handdator

Visa fullständig version : Näringsberäkning av hamburgemiddag.


Mental
2007-04-27, 21:06
Vad gör en dietiststudent när den har tråkigt? Jo köper hem ett skråvmål från frasses, väger och näringsberäknar det, trycker sedan i sig härligheten och postar en tråd på kolozzeum om saken.

Mentals middag!

Nära 400g flottiga pommesfritt.
8dl Pepsi
Dubbel 150g hamburgare.
Och givetvis smältostdipp

Skulle ha köpt extra lökringar men det glömde jag.

I näringsberäkningen så har jag plockat näringsdata på hamburgerbröd och pommesfritt samt dressing från MAX (Frasse redovisar inte näringsvärden men de bör vara mer eller mindre likvärdiga) Osten, köttet och colan har jag tagit värden från SLV. Salladen och dressingen var ihopblandad, totalt ca 100g men det var inte speciellt mycket sallad så jag fick uppskatta lite där.
Osten har jag gissat till 26% fett, men jag är osäker på den.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_1413.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_1417.jpg
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/IMG_1415.jpg

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Kollo/KALKYL.jpg

Så totalt var det modiga 3400kcal. En ganska stabil middag om ni frågar mig ;)
Ca 190% av min basalmetabolism.

L-Sami
2007-04-27, 21:23
Thazza whole lotta calories.. gissar på att du deffar för tillfället :D
Blev lite sugen på pommes och burgare nu :)

Ganymedes
2007-04-27, 21:42
Fy fan vad illa alltså! Riktigt så mycket trodde jag inte det var... Tur att man inte är big fan av burgare alltså.

Hatten av för ett kul "reportage" :)

Gpajpen
2007-04-27, 21:47
för inni helvete 3400 var mkt värre än jag trodde. 1500 tänkte jag att kanske var rimligt, svinmkt det med.

Rahf
2007-04-27, 21:49
Haha det var banne mig en redig massa, fin fördelning på makronutrienterna också (NOT!).

Fartman
2007-04-27, 21:51
Haha, härligt! Och dessutom ett riktigt skrov! Sånna där brukar jag äta rätt ofta, eller ja inte från frasses men skrov med samma storlek från en lokal grill i Boden :)

Rahf
2007-04-27, 21:52
Haha, härligt! Och dessutom ett riktigt skrov! Sånna där brukar jag äta rätt ofta, eller ja inte från frasses men skrov med samma storlek från en lokal grill i Boden :)

FLOTTBOMB!!

thomast
2007-04-27, 21:55
Det där såg riktigt gott ut! Det är helt sjukt att så lite mat kan innehålla så mycket kalorier. Själv tryckta jag ett mål med två Bigmac och en McBean idag vilket slutade på cirkus 1500 kcal. Det tragiska i det hela är att man inte är mätt efteråt.

Fartman
2007-04-27, 21:56
FLOTTBOMB!!

Nej, flottbomben (från pg's) är ju inte lika mycket burgare.. mer massor av strips och annat skit som räksallad. Det jag talar om är ett i princip identiskt skrov sett till ingredienser och storlek fast från Rönnbäcks Gatukök och därmed myyyycket godare!

Mental
2007-04-27, 21:57
Det där såg riktigt gott ut! Det är helt sjukt att så lite mat kan innehålla så mycket kalorier. Själv tryckta jag ett mål med två Bigmac och en McBean idag vilket slutade på cirkus 1500 kcal. Det tragiska i det hela är att man inte är mätt efteråt.

Jag är mätt i alla fall, eller, andningssvårigheter är nog rätt ord *cupid*

Det roliga är att det är fullstora taldrikar men de ser ut som assietter för maten är så groteskt överdimentionerad :D

Fartman
2007-04-27, 22:03
Satan, satan, SATAN vad jag blev sugen på skräpmat nu! Jävla trådjävel, jag som nyligen satt igång en jävla diet också! Hur i helvete ska jag lyckas hålla mig borta från grilljäveln så länge!? :cryout:

Fartman
2007-04-27, 22:10
Jag vill också påpeka att det är en tjusig matvåg du har, en AndersPetter right?

Mental
2007-04-27, 22:10
Jag vill också påpeka att det är en tjusig matvåg du har, en AndersPetter right?

Jajjemen, den har tjänat mig troget i snart 4år nu.

Sonny.
2007-04-27, 23:49
Galet. Då vet jag vart jag kan gå om jag är orolig över kaloriöverskottet. KABAM!

Cerberus
2007-04-27, 23:58
LOL gud så många kcal!! Undrar vad en fet kebabpizza går på då..

Eddie Vedder
2007-04-28, 04:32
LOL gud så många kcal!! Undrar vad en fet kebabpizza går på då..

Skulle tippa på betydligt mindre faktiskt, kebabsås är ju inte i närheten av så fett som pommes-frites, hamburgedrerssing, hamburgeost och ostdipp. Såna där fettbomber få ju helt klart kalorierna att dra iväg och sen enormt med kolhydrater på det från brödet, pommes-friten och läsken.:hbang:

timpaw
2007-04-28, 11:09
herregud.

hade för mig att i en big king xxl och big tasty ligger kcal på typ 850-1000. med lite pommes o läsk blire väl en fin siffra, men 3400kcal var verkligen något att hänga i granen

Mental
2007-04-28, 11:22
Skulle tippa på betydligt mindre faktiskt, kebabsås är ju inte i närheten av så fett som pommes-frites, hamburgedrerssing, hamburgeost och ostdipp. Såna där fettbomber få ju helt klart kalorierna att dra iväg och sen enormt med kolhydrater på det från brödet, pommes-friten och läsken.:hbang:

Beror ju helt och hållet på pizzeria, på min lokala pizzeria så gjorde jag lite näringsberäkningar baseart på hur han berättade att han gjör sina pizzor. Jag känner pizzaturken så det gick att resnoera sig fram till mycket, uppskattningsvis 250g gräddost 38%, 200g kebabkött ca 20% fett, pizzadegen har jag sämre koll på, men säg motsvarande 300g vitt bröd?
Så säg runt 900kcal från pizzabotten. 450 från kebabköttet. ca 850 från kebabköttet och säg kanske 200kcal kebabsås?

Nu är detta en stor kebabpizza, men å andra sidan så är det där skråvmålet det största man kan beställa på sagda hamburgeria.

Kebabpizzan landar på 2400kcal. Lägg till samma mängd dricka så ligger man på 2700kcal, ca 700kcal mindre än skrovmålet.

Mental
2007-04-28, 11:24
herregud.

hade för mig att i en big king xxl och big tasty ligger kcal på typ 850-1000. med lite pommes o läsk blire väl en fin siffra, men 3400kcal var verkligen något att hänga i granen

Jo, men big tasty är en enkelhamburgare, detta är en dubbel, och mängden strips är som sagt obscen :)

L-Sami
2007-04-28, 11:30
LOL gud så många kcal!! Undrar vad en fet kebabpizza går på då..

Om du hämtar den från Frasses så gissar jag på 5000kcal :D

Eddie Vedder
2007-04-28, 11:30
Beror ju helt och hållet på pizzeria, på min lokala pizzeria så gjorde jag lite näringsberäkningar baseart på hur han berättade att han gjör sina pizzor. Jag känner pizzaturken så det gick att resnoera sig fram till mycket, uppskattningsvis 250g gräddost 38%, 200g kebabkött ca 20% fett, pizzadegen har jag sämre koll på, men säg motsvarande 300g vitt bröd?
Så säg runt 900kcal från pizzabotten. 450 från kebabköttet. ca 850 från kebabköttet och säg kanske 200kcal kebabsås?

Nu är detta en stor kebabpizza, men å andra sidan så är det där skråvmålet det största man kan beställa på sagda hamburgeria.

Kebabpizzan landar på 2400kcal. Lägg till samma mängd dricka så ligger man på 2700kcal, ca 700kcal mindre än skrovmålet.

Jo du kan nog ha rätt där, och som dusäger skiljer det givetvis vilka varor man baserar pizzan på. Lr all annan snabbmat oxå för den delen.

Såna här uträkningar får mej att fundera på hur oerhört mycket kcal jag får i mej på t.ex. en kinabuffé lr ett julbord, det är ju knappast fettsnål mat någon av dom och fem portioner brukar nästan va minimum för mej vid såna tillfällen.

rolf
2007-04-28, 11:39
Jävligt motiverande att hålla sig från skräpmat under deffen faktiskt. :D

Mental
2007-04-28, 11:39
Jo du kan nog ha rätt där, och som dusäger skiljer det givetvis vilka varor man baserar pizzan på. Lr all annan snabbmat oxå för den delen.

