handdator

Visa fullständig version : Deffa sönder ämnesomsättning


Dalle89
2007-04-28, 18:15
Hej.. På min skola har vi en gympalärare som är gammal bodybuilder... Hon hade pratat med en kompis till mig och så hade de kommit in på ämnet deffa av någon anledning.. Hon påstod att hon hade "deffat sönder" sin ämnesomsättning.. Att hon numera inte kunde äta all vanlig mat m.m...
Kan någon vara snäll och svara på huruvida detta verkligen kan hända och när det isåfall händer, elelr om det är ren bs..

MVH Anders

Gpajpen
2007-04-28, 18:18
*bs*

King Grub
2007-04-28, 18:18
Det finns det inga belägg för.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17391166&query_hl=29&itool=pubmed_docsum

Lasse Kongo
2007-04-28, 18:29
Hon kanske rör på sig mindre och tränar mindre nu och äter lite mer = lättare att skylla på sabbad ämnesomsättning ;)

Tolkia
2007-04-28, 18:45
Det är nog väldigt svårt att "deffa sönder" kroppen irreparabelt (dock kan man säkert deffa till sig ett och annar bristsymptom om deffkosten blir väldigt ensidig). Något som däremot är lättare än man tror att "deffa sönder" är den egna uppfattningen om vad man "kan" och "inte kan", "får" och "inte får" äta.

Sverker
2007-04-28, 18:52
Mål och medel ?

Jag skulle som lärare aldrig prata deff med någon ungdom. Jag skulle vända frågorna till att eleven ska tro på sig själv.
Möjligt att förstörd ämnesomsättning skulle vara ett varnande exempel:(

Mental
2007-04-28, 19:12
Mål och medel ?

Jag skulle som lärare aldrig prata deff med någon ungdom. Jag skulle vända frågorna till att eleven ska tro på sig själv.
Möjligt att förstörd ämnesomsättning skulle vara ett varnande exempel:(

Även på gymnasienivå?

Sverker
2007-04-28, 19:15
Vadå ?

Att ungdomar behöver uppmärksamhet och bekräftelse på att de duger. Där är det ingen skillnad mellan 16 eller 19 år.

Tolkia
2007-04-28, 19:18
Att ungdomar behöver uppmärksamhet och bekräftelse på att de duger. Där är det ingen skillnad mellan 16 eller 19 år.
Förvånansvärt liten skillnad på 16 och 26 med, för den delen, eller 16 och 36. Jag är helt på Sverkers linje. Mycket osmart också att komma med varnande exempel som inte är "riktiga", eftersom risken är stor att ungdomar som får exemplet mest kommer att ta det som intäkt för att de i fortsättningen inte behöver lyssna på personen som kom med det.

CoolHandLuke
2007-04-28, 19:37
Hon kunde inte äta "all vanlig mat" för att vad skulle hända då?

L-Sami
2007-04-28, 19:49
Det finns ett olagligt hormonpreparat som kan göra så att sin egen ämnesomsättning kan rubbas. Någonting jag har bara hört.

Robban
2007-04-28, 19:57
*whistle* Hej.. På min skola har vi en gympalärare som är gammal bodybuilder... Hon hade pratat med en kompis till mig och så hade de kommit in på ämnet deffa av någon anledning.. Hon påstod att hon hade "deffat sönder" sin ämnesomsättning.. Att hon numera inte kunde äta all vanlig mat m.m...
Kan någon vara snäll och svara på huruvida detta verkligen kan hända och när det isåfall händer, elelr om det är ren bs..

MVH Anders

Överlag(detta kommer jag få äta upp) kan bodybuilders inte så mycket som de borde med tanke på sina smått fantastiska resultat...

Eddie Vedder
2007-04-28, 20:02
*whistle*

Överlag(detta kommer jag få äta upp) kan bodybuilders inte så mycket som de borde med tanke på sina smått fantastiska resultat...

+200

Ofta tycker jag body-builders propagerar för nån viss metod och ser sin egen kropp som "en vandrande vetenskaplig referens", allt ifrågasättande rättas med "det här funkade för mej och kolla mina resultat". Att äta sjuka mängder protein är ju ett typexempel där man trots att det inte finns några egentliga bevis för att mer är bättre så kör dom med "jag åt minsann x g/protein per kg kroppsvikt om dagen och kolla min form!".

Lasse Kongo
2007-04-28, 20:29
+200

Ofta tycker jag body-builders propagerar för nån viss metod och ser sin egen kropp som "en vandrande vetenskaplig referens", allt ifrågasättande rättas med "det här funkade för mej och kolla mina resultat". Att äta sjuka mängder protein är ju ett typexempel där man trots att det inte finns några egentliga bevis för att mer är bättre så kör dom med "jag åt minsann x g/protein per kg kroppsvikt om dagen och kolla min form!".

Det fungerar onekligen för dem fast det inte är "vetenskapligt bevisat" vad är problemet?

Du verkar ju själv följa det mesta som har vetenskapliga bevis men ser ut som ett snöre, dem (byggarna) kanske har lyssnat på sina kroppar och kommit fram till en metod som fungerar för dem.

Jag är så extremt jävla trött på alla internetexperter, skulle jag skriva hur jag tränar och äter idag här på kolo så skulle säkerligen många säga "så där kan du inte göra" trots att det ger mig kanonresultat.

Sniggel
2007-04-28, 20:31
Det fungerar onekligen för dem fast det inte är "vetenskapligt bevisat" vad är problemet?

Att det kanske även fungerat med halva deras intag, vem vet? De har ju ingen kontroll"grupp" :D
Alltså det är ett problem att rekommendera väldigt höga mängder av protein när det inte är säkert att det har annan effekt än placebo.

Eddie Vedder
2007-04-28, 20:32
Det fungerar onekligen för dem fast det inte är "vetenskapligt bevisat" vad är problemet?

Ja dom har fått resultat, jag tycker däremot inte ens egna resultat är tillräckligt för att säga att ens egen metod är den bästa.

Dessutom påstod jag inte att det är något problem utan höll bara med Robban om att jag ofta inte tycker body-builders verkar ha så bra kunskaper trots fina resultat.

Lasse Kongo
2007-04-28, 20:34
Att det kanske även fungerat med halva deras intag, vem vet? De har ju ingen kontroll"grupp" :D
Alltså det är ett problem att rekommendera väldigt höga mängder av protein när det inte är säkert att det har annan effekt än placebo.

Ja vem vet som sagt, och tror du dem bryr sig när de får de resultat som de är ute efter, förmodligen inte.... Einstein...

Lasse Kongo
2007-04-28, 20:38
Ja dom har fått resultat, jag tycker däremot inte ens egna resultat är tillräckligt för att säga att ens egen metod är den bästa.

Dessutom påstod jag inte att det är något problem utan höll bara med Robban om att jag ofta inte tycker body-builders verkar ha så bra kunskaper trots fina resultat.

Du, det finns inget som är "den bästa metoden"

Jag gör EXTREMT mkt "fel" i min träning/kost om man ska jämföra med vad som anses bäst.

Och det här är bara skryt: har inte träffat de flesta på jobbet på 2 veckor och kört rätt hårt på gymet den tiden, idag frågade dem på jobbet om jag börjat med anabola haha, *skryt* det tar jag som en komplimang fast jag är stor motståndare mot skiten.

Eddie Vedder
2007-04-28, 20:42
Du, det finns inget som är "den bästa metoden"

Nä å det är precis det jag säger, varför då rekommendera nånting bara utifrån att man råkar ha gjort resultat. Resultat som dessutom kanske skulle kunnat vara bättre ändå lr som iaf inte beror på 4g/protein per kg kroppsvikt om dagen.

Jag förstår inte va du lackar ur på? Det enda jag säger är att jag personligen ofta förvånas över kunskaperna som vissa body-builders har vad gäller kosten, om jag exempelvis ser på en intervju med nån världsstjärna lr läser i BODY. Du har ju rätt till din åsikt och jag till min, varför bli förbannad?

Lasse Kongo
2007-04-28, 20:46
Nä å det är precis det jag säger, varför då rekommendera nånting bara utifrån att man råkar ha gjort resultat. Resultat som dessutom kanske skulle kunnat vara bättre ändå lr som iaf inte beror på 4g/protein per kg kroppsvikt om dagen.

Jag förstår inte va du lackar ur på? Det enda jag säger är att jag personligen ofta förvånas över kunskaperna som vissa body-builders har vad gäller kosten, om jag exempelvis ser på en intervju med nån världsstjärna lr läser i BODY. Du har ju rätt till din åsikt och jag till min, varför bli förbannad?

