handdator

Visa fullständig version : måste man skölja quinoa innan kokning?


Mr A
2007-04-26, 20:17
Måste man skölja quinoa innan kokning? Det står på förp. att man ska skölja quinoan i vatten för att ta bort ämnen som kan ge bitter smak..men kan dessa ämnena vara skadliga eller mindre bra? Eller kan man äta sin quinoa med gott samvete utan att skölja den innan kokning?

olle lindblad
2007-04-26, 20:26
Nej, de är inte farliga. Har du inga problem med smaken så kör på.

Eddie Vedder
2007-04-26, 20:29
Om det är samma sak som med baljväxter kan det ge mer flatulens om man inte sköljer, men inget farligt som sagt.

Och jag vet heller inte om det gäller quinoa på samma sätt som bönor/linser.

FreCKo
2007-04-26, 21:37
Om det är samma sak som med baljväxter kan det ge mer flatulens om man inte sköljer, men inget farligt som sagt.

Och jag vet heller inte om det gäller quinoa på samma sätt som bönor/linser.

flatulens? Flatlöss? :MrT:

olle lindblad
2007-04-26, 21:38
flatulens? Flatlöss? :MrT:

:D
Mer gaser i magen.

Doktorn
2007-04-27, 10:49
Om det är samma sak som med baljväxter kan det ge mer flatulens om man inte sköljer, men inget farligt som sagt.

Och jag vet heller inte om det gäller quinoa på samma sätt som bönor/linser.

Flatulens, jag älskar det ordet! :hbang:

machine gun
2007-04-27, 12:03
Jag orkar aldrig skälja nånting eftersom jag inte har nån bra sil för ändamålet och jag har hittills klarat mig bra :D


Ang. baljväxter så gör det knappast nån skillnad om man sköljer dem, så länge man häller bort blötläggningsvattnet och byter till nytt vatten innan man kokar dem. Vill man vara extra omständig kan man byta kokvatten efter 15 min också, men orka...

CoolHandLuke
2007-04-27, 17:50
Läste samma sak för ett tag sedan. Kollade upp saken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quinoa#Saponin_content

Inget att oroa sig för. De flesta växter som vi vill äta har någon form av skydd för att den inte ska överkonsumeras. Vi människor är smarta nog att komma runt problemet med tekniska lösningar men inte alltid smarta nog att undvika överkonsumtion.