Såna här uträkningar får mej att fundera på hur oerhört mycket kcal jag får i mej på t.ex. en kinabuffé lr ett julbord, det är ju knappast fettsnål mat någon av dom och fem portioner brukar nästan va minimum för mej vid såna tillfällen.

Antagligen massor :D

Men man äter ju inte julbord allt för ofta.

Mina egna observationer tyder på att många ligger på ett svagt kaloriunderskott till vardags men får ordentliga överätningar då och då.

Kanske inte medelkolloiten då, men snarare medelungdomssvensson.
Dvs man äter normalt men har då och då kanske filmkväll med en stor godispåse eller chipspåse och dricka, eller pubkväll med ett antal öl, snacks, förfest, efterfest och obligatoriskt fyllekäk ala snabbmat.

osv osv.

nutz
2007-04-28, 11:47
Pepsi Max och nono till pommes så är man säker.

Edit:

vid närmare eftertanke så är faktiskt 1 st 150 g oftast tillräckligt också.

Eddie Vedder
2007-04-28, 11:47
Kanske inte medelkolloiten då, men snarare medelungdomssvensson.
Dvs man äter normalt men har då och då kanske filmkväll med en stor godispåse eller chipspåse och dricka, eller pubkväll med ett antal öl, snacks, förfest, efterfest och obligatoriskt fyllekäk ala snabbmat.

Absolut, tror det fenomenet i ännu högre grad gäller tjejer som håller vikten utan att direkt lägga ner energi på att bry sej om hur mycket och vad man äter faktiskt.

Äter kanske måltider á 500kcal tre gånger om dagen men sen dagar med massa godis och snacks o.s.v plus festkvällar som du nämner. Gäller givetvis både killar och tjejer men utifrån mina egna icke-vetenskapliga observationer tror jag oftare tjejer äter jättesmå portioner mat men blir tjocka på godis och fika medans killar oftare käkar sej feta på ordentliga skrovmål, typ såna från Frasses.:D

Alkoholen och tillhörande fylle-och bakfyllekäk är nog en bov hos båda skulle jag tro.

Mental
2007-04-28, 12:25
Pepsi Max och nono till pommes så är man säker.

Edit:

vid närmare eftertanke så är faktiskt 1 st 150 g oftast tillräckligt också.

Pepsimax och skippade pommes är fortfarande ca 1600kcal, det är en STOR burgare!

Men visst kan man äta en enkel 150g med lightcola, men hur kul är det egentligen :D

Gpajpen
2007-04-28, 12:52
Mina egna observationer tyder på att många ligger på ett svagt kaloriunderskott till vardags men får ordentliga överätningar då och då.

håller fullständigt med, alla bekanta jag känner mellan kanske 18-25år (ej intresserade av träning och kost) håller samma vikt år ut och år in fast dom äter vad dom vill.
t.ex kanske det blir -500kcal dag1 och sedan +500kcal dag 2.
+ 1000 kcal dag 3 och -1000kcal dag4+5 osvosv

Rahf
2007-04-28, 13:34
Jag skulle svulla i mig en sån där och gå därifrån med gott samvete. Slarva inte med träningen och kompensera det nån dag efter om man nu har mani för sånt här. Nog för att jag inte ätit sånt på 4 månader, men ändå!

Mental
2007-04-28, 13:38
Jag skulle svulla i mig en sån där och gå därifrån med gott samvete. Slarva inte med träningen och kompensera det nån dag efter om man nu har mani för sånt här. Nog för att jag inte ätit sånt på 4 månader, men ändå!

Jag offrade mig för vetenskapen och satte i mig den. ;)
Den inhandlades som en del i en redovisning på min utbildning, för det är så tråkigt att bara ha siffror att redovisa, några kletiga bilder gör presentationen mer minnesvärd och intressant för mina kurskamrater :D

iwytd
2007-04-28, 14:43
jösses vad kcal. Men borde inte pizzan vara mer onyttig än, låt oss säga ett vanligt "skrovmål" dvs 2x45g burgare etc?

Eddie Vedder
2007-04-28, 14:44
jösses vad kcal. Men borde inte pizzan vara mer onyttig än, låt oss säga ett vanligt "skrovmål" dvs 2x45g burgare etc?

Onyttig på vilket sätt?

