handdator

Visa fullständig version : HMB, BCAA - skillnad?


Gnar
2007-04-25, 19:29
Hejsan

Jag har bara en snabb fråga angående HMB & BCAA.

Rätta mig gärna här, men vad är skillnaden på dessa två? Ska inte båda tillskotten ge en bättre återhämtning och mindre muskelnedbrytning?

Anledningen till att jag frågar är att jag snart ska inleda en mindre deff för att få bort det sista vinterfläsket och min polare sa "Du borde testa BCAA, det hjälper till att bevara muskelmassa osv osv". Sen så stötte jag på HMB som skulle ge samma effekt..och ja... Är det nån skillnad på dessa? Nån som vet?

internethjälten
2007-04-25, 19:33
mina erfarenheter är att de kostar pengar och
ger inte så mkt tillbaka :-/

Rahf
2007-04-25, 19:42
Satsa Esa Pro!

Gnar
2007-04-25, 20:07
Ja, EsaPro var jag också inne och kikade på en del. Men är det inte mer av ett proteinalternativ? Eller är det protein + BCAA? (Som jag fick för mig att det var)

Eddie Vedder
2007-04-25, 20:09
EsaPro är grenade aminosyror, alltså inget komplett protein. Den doseringen som anses räcka är 6 gram, alltså inte ett tillskott för att öka proteinintaget såsom exempelvis kasein och vassle utan enbart för ökad proteinsyntes.

Rahf
2007-04-25, 20:19
BCAA = Branched Chained Amino Acids.. Alltså leucine, isoleucine och en till som jag inte kommer ihåg. Om Esa Pro är grenade så borde de vara snarlika. I vilket fall som helst så är det aminosyror vilka är beståndsdelarna av protein.

*Edit* En snabb koll så såg jag att Esa Pro innehåller BCAA + en drös till så jag föreslår att du satsar på det.

Gnar
2007-04-25, 20:20
Så med andra ord, vore det ett smart drag att kombinera detta med t.ex. Dahlblads Threeinone som jag kör just nu?

Rahf
2007-04-25, 20:22
Det räcker med Esa Pro innan träning.

Gnar
2007-04-25, 20:31
*Edit* En snabb koll så såg jag att Esa Pro innehåller BCAA + en drös till så jag föreslår att du satsar på det.


Okej, då blir det EsaPro istället för Dahlblads vid nästa inköpstillfälle. Lite synd dock att offra den underbara vanlijsmaken för Tonic Waste :)

mangemani
2007-04-25, 20:34
Okej, då blir det EsaPro istället för Dahlblads vid nästa inköpstillfälle. Lite synd dock att offra den underbara vanlijsmaken för Tonic Waste :)

OM du har råd,behåll då threeinone och köp esapro.
ta esapro kring träningen och ta threeinone under dagen.

Ivantheman
2007-04-25, 23:21
EsaPro är grenade aminosyror, alltså inget komplett protein. Den doseringen som anses räcka är 6 gram, alltså inte ett tillskott för att öka proteinintaget såsom exempelvis kasein och vassle utan enbart för ökad proteinsyntes.

detta stämmer väl inte? esapro är 100% essentiella aminosyror och i allra högsta grad komplett. tillskott som endast innehåller grenade aminosyror har endast L-leucin, L-isoleucin och L-valin typ twinlabs anabolic fuel.

Eddie Vedder
2007-04-26, 04:20
Möjligt att jag använde fel ord, men hursomhelst är det inte ett protein såsom vassle utan aminosyror i fri form.

A.Steinbach
2007-04-26, 05:28
detta stämmer väl inte? esapro är 100% essentiella aminosyror och i allra högsta grad komplett. tillskott som endast innehåller grenade aminosyror har endast L-leucin, L-isoleucin och L-valin typ twinlabs anabolic fuel.


Helt klompett är ju inte Esapro då den saknar den essentiella aminosyran tryptofan. Har för mig att det var för att troptofan i sin fria form är läkemedelsklassat och därför får den inte säljas som kosttillskott men jag kan ha för mig fel.

Sen innehåller ju Esapro de tre grenade aminosyrorna vilka också är essentiella.

Rahf
2007-04-26, 10:55
Jag tror Eddies poäng var snarare att man inte ska använda EsaPro för att rätta sitt dagliga proteinintag.

Grenade aminosyror är som sagts tidigare leucin, isoleucin och valin. Köper man BCAA får man endast dessa tre med på köpet. Köper man EsaPro får man de tre och en hel del andra essentiella aminosyror.

TylerDurden84
2007-04-26, 16:07
Har det gjorts någon forskning på hur mycket enbart BCAA stimulerar proteinsyntesen? Jag vet att tester har gjorts på EAA.

Timme
2007-04-26, 16:24
Möjligt att jag använde fel ord, men hursomhelst är det inte ett protein såsom vassle utan aminosyror i fri form.

http://img53.imageshack.us/img53/8536/allday1161979310i8069fula9.gif

Vilket är mycket bättre än vanligt vassle protein.

20g Vassle innehåller cirka 8g Essentiella Aminosyror medans 12g EsaPro innehåller, Ta da! 12g Essentiella Aminosyror :)

Det är endast de essentiella aminosyrorna man behöver få i sig eftersom kroppen tillverkar de andra aminosyrorna själv.

EsaPro är också ruskigt billigt om man räknar mängden EAA jämfört med vassle protein.

