handdator

Visa fullständig version : Betongtak från helvetet?


Mehdi
2007-04-27, 23:35
Helvete, jag vet inte hur länge jag stått med den satans black & decker-borrmaskinen och PRESSAT utav helvete för att komma in ett par cm. Det händer i princip ingenting. Man kommer in kanske 2, max 3cm och sen är det tvärstopp. Hur mycket man än drar på eller trycker så händer nada. Vad är felet?
Jag har läst att det antagligen ska till med en sk "borrhammare" för att komma igenom betongen, men stämmer det verkligen? Har bara tillgång till den här lilla slagborren.

Allan? :em:

tossefar
2007-04-27, 23:36
Borrar du nu så kan det vara grannarnas samlade hat som sätter stopp för dina äventyr.

Piranha
2007-04-27, 23:38
Ett ord.


http://www.icms2006.prz.rzeszow.pl/obrazki/logo_hilti.jpg

Mehdi
2007-04-27, 23:50
Borrar du nu så kan det vara grannarnas samlade hat som sätter stopp för dina äventyr.

Haha ne fan jag borrar inte nu. Dödsförklade försöket vid 20:15 och har inte pallat vara hemma sen dess. Blev ett sånt jävla antiklimax när man trodde att projektorn skulle va uppe till kvällen och allt... MY ASS!

Piranha: Dinjävel är också ett ord!:D

Versus
2007-04-27, 23:50
Haru riktiga betongborr?

Polaren stod o slet med sina väggar ett bra tag med träborr eller vad fasen man nu ska kalla dem. Skitborr.

Mehdi
2007-04-27, 23:56
Haru riktiga betongborr?

Polaren stod o slet med sina väggar ett bra tag med träborr eller vad fasen man nu ska kalla dem. Skitborr.

Alltså, förut när jag körde så användes ett par clas ohlsson's á 13:-. Nu när vi var o handla på coop kunde jag inte hålla mig för och kika på deras borrar och investerade i en lite "lyxigare" betongborr med prisklass 35:- , ser hursomhelst seriösare ut.
Återkommer imorgon med rapport om ett initialt försök med nya betongborren fr coop och eventuellt hyra en feting maskin.

spange
2007-04-27, 23:56
du har inte plockat nån armering då? annars är det en jäävla skillnad mellan en riktig borrhammare och en borrmaskin med slag på 0.0000005 mm..helt underbart att köra med en riktig maskin till sånt där..

Liten Men Fet
2007-04-28, 00:06
Se till att du har tjocka handskar och helst mer vaddering när du borrar annars kan du få vibrationsskador, känseln försvinner och händerna domnar. Kan ta nån månad innan den kommer tillbaka i värsta fall.

Empe
2007-04-28, 01:21
Alltså, förut när jag körde så användes ett par clas ohlsson's á 13:-. Nu när vi var o handla på coop kunde jag inte hålla mig för och kika på deras borrar och investerade i en lite "lyxigare" betongborr med prisklass 35:- , ser hursomhelst seriösare ut.
Återkommer imorgon med rapport om ett initialt försök med nya betongborren fr coop och eventuellt hyra en feting maskin.

Men om du hyr en maskin så behöver du ju inte trettifemkronersborren. Då får du med betongborr och det är gjort på några sekunder.

Metal_boy_
2007-04-28, 01:28
Har du prickat ett armeringsjärn så brukar det ryka och glöda om borrett. Sen är det bra om du har en riktig slagborr-maskin.

hahavaffan
2007-04-28, 02:23
Shit. Black and Decker? Hilti eller likvärdigt, plus ett bra borr... sen är du igenom på ett par sekunder,

MasterChief
2007-04-28, 06:15
Skulle hjälpa en kompis med samma sak i hans lägenhet. Min borrmaskin började brinna :-/

Sen ropade jag på min bror (som är hantverkare) och han dök upp med en stor jävla Hilti (ser ut som Piranha ungefär). Det tog 0.04 sek att göra ett hål.

Allt handlar om att ha rätta krejjerna.

Denstillasittande
2007-04-28, 07:17
Håller med andra här. Stick och hyr en hilti med slagfunktion så får du riktiga grejer. Black and decker är lite sådär särskilt om de en med batteri.