Cerberus
2007-04-28, 15:09
tur att man inte e fastfood-junkie :D var det förr, inte konstigt att kilona lagrade upp sig, det o godis o stillasittande

Sniggel
2007-04-28, 15:33
Herrejävlar, jag trodde inte att jag skulle kunna få i mig så mycket kalorier i en sittning, men med snabbmat ser jag ju nu att det är fullt möjligt. Iaf om man är hungrig.
3400 kcal det är ju sinnessjukt!

Max
2007-04-28, 16:47
Så totalt var det modiga 3400kcal. En ganska stabil middag om ni frågar mig ;)
Ca 190% av min basalmetabolism.
Åt du den före eller efter uträkningen? :D

nutz
2007-04-28, 16:56
Pepsimax och skippade pommes är fortfarande ca 1600kcal, det är en STOR burgare!

Men visst kan man äta en enkel 150g med lightcola, men hur kul är det egentligen :D

Nja, 1600 kcal räcker och blir över. Jag kan inte se det roliga i att äta den där sörjan. Kolla noga på bilderna, imho ser det riktigt vidrigt ut :/

Mental
2007-04-28, 16:59
Nja, 1600 kcal räcker och blir över. Jag kan inte se det roliga i att äta den där sörjan. Kolla noga på bilderna, imho ser det riktigt vidrigt ut :/

Tro mig, om jag tyckte det vore vidrigt hade jag inte ätit upp det.

Det var delikat, flottigt och gott, smältostdipp och strips är en underbar kombo, och att tangera det med en rejäl bit död ko och dressingsmetade bröd är ju bara underbart.

Idag tar jag det lite lugnare dock, är fortfarande mätt :D blir en laxfilé och kokt potatis till middag idag.

Mental
2007-04-28, 17:01
Åt du den före eller efter uträkningen? :D

Före, ville inte ha kall mat :P så jag fotograderade, antecknade vikter och sedan kalasade jag.

Sen tog jag mig en bärs och satte mig framför datorn och började sammanställa siffrorna. Själva arbetet är större, men den här delen är roligast ;)

Ölen var fan svårdrucken med den botten i magen :D

Brian Boitano
2007-04-28, 17:27
ahh... burgare från frasses *dräggel*

johnnytex
2007-04-28, 17:35
Kul initiativ Mental :thumbup:

Posta gärna fler näringsberäkningar av andra sorters skräpmats-frosserier!

fluffy_ferret
2007-04-28, 20:01
FLOTTBOMB!!

Ne, för lite fett för min smak. Och av fel typ.

puccini
2007-04-29, 00:56
Före, ville inte ha kall mat :P så jag fotograderade, antecknade vikter och sedan kalasade jag.

Sen tog jag mig en bärs och satte mig framför datorn och började sammanställa siffrorna. Själva arbetet är större, men den här delen är roligast ;)

Ölen var fan svårdrucken med den botten i magen :D

Spiste du noe mer den dagen?

Mental
2007-04-29, 10:05
Spiste du noe mer den dagen?

Inte efter det, eller jo, en öl drack jag. Men jag hade ätit lunch tidigare

Fartman
2007-04-29, 10:53
Alltså, det tål ju att påpekas igen att det här knappast är någon normal snabbmatsmeny. Burgarjäveln är gigantisk, och i det här fallet är både drickan och stripsen ordentligt överdimensionerade (plusmeny, right?). Ett normalt skrovmål är tex bara 2*45g, dvs inte ens en tredjedel av köttet! Ett superskrov som brukar anses som mycket är "bara" 2*90g. Det här skrovet är som sagt 2*150g.

Jag brukar förövrigt alltid beställa lightläsk när jag käkar sånna där, alltid lika kul "Ja tjena, jag vill ha ett 2*150g skrovmål med plusmeny och en smältost. Och ööh.. cola light som dricka."

Mental
2007-04-29, 11:23
Alltså, det tål ju att påpekas igen att det här knappast är någon normal snabbmatsmeny. Burgarjäveln är gigantisk, och i det här fallet är både drickan och stripsen ordentligt överdimensionerade (plusmeny, right?). Ett normalt skrovmål är tex bara 2*45g, dvs inte ens en tredjedel av köttet! Ett superskrov som brukar anses som mycket är "bara" 2*90g. Det här skrovet är som sagt 2*150g.

