handdator

Visa fullständig version : Hej!


Carved
2007-04-27, 14:54
Hej!
Vet att ni säkert läser cirka femtio såna här trådar varje dag men man får ju så jävla bra svar när man skriver helt personligt så jag behöver nog göra det här.

Jag har börjat att träna stenhårt och försöker gå ner i vikt till sommaren, startvikten varpå 103 kg och jag väger nu 95 kg.
Jag tränar två och en halvtimme om dagen, motivationen orken och lusten är inget problem alls.
Jag har inte berör cola/chips/godis på ett bra tag (jo, cirka 15 cl trocadero igår och lite vitt bröd - det var trots allt min ätardag).

Jag är riktigt jävla dålig på att äta, jag äter typ en mål mat om dagen vilket jag då har fått förklarat för mig att kroppen ställer in sig på svält och ställer in sig på minimal fettförbränning.

Jag undrar då - vad fasiken ska man käka?
När ska man käka? Innan träningen eller efteråt?

Kan man träna för hårt när man endast tränar motion?

Mitt träningsschema ser ut såhär - kanske hjälper lite till att svara på frågorna.

Motionscykel - Femtio min.
Löpbandet - Rask promenad fyrtio min.
Löpbandet - Joggar i mellan-snabb takt. tjugo min.
Rodd maskin - Tjugo min.

Tacksam för svar.


Kärlek *slap*

L-Sami
2007-04-27, 14:57
Jag är riktigt jävla dålig på att äta, jag äter typ en mål mat om dagen vilket jag då har fått förklarat för mig att kroppen ställer in sig på svält och ställer in sig på minimal fettförbränning.



Det är inte sant, du går ner i vikt och tappar fett så länge du ligger på energiunderskott oavsett hur många mål om dan du äter.

loztdignity
2007-04-27, 17:15
Eloge för en superb titel på din tråd.

Två och en halv timme om dagen? Låter som för mycket. Som sagt, konditionsträning bränner inte fett, utan det handlar om kalorier in och ut.
Så det verkar lite overkill att köra över 2 h kondition om dagen.

Ja, det är helt värdelöst att äta så lite som en måltid om dagen. Det som kommer att hända är att kroppen kommer att använda dina muskler som bränsle och du kommer knappt tappa nåt fett.


Säger bara en sak: LÄSA DEFF-TRÅDEN LÄNGST UPP I DETTA FORUM.

Sniggel
2007-04-27, 18:04
Hur lång tid har det tagit att gå ner den vikten?

Så länge du har ork och lust att träna som du gör så kör på. Det låter iofs väldigt saftigt med 2½ timme och förmodligen kommer du bli tröttare efter ett tag.
Så länge du inte går ner för hastigt behöver du inte oroa dig för att äta för lite.
Det finns ingen "switch" som slår av eller på svältläge. Svältläge existerar på det sättet utan är snarare något relativt. Ju mindre du äter desto mindre förbrukar du, men inte till den grad att viktförluster skulle utebli!

T ex om du äter 500 kcal mindre kanske du förbränner 200 kcal mindre, äter du 1000 kcal mindre förbränner du 400 kcal mindre. (Ett exempel med påhittade siffror som antagligen inte stämmer men ville bara få fram vad jag menar med "Ju mindre du äter desto mindre förbrukar du")

Det dåliga med att gå ner för snabbt i vikt är att du kan tappa onödigt mycket muskelmassa, men även att du riskerar att få låga energinivåer, vilket kan hindra din träning/sociala förmåga/tankeförmåga/motivation osv...

Sniggel
2007-04-27, 18:05
Eloge för en superb titel på din tråd.

Två och en halv timme om dagen? Låter som för mycket. Som sagt, konditionsträning bränner inte fett, utan det handlar om kalorier in och ut.
Så det verkar lite overkill att köra över 2 h kondition om dagen.

