handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig från hemkommunen!!½½


IntenZe
2007-04-27, 09:23
Jag är fast i en liten kommun som är helt värdelös. Ingen framtid, ett sjunkande skepp.
Jag har på flera sätt försökt ta mig härifrån men då jag inte har något startkapital är det svårare. Har sökt flera jobb per dag utan lycka, en arbetsintervju till nåt telefonsäljsjobb men det blev inget. Har sökt komvux i Göteborg men min hemkommun nekade mig den utbildningen, så då måste jag skriva mig i Göteborg för att kunna söka, och gör jag det är jag utan pengar hela sommaren.
Har funderat på att spara ihop nån tusing och bara fara härifrån någonstans och gå till företag och fråga om jag kan få jobb och bo på vandrarhem medans jag söker, kan det var en ide?

Achryl
2007-04-27, 09:41
Jag är fast i en liten kommun som är helt värdelös. Ingen framtid, ett sjunkande skepp.
Jag har på flera sätt försökt ta mig härifrån men då jag inte har något startkapital är det svårare. Har sökt flera jobb per dag utan lycka, en arbetsintervju till nåt telefonsäljsjobb men det blev inget. Har sökt komvux i Göteborg men min hemkommun nekade mig den utbildningen, så då måste jag skriva mig i Göteborg för att kunna söka, och gör jag det är jag utan pengar hela sommaren.
Har funderat på att spara ihop nån tusing och bara fara härifrån någonstans och gå till företag och fråga om jag kan få jobb och bo på vandrarhem medans jag söker, kan det var en ide?

Har du föräldrar som kan stötta dig? Försök få så mycket av dem att du klarar dig med hyra och mat till en början, sen gäller det att gå runt i den nya staden och visa framfötterna och visa arbetsgivare att du är najs, tills du får jobb och kan bli självförsörjande.
Grattis till intiativet! Det är alltid en bra idé att flytta till ett större ställe. Var bor du nu?

IntenZe
2007-04-27, 09:47
Har du föräldrar som kan stötta dig? Försök få så mycket av dem att du klarar dig med hyra och mat till en början, sen gäller det att gå runt i den nya staden och visa framfötterna och visa arbetsgivare att du är najs, tills du får jobb och kan bli självförsörjande.
Grattis till intiativet! Det är alltid en bra idé att flytta till ett större ställe. Var bor du nu?
Mina föräldrar har nog inte tillräckligt bra ekonomi för att kunna hjälpa mig så mycket med pengar.
Jag bor i Överkalix nu.

Achryl
2007-04-27, 09:56
Mina föräldrar har nog inte tillräckligt bra ekonomi för att kunna hjälpa mig så mycket med pengar.
Jag bor i Överkalix nu.

Aj fan, thats gotta hurt :/ Jag bodde i ljungby förr men flyttade till halmstad, mitt livs bästa val. Det är fan paradiset här på somrarna.
Vart hade du tänkt flytta? Får du nåt slags bidrag?

Speedy
2007-04-27, 09:58
det bästa är nog bara att fortsätta att söka jobb och hoppas på att få ett...

själv bor jag i en liknande kommun men vill inte flytta hehe trivs jäkligt bra!! verkar dock som att jag måste flytta får bara jobb långt bort hehe

IntenZe
2007-04-27, 10:01
det bästa är nog bara att fortsätta att söka jobb och hoppas på att få ett...

själv bor jag i en liknande kommun men vill inte flytta hehe trivs jäkligt bra!! verkar dock som att jag måste flytta får bara jobb långt bort hehe
Det ger ju fan ingenting att kolla på platsbanken och skicka in jobbansökningar.
Alltså jag trivs väl här på ett sätt, men det vägs upp av att alla snackar så jävla mycket skit och ska veta allt om alla då det är så litet.
Det bästa med att bo i Överkalix är att när jag själv inte vet vad jag gjort, så vet alla andra det.

Achryl
2007-04-27, 10:22
Det ger ju fan ingenting att kolla på platsbanken och skicka in jobbansökningar.
Alltså jag trivs väl här på ett sätt, men det vägs upp av att alla snackar så jävla mycket skit och ska veta allt om alla då det är så litet.
Det bästa med att bo i Överkalix är att när jag själv inte vet vad jag gjort, så vet alla andra det.

Men skit i arbetsförmedlingen och sån skit, skriv ett CV istället och ring runt till alla företag du kan hitta, fabriker, affärer, lager, allt där du kan tänka dig jobba. Säg att du vill snacka med den som ansvarar för anställningar. Fråga om h*n är ledig fem minuter närmsta tiden så du kan komma över och ställa lite frågor och lämna ditt cv. Gör ett bra personligt intryck, och även om de inte har ett ledigt jobb för tillfället så kommer du får första tjing. Gör en budget över hur mycket det skulle kosta att flytta, och när du har pengar så du klarar sig i en ny stad i ett par månader så stick dit och upprepa processen där.

Och klart du ska flytta! Bränn inte ditt liv utan gör livet så bra det kan bli :thumbup:

blekfet2
2007-04-27, 10:26
Mina föräldrar har nog inte tillräckligt bra ekonomi för att kunna hjälpa mig så mycket med pengar.
Jag bor i Överkalix nu.

