handdator

Visa fullständig version : Muscle ups


Zakath
2007-04-28, 18:14
http://en.wikipedia.org/wiki/Pull-up_(exercise)) (se muscle-up)


Film: http://www.youtube.com/watch?v=9piAmdWJGPk&eurl=http%3A%2F%2Fbodyspace%2Ebodybuilding%2Ecom%2 FExtremistPullup%2Fmore%2Ephp%3Fsection%3Dvideos%2 6type%3Dyou%26i%3D4187

Jag har intresserat mig för denna övning och undrar om det är någon som har några erfarenheter av den, vad ska man träna för att klara av den m.m.?

När jag har försökt så tar det alltid stopp när man ska trycka upp sig med triceps, känns ju fullständigt omöjligt att besitta en sådan tricepsstyrka. '

Detta måste väl vara en av de mest krävande övningarna med endast kroppsvikten?

Sonny.
2007-04-28, 18:37
Försök att dra dig upp ännu fortare. Det gick fint för mig men jag måste helt klart använda mer momentum än killen i videon. Han är stark hest. Borde man inte kunna öva på det här i en sån där assisterad chins-maskin eller vad det heter? Fast det kanske inte löper en stång rakt över i dem på det viset?

Zakath
2007-04-28, 18:42
Försök att dra dig upp ännu fortare. Det gick fint för mig men jag måste helt klart använda mer momentum än killen i videon. Han är stark hest. Borde man inte kunna öva på det här i en sån där assisterad chins-maskin eller vad det heter? Fast det kanske inte löper en stång rakt över i dem på det viset?

Jag kan dra mig upp väldigt explosivt, men det hjälper ju inte alls tillräckligt. Kan ju göra en chin med +50kg så det känns inte som att den explosiviteten borde sätta några större gränser. Eller hur stark i chins var du när du kunde göra en muscle up?

Ang. maskiner så är de helt värdelösa i min mening, då deras platta inte rör sig snabbt nog.

Edit: Vad menade du med momentum? Menar du att svinga dig fram och tillbaka så är det tyvärr fusk. :( Man ska ju kunna göra den från stillastående väl?

Rahf
2007-04-28, 19:14
Jag kan dra mig upp väldigt explosivt, men det hjälper ju inte alls tillräckligt. Kan ju göra en chin med +50kg så det känns inte som att den explosiviteten borde sätta några större gränser. Eller hur stark i chins var du när du kunde göra en muscle up?

Ang. maskiner så är de helt värdelösa i min mening, då deras platta inte rör sig snabbt nog.

Edit: Vad menade du med momentum? Menar du att svinga dig fram och tillbaka så är det tyvärr fusk. :( Man ska ju kunna göra den från stillastående väl?

Momentum = rörelseenergi.

Jag skulle tro att den jobbar med de flesta muskler i övre båldelen i princip. I början drar du med lats och ryggen för att därefter övergå till triceps och bröst. Det är ju en kombinerad pull-up + dip i princip.

Synd att taket i gymmet är så lågt *cry*

Zakath
2007-04-28, 19:17
Momentum = rörelseenergi.


Det vet jag, men jag undrade vilken typ av rörelseenergi Sonny menade. Han kan ju mena den man får av att dra sig upp som i en chin, eller den man får av att gunga fram och tillbaka.

UrkProductions
2007-04-28, 22:16
Träna väldigt djupa dips samt chins! Eller testa med bröstdips samt chins!

Zakath
2007-04-28, 22:49
Träna väldigt djupa dips samt chins! Eller testa med bröstdips samt chins!

Alltså, det är ju inte dips som är problemet (jag kan göra djupa såna), det är övergången chin till dip.

fluffy_ferret
2007-04-28, 23:11
Verkar vara en mycket bra övning för 'overall strength'.
Säkert nåt som Matt Furey (http://www.mattfurey.com/) skulle rekommendera.

major Pectoralis
2007-04-28, 23:16
Alltså, det är ju inte dips som är problemet (jag kan göra djupa såna), det är övergången chin till dip.

Du kommer troligen inte högt nog för att hinna koppla om. När du kommer en bit högre i rycket kommer upptrycket med. Det kan vara bra att ha ett räck som sviktar lite, likt en gymnastikholme.

Titta på "stilla kipp" i länken nedan. Där ser du höjden bra. Finns för övrigt en del andra intressanta övningar i samma länk, var så god :D :
http://www.olympiatoppen.no/basistrening/idrettsspesifikk/langrenn/langrenn3/page220.html

Zakath
2007-04-28, 23:56
Du kommer troligen inte högt nog för att hinna koppla om. När du kommer en bit högre i rycket kommer upptrycket med. Det kan vara bra att ha ett räck som sviktar lite, likt en gymnastikholme.

