handdator

Visa fullständig version : Forma bröstmuskler?


Gnar
2007-04-26, 22:44
Hejsan

Jag har en liten fråga jag undrar över.

Idag när jag körde mitt bröstpass så var som vanligt en gubbe där som jag och min polare kallar för Grandmaster, därför att han alltid envisas med att stå och inspektera en när man kör sina set för att sedan komma med sina egna träningstips. För det mesta brukar jag bara slå dövörat till och svara nått i stil med Yeah yeah whatever...
Men idag så började han mala på om hur man skulle "forma" bröstmusklerna igenom att köra pullovers för att dra ut dom och sen hantelpress/bänkpress för att pressa ihop dom och på så sätt skapa välformade bröstmuskler.

Har suttit och funderat över om det fanns någon sanning i det han sa, och var är bättre ställe att fråga än här :)

Ps. Kan även nämna att han i påstår sig ha varit bodybuilder i tidigare dagar.

sundvall
2007-04-26, 23:41
Nej det han säger stämmer inte, totalt omöjligt.

Cerberus
2007-04-26, 23:45
bara för att man varit bodybuilder betyder det inte att man kan ett skit om anatomi. Enda sättet att "forma" musklerna på ngt sätt är plastikkirurgi men då är det ju inte med naturliga men...

de kan bli större eller mindre..

Musselbank
2007-04-27, 00:28
Många, även anatomiskt galna, idéer om hur muskler funkar borde kunna fungera som mental träning... en slags visualisering eller abstraktion som hjälper till med motivation och kontakt. En byggandets mytologi. Fast, hmm, lika ofta som det kan vara till glädje leder det antagligen vilse. :-)

Jaha, var inte det här babbla på om vad som helst-tråden? Solly.

Gnar
2007-04-27, 08:02
bara för att man varit bodybuilder betyder det inte att man kan ett skit om anatomi.

Men det är hyffsat vanligt att man kan, eller hur?

Handcuff
2007-04-27, 10:15
Men det är hyffsat vanligt att man kan, eller hur?

Njae...men man tycker ju att det borde vara så. Min erfarenhet är att många sväljer alla myter och svammel med hull och hår.

Timme
2007-04-27, 10:24
Det går inte att forma bröstmusklerna på så vis. Det går inte att "dra ut" dem så att de tex fäster längre ned. Det går alltså inte att flytta omkring muskelfästen så länge man inte sliter av ett eller opererar.

Dock så ska det tydligen gå att stimulera muskeltillväxt på "övre bröst" mer genom att träna i olika "vinklar" :D Det beror på att muskeln är solfjäderformad.

blekfet2
2007-04-27, 10:52
Hejsan

Jag har en liten fråga jag undrar över.

Idag när jag körde mitt bröstpass så var som vanligt en gubbe där som jag och min polare kallar för Grandmaster, därför att han alltid envisas med att stå och inspektera en när man kör sina set för att sedan komma med sina egna träningstips. För det mesta brukar jag bara slå dövörat till och svara nått i stil med Yeah yeah whatever...
Men idag så började han mala på om hur man skulle "forma" bröstmusklerna igenom att köra pullovers för att dra ut dom och sen hantelpress/bänkpress för att pressa ihop dom och på så sätt skapa välformade bröstmuskler.

Har suttit och funderat över om det fanns någon sanning i det han sa, och var är bättre ställe att fråga än här :)

Ps. Kan även nämna att han i påstår sig ha varit bodybuilder i tidigare dagar.


Bodybuilder kan alla vara, men att nå framgång inom det är det som skiljer högklackat från träskor.


:D

krokodille
2007-04-27, 10:55
Det lät konstigt! Jag menar tränar man hårt och äter rätt så formas ju musklerna automatiskt. Det viktiga är väll att man kör olika bröst övningar bara så man får med hela bröst muskelaturen?

Ja jag vet då inte, men det lät konstigt att man skulle "forma" sin muskler på det viset.

/krill

loztdignity
2007-04-27, 14:07
Innebär detta att det är exakt lika bra att köra 12 set hantelpress som att dela upp seten på olika bröstövningar?

Varför köra övningar som tar lite olika på brösten om de ändå inte formas av dem?
Jag tycker ständigt det är egendomliga resonemang i styrketräningssammanhang om olika teorier. Man förstår aldrig riktigt vad som gäller.

Cerberus
2007-04-27, 14:11
Innebär detta att det är exakt lika bra att köra 12 set hantelpress som att dela upp seten på olika bröstövningar?

min egen erfarenhet, ja. Jag har byggt bröst nästan enbart på hantelpressar för ja gillar den övningen men kör andra för variation också på sistone.

pe11e
2007-04-27, 14:36
Man kan ju inte flytta muskelfästena eller dra ut på bröstmusklerna ifall det är vad han trodde. Du kan ju ha misstolkat honom, eller så har denne karl själv missförstått olika övningar.

Visst kan du "forma" musklerna, lutande bänkpress tar mer på övre bröstmuskelfibrerna. Bicepscurlar med omvänt grepp träffar utsidan av biceps nära armvecket mera. En isometrisk hammercurl aktiverar bättre brachialis osv. Sånna saker är ju kanske vad han syftade på?

samsam
2007-04-27, 15:20
Du kan träna olika muskler (små sådana också), inte forma dom.

Sniggel
2007-04-27, 15:55
Den enda "formpåverkan" man kan ha är om man aktiverar olika muskelfibrer eller muskelhuvuden olika mycket. T ex övre/nedre bröst eller biceps olika huvuden olika mycket. Men ofta gör det nog ingen större skillnad.

Om man nu ska komma med anekdotiska bevis (:D ) så har jag nog en ratio mellan lutande pressövningar för bröstet och raka övningar som är ungefär 1:1000 och jag tycker inte att övre bröst släpar för det, ser jämnt utvecklat ut tycker jag.
Kör på de övningar som bygger mest massa bara. Risken att det blir ojämnt utvecklat är nog liten.

pe11e
2007-04-27, 16:00
anekdotiska? ordporr *cupid*

agazza
2007-05-01, 16:26
tror mest på den mentala biten, såg jämt på baywatch när jag var yngre och där hade ju tjejerna stora bröst, och då tänkte jag "varför får dom där killarna, tjejerna med stora bröst?" och då märkte jag att killarna hade stora välformade bröst.

Så mentalt började jag tänka stora bröst, stora bröst, stora bröst och det känns faktiskt som att allt det bröst tänkandet gav resultat. Lutande bänkpress tror jag inte ett dugg på.

Allan
2007-05-01, 16:29
Nej det han säger stämmer inte, totalt omöjligt.

Precis så. Hur muskeln kommer se ut bestäms av dina förutsättningar. Däremot är det så att med riktigt mycket massa kommer muskeln se annorlunda ut än den gjorde när den var mindre, men det är ingen effekt avhängig träningen utan volymuppgången...

Men det är hyffsat vanligt att man kan, eller hur?


Hehe, verkligen inte.

JAJJAS
2007-05-01, 16:49
Läste för ett tag sen här på kolo att pullovers skulle göra bröstkorgen större, det var kanske det han menade :)