handdator

Visa fullständig version : Träna på morgonen - kosttillskott?


de_dave
2007-04-26, 10:26
Pga skola och jobb tränar jag alltid på morgonen. Tycker också det är skönt att träna i lugn och ro utan att behöva köa.

Brukar i stort sett köra som följande:

Vaknar 06:30
Dricker nån kopp kaffe med några mackor/fil och flingor/yoghurt/gröt

Tränar 08:00
Tar Profx+Malto+kreatin innan och efter.

Nu till min fråga. Har funderat på att testa Esapro som ju ska intas på tom mage. Gäller det även om man som jag tränar på morgonen? Vet inte om det skulle gå så bra att träna som jag gör utan att ha någon mat alls i kroppen.

King Grub
2007-04-26, 10:29
Gäller det även om man som jag tränar på morgonen?

Ja, det går alldeles utmärkt. I det studie där man uppmätt störst nybildning av muskelprotein efter träning gavs EAA+socker direkt före fastande träning på morgonen.

Vet inte om det skulle gå så bra att träna som jag gör utan att ha någon mat alls i kroppen.

Det är främst kolhydrat du ätit dagen innan och efter förra passet som används som bränsle. En måltid du äter, säg, en timme innan träning, ligger fortfarande i magen under passet och ger ingen energi annat än ev som blodsockerstabilisator.

L-Sami
2007-04-26, 10:32
EsaPro har bäst effekt när det tas på tom mage innan träning. Man vänjer sig snabbt att träna på tom mage, och det är inget negativt heller för musklerna att träna på tom mage om du har EAA i kroppen. EsaPro och maltodextrin innan passet med en del vatten mättar bättre än vad du tror.

de_dave
2007-04-26, 10:56
Ja, det går alldeles utmärkt. I det studie där man uppmätt störst nybildning av muskelprotein efter träning gavs EAA+socker direkt före fastande träning på morgonen.

Det är främst kolhydrat du ätit dagen innan och efter förra passet som används som bränsle. En måltid du äter, säg, en timme innan träning, ligger fortfarande i magen under passet och ger ingen energi annat än ev som blodsockerstabilisator.

Låter ju lovande :)

Ok. Blir väl att försöka vänja sig vid en kurrande mage på gymet :P

Blir Esapro vid nästa inköp, inte skaffat det tidigare just pga mina morgonrutiner, men nu blir det (snart iaf :P) handla av!

Tack för de snabba svaren :)

anhn82
2007-04-26, 11:03
Brukar suga på malto under träningen, samt köra EsaPro innan på tom mage. Funkar tillfredställande hittills. Inte känt av att jag varit hungrig under passet .

MrBurner
2007-04-26, 11:50
Annars kan du ju äta mer kvällsmat, jag vet inte om det hjälper egentligen men jag presterar bättre om jag gör på så sätt eftersom jag sällan har tid att äta frukost. Säkerligen bara psykologiskt bättre prestationsförmåga... Men det hjälper mig :)

Eddie Vedder
2007-04-26, 11:57
jag vet inte om det hjälper egentligen men jag presterar bättre om jag gör på så sätt eftersom jag sällan har tid att äta frukost. Säkerligen bara psykologiskt bättre prestationsförmåga... Men det hjälper mig :)

Du laddar upp med mer energi om du äter mer kvällsmat så det är definitivt helt logiskt. Jag skulle påstå att det är mer logiskt att du presterar bra på morgon efter ett stort kvällsmål kvällen innan jämfört med att prestera bra en timme efter frukost men med lite energi i kroppen från gårdagen. Frukosten ligger ju som sagt kvar i magen och ger ingen nämnvärd energi till musklerna.

MrBurner
2007-04-26, 12:17
Hmm, du har ju självklart rätt, tänkte inte riktigt på det *slapping my face*

RassK
2007-04-26, 22:00
Ja, det går alldeles utmärkt. I det studie där man uppmätt störst nybildning av muskelprotein efter träning gavs EAA+socker direkt före fastande träning på morgonen.


This is good news to me :D Jag älskar att träna på morgonen *cupid* (innan "riktig" frukost)
Jag kör dock med vassle/maltodextrin i min före-träningsdrink.
Hoppas det också har viss effekt (jämfört med eaa+socker) *gah!*