handdator

Visa fullständig version : 5-split sliter ut kroppen?


Fed up
2007-04-28, 17:17
Pratade med nån på ett annat forum och han hävdade bestämt att man slet ut kroppen i längden om man tränade tung styrka 5 ggr i veckan. Han hävdade sig ha mycket erfarenhet av detsamma och mycken kunskap osv. och huruvida detta stämmer eller icke kan jag ju inte svara på, så jag undrar hur mycket sanning det ligger i det han säger?
Jag har aldrig hört att det skulle vara skadligt från annat håll och har själv kört så. Hade tänkt lägga om till 4-split nu, men det går åt skogen, jag trillar bara dit på 5-split iallafall.
Inte är det skadligt så länge man sover och äter ordentligt osv?

:confused:

Allan
2007-04-28, 17:21
Inte är det skadligt så länge man sover och äter ordentligt osv?

:confused:

Det brukar vara den snabbaste vägen till överträning i varje fall. Min definitiva erfarenhet är att de flesta som tränar för ofta inte tränar tillräckligt hårt eller tungt. Det är lättare att dela kroppen på fyra fem eller fler dagar på en period istället för att acceptera att man nått sin potential.
De flesta som tränar väldigt ofta - på gym that is - såsar ganska rejält.

Jacksatan
2007-04-28, 17:32
Det brukar vara den snabbaste vägen till överträning i varje fall. Min definitiva erfarenhet är att de flesta som tränar för ofta inte tränar tillräckligt hårt eller tungt. Det är lättare att dela kroppen på fyra fem eller fler dagar på en period istället för att acceptera att man nått sin potential.
De flesta som tränar väldigt ofta - på gym that is - såsar ganska rejält.

Håller med. Ska man köra riktigt jävla hårt så finns inte en chans att jag pallar mer än 2-3pass åtminstone.

Gpajpen
2007-04-28, 17:37
ser inget större fel med 5-splitt egentligen förutom att du inte kan träna musklerna mer än 1 gång/vecka med adekvat vila.

Fed up
2007-04-28, 17:40
Men om man ska köra två grupper samma dag så orkar man ju inget när man är klar med den första? Tycker jag iallafall. Plus att jag börjar prioritera bort det jag tycker är mindre tråkigt, tex om jag skulle köra rygg och axlar ihop skulle det bli typ en ryggövning och resten axlar (nästan iallafall).

Men så om man inte kör så tungt så att man spyr, men ändå huffsat tungt så är det lugnt? Jag skulle inte träna hårdare för att jag skulle köra mer sällan. jag kör så tungt jag orkar, men det är klart jag ändå skulle kunna pressa mig mer helahela tiden när jag körde.

Racso
2007-04-28, 17:45
Håller med. Ska man köra riktigt jävla hårt så finns inte en chans att jag pallar mer än 2-3pass åtminstone.

Hur ser dina pass ut då och hur långa är de? Hinner du med alla muskelgrupper på en vecka med 3st pass?

Allan
2007-04-28, 17:46
Men om man ska köra två grupper samma dag så orkar man ju inget när man är klar med den första?

Det är när man klarar av att köra två muskelgrupper samma dag som man - kanske - ska fundera på att splittra kroppen mer. För visst kan man göra det - finns mazzor med folk som tränar bröst och rygg ihop. Och hårt också.

Fed up
2007-04-28, 17:47
ser inget större fel med 5-splitt egentligen förutom att du inte kan träna musklerna mer än 1 gång/vecka med adekvat vila.

Nej, men det gör mig inget, hade jag gått ner till 4-split hade jag bara gått till gymmet en dag mindre och kanske kört flås en extra dag istället.

Allan
2007-04-28, 17:47
Hur ser dina pass ut då och hur långa är de? Hinner du med alla muskelgrupper på en vecka med 3st pass?

Dag 1 Rygg, biceps, mage
Dag 2 Bröst, axlar, triceps
Dag 3 Ben, vader

Baan
2007-04-28, 17:49
Brukar köra femsplit långa perioder och har inga större problem med återhämtning. Ser inte styrketräning som någon konditionssport eller någon som ska vara särskilt krävande så klart man inte springer mellan övningarna eller har som mål att må så dåligt som möjligt egentligen. Hade jag haft det som mål så hade jag nog skurit ner på passen bara för att det blir för jobbigt mentalt.

Racso
2007-04-28, 17:49
Det brukar vara den snabbaste vägen till överträning i varje fall.

Lyssna på Allan. Efter att ha snittat 6pass/vecka i 2 år har lyckats inflammera: axlar, underarmar, armbågar och vader. Allt på samma gång. Visst det hände kanske inte direkt, men det är bara en tidsfråga.