Timme
2007-04-26, 16:24
Jag tror Eddies poäng var snarare att man inte ska använda EsaPro för att rätta sitt dagliga proteinintag.


Det är just det man kan göra :)

Timme
2007-04-26, 16:26
Helt klompett är ju inte Esapro då den saknar den essentiella aminosyran tryptofan. Har för mig att det var för att troptofan i sin fria form är läkemedelsklassat och därför får den inte säljas som kosttillskott men jag kan ha för mig fel.

Sen innehåller ju Esapro de tre grenade aminosyrorna vilka också är essentiella.

Aj då, där var det en miss av mig. Men vad sjutton? Varför skulle den vara läkemedelklassad? Urtöntigt ju!

Rahf
2007-04-26, 17:33
Men Timme, själva grejen är väl snarare att EsaPro inte är den lättaste sörjan att trycka i sig. Vilket är snarare motsatsen med vassleprotein (för vissa). Därav att man har lite lättare att rätta dagsintaget av protein (vilket man inte ska behöva göra.) med vassle istället för Esa.

Timme
2007-04-26, 17:48
Men Timme, själva grejen är väl snarare att EsaPro inte är den lättaste sörjan att trycka i sig. Vilket är snarare motsatsen med vassleprotein (för vissa). Därav att man har lite lättare att rätta dagsintaget av protein (vilket man inte ska behöva göra.) med vassle istället för Esa.

Själv så uppskattar jag smaken på EsaPro betydligt mer än smaken på vassle (blandat med vatten. Med möjlk är det en annan sak). Jag är kanske sjuk i huvudet? :D

Timme
2007-04-26, 17:51
Jag tänk i stort sett leva på EsaPro. Fy vad smidigt att få i sig så mycket EAA trots så liten mängd!

King Grub
2007-04-26, 17:54
Har det gjorts någon forskning på hur mycket enbart BCAA stimulerar proteinsyntesen? Jag vet att tester har gjorts på EAA.

Inte exakt, men man har mätt aktivering av enzymer i samband med styrketräning.

Acute resistance exercise increased Ser424/Thr421 phosphorylation of p70 S6 kinase in skeletal muscle; however, phosphorylation on Thr389 was unaffected. Ingestion of BCAAs further enhanced the Ser424/Thr421 phosphorylation and, in addition, increased phosphorylation of p70 S6 kinase on Thr389 1 and 2 h after exercise. Phosphorylation of mTOR was also increased, but Akt and GSK-3 phosphorylation during recovery after exercise were not influenced by BCAA intake. This suggests that increased availability of BCAAs stimulates translation of specific mRNAs in muscle during recovery from resistance exercise.

Branched-Chain Amino Acids Activate Key Enzymes in Protein Synthesis after Physical Exercise. J. Nutr. 136:269S-273S, January 2006.

Det verkar dock inte vara alltför troligt att det ger någon tillväxt utöver den som en normal proteinrik kost ger.

There seems to be little evidence that higher rates of physical activity increase protein requirements beyond those achievable by eating a normal diet that satisfies energy requirements. Providing increased exogenous BCAAs is likely to stimulate MPS (and possibly decreased muscle protein breakdown), but the effect is likely to be short lived given the muscle-full phenomenon. It may be that administration of AAs needs to mimic a pattern of meal feeding to allow the set point of muscle fullness to be adjusted to allow the success of anabolic stimuli.

Branched-Chain Amino Acids as Fuels and Anabolic Signals in Human Muscle. J. Nutr. 136:264S-268S, January 2006

TylerDurden84
2007-04-27, 09:23
Inte exakt, men man har mätt aktivering av enzymer i samband med styrketräning.



Branched-Chain Amino Acids Activate Key Enzymes in Protein Synthesis after Physical Exercise. J. Nutr. 136:269S-273S, January 2006.

Det verkar dock inte vara alltför troligt att det ger någon tillväxt utöver den som en normal proteinrik kost ger.



Branched-Chain Amino Acids as Fuels and Anabolic Signals in Human Muscle. J. Nutr. 136:264S-268S, January 2006

Ok, så i samband med styrkeräning kan man säga att EAA i helhet ett bättre val än enbart BCAA!?

Lizard
2007-04-27, 11:56
Ok, så i samband med styrkeräning kan man säga att EAA i helhet ett bättre val än enbart BCAA!?

Det som byggs in i muskulaturen, dvs det som är själva fibrerna i spånplattan om du förstår metaforen, är de 8 essentiella aminosyrorna. Det som sätter igång själva processen att bygga in aminosyror är troligtvis BCAA där leucin förefaller vara den mest tongivande. Fördelen, om någon, att ta BCAA eller enbart leucin är att energipåverkan blir lägre dvs att du inte får i dig så många kalorier och att kvävebelastningen blir lägre än med intakt protein vilket i sin tur avlastar njurar och lever.

Lizard

Timme
2007-04-27, 12:30
Kontentan av det hela är att Esa Pro = The shit :D

TylerDurden84
2007-04-28, 07:16
Det som byggs in i muskulaturen, dvs det som är själva fibrerna i spånplattan...

:D Det blev lättare att förstå nu, tack!

Ganymedes
2007-04-28, 07:50
Kontentan av det hela är att Esa Pro = The shit :D

Och att smaken är ren shit. ;)

Timme
2007-04-29, 10:25
Och att smaken är ren shit. ;)

Tycker inte jag! *grr*

GymTT
2007-04-29, 15:12
Och att smaken är ren shit. ;)

Vill man bli fin.....

:D