handdator

Visa fullständig version : Ny planet funnen!


Jompan
2007-04-25, 12:20
Nu har man hittat en ny planet, som har en temperatur mellan 0-40 grader. Det är troligt att det kan finnas rinnande vatten där och därmed kanske liv. Så vem vet, det kanske finns utomjordingar ändå! :)

L-Sami
2007-04-25, 12:21
Källa?

Nitrometan
2007-04-25, 12:21
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=643007

Klart det finns.

jokkan
2007-04-25, 12:23
Verkligen intressant. Tyvär så lär man ju aldrig få veta nåt så lika bra man lägger ner. Annars kommer man klättra på väggar :p

Jompan
2007-04-25, 12:23
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=643007

Klart det finns.

Tack Nitrometan, skulle ju tänkt själv på att ha med länk till nyheten!:)

Lexidos
2007-04-25, 12:24
Utmärkt, tycker att vi lägger hela stadsbudgeten på att forska fram ett sätt att emigrera dit. Så kan vi lämna jorden till de som verkar mer angelägna att ha sönder den genom att kriga med varandra mm. :P

L-Sami
2007-04-25, 12:25
0-40grader, värsta paradiset. Take me there.

Jompan
2007-04-25, 12:28
Utmärkt, tycker att vi lägger hela stadsbudgeten på att forska fram ett sätt att emigrera dit. Så kan vi lämna jorden till de som verkar mer angelägna att ha sönder den genom att kriga med varandra mm. :P

Den låg ju väldans långt bort om man säger så. Satt och funderade på om det i huvudtaget är möjligt att ta sig dit. Det är ju ett antal generationer kan jag tänka mig som skulle behöva födas i rymden. Så börjar man genast fundera på muskelutvecklingen hos en bebis född i rymden, sen tog det helt klart slut i mina tankar där. Men på ett forum som detta så skulle man säkert kunna råda bot på en sådan liten hake. :)

Halldin
2007-04-25, 12:33
Den låg ju väldans långt bort om man säger så.
Bara 193946400000000km bort, det tar man på lunchrasten. :o

Jompan
2007-04-25, 12:35
Bara 193946400000000km bort, det tar man på lunchrasten. :o

Det har du rätt i, nästa kolloträff där kanske? :D

Lexidos
2007-04-25, 12:35
Den låg ju väldans långt bort om man säger så. Satt och funderade på om det i huvudtaget är möjligt att ta sig dit. Det är ju ett antal generationer kan jag tänka mig som skulle behöva födas i rymden. Så börjar man genast fundera på muskelutvecklingen hos en bebis född i rymden, sen tog det helt klart slut i mina tankar där. Men på ett forum som detta så skulle man säkert kunna råda bot på en sådan liten hake. :)

Ja lyckas man inte utveckla ett sätt att få konstgjord gravitation i en rymdfarkost så undrar jag hur man skulle göra. Dagens astronauter tränar väldigt mycket har jag hört både innan och under resan.
Om avståndet stämmer så är det 189220 miljarder kilometer till planeten, vilket skulle ta ett tag med dagens teknik. Därför behöver vi få fram morgondagensteknik så snart som möjligt :D

Jompan
2007-04-25, 12:37
Därför behöver vi få fram morgondagensteknik så snart som möjligt :D

Helst igår enligt min mening! :D

Raggis
2007-04-25, 12:37
Låg väl runt 22-23 ljusår från oss.

Lexidos
2007-04-25, 12:39
Låg väl runt 22-23 ljusår från oss.

Vi kan bunta ihop det till 1 JL.
1 JL = Jävligt Långtbort

Men det ska gå! Vi ska ta oss dit, får bara hoppas att ingen annan har tjing på planeten först.

Snafu
2007-04-25, 12:40
Jag kollade på Aftonbladets poll, dryga 90% tror på annat liv i universum. Jag säger inte att det är omöjligt men inte fan "tror jag på det".

Tomtar och troll.

Raggis
2007-04-25, 12:41
Jag kollade på Aftonbladets poll, dryga 90% tror på annat liv i universum. Jag säger inte att det är omöjligt men inte fan "tror jag på det".

Tomtar och troll.