Ja, det är helt värdelöst att äta så lite som en måltid om dagen. Det som kommer att hända är att kroppen kommer att använda dina muskler som bränsle och du kommer knappt tappa nåt fett.


Säger bara en sak: LÄSA DEFF-TRÅDEN LÄNGST UPP I DETTA FORUM.

Tappar nog fett också, men det är ju bättre att huvudsakligen tappa fett.


edit: Carved, oj, jag såg att du bara åt 1 mål mat om dagen. Du lär tappa vikt i en otrolig fart ja, med stor risk för muskelbortfall. Försök äta 3 ggr per dag jämnt utspritt, tider är av mindre betydelse.

Eddie Vedder
2007-04-27, 18:19
Vad gäller diskussionen om förlust av muskelmassa kan man ju ha i åtanke att trådskaparen troligtvis har en del kroppsfett (iaf så so jag uppfattat det) och det innebär ju som så många gånger nämnts att underskottet kan vara större och risken för muskelkatabolism mindre.

Men då får man ju samtidigt se till en mindre extrem kosthållning, att leva på ett mål om dagen innebär ju - oavsett om kalorimängden i sej är på en bra nivå - att man antingen inte äter ett dugg före träningen lr inte ett dugg efter. Och med den träningsdosen tvivlar jag på att man kan undvika muskelförluster även om underskottet inte är för stort.

Bara spekulationer men normala regler brukar ju inte gälla vid extremfall.

Rahf
2007-04-27, 18:37
Halka inte ner i anorexiaträsket bara med dina 2+ timmar och ett mål mat om dagen. 45-60 minuter är en bra tid för konditionsträning, kör du med hög intensitet så kan du korta den tiden ännu mer.

Våga unna dig mat på dina ätardagar. Så som det verkar så gör du det vilket är kanon (även om 15cl Trocadero är en minimal summa). Ät mat, träna mycket och var disciplinerad så går det vägen. Skriv tillbaka om du får motivationsproblem.

Carved
2007-04-27, 21:02
Ja, titeln var väl genomtänkt. *bs*

Tack så mycket för svaren - jag har tränat i en månad och en vecka snart, jag tröttnar inte på träningen tycker faktist det är kul.
Under en träning förbrukart jag ca 1000 KCAL och jag äter väl 6-700 KCAL om dagen skulle jag tro.

Det är lite olika svar så jag vet inte exakt vad jag ska gå på, jag började med att äta tre mål mat om dagen.

Gröt till frukost.
Lunch - enligt tallriksmodellen.
Middag - något superenkelt.

och frukter emellan

.. men efter att jag vägt mig efter första månaden och (!bara!) tappat fem kilo även fast jag tränar stenhårt och varken berör cola chips godis osv.

Då blev jag lite besviken och började äta mindre, jag tappar cirka 2-3 kilo i veckan.

Det är inte någon märkbar muskelmassa som jag känner att jag tappar, vad exakt ska man gå på då?

Ska jag äta tre jättesmå mål mat om dagen eller ska jag äta ett mellanstort mål om dagen?

.. äter givetvis frukter emellan.

Carved
2007-04-27, 21:04
Halka inte ner i anorexiaträsket bara med dina 2+ timmar och ett mål mat om dagen. 45-60 minuter är en bra tid för konditionsträning, kör du med hög intensitet så kan du korta den tiden ännu mer.

Våga unna dig mat på dina ätardagar. Så som det verkar så gör du det vilket är kanon (även om 15cl Trocadero är en minimal summa). Ät mat, träna mycket och var disciplinerad så går det vägen. Skriv tillbaka om du får motivationsproblem.

45-60 minuter känns lite väl lite om man har som mål att gå ner ganska mycket i vikt.
.. är det verkligen bra?
Jag motionerar givetvis också, sen löper jag lite och motions cyklar.
.. detta kanske är en dum fråga men är detta endast konditions träning?
Jag känner mig ganska nöjd med mitt träningsschema och det verkar ju gå ganska bra.