Jag brukar förövrigt alltid beställa lightläsk när jag käkar sånna där, alltid lika kul "Ja tjena, jag vill ha ett 2*150g skrovmål med plusmeny och en smältost. Och ööh.. cola light som dricka."

Lightcola, haha, hycklare :D

Nej jag vet vad du menar, kalorierna från drickan ÄR onödiga, jag lägger hällre dem på en extra smältostdipp. Men jag utgår från att om man äter ett skrov av den här kalibern så är man nog inte i slutfasen av en deff och räknar alla kalorier. Men jo, på min gamla "frasses" kunde man få ett skrov med 2*200g biff, smältost och bacon på burgaren och tja, den har jag aldrig lyckats äta hela av.

Och ja, givetvis är det plusmeny, vill ju inte riskera att vara hungrig frammåt kvällen :D

z_bumbi
2007-04-29, 15:15
Nej jag vet vad du menar, kalorierna från drickan ÄR onödiga,

Skippa salladen istället, då spar du fyra kcal. :D

Mental
2007-04-29, 15:30
Skippa salladen istället, då spar du fyra kcal. :D

Funderade på att lägga till en tomatskiva så den skulle bli nyttig ;)

bruise lee
2007-04-29, 15:47
Det där ser alla tiders ut! Synd för er som deffar inför beachen som inte kan sätta i er sånt här :laugh: En annan som ska bulka fram till nästa vår ska nog springa och köpa pizza eller hamburgare till kvällen *mums mums*

machine gun
2007-04-30, 13:50
Haha, jag älskar att göra såna där grejer! Måste leta på nån maträtt att dissekera snart :D


(vi dietiststudenter kanske har lite konstiga nöjen?)

theoppositescollide
2007-04-30, 16:32
kan någon vara så otroligt söt och beräkna kalorierna på en traditionell kebabrulle och/eller kebabsallad(kebabkött, sallad och sås bara helt enkelt, inga pomes eller liknande dvs)?

Mental
2007-04-30, 22:04
kan någon vara så otroligt söt och beräkna kalorierna på en traditionell kebabrulle och/eller kebabsallad(kebabkött, sallad och sås bara helt enkelt, inga pomes eller liknande dvs)?

Det ska nog gå att ordna, det blir lite överslag över det hela dock, då man inte vet vad som är i såsen och det är ju lite svårt att separera salladen.

Tabbe
2007-04-30, 22:37
Gillar att kopa en kina-mat och "dissikera" kul att dela upp och vaga allt.

antonio
2007-04-30, 23:32
fasligt vad jag blev sugen på skräpmat nu! mitt rekordmål är just det där på bilden samt en 90g frasse-burgare. Efter jag ätit klart fick jag gå ut för att få frisk luft.

MikaelG
2007-07-30, 00:24
Lite överdrivit med pommes kanske? annars en vanlig pommes mellan storlek är väll runt 350 kalorier.

Jacky
2007-07-30, 06:50
Någon som vet ca hur många kcal en 60 grammare med bröd går loss på?
Utan ost och dressing. Bara med sallad, ketchup, senap?

LadyG
2007-07-30, 11:56
Minsta hamburgaren på McD innehåller cirka 255kcal men det kan du ju läsa mer om här: http://www.mcdonaldsmenu.info/menucal.jsp

Annars får du nog räkna själv.

Jacky
2007-07-30, 12:15
Thanx!

joasimo
2009-12-22, 18:02
Bumpar denna tråd.

Jag åt idag ett superskrov (2x90 hamburgare) Hur många kalorier fick jag i mig då ungefär? Jag tog även en smältost dipp och plusmeny, antar att jag fick nästan 400g strips som TS då?
Har ingen våg heller.

saab900
2009-12-22, 23:04
Bumpar denna tråd.

Jag åt idag ett superskrov (2x90 hamburgare) Hur många kalorier fick jag i mig då ungefär? Jag tog även en smältost dipp och plusmeny, antar att jag fick nästan 400g strips som TS då?
Har ingen våg heller.

Lite mindre då antagligen :)
Det verkar ju vara burgaren som skiljer, och för enkelhetens skull kan man ju utgå från att dina 180 gram kött är en tredjedel mindre än Mentals ~270. Hans burgare var ca 1600 kcal, vilket innebär att din då bör landa på 1000-1100 kcal, och 2800-2900 kcal totalt. En icke föraktlig siffra att sätta i sig på en gång :thumbup: