handdator

Visa fullständig version : Ryggen och axlar?


krokodille
2007-04-26, 22:07
Jag har hört att när man är nybörjare på gymmet så kan det vara bra att köra mycket rygg och axlar. Detta på grund av att man blir stabilare och för att man inte ska få konstig hållning. Vad ska man tänka på? När man är som jag, en nybörjare?

Jag kan en del om kost och så och jag äter bra och har lagt ner allt godis och sånt där extra tjaffs som man igentligen kan vara utan. Ska väll börja äta kosttillskott sen när jag lärt mig och kommit igång lite.

Alla svar uppskattas!

Rahf
2007-04-26, 22:19
Jag tror nog det är bättre att tänka på att inte lämna ute nån muskelgrupp för att det är tråkigt att köra eller är svårt att få in tekniken. Är du nybörjare så är det kött på allt som gäller!

Se till att du får med baksida axlar på dina axelpass och att du även kör rejäla övningar för ryggen. Glöm för allt i världen inte magen.

krokodille
2007-04-26, 22:27
Jadå jag satsar för fullt, har gjort upp ett program så att jag ska få med alla muskelgrupper och sådär. Och magen är med där den med!

På tal om magen... Jag känner mig extremt svag i magen. Jag brukar gymma med min kompis och han är mycket starkare. Jag vet inte om det är teknik eller om det bara är för jag knappt kört en månad.

Ska man köra situps och så på hemma plan eller ska man bara smälla på för fullt som vanligt på gymmet?

//krill

Rahf
2007-04-26, 22:34
Jadå jag satsar för fullt, har gjort upp ett program så att jag ska få med alla muskelgrupper och sådär. Och magen är med där den med!

På tal om magen... Jag känner mig extremt svag i magen. Jag brukar gymma med min kompis och han är mycket starkare. Jag vet inte om det är teknik eller om det bara är för jag knappt kört en månad.

Ska man köra situps och så på hemma plan eller ska man bara smälla på för fullt som vanligt på gymmet?

//krill

Magen kan du träna två ggr i veckan om du orkar. Den ska behandlas som vilken muskelgrupp som helst. Tekniken kan ta ett tag innan den sitter fullt och kör man med en kompis som är starkare är det klart att man blir lite less för att man inte orkar. Magträningen framför allt mår bra av variation! Kom ihåg att lägga på vikt om du känner att vanliga situps inte hjälper så bra.

krokodille
2007-04-27, 10:35
Variation, tack det ska jag tänka på när jag kör mage!

/krill

MrBurner
2007-04-27, 11:36
Hijackar tråden lite, något tips på en bra och fin övning för baksida axlar?

slappe
2007-04-27, 11:58
Hijackar tråden lite, något tips på en bra och fin övning för baksida axlar?

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearLateralRaise.html

http://www.nordicgym.se/traningsguiden/images/j-bsl_1.jpg
http://www.nordicgym.se/traningsguiden/images/j-bsl_2.jpg

Finns fler här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

SUPERIOR GOD
2007-04-27, 12:00
Jadå jag satsar för fullt, har gjort upp ett program så att jag ska få med alla muskelgrupper och sådär. Och magen är med där den med!

På tal om magen... Jag känner mig extremt svag i magen. Jag brukar gymma med min kompis och han är mycket starkare. Jag vet inte om det är teknik eller om det bara är för jag knappt kört en månad.

Ska man köra situps och så på hemma plan eller ska man bara smälla på för fullt som vanligt på gymmet?

//krill

Kör mage i abs-maskinen, sätt på så du orkar max 10 reps, kör fyra set, kör den två gånger i veckan.. sen gör du crunches hemma innan du lägger dig.. 30 reps, 10 set, om du orkar..

MrBurner
2007-04-27, 12:25
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearLateralRaise.html

http://www.nordicgym.se/traningsguiden/images/j-bsl_1.jpg
http://www.nordicgym.se/traningsguiden/images/j-bsl_2.jpg

Finns fler här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071


Det går inte att använda hantlar och stå i samma ställning som på första länken?

Handcuff
2007-04-27, 12:33
Kör mage i abs-maskinen, sätt på så du orkar max 10 reps, kör fyra set, kör den två gånger i veckan.. sen gör du crunches hemma innan du lägger dig.. 30 reps, 10 set, om du orkar..

Första delen i tipset var bra! Men nästa tips att köra 10set x 30reps crunches innan sängdax kan bara komma från en som inte har någon som helst aning, riktigt uselt tips om jag ska vara ärlig :banned Kör du samma för ryggen också? Eller benen? Eller kanske vaderna innan du lägger dig?

