handdator

Visa fullständig version : Comhemhus + boxer = sant?


manko
2007-04-26, 18:10
Om man bor i ett comhem hus och har alla deras uttag. Men om man vill koppla in sin boxer? Kommer det fungera smärtfritt? Eller finns det alternativa antenn uttag i dom husen ? :P

NiXPhoenix
2007-04-26, 18:12
Om man bor i ett comhem hus och har alla deras uttag. Men om man vill koppla in sin boxer? Kommer det fungera smärtfritt? Eller finns det alternativa antenn uttag i dom husen ? :P


Sin boxer? Vad pratar du om?

Digitaltv-box heter det.
Boxer är leverantören som finns i marknätet. Du måste ha antenn för kunna se deras kanaler. Antagligen funkar det bra med någon inomhusantenn som du ställer i fönstret.

manko
2007-04-26, 18:15
Sin boxer? Vad pratar du om?

Digitaltv-box heter det.
Boxer är leverantören som finns i marknätet. Du måste ha antenn för kunna se deras kanaler. Antagligen funkar det bra med någon inomhusantenn som du ställer i fönstret.


Jag har box, kort och abbonemang hos boxer. Så det kommer ej fungera genom uttagen i lägenheten?

NiXPhoenix
2007-04-26, 18:17
Jag har box, kort och abbonemang hos boxer. Så det kommer ej fungera genom uttagen i lägenheten?


Nej!
Du måste fortsätta använda din antenn som du redan borde ha. Varför vill du använda uttaget för?
Boxer sänder via luften, Comhem via kabeltv-nätet.

manko
2007-04-26, 18:36
Nej!
Du måste fortsätta använda din antenn som du redan borde ha. Varför vill du använda uttaget för?
Boxer sänder via luften, Comhem via kabeltv-nätet.

Brukar inte lägenhetshus ha stora antenner på deras hus som är kopplade till alla lägenheter?

Rosse
2007-04-26, 18:38
Inte om huset har kabeltv.

manko
2007-04-26, 18:39
Inte om huset har kabeltv.


Okej, så då lär det inte funka. nåja, får köpa bordsantenn :)

Förslag på bra antenner från expert?

Noodles
2007-04-26, 20:39
Vi bor i ett Comhemhus och skulle skaffa Boxer. Det blev till att skaffa sig en bordsantenn eftersom centralantennen var låst till Comhem. Trots fri sikt till sändaren (200 m bort) hade vi ständiga problem med mottagningen. Nu har vi sagt upp Boxer och kör Comhem i stället. Det fungerar betydligt bättre. Jag rekommenderar inte en bordsantenn om du inte är säker på mottagningsförhållandena. Boxer kan däremot fungera bra med en vanlig utomhusantenn eller centralantenn.

Litecore
2007-04-26, 20:56
[...]
Boxer sänder via luften, Comhem via kabeltv-nätet.
comhem via kabel är fortfarande en analog sändning,
medans boxers marksända kanaler skickas ut digitalt.

Förslag på bra antenner från expert?
jag har boxer själv och ungefär 7-9 km till sändaren, max en mil.
använder en Digiality DA-1200 (http://www.kjell.com/?item=30121&path=50000,590000,610000,615000) och det funkar klockrent för mig :)

Noodles
2007-04-27, 06:43
comhem via kabel är fortfarande en analog sändning,
medans boxers marksända kanaler skickas ut digitalt.


Hjälp mig nu förstå. Comhem har väl en analog och en digital variant i sina uttag. Den analoga är den du får med din vanliga mottagare och den digitala får du med deras box. Det märker jag bla på att jag har ett annat kanalutbud om jag tittar på TVn utan box.

Det skulle också vara intressant att veta hur Boxer gör för att skicka digitala signaler i luften. Senast jag kollade gjordes en omvandling till analoga signaler. Att signalerna sedan är digitalt kodade är en helt annan sak.