Ja, jag ska nog börja unna mig lite extra på mina ätardagar.

Tack för ditt svar - jag lovar att skriva om jag tappar motivationsproblem :-D.

Eddie Vedder
2007-04-27, 21:06
Ursäkta frågan nu om den framstår som otrevlig men faktum är att den är högst relevant i sammanhanget:

Har du mycket kroppsfett?

Anledningen till att jag undrar är att mängden kroppsfett är det som styr hur stor marginal du har att gå på vad gäller underskott utan att förlora för mycket muskelmassa.

Hursomhelst är ju 700kcal hälsovådligt lågt intag om du så låg i koma!

Carved
2007-04-27, 21:15
Ursäkta frågan nu om den framstår som otrevlig men faktum är att den är högst relevant i sammanhanget:

Har du mycket kroppsfett?

Anledningen till att jag undrar är att mängden kroppsfett är det som styr hur stor marginal du har att gå på vad gäller underskott utan att förlora för mycket muskelmassa.

Hursomhelst är ju 700kcal hälsovådligt lågt intag om du så låg i koma!

Hehe, jag har faktist ingen aning.
Har en ganska simpel våg som inte visar kroppsfett.

Jag äter ju en massa frukot också ;D .. de räknar jag ju inte.
Kan man få reda på KCAL för frukt någonstans? =)

Eddie Vedder
2007-04-27, 21:18
Hehe, jag har faktist ingen aning.
Har en ganska simpel våg som inte visar kroppsfett.

Jag äter ju en massa frukot också ;D .. de räknar jag ju inte.
Kan man få reda på KCAL för frukt någonstans? =)

Ät din frukt för bövelen!!! Du ligger på en svältdiet och undrar över kalorimängden i frukt!? Antar att du inte käkar tio kg om dan?

Desutom behövs ju knappast en våg för att veta om du har mycket fett på kroppen, äger du t.ex. en spegel?

Mental
2007-04-27, 21:20
Ät din frukt för bövelen!!! Du ligger på en svältdiet och undrar över kalorimängden i frukt!? Antar att du inte käkar tio kg om dan?

Desutom behövs ju knappast en våg för att veta om du har mycket fett på kroppen, äger du t.ex. en spegel?

Såja Eddie, ta det lugnt och andas lite nu :)

Rahf
2007-04-27, 21:45
Såja Eddie, ta det lugnt och andas lite nu :)

I helvete heller! Framtida anorexiavarningar ser jag redan nu. Karln är missnöjd över en nedgång på 5kg i månaden! SLUTA HA SÅ JÄVLA BRÅTTOM! Jag blir banne mig förbannad och jag önskar innerligen att jag kunnat skrika de orden rakt i ansiktet på dig! Hälsan skall sättas i första hand, därefter får du prioritera som du vill.

45-60 minuters konditionsträning är banne mig en bra tid att sikta på, 2 timmar varje dag och du ber om att bli utmattad och trött efter ett par veckor till. Muskelmassa kommer du med en absolut garanti att tappa om du ligger på 700 kcal/dag.

Du skall äta vanlig husmanskost iallafall 2-3 gånger om dagen så att du får en jämn energifördelning och inte överäter när det väl kommer till. Det finns ingen humor i detta inlägg för det försvann så fort jag läste "5kg" och "bara" i samma mening. Skärp till dig och lev som en människa, slutresultatet kommer att vara en viktuppgång om du fortsätter såhär.

Guddi
2007-04-27, 23:20
I helvete heller! Framtida anorexiavarningar ser jag redan nu. Karln är missnöjd över en nedgång på 5kg i månaden! SLUTA HA SÅ JÄVLA BRÅTTOM! Jag blir banne mig förbannad och jag önskar innerligen att jag kunnat skrika de orden rakt i ansiktet på dig! Hälsan skall sättas i första hand, därefter får du prioritera som du vill.+1

Har man misskött sin kropp i flera år är man bara dum om man tror att man ska kunna fixa allting på en 2-3 månader. Det får ta den tid det tar. Det trådskaparen håller på med nu är ännu ett slag på en (antagligen) redan stressad kropp.

