handdator

Visa fullständig version : Latsdrag bakom nacke ftw !!!


Thaiboxarn
2007-04-25, 19:11
Var nyss på gymmet och körde bl.a. latsdrag bakom nacken, jag spännde ut bröstet och satt rak i ryggen, och böjde ytterst lite på huvudet, så att stången skulle få plats bara...vill bara säga, jävlar vilken bra övning :naughty: tycker den tar så otroligt mycket bättre än när man kör framför, den här kommer jag fortsätta köra framöver nu::Virro , har läst förut att det skulle kunna vara skadligt att köra så, men det skiter jag fan i nu efter att ha testat den:hbang:
Jävligt go övning, alla borde köra den, haha:D

lev väl !:cool:

überstarken
2007-04-25, 19:14
Okej, kul att höra. Arne har dessutom redan sagt att det är en jävligt bra övning så kör på du bara.

Thaiboxarn
2007-04-25, 19:19
aa jag vet, det var Arne som inspirerade mig :)

FreCKo
2007-04-25, 19:28
Varför är den skadlig?

Thaiboxarn
2007-04-25, 19:33
jag har läst några som har skrivit att den kan skada någonting i axeln eller vad det var, kommer inte ihåg

megadavor
2007-04-25, 20:12
Troligtvist om man håller för brett annars är det inga skaderisker tror jag.

Wirre
2007-04-25, 20:38
jag kör den inte för att jag får ont av att vinkla armbågarna/axlarna bakåt så men känns det bra så är det ju bara pumpa på...

champion
2007-04-25, 20:51
Troligtvist om man håller för brett annars är det inga skaderisker tror jag.

Jaha? Jag brukar hålla ganska brett när jag kör och ibland smalt.
Nån som har fakta på detta och inte gissar nu

Raggis
2007-04-25, 20:51
Jag kör framför. Tycker det funkar kanon.

rolf
2007-04-25, 20:54
Varför är den skadlig?

Det är den inte, enligt Arne P.

Jorgen
2007-04-25, 21:06
Jag kör numer uteslutande bakom nacken (är starkare där dessutom) och tycker att det fungerar ypperligt. När jag hade strul med min vänstra supraspinatus, och nu när min högra infraspinatus bråkar så kan det göra lite ont att köra tex chins, men drag bakom fungerar helt smärtfritt.

Liten Men Fet
2007-04-25, 21:15
Det är inte skadligt att köra bakom nacken, en del folk har muttrat om att man klämmer en slemsäck i axeln om man kör bakom nacken men det är fel efter som dom bitarna som skulle klämt den inte har kontakt med varandra i bottenläget. Den enda gången man klämmer den slemsäcken är när man har fullt utsträckta armar över huvudet och då är det ingen skillnad på drag framför och bakom nacken. Det är heller inte farligt att klämma den där slemsäcken.

Är man väldigt stel i axlarna så kan man ju ta det lite lugnt i början tills man övat upp rörligheten.
Man kan också göra chins bakom nacken..

Baan
2007-04-25, 21:36
Jag har ganska känslig höger axel och drag bakom nacke kan vara en problemövning. Inget som går ur led men känenr av axeln någon dag efteråt och så, inte så jättetrevligt. Värst är väl köra med det smala handtaget, fick ta smärtstillande i några dagar, kunde inte sova.

Men annars är jag ingen hater, tycker bakom nacken är jättebra för att man inte ska fuska, och har gått bra att köra den tungt en gång i tiden. Körde den även ganska tungt för ett år sedan och den tar bra på ryggen.

Liten Men Fet
2007-04-25, 23:09
Jag har ganska känslig höger axel och drag bakom nacke kan vara en problemövning. Inget som går ur led men känenr av axeln någon dag efteråt och så, inte så jättetrevligt. Värst är väl köra med det smala handtaget, fick ta smärtstillande i några dagar, kunde inte sova.

Men annars är jag ingen hater, tycker bakom nacken är jättebra för att man inte ska fuska, och har gått bra att köra den tungt en gång i tiden. Körde den även ganska tungt för ett år sedan och den tar bra på ryggen.

Nu vill jag inte bli idiotförklarad men jag måste bara reda ut en sak, när du säger det smala handtaget så menar du med smalt grepp framför huvudet va?

Baan
2007-04-25, 23:42
Nu vill jag inte bli idiotförklarad men jag måste bara reda ut en sak, när du säger det smala handtaget så menar du med smalt grepp framför huvudet va?