Litecore
2007-04-27, 06:55
Hjälp mig nu förstå. Comhem har väl en analog och en digital variant i sina uttag. Den analoga är den du får med din vanliga mottagare och den digitala får du med deras box. Det märker jag bla på att jag har ett annat kanalutbud om jag tittar på TVn utan box.

helt rätt, och jag antar att du inte har comhemboxen till din tv ? :)
prismässigt skiljer det sig inte speciellt mycket jämfört med boxer men
comhem har inte de vanligaste kanalerna då (läs: 1,2,3,4,5,6,) utan
saknar någon som jag tyvärr inte kommer på just nu.. men du fattar.
[/QUOTE]

Noodles
2007-04-27, 07:06
helt rätt, och jag antar att du inte har comhemboxen till din tv ? :)
prismässigt skiljer det sig inte speciellt mycket jämfört med boxer men
comhem har inte de vanligaste kanalerna då (läs: 1,2,3,4,5,6,) utan
saknar någon som jag tyvärr inte kommer på just nu.. men du fattar.


Jag kan se de vanliga analoga kanalerna antingen om TVn är kopplad direkt till centralantennen eller om den är kopplad till Comhemboxen (boxen skickar vidare de analoga kanalerna). De digitala kanalerna får jag först när boxen är igång.

För mig är Comhem billigare just nu eftersom jag nappade på ett erbjudande. Den officiella kostnaden var samma hos Boxer men då räknades inte deras (Boxers) snikiga kortavgift in. Jag har kanal 1,2,4,6, SVT24 och någon mer som digitalt grundutbud. Utöver det är det 8 favoriter (och Canal plus). Med Boxer fick jag runt 40 kanaler varav jag bara ville ha några stycken. Jag föredrog att kunna välja ut några få kanaler jag faktiskt vill se. För mig var emellertid den största fördelen med Comhem att jag fick bättre tillförlitlighet än Boxer. Det är inte kul om man ser något inspelat och upptäcker att inspelningen har avbrutits pga att signalen blev dålig. Ännu mer frustrerande var att titta fördröjt och plötsligt hoppade det fram till direktsändning pga mottagningsproblem.

Många verkar ha problem med Comhem men jag har tydligen haft tur eftersom allt hittills har fungerat till 100% (bredbandet är däremot en annan historia).

David86
2007-04-27, 09:17
helt rätt, och jag antar att du inte har comhemboxen till din tv ? :)
prismässigt skiljer det sig inte speciellt mycket jämfört med boxer men
comhem har inte de vanligaste kanalerna då (läs: 1,2,3,4,5,6,) utan
saknar någon som jag tyvärr inte kommer på just nu.. men du fattar.

Du syftar kanske på att comhem saknade TV3, kanal5 och TV6 i sitt digitala utbud innan, men det ändrades i början av denna månaden :)

Litecore
2007-04-27, 14:05
Du syftar kanske på att comhem saknade TV3, kanal5 och TV6 i sitt digitala utbud innan, men det ändrades i början av denna månaden :)
åh, nice. kanske dags att kasta ut boxern och beställa comhem-shit istället ;)

Pellefant
2007-04-27, 14:09
Nappade på Telias digital-tv erbjudande, fick igång det i förra veckan. 27 kanaler helt kostnadsfritt i ett år om man använder Telia internet(Bytte över från Com Hem) och telefoni. TV3 ingår dock inte, annars är det bra.

https://www.tewss.telia.se/privat/link.do?channelId=-103912&tabId=0&sl=teliase_tv_dtv_kanalutbud

Litecore
2007-04-27, 14:27
Du syftar kanske på att comhem saknade TV3, kanal5 och TV6 i sitt digitala utbud innan, men det ändrades i början av denna månaden :)
quotar dig igen, men är det i basutbudet som de kanalerna lagts till ?

David86
2007-04-27, 14:32
quotar dig igen, men är det i basutbudet som de kanalerna lagts till ?
Det verkar som att du måste ha "Medium" för att kunna se dem digitalt.

Noodles
2007-04-27, 14:33
quotar dig igen, men är det i basutbudet som de kanalerna lagts till ?

Comhem har alla möjliga varianter. Det är nog bäst att du kollar här:

http://www.comhem.se/portal/comhem/tv_start;jsessionid=Gx7dRVvMPRRL5zlTgYYd1DjlrFvRvm HfJZsTnkKzyRQy8k1VCLn9!1298775564

Litecore
2007-04-27, 14:33
suck, det är INTE värt 199 kr / månad eller vad det nu än kostar
när jag ändå har boxers basutbud helt gratis på obestämd tid ;P