Betrakta magen som vilken muskel som helst..dock lite "svårträffad" för vissa och därför kan du köra den kanske 2 dar i veckan:thumbup:

krokodille
2007-04-27, 12:49
Första delen i tipset var bra! Men nästa tips att köra 10set x 30reps crunches innan sängdax kan bara komma från en som inte har någon som helst aning, riktigt uselt tips om jag ska vara ärlig :banned Kör du samma för ryggen också? Eller benen? Eller kanske vaderna innan du lägger dig?

Betrakta magen som vilken muskel som helst..dock lite "svårträffad" för vissa och därför kan du köra den kanske 2 dar i veckan:thumbup:

Får helt enkelt pressa lite mage i abs maskinen 2 dagar i veckan! Får se om man orkar mer om en månad :)

Tack för svaren!

samsam
2007-04-27, 15:23
Det går inte att använda hantlar och stå i samma ställning som på första länken?

Jo

major Pectoralis
2007-04-27, 17:23
Det är skillnad på muskler och muskler. "Magen" (om vi slår ihop hela kroppsdelens muskelpaket i ett ord) t.ex. består nästan bara av uthålliga muskelfibrer, är posturala (upprätthållande), återhämtar sig fort och är vana vid att arbeta. Det behövs klart mer träningsvolym och träningsfrevkens för att verkligen få en stark mage jämfört med t.ex. bröst och biceps.
Som ett tips för magen kan sägas: många övningar, många set ofta och lite vila mellan setten. Jag brukar köra 15 sek vila mellan setten när jag tränar mage tungt. Det räcker. Detsamma gäller för övrigt för vader. Bara att mata på alltså med en brasklapp för att man (som alltid) skall träna på den nivå man befinner sig. Tipset att träna 10x30 situps innan läggdags behöver egentligen inte alls vara så dumt. Det krävs lite träningsbakgrund bara innan man ger sig in på det.

Annars är det även rätt att det är bra att börja med bygga upp rygg och axlar. Jag skulle absolut lägga till mage dock. Enligt gammal sovjetisk metod bör man bygga upp kroppen innifrån och ut, dvs. man börjar med "kärnan", fortsätter med övriga torson och sparar extremiteterna tills de centrala delarna är starka nog att stå emot. Det är inte bra ur skadesynpunkt att ha ben som kan lyfta 300kg men en kärna som bara står pall för 150kg på ett tillfredsställande sätt. Det klassiska på svenska gym är annars det motsatta förhållandet, enkelt sagt: de flesta tar mer i bicepscurl än i ryckböj *rolleyes* .

Handcuff
2007-04-27, 18:35
Det är skillnad på muskler och muskler. "Magen" (om vi slår ihop hela kroppsdelens muskelpaket i ett ord) t.ex. består nästan bara av uthålliga muskelfibrer, är posturala (upprätthållande), återhämtar sig fort och är vana vid att arbeta. Det behövs klart mer träningsvolym och träningsfrevkens för att verkligen få en stark mage jämfört med t.ex. bröst och biceps.
Som ett tips för magen kan sägas: många övningar, många set ofta och lite vila mellan setten. Jag brukar köra 15 sek vila mellan setten när jag tränar mage tungt. Det räcker. Detsamma gäller för övrigt för vader. Bara att mata på alltså med en brasklapp för att man (som alltid) skall träna på den nivå man befinner sig. Tipset att träna 10x30 situps innan läggdags behöver egentligen inte alls vara så dumt. Det krävs lite träningsbakgrund bara innan man ger sig in på det.

Annars är det även rätt att det är bra att börja med bygga upp rygg och axlar. Jag skulle absolut lägga till mage dock. Enligt gammal sovjetisk metod bör man bygga upp kroppen innifrån och ut, dvs. man börjar med "kärnan", fortsätter med övriga torson och sparar extremiteterna tills de centrala delarna är starka nog att stå emot. Det är inte bra ur skadesynpunkt att ha ben som kan lyfta 300kg men en kärna som bara står pall för 150kg på ett tillfredsställande sätt. Det klassiska på svenska gym är annars det motsatta förhållandet, enkelt sagt: de flesta tar mer i bicepscurl än i ryckböj *rolleyes* .

Så då tycker du alltså att t ex vader och korsrygg skall tränas innan man lägger sig också? Och lite balansövningar en kvart varje kväll?

Rahf
2007-04-27, 19:17
Så då tycker du alltså att t ex vader och korsrygg skall tränas innan man lägger sig också? Och lite balansövningar en kvart varje kväll?

Nu är du lite fånig.

Handcuff
2007-04-27, 20:27
Nu är du lite fånig.