Men vad ska han rekka då? "Jag fick asgrymma resultat på 4gprotte så jag tycker att du som läser detta ska käka 1gprotte"

Det kanske är just det att dem inte kan så mycket om kost som gör att de får så bra resultat, låter märkligt men det har rätt mycket djup i sig.

Jag lackar inte, det verkar säkert så när jag skriver, men jag är jättesnäll haha

Eddie Vedder
2007-04-28, 20:50
Men vad ska han rekka då? "Jag fick asgrymma resultat på 4gprotte så jag tycker att du som läser detta ska käka 1gprotte"

Det kanske är just det att dem inte kan så mycket om kost som gör att de får så bra resultat, låter märkligt men det har rätt mycket djup i sig.

Jo jag förstår precis hur du menar och håller delvis med. Personligen tycler jag dock man ska va försiktig med att rekommendera saker utifrån va man själv gjort. Precis som du säger om dej själv så gör jag oxå troligtvis grymt mycket "fel" med träning och särskilt återhämtning och därför säger jag inte till andra att det bästa är att göra som jag.

Jag lackar inte, det verkar säkert så när jag skriver, men jag är jättesnäll haha

Haha okej, skenet kan bedra.;)

Tom Jr
2007-04-28, 20:55
Mål och medel ?

Jag skulle som lärare aldrig prata deff med någon ungdom. Jag skulle vända frågorna till att eleven ska tro på sig själv.
Möjligt att förstörd ämnesomsättning skulle vara ett varnande exempel:(


Det är en sådan lärare jag hoppas innerligt på att få.

Lasse Kongo
2007-04-28, 20:57
Jo jag förstår precis hur du menar och håller delvis med. Personligen tycler jag dock man ska va försiktig med att rekommendera saker utifrån va man själv gjort. Precis som du säger om dej själv så gör jag oxå troligtvis grymt mycket "fel" med träning och särskilt återhämtning och därför säger jag inte till andra att det bästa är att göra som jag.



Haha okej, skenet kan bedra.;)

Så är nog jag med, vet inte om det är rätt eller fel av mig, men frågar folk om tips säger jag oftast det "man ska" säga om du förstår, säger sällan så som jag gör, visserligen säger jag oftast; du måste hitta ditt eget sätt, din egen rytm och harmoni och bla bla rökelse etc, men det är sällan det en nybörjare vill höra.

Jag skulle aldrig få för mig att säga att just det jag gör är det rätta till andra, även om det fungerar otroligt bra ;)

Ja skenet bedrar, jag tror många tycker jag verkar asdryg och tjurig, men jag är nog gladast på kolo irl =9

Handcuff
2007-04-29, 08:57
Kom att tänka på en diskussion som jag råkade höra på gymet för ett par år sedan. Samtalet förs mellan en då aktiv byggare och några teens.

Småkillarna: Hur mycket äter du?
Byggaren: Man behöver inte äta så mycket..kolhydrater är överskattat och värdelöst (nej det var inte fluffy...) ät mycket protein. MINST 600gram om dagen annars blir det inga muskler!!

:D

Eddie Vedder
2007-04-29, 08:59
Småkillarna: Hur mycket äter du?
Byggaren: Man behöver inte äta så mycket..kolhydrater är överskattat och värdelöst (nej det var inte fluffy...) ät mycket protein. MINST 600gram om dagen annars blir det inga muskler!!

:D

I rest my case*whistle*

:D

Endura
2007-04-30, 10:40
Kanske inte hör hit, men jag tycker att just det "generella tankesättet och tips-givandet" som ni diskuterar specifikt bland bb:are är väldigt kortsiktigt.

Rätta mig om jag har fel, men är inte tex överdrivna mängder protein rent skadligt för kroppen? Det kanske funkar bra för personen i fråga [b]just nu[/] men vad med om 10-15 år? Hur mår kroppen då?

Tycker det är för många som bara tänker "idag" och inte "imorgon"...
Tragiskt...

Tolkia
2007-04-30, 15:12
Tycker det är för många som bara tänker "idag" och inte "imorgon"...
Instämmer. Det gäller f.ö. inte bara träning; generellt verkar människan vara så funtad att hon gärna väljer "belöning nu" framför "belöning sedan", hellre ju längre bort "sedan" verkar ligga. Tyvärr är man sällan lika accepterande när det är dags att betala för tidigare dumheter som man var när man från början bestämde sig för att de fick vara värda sitt pris (och ja, been there, done that, still doing it).