Hur kan man inte tro på annat liv i universum?

Jompan
2007-04-25, 12:42
Vad ska vår planet heta då? :)

L-Sami
2007-04-25, 12:43
Vad ska vår planet heta då? :)

Kolopiter

Snafu
2007-04-25, 12:43
Hur kan man inte tro på annat liv i universum?

Därför att jag har en rationell hjärna och inte känner behovet av att "tro" på någonting som jag inte vet ett skit om.

Jag säger inte att det är omöjligt, men inte fan måste jag tro något för det.

Varför känner du detta behov?

Raggis
2007-04-25, 12:45
Därför att jag har en rationell hjärna och inte känner behovet av att "tro" på någonting som jag inte vet ett skit om.

Jag säger inte att det är omöjligt, men inte fan måste jag tro något för det.

Varför känner du detta behov?

Varför jag känner detta behov? Med tanke på hur stor utbredning vi talar om, så är chanserna större att det finns liv därute, än att det inte finns liv därute. Nu snackar vi inte bara om intelligenta liv! Kom ihåg det. Encelliga djur räknas också som liv.

Jompan
2007-04-25, 12:47
Hur kan man inte tro på annat liv i universum?

Ja precis. Så stort som universum är så skulle det ju vara ganska otroligt i min mening att detta skulle vara den enda planet som kan ha levande organimer av olika slag.

Sen kanske sannolikheten varierar beroende på vad för sorts liv vi pratar om. Utomjordingar kan ju allt liv kallas som inte befinner sig på jorden, så då kan ju vad som helst räknas in nästan. Sen om det finns intelligenta livsformer, med utvecklat tal o.s.v. det kan man ju fundera på. :)

Jompan
2007-04-25, 12:48
Kolopiter

Haha! Den var bra! Vi får samla ihop ett antal namn, sedan göra en poll på det!:)

Raggis
2007-04-25, 12:50
Tyvärr har planeten redan ett namn :(

Mirre
2007-04-25, 12:51
Pax för den speciella slätten mellan den fina sjön och berget på Kolopiter! *rolleyes*

Vinter
2007-04-25, 12:52
Nu snackar vi inte bara om intelligenta liv! Kom ihåg det. Encelliga djur räknas också som liv.

Ibland känns det som det är ganska ont om intelligent liv på Jorden med, människor inkluderat. :cool:

Halldin
2007-04-25, 12:52
Tänker man på hur stort universum är och hur liten jorden är (http://www.youtube.com/watch?v=7NYRVsKAkFM) så är det svårt att tro annat än att någon form av liv finns någon annanstans.

Zakath
2007-04-25, 12:52
På den planeten ska jag bo när jag blir stor! :D


Det här är verkligen ett sensationellt fynd, inte trodde jag att man skulle kunna hitta en beboelig planet så "snabbt".

Snafu
2007-04-25, 12:53
Varför jag känner detta behov? Med tanke på hur stor utbredning vi talar om, så är chanserna större att det finns liv därute, än att det inte finns liv därute. Nu snackar vi inte bara om intelligenta liv! Kom ihåg det. Encelliga djur räknas också som liv.

Flummerier, jag säger inte heller att det är omöjligt. Men det är skillnad på att "tro på liv i universum" och att "det är inte omöjligt att det finns". Eller hur?

Dessa personer som tryckt "jag tror på liv i universum" är personer som sääääkerligen vill att det skall finnas liv på andra platser i universum.
Jag tycker det är så jävla flummigt. Jag slår vad om att det finns en stark korrelation mellan folk som "tror" på liv i andra delar av universum och folk som tror på spöken, andar, ett liv efter döden und so weiter.

Det är bara en massa flum. End of.

Raggis
2007-04-25, 12:53
Ibland känns det som det är ganska ont om intelligent liv på Jorden med, människor inkluderat. :cool:

http://ownedirl.com/Die-Kitten.jpg

Yankeee
2007-04-25, 12:54
Flummerier, jag säger inte heller att det är omöjligt. Men det är skillnad på att "tro på liv i universum" och att "det är inte omöjligt att det finns". Eller hur?