Till trådskarn->Dra ner på träningen med ialla fall någon halvtimme per pass. Öka matintaget så att du får i dig alla näringsämnen som din kropp behöver och börja sen att acceptera att din viktnedgång får ta den tid den tar. Lycka till :thumbup:

Tolkia
2007-04-28, 19:28
+1 på vettiga inlägg ovan. Fem kilo på en månad är inte lite. Hur lång tid har det tagit dig att gå upp till vad du väger nu? Och framför allt: Hur länge vill du kunna hålla den vikt du vill gå ner till? Du har tid att låta det ta lite tid (även om det känns jobbigt).

Crille666
2007-04-28, 19:58
Hur tusan kan man äta 700kcal om dan det kan ju bara inte gå. Och om man tränar 2 timmar om dagen. Hur fasen orkar du. Det måste ju nästan vara fysiskt omöjligt. Du måste ju nästan ligga på ett 2000-2500 kcal underskott varje dag.
Ät för tusan minst 2000 kcal.

Sniggel
2007-04-28, 20:19
Ja eller 1600 + nuvarande träning borde vara tillräckligt för att "rasa" i vikt tycker man.

Carved
2007-04-30, 10:26
Hejsan!

Gick ganska bra i början då man fick en massa bra svar, sen kom en emot mig och plötsligt var hela forumet det.
Jag gick upp all min vikt under ca 7 månader.

Jag säger inte att fem kilo är lite, för det är det ju verkligen inte.
.. men med mitt träningsschema och mitt "hyfsade" kostschema hade jag förväntat mig ca 2kg/veckan.

Jag har trappat ner lite på träningen - kör nu endast ca två timmar.
.. det känns ju riktigt bra, jag menar .. jag mår jävligt bra efter träningen.

Nu var det så jävla mycket svar så jag vet inte exakt vad jag ska svara på :-(.

Rahf
2007-04-30, 13:26
Hejsan!

Gick ganska bra i början då man fick en massa bra svar, sen kom en emot mig och plötsligt var hela forumet det.
Jag gick upp all min vikt under ca 7 månader.

Jag säger inte att fem kilo är lite, för det är det ju verkligen inte.
.. men med mitt träningsschema och mitt "hyfsade" kostschema hade jag förväntat mig ca 2kg/veckan.

Jag har trappat ner lite på träningen - kör nu endast ca två timmar.
.. det känns ju riktigt bra, jag menar .. jag mår jävligt bra efter träningen.

Nu var det så jävla mycket svar så jag vet inte exakt vad jag ska svara på :-(.

Ok, en sak ska du ha klart för dig att bara för att jag trackar ner på din inställning gällande din egen viktnedgång betyder inte att jag vill dig ont, tvärtom. Det du måste inse är att 2kg i veckan är för mycket, antingen ligger du på ett sånt kaloriunderskott att kroppen lider av det eller så övertränar du till den punkt att du kommer få lida för det senare. 5kg i veckan är en bra nedgång om du har mycket fett på kroppen, därefter måste du trappa ner. Kroppen orkar inte hur mycket som helst så jag hoppas du har en plan för allt detta.

Två timmar om dagen är fortfarande mycket men om du känner att du trivs med det så kör på, kompensera det med din mat bara.

Bara för att svaret uppfattas som negativt behöver det inte vara ett dåligt svar. Tvärtom är det förmodligen det bästa svaret du kan få. På Kolo är vi ärliga mot varandra, min uppgift är inte att hålla din hand och säga att du är bäst, utan min uppgift är att säga precis vad jag tycker. Öppna ögonen för tusan!

