handdator

Visa fullständig version : Förbränning efter träning?


Haggstar
2003-03-18, 18:13
Hur länge efter ett hårt Styrkepass resp. Konditionspass har man förhöjd förbränning?

Hur mycket skiljer sig den förbränningen %-mässigt jämfört med förbränningen under själva passet..

Om man kunde få en tidslinje eller något liknande så skulle det vara kanon, har letat men inte hittat något om det!!

Haggstar
2003-03-19, 18:55
Kom igen nu..!! :D

Någon här måste veta, eller iallafall ha en liten aning..:confused:

ToXY
2003-03-20, 10:04
Om du endast vill bränna fett så skulle jag lägga dom passen så långt ifrån varandra som möjligt, men sedan tycker jag själv att det è skönt att köra lite förbräning efter passet..;)

z_bumbi
2003-03-20, 10:12
Efter ett hårt maraton lopp så har man uppmätt ökad förbränning upp till 24 timmar, sen vet jag inte hur detta påverkas av kosten direkt efter loppet mm mm.

Efter styrketräning så har man uppmätt runt 12 h har jag för mig men kommer inte ihåg var jag läste det, samma förbehåll här.

Sverker
2003-03-20, 10:37
Vem prövar först ?

På vilodagen tar man tempen varje timme.
På träningsdagen upprepar man och ser därefter när kroppstemperaturen sjunkit ned till vilodagens temperatur.

Därefter kan man ju i nästa försök se ifall morgonpromenaden påverkar kroppstemperaturen.

Detta försök bygger på antagandet att kropptemperaturen är en effekt av ökad "efter"-förbränning. Så länge temperaturen är förhöjd har man en ökad förbränning.

z_bumbi
2003-03-20, 10:56
Sverker: Eller så går man på antagande att det är den ökade syreförbrukningen som är den bästa indikatorn. :)