Titta på "stilla kipp" i länken nedan. Där ser du höjden bra. Finns för övrigt en del andra intressanta övningar i samma länk, var så god :D :
http://www.olympiatoppen.no/basistrening/idrettsspesifikk/langrenn/langrenn3/page220.html

Tack för länken, men enligt mig gör han ingen riktig msucle up, då han gungar så mycket att det inte handlar om så mycket ren styrka. Jag vill kunna köra som i filmklippet jag bifogade, d.v.s. utan att behöva gunga en massa. Gå på ren styrka - en riktig muscle up.

Jag tänkte att man kanske kan köra riktigt tung tricepspress nedåt i cablecrossen, tror ni att det skulle kunna vara ett bra komplement för att orka pressa sig igenom vändningsläget?

UrkProductions
2007-04-29, 00:16
Testa att träna chins där du drar dig längre än till hakan! Alltså till bröstet elr nåt!

fluffy_ferret
2007-04-29, 00:34
Ska det här verkligen vara så svårt dock? Får testa på gymmet nästa gång... chinups är busenkla iaf...

Zakath
2007-04-29, 00:45
Det är alltså inte själva pullupen eller dippen som är det svåra, utan övergångsläget, där man msåte pressa med triceps enbart i princip.

burre
2007-04-29, 00:54
Tror ändå som urkproductions, träna explosiva chins till bröstet/magen. Så du har fart nog att komma direkt i "dip-läget".

Blir till och testa på gymmet nästa gång om det är möjligt. Ser rätt knivigt ut.

burre
2007-04-29, 00:58
btw om du har tillgång till romerska ringar kan du öva på samma övning där, betydligt lättare. Då kan du ju ev. träna med viktbälte och fokusera på övergången. gl hf.

Zakath
2007-04-29, 01:05
Jag tittade ännu noggrannare på mitt klipp nu, och ser att han inte använder triceps i övergångsläget, han snarare "rullar" upp på stången tills han kan pressa sig upp. Så med rätt teknik kanske det inte är helt omöjligt att göra det strikt, men jag har sett videos med den killen när han gör en chin-up med ca. 80-90kg extra, så det kanske är svårare än det ser ut. :D

Sonny.
2007-04-29, 03:40
Jag kan dra mig upp väldigt explosivt, men det hjälper ju inte alls tillräckligt. Kan ju göra en chin med +50kg så det känns inte som att den explosiviteten borde sätta några större gränser. Eller hur stark i chins var du när du kunde göra en muscle up?

Ang. maskiner så är de helt värdelösa i min mening, då deras platta inte rör sig snabbt nog.

Edit: Vad menade du med momentum? Menar du att svinga dig fram och tillbaka så är det tyvärr fusk. :( Man ska ju kunna göra den från stillastående väl?

Det låter som om du är bra mycket starkare än vad jag är i chins. (Har aldrig ens prövat att hänga på mig +50kg.) Övningen kanske går hyfsat pga min ringa vikt på 72kg. Det är kanske fel av mig att kalla det momentum, men jag kröker ihop mig litet grann i mittenläget, benen sträcks ut framåt för att sedan peka nedåt igen när jag är högst upp, men det är inte på något sätt likt gymnasten major Pectoralis länkade till. Han svingar ju verkligen ifrån bottenläget.

Är det fel att sikta på att hålla kroppen så rak som möjligt?

ahz
2007-04-29, 07:20
Momentum = rörelseenergi.

Jag skulle tro att den jobbar med de flesta muskler i övre båldelen i princip. I början drar du med lats och ryggen för att därefter övergå till triceps och bröst. Det är ju en kombinerad pull-up + dip i princip.

Synd att taket i gymmet är så lågt *cry*

Det vet jag, men jag undrade vilken typ av rörelseenergi Sonny menade. Han kan ju mena den man får av att dra sig upp som i en chin, eller den man får av att gunga fram och tillbaka.

Nja, momentum är engelska för rörelsemängd, dvs hastighet*vikt. Rörelseenergi är något annat även om de är rätt lika. Det ser dessutom väldigt löjligt ut när man skriver momentum i en svensk text.

http://en.wikipedia.org/wiki/Momentum
http://en.wikipedia.org/wiki/Kinetic_energy

Angående att göra muscle ups kanske det i övergången chins-dips hjälper att fälla överkroppen något framåt/över stången för att kunna pressa sig uppåt?

Yankeee
2007-04-29, 08:45
Nu måste jag träna idag bara för att se om jag klarar en muscle up.

Iof gör jag nog det när jag tänker efter, i somras var jag ute och "lekte" lite hängde jag fritt i en stupränna och lyckades komma upp på taket, vet inte om det var en pure muscle up dock.