Flytta till Kalix då :D

Handcuff
2007-04-27, 11:02
Flytta till Kalix då :D

Och köp en MB 124 (har en redan?)...då får du garanterat polare på en gång :thumbup:

mela
2007-04-27, 11:35
www.manpower.se
Där finns en hel del arbeten som du kan söka. Som säljare går nästan alltid att få. Det kan vara värt att börja med det medan du söker andra jobb. För att kunna skriva dig i Göteborg måste du ha en adress.

söka bostad: www.boplats.se
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=465
om du skulle bli student student: www.sgs.se

Göteborgs boendeguide: http://www.goteborg.com/templates/Page.aspx?id=705
Var en kille som läste på Chalmers som bodde på vandrarhem faktiskt. Så det går till en början.

Anledningen till att din kommun nekar är för att de får betala dina studier i Göteborg. Därför gäller det att söka kurser som inte finns i norrland, för då kan du överklaga att du inte fått läsa det du vill.

IntenZe
2007-04-27, 12:39
Flytta till Kalix då :D

För en miljon skulle jag fundera ett tag på att flytta dit men ändå komma fram till att det inte är värt det.

Speedy
2007-04-27, 12:45
är det så hemskt att bo där uppe??

jag har faktiskt funderat liite på att flytta långt uppåt landet (enligt mig) västerbotten, dalarna, norrbotten men då kanske man ska sluta fundera på det!..vill bara inte bo i en storstad :)

Empe
2007-04-27, 13:35
är det så hemskt att bo där uppe??

jag har faktiskt funderat liite på att flytta långt uppåt landet (enligt mig) västerbotten, dalarna, norrbotten men då kanske man ska sluta fundera på det!..vill bara inte bo i en storstad :)

Kom till Hallstahammar då. Här finns allt.

Vinter
2007-04-27, 15:04
Sök jobb först och flytta till jobbet, har du säkrat en inkomst blir nästa steg lättare. Jag arbetade något år läste sedan in naturvetenskapligt basår på komvux. Det finns ju även distanskurser för det mesta nuförtiden.

Keit
2007-04-27, 16:26
Man märker ju knappt att det finns någon stad i Överkalix. Man ser skylten "Välkommen till Överkalix kommun" och kör på en halvtimme, undrandes över vart staden(byn) är och plötsligt kommer skylten "Du lämnar nu Överkalix. Välkommen Åter!"

Angel
2007-04-27, 16:43
ja skulle vilja bo i övrekalix, såg en dokumentär om den hålan en gång

Shakemynuts
2007-04-27, 17:18
Försök komma in på någon högskola?
Din kommun kan pröjsa komvux om det du ska plugga inte finns på din egen ort, alltså kan du själv bekosta studierna med bidrag från CSN och lån, blir ca 7200kr i månaden och med studentbostad på det så fixar man det. Gör alla andra studenter eller leta upp en utbildning som inte finns på din hemkommun och sticka från Överkalix.
Du kommer behöva ha bostad innan du söker till Komvux (som du istortsett alltid kommer in på om du söker) eftersom du behöver en adress du kan folkbokföra dig på så att du efter det kan söka till komvux.

IntenZe
2007-04-29, 11:56
Man märker ju knappt att det finns någon stad i Överkalix. Man ser skylten "Välkommen till Överkalix kommun" och kör på en halvtimme, undrandes över vart staden(byn) är och plötsligt kommer skylten "Du lämnar nu Överkalix. Välkommen Åter!"
Sluta nu dumma dig då jag är bakfull. Det går inte att följa E10 och komma in till samhället.
http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?SearchType=4&wflWhite=1a1b&wflPink=4a&vad=&var=%f6verkalix

bedlam
2007-04-29, 23:11
är det så hemskt att bo där uppe??

jag har faktiskt funderat liite på att flytta långt uppåt landet (enligt mig) västerbotten, dalarna, norrbotten men då kanske man ska sluta fundera på det!..vill bara inte bo i en storstad :)

äääh, det är inte alls hemskt att bo "här uppe" är för tillfället bosatt i Umeå, men är född och uppvuxen i en by strax utanför piteå. jag trivs jättebra och vill absolut inte flytta till någon större stad än Umeå. enda anledningen skulle väll vara att jag nog skulle tjäna 5-6000 mer/månad där nere.. men det tar man snabbt igen den dagen man köper sig ett hus :) Skulle dessutom inte vilja att mina barn växer upp i en sthlmsförort... *trampar på en jävla massa tår* :)

babbett
2007-05-01, 08:46
Om du du söker jobb typ över allt så måste du väl få napp!?

Har du bestämt dig för vilken bransch du ska satsa på?
Isf., sluta skicka ansökkningar och ring runt ist. Dom flesta jobb som annonseras är redan uptagna när dom kommer ut på nätet...bättre att ringa till företagen innan dom kommit på att dom behöver mera folk!

Cilia
2007-05-01, 09:00
ja skulle vilja bo i övrekalix, såg en dokumentär om den hålan en gång
för att det går 10 killar på en tjej eller?





Gud, jag får totalångest av den här tråden. Orkar knappt läsa. Det där är min värsta mardröm.