna dig nöjd för att du inte går ned i vikt, men varför gör du huruvida du lyckas gå ned i vikt eller inte till det som definierar ditt värde? Hur smal skall man vara för att vara en (tillräckligt) "bra" människa? Hur smal skall DU vara för att vara en (tillräckligt) bra människa? Är dina kompisar sämre människor om de går upp ett kilo eller två eller fem? Dina föräldrar, dina syskon? Om inte - vad är det som gör att du skall bedömas efter andra regler än resten av mänskligheten?

F.ö. är det ingen större skillnad på en tjock människa som mår dåligt och en smal människa som mår dåligt. Båda mår dåligt, och det man mår dåligt över försvinner inte när kilona försvinner - även om vi för all del lever i ett samhälle där många aktörer förespeglar oss just detta.

Rahf
2007-04-29, 12:30
Om man efter många försök äntligen lyckats nå en vikt man är nöjd med, känner sig smal och så där, och så lyckas man på två dagar få i sig marängswiss, tacos och chips och godis båda kvällarna... då känner man sig inte lika smal längre :D

Men i alla fall, så vet jag att ungefär en vecka efter såna här dagar brukar jag känna mig smal igen. Men då är jag bara kvar på samma vikt igen om ni fattar, så jag håller vikten hela tiden men inte går ner.

Så nu hade jag, som en engångslösning, tänkt käka nutrilett i två dagar för att förhoppningsvis få bort de mesta av kalorierna jag ätit under dessa två dagar. Är det bra, eller kan man göra det på något annat vis?

Men för fasiken ät maten och njut av den! Du kommer inte DÖ av att äta gott och mycket då och då. Sluta vara så jäkla nojig, inkludera inte smilies för att försöka stryka över det hela som en lustig och oskyldig fråga för det här är banne mig allvarliga saker och dåliga signaler som du sänder ut just nu. Du har eller är på väg att få någon form av ätstörning.

iingenalls
2007-04-30, 21:44
Det funkade inte.. blev helt fel, det "släppte" efter ett tag och då åt jag tokmycket igen. Inga mer nutrilettdagar för mig...

Men jag vet seriöst inte vad jag ska göra. Det blir ju så här hela tiden, och jag går varken upp eller ner i vikt. Det är riktigt, riktigt jobbigt nu och eftersom det pågått i ett år ungefär nu har det tagit ganska mycket av min energi. Jag hinner inte leva, liksom. Suck.

skaparn
2007-04-30, 23:28
Men för fasiken ät maten och njut av den! Du kommer inte DÖ av att äta gott och mycket då och då. Sluta vara så jäkla nojig, inkludera inte smilies för att försöka stryka över det hela som en lustig och oskyldig fråga för det här är banne mig allvarliga saker och dåliga signaler som du sänder ut just nu. Du har eller är på väg att få någon form av ätstörning.

Om man börjar närma sig hetsätning tror jag att en uppmaning i stil med "ät maten och njut" är ungefär som att säga "ta dig i kragen". För vissa finns det inget alternativ som innebär att ta lite grann av godsakerna utan att låta det gå till överdrift, som de präktiga brukar formulera det. Kan man inte äta måttligt av exempelvis godis tycker jag man gör bäst i at undvika det och få ordning på sin kost i övrigt. När den grunden är lagd kanske man kan unna sig något "onyttigt" ibland men att direkt säga att man inte ska vara nojig är att ta lätt på hur lätt det är att pressa i sig snask tills magen putar ut likt en gravid.

Tolkia
2007-05-01, 07:49
Men jag vet seriöst inte vad jag ska göra. Det blir ju så här hela tiden, och jag går varken upp eller ner i vikt. Det är riktigt, riktigt jobbigt nu och eftersom det pågått i ett år ungefär nu har det tagit ganska mycket av min energi. Jag hinner inte leva, liksom. Suck.
Det finns en patentmetod - varken snabb eller smärtfri, men fungerande. Ta hjälp. Det är faktiskt helt OK att göra det när man behöver det.

Vinter
2007-05-01, 07:58
Det funkade inte.. blev helt fel, det "släppte" efter ett tag och då åt jag tokmycket igen. Inga mer nutrilettdagar för mig...

Men jag vet seriöst inte vad jag ska göra. Det blir ju så här hela tiden, och jag går varken upp eller ner i vikt. Det är riktigt, riktigt jobbigt nu och eftersom det pågått i ett år ungefär nu har det tagit ganska mycket av min energi. Jag hinner inte leva, liksom. Suck.

Prata med din skolsköterska om problemen så kan h*n säker hjälpa dig vidare.

Milia
2007-05-01, 10:11
Det funkade inte.. blev helt fel, det "släppte" efter ett tag och då åt jag tokmycket igen. Inga mer nutrilettdagar för mig...

Men jag vet seriöst inte vad jag ska göra. Det blir ju så här hela tiden, och jag går varken upp eller ner i vikt. Det är riktigt, riktigt jobbigt nu och eftersom det pågått i ett år ungefär nu har det tagit ganska mycket av min energi. Jag hinner inte leva, liksom. Suck.

Du har försökt med samma saker under ett års tid nu, och det har inte gett resultat.
Varför försöker du med samma väg igen och igen och igen då? Det är ju lika effektivt som att köra huvudet i väggen gång på gång och undra varför det inte gör mindre ont andra, tredje eller femtonde gången du gör det.

Kanske dags att prova någonting annat, vad har du att förlora på det?
Du har ju uppenbarligen inte uppnått det du ville genom ditt nuvarande beteende.

iingenalls
2007-05-01, 16:42
Prata med din skolsköterska om problemen så kan h*n säker hjälpa dig vidare.

Jag har gjort det. Med både skolsköterskan och kuratorn. Fast det händer inte så mycket, liksom. Det var några månader sen sist och skolsköterskan lovade att jag skulle få komma till en dietist men jag har inte hört från varken skolsköterskan eller den där dietisten sen hon lovade det. Hoppas jag får komma dit innan sommaren i alla fall.

Rahf
2007-05-01, 16:51
Jag har gjort det. Med både skolsköterskan och kuratorn. Fast det händer inte så mycket, liksom. Det var några månader sen sist och skolsköterskan lovade att jag skulle få komma till en dietist men jag har inte hört från varken skolsköterskan eller den där dietisten sen hon lovade det. Hoppas jag får komma dit innan sommaren i alla fall.

Då går eller ringer man till sköterskan och påpekar att man har väntat väldigt länge efter hjälp med ett allvarligt problem som kräver handling omgående. Om de fortfarande säger åt dig att vänta så ska du börja söka hjälp på andra håll också. Det kan ju faktiskt vara livsviktigt.


Du måste ta tag i saker om det verkligen ska hända nånting. Det gäller precis allt i livet. Ring sköterskan imorgon.

Tolkia
2007-05-01, 17:18
Då går eller ringer man till sköterskan och påpekar att man har väntat väldigt länge efter hjälp med ett allvarligt problem som kräver handling omgående. Om de fortfarande säger åt dig att vänta så ska du börja söka hjälp på andra håll också. Det kan ju faktiskt vara livsviktigt.

Du måste ta tag i saker om det verkligen ska hända nånting. Det gäller precis allt i livet. Ring sköterskan imorgon.
+123456789. Jag fattar om du drar dig för att göra det, men gör det ändå. Jag är f.ö. lite tveksam till en dietist enbart, om det inte är en dietist som är van att ta hand om tjejer med ätstörningar. Ring BUP eller ungdomsmottagningen. Och gör det pronto.