handdator

Visa fullständig version : Varför hörs vissa högfrekventa ljud bara från en viss vinkel


Fredrik_S
2007-04-27, 23:24
Varför hörs vissa högfrekventa ljud bara från en viss vinkel?
Tex så sänder skärmen på min ericson k800i ut ett sådan oljud men det är helt ohörbart om jag riktar ansiktet mot skärmen. Men hörs tydligt om jag vänder örat till, utan att gå närmare.

Skillnaden är alltså från helt tyst till störande pipljud bara genom att vrida huvudet lite.

Liknande ljud uppstod då min laptops lysdiod blinkade eller lös.

polzki
2007-04-27, 23:40
Varför hörs vissa högfrekventa ljud bara från en viss vinkel?
Tex så sänder skärmen på min ericson k800i ut ett sådan oljud men det är helt ohörbart om jag riktar ansiktet mot skärmen. Men hörs tydligt om jag vänder örat till, utan att gå närmare.

Skillnaden är alltså från helt tyst till störande pipljud bara genom att vrida huvudet lite.

Liknande ljud uppstod då min laptops lysdiod blinkade eller lös.

Tycker mig minnas från gymnasiefysiken att om det finns två ljudkällor, som avger samma ljud, så kan "ljudvågorna "ta ut varandra
i vissa vinklar, nettoeffekten av ljudvågorna blir 0 dvs. Negativ interferens eller dyl...

vet inte om man kan koppla din fråga till detta fenomen..antar att din k800i inte har två högtalare..?

Piranha
2007-04-27, 23:49
Komponenter som kommer i "svängning" oftast spolar och kondensatorer.

Normalt brukar man isolera dem med nån form av lack eller matereal som dämpar/stabiliserar dem, men på en mobil vette fan.

Klart irro ljud, vanligt ifrån tv apparater.

Yes
2007-04-27, 23:58
Varför hörs vissa högfrekventa ljud bara från en viss vinkel?

Gissningsvis därför att högfrekventa ljud är svåra att höra och örat tar upp ljud olika bra beroende på varifrån de kommer. Jag tror örat är bättre på att ta upp ljud från sidorna, lite sämre när ljudet kommer framifrån och som allra svårast är det att lägesbestämma ljud bakifrån.

Hades
2007-04-28, 08:50
Ljudkällan i det här fallet är ju väldigt liten så vinkeln från den till örat blir kanske helt enkelt för stor för att ljudvågorna ska kunna ta sig in i örat.

BigForre
2007-04-28, 08:58
Att lägga till är även att örat ändrar karraktär på ljudet beroende på infallsvinkel, helt enkelt för att vi ska ha en bättre förmåga till att lägesbestämma ljudet. Ligger det redan högt upp i registret finns väl säkert möjligheten att det hamnar i ett område som blir svårt för dig att höra i vissa vinklar.

deztron
2007-04-29, 22:58
Även böjningsfenomenet kan spela roll i den här frågan :) Högfrekventa signaler ger dig böjningsminima och därmed får man vinklar där det relativa ljudtrycket är noll.

Sparrisen
2007-04-29, 23:13
Ju högre frekvens ljudet har ju mer riktat är det :) Ta ultralljud över 20 kHz tex, det kan riktas ordentligt. Om jag inte missminner mig beror det på våglängden lambda och ljudkällans diameter enligt:

sin(vinkeln)=1,2*lambda*D^-1

Där vinkeln skulle vara när intensiteten helt är borta...

deztron
2007-04-30, 07:46
Eller som vi också kallar det: böjning :)