Dessa personer som tryckt "jag tror på liv i universum" är personer som sääääkerligen vill att det skall finnas liv på andra platser i universum.
Jag tycker det är så jävla flummigt. Jag slår vad om att det finns en stark korrelation mellan folk som "tror" på liv i andra delar av universum och folk som tror på spöken, andar, ett liv efter döden und so weiter.

Det är bara en massa flum. End of.

Jag tror att du snackar en massa skit. EoD.

Snafu
2007-04-25, 12:55
Jag tror att du snackar en massa skit. EoD.

Jag tror du är en av dom som vill tro på liv i universum. Din lilla rymdmupp.

bertbert
2007-04-25, 12:55
Bara 20,5 ljusår bort? Om man färdas i 11088000000 km/h kommer man alltså dit på bara 205 år. Och 0,1c är nog rätt svårt att uppnå. Grattis typ.

Jompan
2007-04-25, 12:55
Jag tror att du snackar en massa skit. EoD.

+1

Snafu
2007-04-25, 12:57
Nyfiket frågat, vad är det ni reagerar mot?

Raggis
2007-04-25, 12:57
Flummerier, jag säger inte heller att det är omöjligt. Men det är skillnad på att "tro på liv i universum" och att "det är inte omöjligt att det finns". Eller hur?

Dessa personer som tryckt "jag tror på liv i universum" är personer som sääääkerligen vill att det skall finnas liv på andra platser i universum.
Jag tycker det är så jävla flummigt. Jag slår vad om att det finns en stark korrelation mellan folk som "tror" på liv i andra delar av universum och folk som tror på spöken, andar, ett liv efter döden und so weiter.

Det är bara en massa flum. End of.

Det finns ändå ett starkt samband mellan "tro" och "det är inte omöjligt". Nog finns det dom som vill att det finns liv på andra planeter. Men, sen finns det också den skaran som försöker få en uppfattning om hur stort universum verkligen är, därav deras tankegångar. Förstår inte hur du kan relatera liv på andra planeter med spöken. Och du påstår att du är rationell? :smash:

Jompan
2007-04-25, 12:57
Bara 20,5 ljusår bort? Om man färdas i 11088000000 km/h kommer man alltså dit på bara 205 år. Och 0,1c är nog rätt svårt att uppnå. Grattis typ.

Det är ju därför vi koloiter måste komma på ett sätt att bygga muskler i rymden, så att vi kan föda flera generationer på vår väg dit! Bebisarna måste börja med sin träning i tidig ålder. :D

Jompan
2007-04-25, 12:58
Det finns ändå ett starkt samband mellan "tro" och "det är inte omöjligt". Nog finns det dom som vill att det finns liv på andra planeter. Men, sen finns det också den skaran som försöker få en uppfattning om hur stort universum verkligen är, därav deras tankegångar. Förstår inte hur du kan relatera liv på andra planeter med spöken. Och du påstår att du är rationell? :smash:

+1

Yankeee
2007-04-25, 12:59
Jag tror du är en av dom som vill tro på liv i universum. Din lilla rymdmupp.

Vadå vill tro? För mig är det troligt att det finns liv i universum, det betyder inte att jag sitter och runkar åt suddiga klotformade objekt. Sluta larva dig.

Snafu
2007-04-25, 12:59
Det finns ändå ett starkt samband mellan "tro" och "det är inte omöjligt". Nog finns det dom som vill att det finns liv på andra planeter. Men, sen finns det också den skaran som försöker få en uppfattning om hur stort universum verkligen är, därav deras tankegångar. Förstår inte hur du kan relatera liv på andra planeter med spöken. Och du påstår att du är rationell? :smash:

Vad snackar du om, ett starkt samband, vadå?

Det är samma typ av människor som "tror" på utomjordiskt liv som tror på spöken och troll. Flummon, helt enkelt. Folk som inte vet bättre.

Vinter
2007-04-25, 13:02
Det är samma typ av människor som "tror" på utomjordiskt liv som tror på spöken och troll. Flummon, helt enkelt. Folk som inte vet bättre.

Nja ganska stor skillnad på forskare och präster ju.

Arf Pingvin
2007-04-25, 13:02
Ja för det är väldigt flummiga människor som jobbar på NASA.