Carved
2007-04-30, 14:20
Ok, en sak ska du ha klart för dig att bara för att jag trackar ner på din inställning gällande din egen viktnedgång betyder inte att jag vill dig ont, tvärtom. Det du måste inse är att 2kg i veckan är för mycket, antingen ligger du på ett sånt kaloriunderskott att kroppen lider av det eller så övertränar du till den punkt att du kommer få lida för det senare. 5kg i veckan är en bra nedgång om du har mycket fett på kroppen, därefter måste du trappa ner. Kroppen orkar inte hur mycket som helst så jag hoppas du har en plan för allt detta.

Två timmar om dagen är fortfarande mycket men om du känner att du trivs med det så kör på, kompensera det med din mat bara.

Bara för att svaret uppfattas som negativt behöver det inte vara ett dåligt svar. Tvärtom är det förmodligen det bästa svaret du kan få. På Kolo är vi ärliga mot varandra, min uppgift är inte att hålla din hand och säga att du är bäst, utan min uppgift är att säga precis vad jag tycker. Öppna ögonen för tusan!

Ja, jag antar väl att jag hade för bråttom .. men man vill ju så gärna ha så jävla bra resultat.
Jag förstår - om du ville folk ont skulle du inte låta det ta din tid och förklara för dem var/hur dem gör fel.
Jag uppskattar verkligen ärliga svar, men det känns som hela forumet var på en på en gång.
.. vilket känndes lite väl skumt eftersom det var min första tråd.
Nu inser jag ju hur idiotiskt min inställning var.
Jag har börjat äta riktigt jävla bra och ska forsätta med det.

Hur mycket tycker du man ska träna ungefär då?
Jag tänkte bara fråga en riktigt dum fråga men .. ja, jag frågar med risk att bli bortskrattad :-D.

Om jag nu äter ca 2000 KCAL om dagen och tränar bort 1000 KCAL ligger jag då på 1000 KCAL underskott - eller vad är det som menas?

zeusden1
2007-04-30, 14:29
Jag tycker nog att du kunnat valt en bättre rubrik "Hej!" Säger mig inte så särskilt mycket.

två timmar och 30 minuter per dag?! Du kommer nog att överträna eftersom utifrån din okunnighet inom kost så förmodar jag att du inte var väldigt aktiv innan du började träna stenhårt!

Sniggel
2007-04-30, 15:13
Om jag nu äter ca 2000 KCAL om dagen och tränar bort 1000 KCAL ligger jag då på 1000 KCAL underskott - eller vad är det som menas?

2000 går in

1000 går ut
Sen är där energi du gör av med bara av att leva och finnas till, förmodligen 1500-2500 (låt oss säga 2000, men det är en extremt ungefärlig uppskattning och förmodligen helt fel)

alltså:
2000 - 1000 - 2000 = -1000 (underskottet)

Alla siffror är ungefärliga då man aldrig kan veta exakt, tänk på det bara.

Eddie Vedder
2007-04-30, 15:29
Carved, jag har en känsla av att du underskattar kroppens basala energibehov och enbart tänker energiutgifter=träning har jag helt fel när jag säger det?

Det är iaf ett fenomen jag kan relatera till själv från när jag spelade fotboll och bröt benet. På den tiden hade jag noll koll på kost och min tanke var ungefär "jaha nu är benet av och jag kan inte träna så varför äta?". Om du förbrukar 1000kcal via din träning och bara stoppar i dej 2000 under hela dygnet så innebär ju alltså det att din kropp enbart har 1000kcal att tillfredsställa sina basala behov, d.v.s. dom mest väsentliga behoven. Dina organ kräver energi, hjärnan är exempelvis en riktig energislukare men ju mer du tränar desto mer energi "tvingas" ju dina muskler och ditt hjärt-lungsystem att förbruka och risken blir ju då att dina basala funktioner i kroppen drivs av energi tagen från musklerna istället.