Nej, http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBCloseGripPulldown.html

Det du säger är inte omöjligt eller totalt ovanligt, dock är det vanligare tror jag att man kör med det smalare handtaget som på länken.

Liten Men Fet
2007-04-26, 09:59
Nej, http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBCloseGripPulldown.html

Det du säger är inte omöjligt eller totalt ovanligt, dock är det vanligare tror jag att man kör med det smalare handtaget som på länken.

Det jag menade var vanligt latsdrag framför huvudet med smallt v-handrag, precis som på länken du visade. Jag var kanske lite otydligt.
Jag funderade på om du körde med v-handtag bakom huvudet, det skulle jag nog ha svårt för.

nutz
2007-04-26, 10:35
Vart fan tog frågeställningen vägen?

King Grub
2007-04-26, 10:37
Det är ett diskussionsforum, ingen frågespalt. Det måste inte vara en fråga i varje tråd.

ArcTiC
2007-04-26, 12:09
Har läst några Latstrådar här på kolo och en del personer, inkl mig själv, verkar vara starkare i latsdrag bakom nacken jämfört med latsdrag till bröstet. Varför är det så?

Diggler
2007-04-26, 12:24
Jag tycker latsdrag bakom är lite tråkig, föredrar att köra framför och luta mig lite bakåt, men jag kör gärna pull-ups bakom nacken.

Liten Men Fet
2007-04-26, 13:40
Har läst några Latstrådar här på kolo och en del personer, inkl mig själv, verkar vara starkare i latsdrag bakom nacken jämfört med latsdrag till bröstet. Varför är det så?

Vet inte, jag kan hantera mer vikt framför speciellt om jag använder ett tätt v-handtag. Det går ju att fuska lite på ett helt annat sätt då också.

Skablistor
2007-04-26, 15:03
Vilken övning tycker ni är bäst då, lastdrag framför eller bakom nacken? Är det t.o.m. så enkelt att det är den övning som jag tar mest i som är bäst för mig? :thumbup:

ArcTiC
2007-04-26, 15:25
Vilken övning tycker ni är bäst då, lastdrag framför eller bakom nacken? Är det t.o.m. så enkelt att det är den övning som jag tar mest i som är bäst för mig? :thumbup:

samma tanke slog mig oxå *flex*

Liten men fet, jag glömde skriva (:smash:) jämfört brett grepp, drag framför och bakom.

pragmatist
2007-04-26, 15:40
Vilken övning tycker ni är bäst då, lastdrag framför eller bakom nacken? Är det t.o.m. så enkelt att det är den övning som jag tar mest i som är bäst för mig? :thumbup:

Så kan det nog vara. Jag diskuterade det där med Arne i någon tråd för länge sedan, han hade själv sett bättre EMG-resultat i latsen vid drag bakom nacken och jag hänvisade till en studie som visade bättre EMG-resultat vid drag framför nacken. Så det kan nog stämma att för vissa individer är det bättre att dra framför och för andra bakom. Kan vara en teknikfråga också.

Handcuff
2007-04-26, 15:45
har läst förut att det skulle kunna vara skadligt att köra så, men det skiter jag fan i nu efter att ha testat den:hbang:
Jävligt go övning, alla borde köra den



Haha..."hört att det kan vara skadligt - men tyckte den tog lite bättre så det skiter jag i!!!!" :thumbup:

Pepz
2007-04-26, 15:57
jag är mest skeptisk till drag och press bakom nacken pga att det är svårare att utföra för nybörjare.
Ofta ser man att man drar bakom nacken och får lägga hakan mot bröstet för att inte slå stången i huvudet. ofta ser man också att de krummar ryggen och använder en kontraktion i magen för att få ner stången..
Väldigt få som jag sett göra "fina" latsdrag bakom nacken..

Liten Men Fet
2007-04-26, 16:08
jag är mest skeptisk till drag och press bakom nacken pga att det är svårare att utföra för nybörjare.
Ofta ser man att man drar bakom nacken och får lägga hakan mot bröstet för att inte slå stången i huvudet. ofta ser man också att de krummar ryggen och använder en kontraktion i magen för att få ner stången..
Väldigt få som jag sett göra "fina" latsdrag bakom nacken..