Gpajpen
2007-04-28, 17:56
Men om man ska köra två grupper samma dag så orkar man ju inget när man är klar med den första? Tycker jag iallafall. Plus att jag börjar prioritera bort det jag tycker är mindre tråkigt, tex om jag skulle köra rygg och axlar ihop skulle det bli typ en ryggövning och resten axlar (nästan iallafall).

Men så om man inte kör så tungt så att man spyr, men ändå huffsat tungt så är det lugnt? Jag skulle inte träna hårdare för att jag skulle köra mer sällan. jag kör så tungt jag orkar, men det är klart jag ändå skulle kunna pressa mig mer helahela tiden när jag körde.

:confused: så du har alltid kört en muskelgrupp/dag ?
ofantligt många kör t.ex helkroppspass då blir det 9-10 muskelgrupper/pass.

om du prioriterar bort det du tycker är tråkigt kan det hjälpa med ett förutbestämmt schema eller att du växlar mellan muskelgrupperna.

personligen körde jag pisstungt när jag körde 5 splitt en längre period, ALLA set till fail utom warmup + max2min vila mellan setten och det hade jag inga problem som helst med. det är alltid bra att försöka pressa sig mer och mer, ökar du inte märkbart i styrka mellan varje pass så sätt som mål att t.ex "Idag ska jag klara 1rep mer än förra gången jag körde på den här vikten".
men allt är individuellt så försök lägga dig på en nivå du klarar av.

Fed up
2007-04-28, 18:07
:confused: så du har alltid kört en muskelgrupp/dag ?
ofantligt många kör t.ex helkroppspass då blir det 9-10 muskelgrupper/pass.

om du prioriterar bort det du tycker är tråkigt kan det hjälpa med ett förutbestämmt schema eller att du växlar mellan muskelgrupperna.

personligen körde jag pisstungt när jag körde 5 splitt en längre period, ALLA set till fail utom warmup + max2min vila mellan setten och det hade jag inga problem som helst med. det är alltid bra att försöka pressa sig mer och mer, ökar du inte märkbart i styrka mellan varje pass så sätt som mål att t.ex "Idag ska jag klara 1rep mer än förra gången jag körde på den här vikten".
men allt är individuellt så försök lägga dig på en nivå du klarar av.

Nej, för sjutton, helkroppspass har jag inte kört på flera år nu. Jag har intealltidkört en grupp per dag, i början körde jag helkropp 3 ggr i veckan, sen körde jag 3split (3 dagar i v) rätt länge, sen gick jag över till 5 split). Nu kör jag axlar, armar, ben, bröst och rygg en dag var. Så jag har ju ett bestämt schema på så vis, men vill inte ha fasta övningar varje gång, för jag gillar variation.
Att jag trillar dit på 5split nu är nog mest för att min nya träningskompis kör 5split och då är det lättast att köra samma, men jag tycker också mycket om det. Det jag menade var att om jag skulle köra 3split så skulle jag köra fler övningar på de grupper jag gillar att köra, tex axlar, och färre på de jag tycker är tradiga. Nu kan jag inte komma undan eftersom jag inte skulle kunna lura mig själv att det är ok att bara köra rodd och sen gå hem på ett ryggpass, såsom jag skulle kunna om jag körde biceps och axlar efter tex. :D
Mitt problem är alltså inte att jag inte ökar i styrka eller massa, för det gör jag, och allt känns bra. Jag sätter såna mål hela tiden och tycker om att pressa mig, men jag kör inte till fail i varje set osv. Jag kör på den vikt jag kan få upp 6-8 gånger och sen höjer jag, generellt.

Det jag undrar är alltså om jag sliter ut kroppen i längden om jag tränar för ofta. Jag känner mig inte sliten och har inga problem med återhämtningen.

Gpajpen
2007-04-28, 18:10
Det jag undrar är alltså om jag sliter ut kroppen i längden om jag tränar för ofta. Jag känner mig inte sliten och har inga problem med återhämtningen.
Känns det bra psykiskt och fysiskt ser jag ingen anledning att inte köra 5-split, om du nu trivs med det. rock on :D

<Nicklas>
2007-04-28, 18:11
Lyssna på Allan. Efter att ha snittat 6pass/vecka i 2 år har lyckats inflammera: axlar, underarmar, armbågar och vader. Allt på samma gång. Visst det hände kanske inte direkt, men det är bara en tidsfråga.

varierar ju väldigt mkt från person till person, har kört 5split i nästan 2 år utan några komplikationer.

Fed up
2007-04-28, 18:14
Känns det bra psykiskt och fysiskt ser jag ingen anledning att inte köra 5-split, om du nu trivs med det. rock on :D

varierar ju väldigt mkt från person till person, har kört 5split i nästan 2 år utan några komplikationer.

Jo precis så jag resonerat/resonerar också, men han menade att det skulle slita ut kroppen ur ett längre perspektiv, alltså kanske 5-10 eller nåt. Inte för att jag vet om jag kommer träna lika mycket om säg 7 år då jag säkert har barn och jobb osv.

Pepz
2007-04-28, 18:15
. Nu kör jag axlar, armar, ben, bröst och rygg en dag var. .

Så du likställer axlar med benen?
Ben är ju framsida och baksida lår och vader. medan axlar bara är axlar.
Iof kanske du kör 3 gånger så många övningar på ben som på axlar.. men känns inte axelpasset lite futtigt då?

Fed up
2007-04-28, 18:23
Så du likställer axlar med benen?
Ben är ju framsida och baksida lår och vader. medan axlar bara är axlar.
Iof kanske du kör 3 gånger så många övningar på ben som på axlar.. men känns inte axelpasset lite futtigt då?

Mja, jag har inga tävlingsplaner och därför tycker jag att jag kan träna på så som känns bra för mig. Axlar är mycket mer prioriterat än ben. Sen tycker jag det verkar väldigt svårt att dela på framsida och baksida ben, tycker de många övningar tar på båda sidor, alltså benpress, knäböj, utfall osv, även om den ena sidan kanske arbetar mer ön den andra. Sen finns det ju såklart övningar som tar på bara en sida, men ändå.
Jag har iof. tänkt flytta vaderna till en annan dag, troligen bröst, så får jag mer "tid över" på benpasset till lår/rumpa.

Sen får ju benen lite när man joggar och springer i trappor osv (jag bor på 4e våningen), inte för att man blir sjukt grov av det, men det har jag inte för avsikt att bli heller, vill mest ha en fit och genomtränad kropp. prioriterar discogrupper som axlar, armar och mage.

Det kan ju också bero på att jag tycker ben är sjukt tradigt att träna...*whistle* Tycker en gång i veckan är mer än nock.

(dessutom är ju axlar framsida, stora delta, baksida axlar och trapz, men i get your point :D)

Racso
2007-04-28, 18:34
varierar ju väldigt mkt från person till person, har kört 5split i nästan 2 år utan några komplikationer.

Absolut, visst är det individuellt.

Men jag hade inte heller några komplikationer för 100pass sedan...

Fed up
2007-04-28, 18:40
Absolut, visst är det individuellt.

Men jag hade inte heller några komplikationer för 100pass sedan...

Hur har du kört då? Superstenhårt eller mer normalhårt? har du alltid värmt upp ordentligt (alltså inte bara sitta på en cykel 5 min utan även värma överkroppens leder osv)? Har du vilat när du känt dig sliten? Allt kan väl inte bara kommit en dag hux flux, alltså helt kurir ingen smärta ena dagen och pang hundra inflamationer nästa, typ (lite överdrivet, men ändå). Har du sovit och ätit ordentligt osv?

Racso
2007-04-28, 18:46
Hur har du kört då? Superstenhårt eller mer normalhårt? har du alltid värmt upp ordentligt (alltså inte bara sitta på en cykel 5 min utan även värma överkroppens leder osv)? Har du vilat när du känt dig sliten? Allt kan väl inte bara kommit en dag hux flux, alltså helt kurir ingen smärta ena dagen och pang hundra inflamationer nästa, typ (lite överdrivet, men ändå). Har du sovit och ätit ordentligt osv?

Jag har tyvärr kört så hårt jag orkar, varje pass, efter nåt som liknar MAX-OT. Jag har varit extremt slarvig med uppvärmningarna. Det som gjorts ordentligt är sovandet/ätandet.

Jag vet att den största orsaken är förlite vila i förhållande till träningsmängden. Jag kände mig länge "trött och sliten", men hoppades att det skulle gå över. Det gjorde det inte.

Piranha
2007-04-28, 18:46
Jag har kört 5 split dem senaste 5 åren, och då kör jag samma muskel var 7e dag.

( överkurs: Utöver det tunga paspasset gör jag även ett högrepspass på samma muskel emellan 30 reppare 4-5 set och mjölkar muskeln ).

Övertränad / sliter ut kroppen nej, tillväxt ja.

Sen är alla olika, inte säkert det passar dig.

Gpajpen
2007-04-28, 18:47
Absolut, visst är det individuellt.

Men jag hade inte heller några komplikationer för 100pass sedan...

Nehe? men du lär väl ha märkt av det löpande? inte så att du vaknar upp en dag och PANG hela kroppen är totalt sönderkörd, lederna trasiga, diskbråck, tunnelseende och muskeldöd.

Överträning är inte något som måste hända, någonsin. MEN eftersom det är allvarligt bör man undvika det. Man lyssnar på kroppen och lägger sig på en nivå man klarar av (vilket inte sällan är högre än man tror), som tidigare sagts.

edit: såg din senare post nu, extremt slarvig med uppvärmningar är No-No ett, och sedan hoppats att slitenheten och tröttheten ska gå över är No-No två.
Med den inställningen kan du lika gärna bränna ut dig på 1 helkroppspass i veckan.

Fed up
2007-04-28, 18:51
Jag har tyvärr kört så hårt jag orkar, varje pass, efter nåt som liknar MAX-OT. Jag har varit extremt slarvig med uppvärmningarna. Det som gjorts ordentligt är sovandet/ätandet.

Jag vet att den största orsaken är förlite vila i förhållande till träningsmängden. Jag kände mig länge "trött och sliten", men hoppades att det skulle gå över. Det gjorde det inte.

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att man får inflamationer här och där om man tränar stenhårt och ofta med helt ouppvärmda leder och ligament osv. Det är förvånandsvärt hur extremt folk slarvar med uppvärmning, jag tycker att jag är rätt lat och då kör jag iallafall promenad till gymmet(5-10 min) och 5 min överkroppsvärmning plus ett elelr ett par värmning innan ny muskelgrupp körs.

Ja, jag kör på såhär nu iallafall men lovar att vara uppmärksam på om kroppen känns sliten en längre period.

Racso
2007-04-28, 19:06
Grejen är att "sliten-känslan" inte är SÅ påtaglig som man kanske kan tro. Var väl mer konstant trött i musklerna, vilket jag trodde var normalt vid så frekvent/tung träning.

Och när axeln pajade tänke jag att det finns andra muskler man kan träna...

Nu vet jag bättre.

Baan
2007-04-28, 19:16
Grejen är att "sliten-känslan" inte är SÅ påtaglig som man kanske kan tro. Var väl mer konstant trött i musklerna, vilket jag trodde var normalt vid så frekvent/tung träning.

Och när axeln pajade tänke jag att det finns andra muskler man kan träna...

Nu vet jag bättre.

Intressant det där. Jag upplver inte att jag fått någon skada av överträning och jag har ändå snittat rätt många pass i veckan, fast aldrig sex i och för sig. Fyra pass i veckan i fyra år tror jag, sen ca fem pass i ca tre år. Sen varit lite upphåll då och då av olika anledningar (lumpen t.ex.).

Racso
2007-04-28, 19:27
Intressant det där. Jag upplver inte att jag fått någon skada av överträning och jag har ändå snittat rätt många pass i veckan, fast aldrig sex i och för sig. Fyra pass i veckan i fyra år tror jag, sen ca fem pass i ca tre år. Sen varit lite upphåll då och då av olika anledningar (lumpen t.ex.).

Jag tycker själv om att köra många pass, men bevisligen klarar inte min kropp av 6 pass/vecka. Kanske funkar 5 pass/vecka bra för mig. Inget jag vet, då jag inte prövat.

Poängen är att jag visste inte hur överträning känns (visste inte att det var det som pågick) . Körde därför på tills det inte gick längre.

Piranha
2007-04-28, 19:29
Grejen är att "sliten-känslan" inte är SÅ påtaglig som man kanske kan tro. Var väl mer konstant trött i musklerna, vilket jag trodde var normalt vid så frekvent/tung träning.

Och när axeln pajade tänke jag att det finns andra muskler man kan träna...

Nu vet jag bättre.

En fråga vad baserar du det hela på, hur många års träning?

Hur lång period av överträning?

Sam hur mycket per vecka hur intensivt och villken form av träning ?

Och skulle din överträning gett dig en axelskada.

Och sist men inte minst hur lång tids inväjning vid ökad träningsbelastning på en vecka.

Racso
2007-04-28, 19:40
En fråga vad baserar du det hela på, hur många års träning?


Tränat seriöst i 4 år. Började för ca 7 år sen.


Hur lång period av överträning?


Ett år, uppskattningvis.


Sam hur mycket per vecka hur intensivt och villken form av träning ?


MAX-OT liknande i ca 3år. Innan dess 3x(8-12) per övning utan systematik eller förda anteckningar (2-3 ggr/vecka).


Och skulle din överträning gett dig en axelskada.

Kanske. Bristning i rotatorcuffen, pga överbelastning, enligt läkare.

Piranha
2007-04-28, 19:47
Tränat seriöst i 4 år. Började för ca 7 år sen.



Ett år, uppskattningvis.



MAX-OT liknande i ca 3år. Innan dess 3x(8-12) per övning utan systematik eller förda anteckningar (2-3 ggr/vecka).



Kanske. Bristning i rotatorcuffen, pga överbelastning, enligt läkare.