Kroppen behöver energi och på nåt sätt kommer den att tillfreddsställa sitt energibehov, och om den energin inte kommer utifrån jag då får den tas inifrån i form av fett och muskelprotein.


Så ingen här menar nåt illa även om det klanske kan framstå så ibland (risken med att uttrycka sej i skrift är ju att det mycket lättare feltolkas) utan med lite mer koll på träning och kost får man en smärre chock.

Jag och fler med mej vill bara hjälpa till iaf!:)

theoppositescollide
2007-04-30, 15:37
Exakt vad väger du nu, hur lång är du och hur gammal är du?

Carved
2007-05-01, 12:48
Carved, jag har en känsla av att du underskattar kroppens basala energibehov och enbart tänker energiutgifter=träning har jag helt fel när jag säger det?

Det är iaf ett fenomen jag kan relatera till själv från när jag spelade fotboll och bröt benet. På den tiden hade jag noll koll på kost och min tanke var ungefär "jaha nu är benet av och jag kan inte träna så varför äta?". Om du förbrukar 1000kcal via din träning och bara stoppar i dej 2000 under hela dygnet så innebär ju alltså det att din kropp enbart har 1000kcal att tillfredsställa sina basala behov, d.v.s. dom mest väsentliga behoven. Dina organ kräver energi, hjärnan är exempelvis en riktig energislukare men ju mer du tränar desto mer energi "tvingas" ju dina muskler och ditt hjärt-lungsystem att förbruka och risken blir ju då att dina basala funktioner i kroppen drivs av energi tagen från musklerna istället.

Kroppen behöver energi och på nåt sätt kommer den att tillfreddsställa sitt energibehov, och om den energin inte kommer utifrån jag då får den tas inifrån i form av fett och muskelprotein.


Så ingen här menar nåt illa även om det klanske kan framstå så ibland (risken med att uttrycka sej i skrift är ju att det mycket lättare feltolkas) utan med lite mer koll på träning och kost får man en smärre chock.

Jag och fler med mej vill bara hjälpa till iaf!:)


Ja, det är ungefär så jag tänker.
Jag är en heeeeeelt nybörjare när det gäller träning och äta rätt.
Jag jag vet att ni är här för att hjälpa till och jag uppskattar verkligen det.
Tack!

Carved
2007-05-01, 12:49
Exakt vad väger du nu, hur lång är du och hur gammal är du?

Jag är 177 och väger 93.4 kg exakt.

Jacksatan
2007-05-01, 13:28
Eloge för en superb titel på din tråd.

Två och en halv timme om dagen? Låter som för mycket. Som sagt, konditionsträning bränner inte fett, utan det handlar om kalorier in och ut.
Så det verkar lite overkill att köra över 2 h kondition om dagen.

Ja, det är helt värdelöst att äta så lite som en måltid om dagen. Det som kommer att hända är att kroppen kommer att använda dina muskler som bränsle och du kommer knappt tappa nåt fett.


Säger bara en sak: LÄSA DEFF-TRÅDEN LÄNGST UPP I DETTA FORUM.

Konditionsträning bränner väldigt mkt fett. Däremot går du inte ner i vikt om du kompenserar den förbränningen med att äta lika mkt kalorier som du nyss gjort av med. Själv upplever jag att det är betydligt lättare att ligga på 500kalorier under sin förbrukning om man kör en del kardio än om man inte gör det. kort sagt, ligger man på soffan o äter lite mat så är man rejält hungrig på -500kalorier om dagen medans om man går en rask promenad och kör 20min crosstrainer el nåt och hamnar på -500kalorier så är man inte lika hungrig.

theoppositescollide
2007-05-01, 20:37
Jag är 177 och väger 93.4 kg exakt.
ålder?

Jorgen
2007-05-02, 16:09
Handcuff min vän. Du borde ta och skärpa till dig rätt ordentligt tycker jag.