Fast å andra sidan så jag sett massor med nybörjare som kör drag framför huvudet som drar ner stången 2 dm framför bröstet ner till magen, dom lutar sig bakåt och krånglar.
Arne P sa på sitt seminarie att han lär ut drag bakom nacke just för att det är lättare att få en nybörjare att dra den rätt. Där ska stången bara ner till nacken, enda problemet är osm du säger att en del trycker fram huvudet onödigt långt. Annars är det ju bara å dra.
Men det är ju olika från person till person, att det ska vara svårare att göra ett drag bakom nacken generellt tror jag inte riktigt på.

Sparrisen
2007-04-26, 16:16
Hela min ryggträning är baserad på den övningen :) har kört den varje pass i 4 års tid. Chins kör man framför och latsdrag bakom! :thumbup:

agazza
2007-04-26, 19:26
kan faktiskt säga att när jag kör latsdrag både framför och bakom nacken så ilar det inuti leden. Ungefär som när man har hål i en tand, och det är ytterst obehagligt.

Jag tror det beror på att jag tränat fel i diverse axelövningar när jag varit yngre men det verkar inte läka så jag kan inte längre köra chins eller latsdrag.

så kör försiktigt

Thaiboxarn
2007-04-26, 21:22
Får mycket bättre kontakt i latsen när jag kör bakom, det gäller bara att ha rak rygg, böjer man på ryggen och sänker ner huvudet så tar det bara på "undersidan" av bröstet

FreCKo
2007-04-26, 21:32
Får nog prova den här övningen på Söndag när det är ryggdag *drool*

Liten Men Fet
2007-04-27, 00:17
kan faktiskt säga att när jag kör latsdrag både framför och bakom nacken så ilar det inuti leden. Ungefär som när man har hål i en tand, och det är ytterst obehagligt.

Jag tror det beror på att jag tränat fel i diverse axelövningar när jag varit yngre men det verkar inte läka så jag kan inte längre köra chins eller latsdrag.

så kör försiktigt

Det kan ju vara så att du har problem med någon muskel i axeln, kan ju vara ide att du går och kollar upp det för om det är en inflammation eller lätt skada så brukar det ge sig med rätt rehabiliteringsträning. Typ rotatorcuffs-träning, utåtrotation, kör du någon sån? Fast kan ju vara ide och kolla med nån kunnig innan. Om du testar så ta det väldigt lätt först.

Vinter
2007-04-27, 00:27
Får mycket bättre kontakt i latsen när jag kör bakom

Amen, känner mycket bättre exakt vart det tar. Gillar den övningen skarpt.

Baan
2007-04-27, 10:39
Fast å andra sidan så jag sett massor med nybörjare som kör drag framför huvudet som drar ner stången 2 dm framför bröstet ner till magen, dom lutar sig bakåt och krånglar.
Arne P sa på sitt seminarie att han lär ut drag bakom nacke just för att det är lättare att få en nybörjare att dra den rätt. Där ska stången bara ner till nacken, enda problemet är osm du säger att en del trycker fram huvudet onödigt långt. Annars är det ju bara å dra.
Men det är ju olika från person till person, att det ska vara svårare att göra ett drag bakom nacken generellt tror jag inte riktigt på.

För ryggen tror jag också det blir mer rätt när man kör bakom än framför. Har sett rätt många n00bs som missförstår helt hur rörelsen ska se ut framför, t.ex. kommer jag ihåg en tjej som körde en tricepsövning till magen sista delen, eller varför inte att inte dra stången till bröst utan att fortsätta mot magen på något vänster.

Lite svårt göra samma missar bakom nacke då man inte har nånstanns att ta vägen när man väl nått axlarna. Sen är det en bra poäng att många bara köra gamteknik för att inte slå i huvudet vilket inte är bra, men tror man blir lite vigare efter hand och kommer längre fram med bröst och resten så man inte behöver köra gamnacketekniken.

agazza
2007-04-27, 12:49
Det kan ju vara så att du har problem med någon muskel i axeln, kan ju vara ide att du går och kollar upp det för om det är en inflammation eller lätt skada så brukar det ge sig med rätt rehabiliteringsträning. Typ rotatorcuffs-träning, utåtrotation, kör du någon sån? Fast kan ju vara ide och kolla med nån kunnig innan. Om du testar så ta det väldigt lätt först.

Läs första inlägget i min journal så står det lite om mina axlar, men tack för hjälpen.

jag skippar helt enkelt dom övningar som gör ont och kör substitut.

kan inte köra någon rotatorövning överhuvudtaget *cry*

Mvh