Tack.

Arnoldski
2007-04-28, 20:01
Sjukt att alla tycker så olika...

Jag kan inte ens tänka mig att köra ett tungt bröstpass efter ett ryggpass.

Just efter ryggpasset känner jag mig som en nyfödd bebis och ligger nästan och gnyr på golvet för att jag är så slut efteråt. *cry*

Men visst, efter ett axelpass är jag inte tillnärmelsevis så trött så visst kanske man bör variera...

Men rygg och ben vill jag absolut inte köra samtidigt med nåt annat tungt.

Axlar/biceps/mage eller såna muskelgrupper är ju helt ok att knöla ihop med andra för mig, men inte alla kombinationer.

Robban
2007-04-28, 20:02
"Sjukt att alla tycker så olika..."


Jo men det är så inom alla områden. Vissa gillar t ex bra musik och andra inte... :D

Nithian
2007-04-29, 01:19
Dag 1 Rygg, biceps, mage
Dag 2 Bröst, axlar, triceps
Dag 3 Ben, vader

ooooo samma som mig! Men hur ofta vilar du?

Tuniz
2007-04-29, 02:40
Jag kör på 5-split och även hårda pass när jag är på gymmet.

Satsade alltid på minst 1 PB på varje pass, och det funkade finfint (kolla journalen). Dock är jag ganska långt inne i deffen nu och har tappat lite styrka samt skadat knät så har blivit lite lugnare de senaste veckorna.

Håller dock med om att man behöver ta viloveckor lite oftare, jag tar en vilovecka ca var 3:e månad

Jacksatan
2007-04-29, 08:58
Hur ser dina pass ut då och hur långa är de? Hinner du med alla muskelgrupper på en vecka med 3st pass?

Jag kör bara två pass i veckan. Kör bänk, latsdrag, sittande rodd, militärpress, hantellyft åt sidan och 3set biceps första passet. Andra passet kör jag benböj, ryck, explosiv bänk, chins, mage. Fungerar utmärkt att köra så.

pragmatist
2007-04-29, 10:49
Grejen är väl den (tror jag i alla fall) att man orkar med ett visst antal riktigt hårda set i veckan, fler om man inte tränar till fail, och hur man sedan delar upp det på kroppsdelar/träningspass är en underordnad fråga. Om totalvolymen är vettig så blir man absolut inte utsliten på 5-split, tvärtom skulle jag säga att det är ett ganska milt sätt att träna på ur musklers och leders synvinkel.

Sen är det alltid vettigt att lägga in viloperioder med jämna mellanrum, oavsett vilken split man använder.

Fartman
2007-04-29, 11:05
Det brukar vara den snabbaste vägen till överträning i varje fall. Min definitiva erfarenhet är att de flesta som tränar för ofta inte tränar tillräckligt hårt eller tungt. Det är lättare att dela kroppen på fyra fem eller fler dagar på en period istället för att acceptera att man nått sin potential.
De flesta som tränar väldigt ofta - på gym that is - såsar ganska rejält.

Men det måste väl ändå bero rätt mycket på HUR själva splitten ser ut?
Jag har tex kört femsplit rätt länge, med goda resultat. Men då har tex två av dessa fem dagar varit "lätta" muskelgrupper, tex en renodlad armdag, visst det är jättejobbigt för både triceps och biceps men för resten av kroppen och cns så är den dagen busenkel. Och sedan har jag rätt länge kört ett kortare pass för enbart vaderna där jag smörjer på dom riktigt ordentligt 20-30set, men den dagen är ju också busenkel om man jämför med ex bendagen eller ryggdagen.

Men visst, det du säger i slutet stämmer väl rätt bra. Jag tränar inte precis skiten ur mig varje pass även jag anser mig träna hårt, ibland är det så att resterande delar av ens liv skola/sociala tillställningar ställer till det så att man inte orkar köra "balls to the wall"-pass varje gång.

Allan
2007-04-29, 12:44
Men det måste väl ändå bero rätt mycket på HUR själva splitten ser ut?
Jag har tex kört femsplit rätt länge, med goda resultat.


Vad är "bra" resultat? Hur mycket av den där tiden är ner i kloaken? Ser man ut som Piranha kan det vara befogat med femsplit. Men varför är folk så snabba på att dissekera ner kroppen i dess minsta beståndsdelar. Helt plötsligt ska varenda femtiotrekilossnubbe har framsida axlar och baksida axlar på olika dagar - skaffa er axlar FÖRST genom tunga pressar innan ni börjar dela upp.
Dela inte upp fram och baksida lår på olika dagar för tidigt. Det finns oerhörda styrke- och volymvinster att göra på att träna dem ihop - om man nu orkar det.
Och orkar man inte det är svaret inte att dela kroppen på fler dagar eller att ha fler övningar.