Empe
2007-04-28, 09:08
Mmmmmhhh, en nyservad Hilti är det skönaste som finns att ha när man ska borra hål.

Allan
2007-04-28, 09:54
Vi kanske ska reda ut det här. Ska man borra mycket i betong ska man ha en borrhammare. Alla borrhammare har slagfunktion; man kan använda den som en mindre bilmaskin om så behövs.
Till en borrhammare använder man särskilda borr, med SDS-fäste. Det påminner om en bajonettkoppling. Det finns två huvudsakliga varianter - den ena innebär att man måste öppna fästet med en vridning, den andra att man lossar borren genom att pressa manteln bakåt.
En slagborrmaskin är en helt annan sak - det är en konventionell maskin med skruv (trebackschuck) som under korta moment kan arbeta genom betong. Men det är inte betongen som är problemet när man ska fästa saker i vägg och tak, utan armeringen - och då är en slagborrmaskin för klen.
Nej, det är inte nödvändigt att införskaffa en Bosch eller Hilti eller liknande. De är jättedyra, och både Black&Decker och Cooltech och Biltema och vad det nu nu heter har billiga borrhammare i sitt sortiment som mycket väl täcker hemmafixarens behov.
Jag har mer nytta av en borrhammare hemma än av en konventionell slagborrmaskin, eftersom man kan stänga av slagfunktionen och ha den som en en vanlig borrmaskin. På DeWalts maskiner finns dessutom utbytbar chuck så man fortsätta använda trebackschucken när man känner för det.

Drfg
2007-04-28, 11:19
Gick åt 3st clas olsson-borr när jag gjorde hål till min projje i betongtaket här, ett jävla slit var det kan jag säga.

Jonna
2007-04-28, 12:42
Ok, nu jävlar har man varit över på Beijers och handlat en borrhammare. Fanns inget ställe hyrde ut nu på en lördag, plus att denna maskin kostade hela 420:- och ser aningen androgenare ut än B&D-"skruvdragaren".

To be continued...

David86
2007-04-28, 12:48
För allas skull ger man fan i att borra med något som tar timmar på sig att komma igenom, var en jäkla granne här som borrade varenda helg i några veckor, troligen tog det en hel dag att få upp ett hål med hans jäkla borr. Började kl 9 på morgonen också, trevligt när man arbetat natt till 3 på morgonen....

Ignatius72
2007-04-28, 12:58
Det billigaste av allt är att hyra en maskin om du inte tänker starta eget i borrningsbranchen. DÅ får du de bästa grejerna till inga pengar alls.

Jonna
2007-04-28, 13:07
En till sak, jag har inte kollat efter ledningen/rör osv i taket ännu. Är det verkligen stor risk att det finns ledningar i taket på högsta våningen i ett höghus?
Är det rent av farligt att träffa en el-ledning?

/Mehdi

Batman
2007-04-28, 13:13
En till sak, jag har inte kollat efter ledningen/rör osv i taket ännu. Är det verkligen stor risk att det finns ledningar i taket på högsta våningen i ett höghus?
Är det rent av farligt att träffa en el-ledning?

/Mehdi

Inte farligt för dig, säkringen går långt innan strömmen har smält plasthandtaget på borrmaskinen(som att det händer), dock pajar du nog maskinen.

Mehdi
2007-04-28, 13:41
HAHA! Vilket skämt! Som att skära i smör fan i mig. Allt som allt, förborrning och borrning tog typ 100 sek, tops! Vilken jefla maskin.

Piranha
2007-04-28, 13:45
HAHA! Vilket skämt! Som att skära i smör fan i mig. Allt som allt, förborrning och borrning tog typ 100 sek, tops! Vilken jefla maskin.

Borrade du ditt glory-hole nu då?

Pepparkakssmurfen
2007-04-28, 13:46
Men LOL! Skaffa en riktig borr innan du börjar borra.
Typ en sånhär fast du får ha den upp-och-ned vänd istället:

http://www.skb.se/38ffb30f-d810-4bb0-b8f6-980e9800e795.fodoc

Lasse Kongo
2007-04-28, 14:34
Borrade du ditt glory-hole nu då?

:laugh:

Challenge
2007-04-28, 16:11
Borrade du ditt glory-hole nu då?

Det är pluspoäng på att ha det i taket :hbang: