handdator

Visa fullständig version : Träna samma muskel 2 ggr/vecka


petro
2007-04-26, 17:56
Hej! Har hittat ett schema från maxx bodybuildning som jag har lite funderingar över.

Schemat ser ungefär ut så här:
Mellan 10- 13 set med 12 reps i varje för varje muskelgrupp och pass. Byte av övningar i varje pass.

Måndag - Bröst, triceps, axlar, mage
Tisdag - Rygg, biceps, ben (
Torsdag - Bröst, triceps, axlar, mage
Fredag - Rygg, biceps, ben, U-armar, vader.

Jag tycker det låter lite mycket men jag kanke har fel. ca 20-22 set per musklegrupp och vecka.
Har testat detta i en vecka och det känns bra. Får enorm pump.
Funderingar?

MVH Petter

petro
2007-04-26, 17:59
Länk till schemat.
http://www.maxx.nu/bodybuilding/traningsprog/medelb.htm

loztdignity
2007-04-26, 18:03
Jag tror inte det är så bra faktiskt.

Det lär bli jäkligt långa pass i gymmet, särskilt passet med rygg, biceps och ben på en gång. Det lär ta timmar.

Dessutom tror jag att du kommer att bryta ner musklerna mer än du kommer att bygga upp dem med så mycket träning per vecka.

Och 12 reps? Det är en aning för mycket enligt mig, du kommer inte att kunna bygga så mycket muskler på det. Satsa istället på 6-10 reps, max 10 reps.

Rahf
2007-04-26, 18:05
20 set.. Det är en rätt saftig mängd. Sen beror det väl på erfarenhet och allt som hör därtill. Men jag skulle då inte göra det.

Snacket om att 12 reps inte bygger massa kan diskuteras, variation är nyckeln.

Jontez
2007-04-26, 20:02
20 set.. Det är en rätt saftig mängd. Sen beror det väl på erfarenhet och allt som hör därtill. Men jag skulle då inte göra det.

Snacket om att 12 reps inte bygger massa kan diskuteras, variation är nyckeln.
20 set är väl ändå inte så mycket... Jag brukar köra 9-12 set per muskelgrupp 2 gånger i veckan, det blir ju 18-24 set. Tror dom flesta verkar köra den mängden.

Raggis
2007-04-26, 20:41
Jag kör 9-12 set per muskelgrupp. Har testat att köra fler, men ledde bara till trötthet, och inge vidare ökningar.

Rahf
2007-04-26, 20:59
20 set är väl ändå inte så mycket... Jag brukar köra 9-12 set per muskelgrupp 2 gånger i veckan, det blir ju 18-24 set. Tror dom flesta verkar köra den mängden.

Ja nu såg jag, missuppfattade det där. Trodde han menade 20 set per pass och muskelgrupp. Då jäklar hade jag blivit less.

Fatality
2007-04-27, 08:47
4 övningar på en dag :S kör jag ett intensivt en dag på axlar är jag helt slut sen..

GymTT
2007-04-27, 09:28
20 set är väl ändå inte så mycket... Jag brukar köra 9-12 set per muskelgrupp 2 gånger i veckan, det blir ju 18-24 set. Tror dom flesta verkar köra den mängden.

Beror ju helt på hur man tränar.
Finns så sjukt olika sätt.

Failure eller inte, hårt som tusan eller hårt (normalt) osv.

pragmatist
2007-04-27, 10:04
20-22 set per muskelgrupp och vecka tycker inte jag är någon särskilt stor träningsmängd, men som redan sagts så beror det ju en hel del på vad det är för set vi talar om. I så fall är det väl ett större problem att du kör så många set totalt per träningstillfälle - sisådär 40-50 set per gång är ju ganska saftigt. Blir inte passen väldigt långa?

krokodille
2007-04-27, 10:59
För lite vila skulle jag gissa på! Iaf för mig men alla är vi ju olika som tur var :)
Pröva och känn efter och kom sedan med dina tankar om det hela. Lätt att spekulera, svårare att konstantera!

mentzer
2007-04-27, 21:53
Jag tror inte det är så bra faktiskt.

Det lär bli jäkligt långa pass i gymmet, särskilt passet med rygg, biceps och ben på en gång. Det lär ta timmar.

Dessutom tror jag att du kommer att bryta ner musklerna mer än du kommer att bygga upp dem med så mycket träning per vecka.

Och 12 reps? Det är en aning för mycket enligt mig, du kommer inte att kunna bygga så mycket muskler på det. Satsa istället på 6-10 reps, max 10 reps.

Så du menar att om man kör fler än 10 reps så bygger man inga muskler?
Och der finns de som med goda resultat kör varje muskel 2-3ggr/vecka.