Nä för jag tycker det är ett dåligt tips till en nybörjare (eller vem som helst) att köra typ 1000reps situps varje dag. Och att det skulle bygga bättre än 2 kanske 3 rejäla viktbelastade pass i veckan. Samma reonemang förs ofta om just vader och korsrygg - att eftersom dom används hela tiden måste dom tränas 4gånger så ofta som axlar eller valfri muskelgrupp - låter kanske bra i teorin men faller enligt mig pladask i praktiken.

major Pectoralis
2007-04-28, 14:06
Så då tycker du alltså att t ex vader och korsrygg skall tränas innan man lägger sig också? Och lite balansövningar en kvart varje kväll?

:D Det står var och en fritt hur de vill prioritera sin tid. Dock:

Balansträning är kvalitéträning och bör således främst tränas i utvilat tillstånd. Ett enskilt pass är bra men enligt mig är just innan sovdags ett illa valt tillfälle eftersom man då ofta är trött.

Ryggmusklerna består av olika delar av vilka alla inte är lika "stryktåliga". Dessutom är ryggen oftast förhållandevis stark jämfört med magmusklerna på de flesta tränande. Lättare övningar, t.ex. knästående diagonal, kan man köra dagligen. Allting handlar dock som vanligt om träningsbakgrund. Man skall träna på den nivå man befinner sig.

Vadmusklerna kan man träna ofta.

Dessutom kan man tillägga rotatorcuffarna. De kan man med fördel träna lätt och regelbundet, eftersom de är små och återhämtar sig snabbt.

Överhuvudtaget kan man träna på många olika sätt så länge man lyssnar på kroppen och, återigen, tränar på den nivå man befinner sig. Allting handlar om att man måste hinna återhämta sig relativt regelbundet.

major Pectoralis
2007-04-28, 14:14
Nä för jag tycker det är ett dåligt tips till en nybörjare (eller vem som helst) att köra typ 1000reps situps varje dag. Och att det skulle bygga bättre än 2 kanske 3 rejäla viktbelastade pass i veckan. Samma reonemang förs ofta om just vader och korsrygg - att eftersom dom används hela tiden måste dom tränas 4gånger så ofta som axlar eller valfri muskelgrupp - låter kanske bra i teorin men faller enligt mig pladask i praktiken.

....och du har stor praktisk erfarenhet av den typen av träning förstår jag..?
Ingen har sagt att det skulle bygga bättre än 2-3 "rejäla viktbelastade pass" i veckan. Allting har sin tid. Mängdträningen är en grund eller ett komplement. Ingen i tråden har heller rekommenderat nybörjare att köra 1000 reps situps dagligen. Det har diskuterats om regelbundna crunches kan vara bra som komplement, vilket de kan vara. Detta ska inte ses som träning, i ordets rätta bemärkelse, utan istället mera som en genomblödning. Återigen: man skall träna på den nivå man befinner sig.

Handcuff
2007-04-28, 16:13
Låter alltid så dryg och bitter när jag läser mina egna inlägg :em:

Ifrågasätter egentligen inte din kunskap Majoren utan rådet att betrakta magen som en specialmuskel som skall tränas i tid och otid. Ok nu var det ingen som föreslog 1000reps (dock 300st) innan sängdags. Jag har själv förrutom 12års träningserfarenhet även tränat kampsport och brottning där magen tränades i just "tid och otid" och visst blev magen uthållig och jag blev duktig på att just göra situps "i tid och otid"..men utvecklingen (volym) och styrkan går inte att jämföra med den jag fått av viktbelastad träning i gymet 1-2 gånger i veckan...

Sen är det ju också skillnad på crunches och crunches, ser inte många på gymet som utför dessa särskilt strikt. :thumbup:

Wikis
2007-04-29, 01:22
Bänk: 60kg Mål: 80+

Lär inte bli några problem att uppnå det i alla fall ;) sätt högre mål!

major Pectoralis
2007-04-29, 11:38
Låter alltid så dryg och bitter när jag läser mina egna inlägg :em:

Ifrågasätter egentligen inte din kunskap Majoren utan rådet att betrakta magen som en specialmuskel som skall tränas i tid och otid. Ok nu var det ingen som föreslog 1000reps (dock 300st) innan sängdags. Jag har själv förrutom 12års träningserfarenhet även tränat kampsport och brottning där magen tränades i just "tid och otid" och visst blev magen uthållig och jag blev duktig på att just göra situps "i tid och otid"..men utvecklingen (volym) och styrkan går inte att jämföra med den jag fått av viktbelastad träning i gymet 1-2 gånger i veckan...

Sen är det ju också skillnad på crunches och crunches, ser inte många på gymet som utför dessa särskilt strikt. :thumbup:

Det träningen och förmågan var säkert den rätta för just brottning. Dessutom innebär det ju att du har den viktiga mängdträningsbasen....*rolleyes*
Hursomhelst skall man vara försiktig med att bara träna magen tungt dynamiskt. Risk finns att man drabbas av "shoppingsjukan":
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1992052&postcount=52