handdator

Visa fullständig version : Kycklinghjärta farligt?


Dumleman
2007-04-25, 12:37
Ska man akta sig för kycklinghjärta? Jag drog en sökning på forumet och hittade den här (http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=65456&highlight=kycklinghj%E4rta) tråden där det diskuteras arakidonsyra och att det kanske är cancerogent men jag blev tyvärr inte speciellt klok :).

johanhej
2012-04-29, 21:48
Bumpar denna tråd lite.

Någon som har erfarenhet av kycklinghjärta och kycklingmage? Har läst att kycklinglever kan vara toxiskt vid större intag, men är det några problem med de två andra?

Grymma recept uppskattas också på de nämnda :)

OneManArmy
2012-04-30, 05:50
kommer inte ihåg vem det var men i ett avsnitt body radio snackas det med någon välmeriterad snubbe som gillar att experimentera på sig själv.

Han käkade sjukt mycket kycklinghjärtan och påstod sig gått upp sjukt mycket muskelmassa iallfall.

aijou
2012-04-30, 06:25
kommer inte ihåg vem det var men i ett avsnitt body radio snackas det med någon välmeriterad snubbe som gillar att experimentera på sig själv.

Han käkade sjukt mycket kycklinghjärtan och påstod sig gått upp sjukt mycket muskelmassa iallfall.

Ola Wallengren (http://www.kolozzeum.com/forum/member.php?u=13665) Tror jag att det var. Han är även någon typ av professor om jag inte minns fel och han experimenterar ganska mycket med sin egen kropp som jag har förstått det. Fast jag är tveksam om han själv drog slutsatsen att några ökningar skedde PGA konsumtionen av kycklinhjärta.

Bra resultat har han fått i alla fall och han verkar sjukt kunnig.

Hoppas inte att jag sprider massa falsk information nu. I så fall får någon slå mig på fingrarna. :em:

Tolkia
2012-04-30, 06:25
Hjärtat är ju en muskel som andra. Anledningen till att man avråder från att tokkonsumera lever och njure är att dessa organ ju i någon mån är kroppens reningsanläggning och kan innehålla höga halter av tungmetaller (t.ex. kadmium, bly) om djuret levt där födan innehåller sådana. Problemet är nog inte så stort, dock. En annan anledning till att man rekommenderar begränsat intag av lever till t.ex. gravida är det höga a-vitamininnehållet.

Kostexperterna får komplettera.

Ola Wallengren
2012-04-30, 13:16
Det verkar inte som om det finns några uppenbart skadliga effekter av att inta mycket arakidonsyra från kycklinghjärta, men det är mig veterligen inte speciellt väl undersökt. Det finns inte inte heller några uppenbara positiva effekter. Jag rekommenderar därför ingen att under en längre tid ha ett överdrivet stort intag av kycklinghjärta eller arakidonsyra.

inter
2012-04-30, 14:13
Det verkar inte som om det finns några uppenbart skadliga effekter av att inta mycket arakidonsyra från kycklinghjärta, men det är mig veterligen inte speciellt väl undersökt. Det finns inte inte heller några uppenbara positiva effekter. Jag rekommenderar därför ingen att under en längre tid ha ett överdrivet stort intag av kycklinghjärta eller arakidonsyra.

Vad skulle du räkna som överdrivet stort? :)

Själv äter jag det en gång i veckan, men då äter jag 450 gram. Jäkligt gott. *drool*

Ola Wallengren
2012-04-30, 14:51
Utan att ha något att hänvisa till så tror jag inte 450gr per vecka är några problem men om det hade varit varje dag så kanske.

Vad står det i din signatur? Ga Gi Ga?

tossefar
2012-04-30, 14:59
Det är direkt dödligt för kycklingen.

inter
2012-04-30, 15:03
Utan att ha något att hänvisa till så tror jag inte 450gr per vecka är några problem men om det hade varit varje dag så kanske.

Som jag hoppades då. Tack. :) Det är en så otroligt god och köttig smak på hjärta, helt klart en av mina favoriträtter.

Vad står det i din signatur? Ga Gi Ga?

Det var textsnuttar som orsakade konstiga formateringsfel för ett tag sedan.

Såg ut så här
http://dl.dropbox.com/u/13249215/nnn.jpg

Det var en liten rolig effekt tyckte jag, men verkar vara åtgärdat nuförtiden.

Ola Wallengren
2012-04-30, 16:44
Thailändska bokstäver är det i alla fall.

aijou
2012-04-30, 16:58
Det var textsnuttar som orsakade konstiga formateringsfel för ett tag sedan.

Såg ut så här
http://dl.dropbox.com/u/13249215/nnn.jpg

Det var en liten rolig effekt tyckte jag, men verkar vara åtgärdat nuförtiden.

För mig ser det fortfarande ut ungefär så. Kan vara att jag inte har språket installerat eller något.

Sorry för off topic. :em:

Sniggel
2012-04-30, 17:52
Bumpar denna tråd lite.

Någon som har erfarenhet av kycklinghjärta och kycklingmage? Har läst att kycklinglever kan vara toxiskt vid större intag, men är det några problem med de två andra?

Grymma recept uppskattas också på de nämnda :)

Har du hittat nåt bra ställe att köpa det på? Jag är nämligen på jakt efter kycklinghjärta men ingen av de nära matbutikerna verkar ha sådana delikatesser.

(Jag har ett recept på omelett som jag kan dela med mig btw :))

johanhej
2012-05-01, 09:19
Har du hittat nåt bra ställe att köpa det på? Jag är nämligen på jakt efter kycklinghjärta men ingen av de nära matbutikerna verkar ha sådana delikatesser.

(Jag har ett recept på omelett som jag kan dela med mig btw :))

Willys säljer kycklingdelar för 30 kr/kg. Finns mage, lever och hjärta att välja mellan. Iaf här i Lund :)

Ska köpa på mig lite magar och hjärta då.

Sniggel
2012-05-02, 18:50
Willys säljer kycklingdelar för 30 kr/kg. Finns mage, lever och hjärta att välja mellan. Iaf här i Lund :)

Ska köpa på mig lite magar och hjärta då.

Jaha Lund...
Jag får väl ta en extra titt på Willys här, men butiken i Hässleholm är inte speciellt stor.
City Gross vet jag brukar ha sånt här men det finns inget City Gross nära mig.

johanhej
2012-05-02, 19:25
Jaha Lund...
Jag får väl ta en extra titt på Willys här, men butiken i Hässleholm är inte speciellt stor.
City Gross vet jag brukar ha sånt här men det finns inget City Gross nära mig.

Åt ett halvt kilo magar igår till middag, men hade ett riktigt meck med att få dem bra. Stekte dem först och provåt en bit, men den var seg som gummi, så fick låta det puttra på stekjärnet i 3-4 timmar innan det fick hyffsat konsistens.

Blev väl helt ok tillslut men ingen favoritmat kanske. Funderar på att köpa lite hjärtan också, om det nu smakar bättre :D