Jontez
2007-04-28, 09:43
Ja nu såg jag, missuppfattade det där. Trodde han menade 20 set per pass och muskelgrupp. Då jäklar hade jag blivit less.
Hehe det gjorde jag med först. Började svara på ditt inlägg och sen mitt i kom jag vad han menade =) 20 set per pass ÄR mycket om man inte kör typ 2-3 reps, fast då lär det bli ett jävligt tungt pass ändå

Gpajpen
2007-04-28, 15:27
20-22 set per muskelgrupp och vecka tycker inte jag är någon särskilt stor träningsmängd, men som redan sagts så beror det ju en hel del på vad det är för set vi talar om. I så fall är det väl ett större problem att du kör så många set totalt per träningstillfälle - sisådär 40-50 set per gång är ju ganska saftigt. Blir inte passen väldigt långa?

jag kör 40-50 set per träningstillfälle på 2splitt (4pass i veckan) och passen brukar bli 1h10min max. liten vila mellan setten och i princip aldrig failure.
finns det några belägg för att det skulle vara FÖR mkt? kontraproduktivt alltså.

GymTT
2007-04-28, 15:32
jag kör 40-50 set per träningstillfälle på 2splitt (4pass i veckan) och passen brukar bli 1h10min max. liten vila mellan setten och i princip aldrig failure.
finns det några belägg för att det skulle vara FÖR mkt? kontraproduktivt alltså.

nog svårt att säga. Alla tål ju olika mkt osv osv.

Tränat mkt innan? innan styrkan menar jag.

Gpajpen
2007-04-28, 15:38
nog svårt att säga. Alla tål ju olika mkt osv osv.

Tränat mkt innan? innan styrkan menar jag.
nej inte direkt, badminton 2 år i högstadiet.
styrketränat under en period av 2 år med jämna avbrott så ungefär 1 år styrketräning om man lägger ihop.

GymTT
2007-04-28, 15:47
nej inte direkt, badminton 2 år i högstadiet.
styrketränat under en period av 2 år med jämna avbrott så ungefär 1 år styrketräning om man lägger ihop.

Ok, ligger passen med en behaglig återhämtningstid mellan passen och du känner dig pigg och kry så går det nog! kör hårt *flex*

Gpajpen
2007-04-28, 16:07
Ok, ligger passen med en behaglig återhämtningstid mellan passen och du känner dig pigg och kry så går det nog! kör hårt *flex*
jorå varje muskelgrupp vilar 72-96timmar och psyket hinner också återhämta sig. vad bra då äre bara och fortsätta ! *flex*:hbang:

GymTT
2007-04-28, 16:10
jorå varje muskelgrupp vilar 72-96timmar och psyket hinner också återhämta sig. vad bra då äre bara och fortsätta ! *flex*:hbang:

givetvis, äta kötta och äga stranden07*drool*

JailBait
2007-04-28, 17:52
ähh bullshit.. inte bra o köra så mkt på ett o samma pass.. kroppen måste vila, det är då den bygger upp sig.. 2 muskelgrupper per pass tre dar i veckan is teh shit..

Gpajpen
2007-04-28, 18:56
ähh bullshit.. inte bra o köra så mkt på ett o samma pass.. kroppen måste vila, det är då den bygger upp sig.. 2 muskelgrupper per pass tre dar i veckan is teh shit..
hur många muskelgrupper du kör per pass har ingenting att göra med hur mycket vila musklerna får. (?)

petro
2007-05-07, 01:58
bumpar upp min tråd igen.
Bara en kort fråga. Schemat som jag presenterade, är det ett såkallat 2-split som jag kör 4 ggr i veckan?

Scratch89
2007-05-07, 05:30
bumpar upp min tråd igen.
Bara en kort fråga. Schemat som jag presenterade, är det ett såkallat 2-split som jag kör 4 ggr i veckan?

Jepp.

petro
2007-05-09, 22:44
Sitter här på jobbet och funderar.
Hur skulle ett tre-splits schema som man kör 4-5 ggr i veckan kunna se ut?
Vill som topicen alltså köra igenom kroppen 2 ggr i veckan på 4 gympass/vecka.
Ett alternativ kan ju vara 2 överkroppspass +2 underkroppspass /vecka

kspr
2007-05-10, 01:47
Sitter här på jobbet och funderar.
Hur skulle ett tre-splits schema som man kör 4-5 ggr i veckan kunna se ut?
Vill som topicen alltså köra igenom kroppen 2 ggr i veckan på 4 gympass/vecka.
Ett alternativ kan ju vara 2 överkroppspass +2 underkroppspass /vecka

ska du ha en tresplit som du kör igenom kroppen 2ggr i veckan med på fyra pass så får du problem :)

Ett alternativ kan ju vara 2 överkroppspass +2 underkroppspass /vecka

Så kör jag just nu, funkar primus. (kör då även mage och marklyft på underkroppspasset)