Jompan
2007-04-25, 13:02
Vad snackar du om, ett starkt samband, vadå?

Det är samma typ av människor som "tror" på utomjordiskt liv som tror på spöken och troll. Flummon, helt enkelt. Folk som inte vet bättre.

källa?

Yankeee
2007-04-25, 13:03
Haha snafu, sluta inte för fan. Underbart eftermiddagsskratt!

Lexidos
2007-04-25, 13:03
Vad snackar du om, ett starkt samband, vadå?

Det är samma typ av människor som "tror" på utomjordiskt liv som tror på spöken och troll. Flummon, helt enkelt. Folk som inte vet bättre.

Jag är helt lost nu, va tusan tjattrar ni om?

Raggis
2007-04-25, 13:04
Haha snafu, sluta inte för fan. Underbart eftermiddagsskratt!

+1. Vet inte ens hur man ska besvara hans poster längre. Vill inte sjunka till hans nivå.

Snafu
2007-04-25, 13:05
Detta forum är ju fullt av believers, flytta till area 51 för helvete.

FLUM säger jag.

Snake
2007-04-25, 13:06
Snafu: det är skillnad på "annat liv" och "intelligent liv".

bertbert
2007-04-25, 13:07
Detta forum är ju fullt av believers, flytta till area 51 för helvete.

FLUM säger jag.

Area 51 är bara påhitt din psykflummare :smash:

Lexidos
2007-04-25, 13:07
Detta forum är ju fullt av believers, flytta till area 51 för helvete.

FLUM säger jag.

va? Jag har inte sett några predikningar, ufo sekter eller spökjägare här.
Ett o annat ufo dock men det hör lixom till forumet. ;)

Dumleman
2007-04-25, 13:07
Vettifan om jag inte hellre läser om Linda Rosings läppoperationer än om en "beboelig planet" 20,5 ljusår från jorden...

Yankeee
2007-04-25, 13:07
Detta forum är ju fullt av believers, flytta till area 51 för helvete.

FLUM säger jag.

Ahahaha, resten av forumet och den civiliserade världen.

Halldin
2007-04-25, 13:09
http://www.orangelab.org/NKkilling.jpg

!=

http://www.mactonnies.com/ufonaut.gif

Jompan
2007-04-25, 13:09
haha, denna tråd blev ju skoj! :laugh:

Lexidos
2007-04-25, 13:10
Snafu: det är skillnad på "annat liv" och "intelligent liv".

+1

Inte precis som att nasa säger: vi tror att planeten är bebodd med skelögda männsikoliknande varelser som hänger kvällar till dokusåpalikande upptåg... det kan ju finnas intelligent liv oxå :Virro

Vinter
2007-04-25, 13:10
kanke lika bra att flytta diskussionen hit:
http://www.rael.org/







*popcorn*

Jompan
2007-04-25, 13:10
http://www.mactonnies.com/ufonaut.gif

Liknar Trance litegrann tycker jag! :)

Snafu
2007-04-25, 13:12
Vafasen alla här är ju fullständigt galna. Lite reson om jag får be.

Hur fan kan man tro på något? Va? Det är ju så himla kvasireligöst att jag mår illa.

Att något är sannolikt, eller att det finns ett visst mått av sannolikhet är en annan femma. Men att tro på något som detta är ju bara löjligt.

Vadå tro?

Tro = believe
Troligen = likely
Inte omöjligt = not impossible <--- här hör jag hemma

Kamma er.

Jompan
2007-04-25, 13:15
Haha!

Jag tror vi rör ihop oss för att vi har olika definition på tro och inte omöjligt. För mig så betyder något som inte är omöjligt att man faktiskt kan tro på att det är möjligt. Men det är bara jag och jag är villig och ändra mig om nån kan komma med nått konkret skillnad på vad de olika sakerna egentligen står för.

Snake
2007-04-25, 13:16
Vafasen alla här är ju fullständigt galna. Lite reson om jag får be.

Hur fan kan man tro på något? Va? Det är ju så himla kvasireligöst att jag mår illa.

