handdator

Visa fullständig version : Köpråd kostym


Purren
2007-04-28, 20:46
Vad är det man ska tänka på när man ska inhandla en kostym?

Arnesson
2007-04-28, 21:25
Vad är det man ska tänka på när man ska inhandla en kostym?

Passform, storlek och modell. Se till att kostymen passar dig och din kropp, annars blir det inte snyggt.

Pez
2007-04-28, 21:28
Vad är det man ska tänka på när man ska inhandla en kostym?

Att den sitter bra. En illa sittande kostym är kekk.
Kontrollera axelvidd, ärmlängd, hur kavajen sitter när du rör dig normalt samt att den inte spänner över bröstet. Prova med skjorta på.
Köp till en snygg väst för variation.

Se till att inte köpa en för dyr kostym om du planerar att öka i axelvidd.

coxie
2007-04-28, 21:47
Utöver det som redan nämnts så säger jag ordentliga material (dock blir det dyrare). 80% polyester ser helt förfärligt ut så fort du inte gömmer dig i ett mörkt hörn.

Pez
2007-04-28, 21:50
Utöver det som redan nämnts så säger jag ordentliga material (dock blir det dyrare). 80% polyester ser helt förfärligt ut så fort du inte gömmer dig i ett mörkt hörn.

Trodde inte ens polyester fanns på kartan längre.. :D

agazza
2007-04-28, 21:52
studenten antar jag? Klasskompis köpte just en figursydd maffioso-stil kostym (svartsvart med vita ränder) dock kostade kalaset 3000kr. Men jag föreslår att pröva mycket och köp inget som inte känns helt rätt

Pez
2007-04-28, 21:54
studenten antar jag? Klasskompis köpte just en figursydd maffioso-stil kostym (svartsvart med vita ränder) dock kostade kalaset 3000kr. Men jag föreslår att pröva mycket och köp inget som inte känns helt rätt

3000 är inte speciellt dyrt för en kostym. Normalpris.

KlopFer
2007-04-28, 21:59
3000 är inte speciellt dyrt för en kostym. Normalpris.

Dyrt för en student:)

Pez
2007-04-28, 22:08
Dyrt för en student:)

Det går ju att köpa kostym rätt billigt, speciellt såhär i student-tider när de flesta klädaffärer har erbjudanden för studentkostymer/klänningar.
Men 3000 är inte dyrt för en kostym.

KlopFer
2007-04-28, 22:11
Det går ju att köpa kostym rätt billigt, speciellt såhär i student-tider när de flesta klädaffärer har erbjudanden för studentkostymer/klänningar.
Men 3000 är inte dyrt för en kostym.

Nej jag vet att det inte är dyrt, men får man bara 1050 kr i studiobidrag så blir det dyrt.

Gpajpen
2007-04-28, 22:17
Nej jag vet att det inte är dyrt, men får man bara 1050 kr i studiobidrag så blir det dyrt.

ja 3000 är dyrt för dig och mig, men han menar att det inte är dyrt för en kostym.

agazza
2007-04-28, 23:14
relativitetsteorin

Hardcore_pb
2007-04-29, 17:14
Vill du ha en billig kostym men fortfarande relativt bra material är H&M:s kostymer i 100% ull det självklara valet ca. 1500kr. Inte ens Tiger har 100% ull i alla sina kostymer och ändå kostar de 3gånger så mycket som H&M det är fan skandal. Blir nästan arg när jag tänker på att man betalar för skräpmaterial hos Tiger *mini*

marst060
2007-04-29, 19:44
Funkar också väldigt bra att köpa en lite billigare kostym i bra material och sedan lägga en liten slant hos en skräddare som anpassar den. Resultatet blir bra och priset går att hålla rimligt.

X-Change
2007-04-29, 20:15
Att köpa kläder hos H&M är som att betala för att ligga med en HIV-smittad hora, utan att använda kondom.

Arnesson
2007-04-29, 20:30
Att köpa kläder hos H&M är som att betala för att ligga med en HIV-smittad hora, utan att använda kondom.

Där håller jag inte med. Visst, största delen av kläderna på H&M håller kass kvalitet (till ett väldigt lågt pris), men det finns även kläder med vettig kvalitet.

NiXPhoenix
2007-04-29, 21:35
Att köpa kläder hos H&M är som att betala för att ligga med en HIV-smittad hora, utan att använda kondom.


Vet inte om jag heller håller med om det.
Jag har köpt merparten av mina tighta t-shirts som jag har där, de har hållt väldigt bra måste jag säga. Har just nu två olika t-shirts till träningen som jag alternerar mellan, en är lite större men den har jag gradvis växt i, den har i alla fall runt 5 år (!) på nacken. Nu är det i och för sig ett rejält hål under ena armen som håller på att bli ganska allvarligt, men det började först öka från ett obetydligt småhål för kanske ett halvår sen.

Köpte fyra t-shirts där förra säsongen, de hade fin passform och så men var tyvärr väldigt tunna och också väldigt urringade (HM hoppade på den trenden en bit efter alla andra), där är jag lite mer osäker på kvalitén. Tror en började gå sönder i sömmarna väl mycket förra året. Men då kostar de å andra sidan 49kr. Ska dit snart och kolla hur utbudet ser ut i år, risken är väl att de fortsatt med de här extremtunna tröjorna men vi får se. Tidigare års t-shirts har i alla fall fungerat väldigt bra för mig.

rQx
2007-04-29, 21:36
Att köpa kläder hos H&M är som att betala för att ligga med en HIV-smittad hora, utan att använda kondom.

Jaha, är det därför de är ett av Sveriges mest framgångsrika företag ;)

rQx
2007-04-29, 21:47
Gå ner till affären och rådfråga expediten som hjälper dig att hitta rätt passform på kostymen o.s.v. borde vara det bästa? Jag köpte precis en kostym för endast 1000 kr och jag tror knappast jag skulle kunna hitta en bättre kostym någonstans, den sitter som om den var gjuten efter mig. Jag bara längtar tills studentbalen och studentdagen så jag får visa upp mig!

The_RobRoy
2007-04-29, 22:56
Vill du ha en billig kostym men fortfarande relativt bra material är H&M:s kostymer i 100% ull det självklara valet ca. 1500kr. Inte ens Tiger har 100% ull i alla sina kostymer och ändå kostar de 3gånger så mycket som H&M det är fan skandal. Blir nästan arg när jag tänker på att man betalar för skräpmaterial hos Tiger *mini*

Som jag förstått det, efter lite pratande vid mitt senaste kostyminköp, är inte 100% ull något man helt självklart ska eftersträva, eftersom kostymen kräver mer skötsel när det är 100% ull, den blir t.ex. skrynklig och dan mycket lättare