Nittiofem procent av alla som tränar klarar sig utmärkt på något av z_bumbis programförslag, och får tillräckliga resultat för att fortsätta träna. Däremot ser vi alltför ofta hur folk med för mycket träning försvinner bort i ett töcken av överträning och allmän tristess.
Utmaningen ligger ju inte att ha fler och fler konstiga övningar - utmaningen måste ju ligga i att få resultat med de övningar man kör.

Richard85
2007-04-29, 12:50
Testat 5dagar, 4dagar och kör 3dagar nu. Föredrar 3dagar, Gett mig bäst utveckling, massamässigt o styrkemässigt

Philippp
2007-04-29, 13:29
Vad är "bra" resultat? Hur mycket av den där tiden är ner i kloaken? Ser man ut som Piranha kan det vara befogat med femsplit.

Nittiofem procent av alla som tränar klarar sig utmärkt på något av z_bumbis programförslag, och får tillräckliga resultat för att fortsätta träna. Däremot ser vi alltför ofta hur folk med för mycket träning försvinner bort i ett töcken av överträning och allmän tristess.
Utmaningen ligger ju inte att ha fler och fler konstiga övningar - utmaningen måste ju ligga i att få resultat med de övningar man kör.

+21389712371823! Jag håller fullständigt med

Baan
2007-04-29, 14:42
Vad är "bra" resultat? Hur mycket av den där tiden är ner i kloaken? Ser man ut som Piranha kan det vara befogat med femsplit. Men varför är folk så snabba på att dissekera ner kroppen i dess minsta beståndsdelar. Helt plötsligt ska varenda femtiotrekilossnubbe har framsida axlar och baksida axlar på olika dagar - skaffa er axlar FÖRST genom tunga pressar innan ni börjar dela upp.
Dela inte upp fram och baksida lår på olika dagar för tidigt. Det finns oerhörda styrke- och volymvinster att göra på att träna dem ihop - om man nu orkar det.
Och orkar man inte det är svaret inte att dela kroppen på fler dagar eller att ha fler övningar.

Nittiofem procent av alla som tränar klarar sig utmärkt på något av z_bumbis programförslag, och får tillräckliga resultat för att fortsätta träna. Däremot ser vi alltför ofta hur folk med för mycket träning försvinner bort i ett töcken av överträning och allmän tristess.
Utmaningen ligger ju inte att ha fler och fler konstiga övningar - utmaningen måste ju ligga i att få resultat med de övningar man kör.

Finns iofs massa femtiotrekilosspetor som kör helkropp och få gånger i veckan för att kontra lite. Nästan så det är mer inne än rejält splittade pass.

Racso
2007-04-29, 15:13
Hela tråden

Jag tror iof att många tjänar på att variera sin träning.

Själv har jag kört många pass ett tag nu och trivts väldigt bra med det. Nu funkar det inte längre. Kanske kommer jag efter viss tids träning återgå till många pass per vecka.

Alltidxx
2008-03-27, 11:47
Jag har länge kört 5 split och brottats med hur jag ska nå maximal muskelvolym. För 18 år sedan när jag började träna så körde jag 3-split. Efterhand kände jag att att det blev för långa pass om jag gjorde 10 arbetsset per muskelgrupp och "småplock" som vader och mage tenderade till att falla bort för att jag inte riktigt orkade genomföra 3-split och köra hårt på alla muskelgrupper. Och eftersom alla muskler är viktiga så gjorde jag 5-split och det trivdes jag bra med för då kunde jag gå in med full koncentration och köra hårt på alla muskelgrupper. Men om man missade pass så kunde det lätt bli att man snittade nästan under 1 gång per vecka på varje muskelgrupp. Jag stannade ändå med detta rätt länge och ibland gick jag på 4 split istället. På senare tid har jag velat få in 1,5-2 pass i veckan per muskelgrupp och har provat halvkroppspass genom att droppa antal set rejält. Enligt undersökningar så sägs fler set än 3 inte tillföra ytterligare utveckling men jag har svårt att tro detta då det känns märkligt att man skulle få bättre resultat av att inte anstränga sig på särskilt hög nivå av sin kapacitet. För att pressa så hårt man kan till fail, säg 8 reps i 3 set är inte så hemskt jobbigt tycker jag. Jag vill gärna göra 6 set innan jag känner att jag fått en genomkörare som är hård men inte så hård att jag inte ger kroppen chans att återhämta sig hyfsat till nästa pass. Och ska jag köra iallafall 6 set på varje muskelgrupp (lite färre på biceps/triceps och ett par fler på rygg) i ett halvkroppsprogram så blir det låååånga pass där orken tryter rejält efter halva passet. Alltså blir det tillbaka till 3-spliten igen. Då kan jag köra samma muskler tillräckligt frekvent och tillräckligt hårt även om jag fortfarande upplever det som väldigt påfrestande.