Strandbyggarn
2007-04-29, 09:10
själva vändningen är inte så mycket styrka utan mera teknik , gäller att få in det där explosiva rycket så man kommer upp över stången sen är det bara att pressa . men som nån sa prova i romerska ringar först , och träna på att komma runt så löser det sig .

larre
2007-04-29, 10:48
Jisses, han var verkligen en stark hest. Det där måste testas!

burkmat
2007-04-29, 11:14
jupp lär testas,,,, men e sorgligt vad alla "fuskar" på alla youtube filmer

major Pectoralis
2007-04-29, 11:20
Vad säger ni om de här två då?
http://www.youtube.com/watch?v=H054dKiJ2z4&mode=related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=Pgl1cHUtuMA&mode=related&search=

Yankeee
2007-04-29, 11:22
Vad säger ni om de här två då?
http://www.youtube.com/watch?v=H054dKiJ2z4&mode=related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=Pgl1cHUtuMA&mode=related&search=

Två snubbar på 50 kg som gör halva rörelsen och svingar sig upp med hela kroppen är inte direkt imponerande.

Zakath
2007-04-29, 11:29
Jo det verkar som sagt som att det är mest teknik i vändningsläget, lite synd faktiskt, då det inte är en lika imponerande prestation. Men jag ska träna lite till och se om det går att få in tekniken på gymmet idag.

Zakath
2007-04-29, 11:31
Två snubbar på 50 kg som gör halva rörelsen och svingar sig upp med hela kroppen är inte direkt imponerande.

Fast den starke jäveln i det första klippet kickade ju också med benen, dock gjorden han hela rörelsen mycket striktare och snyggare.

major Pectoralis
2007-04-29, 11:31
Två snubbar på 50 kg som gör halva rörelsen och svingar sig upp med hela kroppen är inte direkt imponerande.

Tja, det är ju arbetet kring räcket (övergång från drag till sträck) som är intressant i det här fallet. Jag tycker sättet de kommer upp på är imponerande och trots allt gör de det femton gånger. Jag var nöjd när jag lyckades svinga mig upp en gång (visserligen med "momentum" :D men vägandes 90kg) *rolleyes*
Övningen går förresten även under namnet "Power-chins".

Yankeee
2007-04-29, 11:41
Fast den starke jäveln i det första klippet kickade ju också med benen, dock gjorden han hela rörelsen mycket striktare och snyggare.

Jovisst, men betydligt mindre och sen har han lite vikt att förflytta också.


Jag ska filma idag när (om!) jag kör. Ska kanske inte vara så kaxig innan :D

Yankeee
2007-04-29, 15:25
Får ställa mig skamvrån nu. Det gick inte speciellt bra, lyckades inte komma upp någongång. Har också problem med övergången. Nu har jag ett roligt mål att klara av iallafall.

Zakath
2007-04-29, 16:48
Får ställa mig skamvrån nu. Det gick inte speciellt bra, lyckades inte komma upp någongång. Har också problem med övergången. Nu har jag ett roligt mål att klara av iallafall.

Samma här, fattar inte hur man ska göra. Som mest lyckades jag vrida ena handen i rätt läge.

Yankeee
2007-04-29, 16:53
Samma här, fattar inte hur man ska göra. Som mest lyckades jag vrida ena handen i rätt läge.

Tror det fattas lite överkroppsstyrka för mig. När jag lyckades göra motsvarande hängandes från stuprännan kunde jag göra en-två dips med 75 extra samt att jag tränade chins varje vecka. Ska återuppta lite sådan träning nu för att kunna klara detta.

Zakath
2007-04-29, 17:00
Tror det fattas lite överkroppsstyrka för mig. När jag lyckades göra motsvarande hängandes från stuprännan kunde jag göra en-två dips med 75 extra samt att jag tränade chins varje vecka. Ska återuppta lite sådan träning nu för att kunna klara detta.

Nej, jag tror mest det är teknik, de där klippen med kilalrna som gjorde 15 st såg ju inte så starka ut.

Yankeee
2007-04-29, 17:04
Det man inte har i teknik får man ha i muskler.

Payter
2013-01-28, 14:00
Kolla gymnasticbodies.com.En sida med bara gymnastträning.
En video som är värd att kolla är en med Andrea Aguilar från 1991.
Så långt ifrån cf`s kippande muscle ups man kan komma.Ett tips är att verkligen värma upp armbågarna,då dessa kan ta mycket stryk av att köra mycket muscle ups.

svenbanan
2013-01-28, 16:45
Se till att PM:a svaret till dem. Är inte helt hundra på att de bevakar tråden såhär fem år senare...