Har ni några teorier om detta är rätt tänkt för att leda till målet maximal muskelvolym?

loztdignity
2008-03-27, 12:05
Brukar köra femsplit långa perioder och har inga större problem med återhämtning. Ser inte styrketräning som någon konditionssport eller någon som ska vara särskilt krävande så klart man inte springer mellan övningarna eller har som mål att må så dåligt som möjligt egentligen. Hade jag haft det som mål så hade jag nog skurit ner på passen bara för att det blir för jobbigt mentalt.

Men om du tränar styrketräning tungt är det hyffsat ansträngande rent konditionsmässigt.

Sparrisen
2008-03-27, 12:23
Dag 1 Rygg, biceps, mage
Dag 2 Bröst, axlar, triceps
Dag 3 Ben, vader

Jag har testat många splitt nu under mina år, men detta splitt är lätt det bästa jag testat! Har hållt mig till det det senaste halvåret. Med mage på benpasset istället för ryggpasset.

edit: såg nu att det var en rätt gammal tråd... :S

Jacksatan
2008-03-27, 12:27
Men om du tränar styrketräning tungt är det hyffsat ansträngande rent konditionsmässigt.

Då har man ruggigt dålig kondis

Halldin
2008-03-27, 12:35
Då har man ruggigt dålig kondis
Jävliga 20-rep böj känns nog en del även om man inte har ruggigt dålig kondis.

jwzrd
2008-03-27, 13:25
Jävliga 20-rep böj känns nog en del även om man inte har ruggigt dålig kondis.

20 rep knäböj är inte tung styrketräning utan bodypump.

willie2
2008-03-27, 13:33
Läste igenom tråden nu och får uppfattningen om att helkroppspass inte är vettigt om man är ute efter styrkeökningar?

Nu har jag precis börjat efter att ha kört 5-split som jag det senaste har slitit ut mig på istället. Funderar iofs nu att gå över till halvkropp eftersom jag inte orkar köra igenom hela kroppen tungt samma dag.

Visst passen har blivit längre men känner mig piggare och dessutom har träningen blivit roligare för att man kan pressa sig ytterligare.

Nu kör jag visserligen endast basövningar och en övning per "muskelgrupp".

Någon som känner igen sig?

pragmatist
2008-03-27, 13:38
20 rep knäböj är inte tung styrketräning utan bodypump.

Så när Tom Platz böjde 227.5 kilo 23 reps så ägnade han sig åt bodypump?

jwzrd
2008-03-27, 13:40
Så när Tom Platz böjde 227.5 kilo 23 reps så ägnade han sig åt bodypump?

Nej han ägnade sig åt uppvisning för publik.

Halldin
2008-03-27, 13:41
20 rep knäböj är inte tung styrketräning utan bodypump.
Inte om man inte heter Agda, Maj-Britt, Jwrzd eller dyl.

jwzrd
2008-03-27, 13:42
Inte om man inte heter Agda, Maj-Britt, Jwrzd eller dyl.

Det är inte bodypump att köra 20 rep i knäböj om man heter Halldin? Kör du 20-reppare i någon annan övning? Vad skulle du kalla det för om någon kör 20 rep i skivstångscurl? Tung styrketräning?

Halldin
2008-03-27, 13:44
Det är inte bodypump att köra 20 rep i knäböj om man heter Halldin? Kör du 20-reppare i någon annan övning? Vad skulle du kalla det för om någon kör 20 rep i skivstångscurl? Tung styrketräning?
Jag bara skoja. Fast att kalla det bodypump är ju en överdrift det med.

jwzrd
2008-03-27, 13:46
Jag bara skoja. Fast att kalla det bodypump är ju en överdrift det med.

Det är såklart menat att provocera att kalla det för bodypump. Det är däremot inte tung styrketräning även om det naturligtvis är ohyggligt jobbigt. Men jag är rätt övertygad om att bodypump - givet att man faktistk kontraherar musklerna och inte bara flyttar skivstången som verkar vara kutym - är ohyggligt jobbigt det med.

Huffo the A-LagaRe
2008-03-27, 13:57
Men jag är rätt övertygad om att bodypump - givet att man faktistk kontraherar musklerna och inte bara flyttar skivstången som verkar vara kutym - är ohyggligt jobbigt det med.

Finns det någon med empirisk erfarenhet?

jwzrd
2008-03-27, 13:58
Finns det någon med empirisk erfarenhet?

Av bodypump där man faktiskt kontraherar musklerna eller av bodypump generellt?

Jacksatan
2008-03-27, 14:04
Av bodypump där man faktiskt kontraherar musklerna eller av bodypump generellt?

Han Martin Lövgren, eller vad han heter här på forumet, håller väl i bodypumppass fortfarande?

jwzrd
2008-03-27, 14:06
Han Martin Lövgren, eller vad han heter här på forumet, håller väl i bodypumppass fortfarande?

Jag tror generellt att han tycker att bodypump är rätt jobbigt.

Huffo the A-LagaRe
2008-03-27, 14:23
Jag tror generellt att han tycker att bodypump är rätt jobbigt.

Då får man väl ta och köra några pass.

Alltidxx
2008-03-27, 18:02
Det var ju jag som postade i en gammal tråd för att inte starta nytt topic som redan finns. Men ingen brydde sig om mig eller mitt inlägg... :cryout:

D Andersson
2008-03-27, 19:12
Tycker det är en väldig massa motsägelser här nuförtiden. Å ena sidan är det inte för mycket att träna styrka 3-4 ggr i veckan samtidigt som man tränar löpning 30 min 3 ggr i veckan - varken muskler eller kroppen i stort "tar stryk" av det. Å andra sidan blir man övertränad och riskerar att skada sig så fort man tränar en muskel mer än en gång i veckan. Hur ska vi ha det?

Scorpionida
2010-04-17, 22:44
Tycker det är en väldig massa motsägelser här nuförtiden. Å ena sidan är det inte för mycket att träna styrka 3-4 ggr i veckan samtidigt som man tränar löpning 30 min 3 ggr i veckan - varken muskler eller kroppen i stort "tar stryk" av det. Å andra sidan blir man övertränad och riskerar att skada sig så fort man tränar en muskel mer än en gång i veckan. Hur ska vi ha det?

30 min löpning tre gånger i veckan är extremt lite.

Men OT- Nån här som har lite nya erfarenheter av 5-split? Har det funkat bra för er? Blev lite inspirerad av tråden "I want to look like that guy" i allmänt:)

johanhej
2010-04-17, 22:53
30 min löpning tre gånger i veckan är extremt lite.

Men OT- Nån här som har lite nya erfarenheter av 5-split? Har det funkat bra för er? Blev lite inspirerad av tråden "I want to look like that guy" i allmänt:)

Tror bestämt den snubben körde Max-OT. Googla det :)

Scorpionida
2010-04-17, 23:14
Tror bestämt den snubben körde Max-OT. Googla det :)

Yep, har sett hela filmen så jag känner till den. I huvudsak handlar det dock om att köra 6-reppare. Inte mer komplicerat än så...

collieweed
2010-04-17, 23:33
Som jag ser det så är fördelen för mig med fem-splitt att jag får bättre kontakt på ngt sätt (tror jag iaf). Snabba pass, men 5 dagar i veckan passa mig som verkligen ser fram mot träningen. Dock så kan jag göra en tre- eller fyra-splitt när det är mkt jobb, skola eller om jag bara känner för att ta lite extra ledigt.

Sniggel
2010-04-17, 23:41
30 min löpning tre gånger i veckan är extremt lite.

Men OT- Nån här som har lite nya erfarenheter av 5-split? Har det funkat bra för er? Blev lite inspirerad av tråden "I want to look like that guy" i allmänt:)

5-split är väl det absolut vanligaste att folk kör? :confused:

Kör inte det själv dock. Har inga bra erfarenheter från när jag provade det för länge sen.

Ristretto
2010-04-18, 08:08
Jag kör en 5-split nu och tycker att det funkar. Hur hårda passen är får ni avgöra själv. Orsaken är att jag har mycket tid just nu och tycker det är kul att vara i gymmet.

BröstBänk, incline hantelpress, dips, pecdeck
RyggMarklyft, chins, stångrodd, pullups
Vila
Axlar o mageMilitärpress, axelpress, sidolyft, axelflyes, cable crunch och magmaskin
Biceps, triceps Dips, chins, stångcurls, tricepssextensions, hantelcurls, pushdowns
Ben, vaderKnäböj, frontböj, benpress, lårcurl, benspark, vadpress. Vartannat pass körs raka mark istället för frontböj.
Vila

Furstan88
2010-04-24, 20:38
Yep, har sett hela filmen så jag känner till den. I huvudsak handlar det dock om att köra 6-reppare. Inte mer komplicerat än så...

Det handlar om mycket mer än att köra 6-reppare. Kolla in ASTs sida, där finns en 222 sidors guide till Max-OT (mycket upprepas och det smygs in lite reklam för AST men de första 100 sidorna är väldigt lite ordbajs). Har själv precis bytt, tränar kortare pass än nånsin (mindre än hälften).