Att något är sannolikt, eller att det finns ett visst mått av sannolikhet är en annan femma. Men att tro på något som detta är ju bara löjligt.

Vadå tro?

Tro = believe
Troligen = likely
Inte omöjligt = not impossible <--- här hör jag hemma

Kamma er.

http://www.westsky.com/comb10.jpg

Du får själv välja vilken färg du vill ha.

Lexidos
2007-04-25, 13:17
Vafasen alla här är ju fullständigt galna. Lite reson om jag får be.

Hur fan kan man tro på något? Va? Det är ju så himla kvasireligöst att jag mår illa.

Att något är sannolikt, eller att det finns ett visst mått av sannolikhet är en annan femma. Men att tro på något som detta är ju bara löjligt.

Vadå tro?

Tro = believe
Troligen = likely
Inte omöjligt = not impossible <--- här hör jag hemma

Kamma er.

Jag får en känsla av att du har något starka realtioner till ordet.
Om någon frågar mig ifall jag ska med ut imon o jag svarar "Jag tror det" då menar jag: det är mycket möjligt.

Kort o gott om utomjordiskt liv.
Jag tror att det är mycket möjligt att det finns någon annanstans.
Inte att jag ska tillbe några 50 cm gröna dvärgar i spandexdräkter som många knäppgökar verkar göra

Yankeee
2007-04-25, 13:17
Vafasen alla här är ju fullständigt galna. Lite reson om jag får be.

Hur fan kan man tro på något? Va? Det är ju så himla kvasireligöst att jag mår illa.

Att något är sannolikt, eller att det finns ett visst mått av sannolikhet är en annan femma. Men att tro på något som detta är ju bara löjligt.

Vadå tro?

Tro = believe
Troligen = likely
Inte omöjligt = not impossible <--- här hör jag hemma

Kamma er.

Men om du skulle sluta likställa "tro" med "tror" så skulle du inte ha något att gnälla på...

Trance
2007-04-25, 13:19
Carl Sagan:
" I’m frequently asked, “Do you believe there’s extraterrestrial intelligence?” I give the standard arguments — there are a lot of places out there, the molecules of life are everywhere, I use the word billions, and so on. Then I say it would be astonishing to me if there weren’t extraterrestrial intelligence, but of course there is as yet no compelling evidence for it.

Often, I’m asked next, “What do you really think?”

I say, “I just told you what I really think.”

“Yes, but what’s your gut feeling?”

But I try not to think with my gut. If I’m serious about understanding the world, thinking with anything besides my brain, as tempting as that might be, is likely to get me into trouble."
http://scottaaronson.com/blog/?cat=9

Snafu
2007-04-25, 13:19
Men om du skulle sluta likställa "tro" med "tror" så skulle du inte ha något att gnälla på...

Jag gnäller inte, jag försöker fastställa om jag är den enda som är vettig här inne eller om jag är omgiven av galningar. Förbannat viktigt att utreda.

Snafu
2007-04-25, 13:20
Carl Sagan:
" I’m frequently asked, “Do you believe there’s extraterrestrial intelligence?” I give the standard arguments — there are a lot of places out there, the molecules of life are everywhere, I use the word billions, and so on. Then I say it would be astonishing to me if there weren’t extraterrestrial intelligence, but of course there is as yet no compelling evidence for it.

Often, I’m asked next, “What do you really think?”

I say, “I just told you what I really think.”

“Yes, but what’s your gut feeling?”

But I try not to think with my gut. If I’m serious about understanding the world, thinking with anything besides my brain, as tempting as that might be, is likely to get me into trouble."
http://scottaaronson.com/blog/?cat=9


Tack Trance. Jag är uppenbarligen forskaren här ovan, resten av pöbeln är dom som frågar forskaren.

Jag vinner.

Yankeee
2007-04-25, 13:21
Jag gnäller inte, jag försöker fastställa om jag är den enda som är vettig här inne eller om jag är omgiven av galningar. Förbannat viktigt att utreda.

Hur går det tycker du? Alla är dumma i huvudet förutom du? Brukar det stämma? Kanske ligger problemet hos dig?

Gpajpen
2007-04-25, 13:21
Vafasen alla här är ju fullständigt galna. Lite reson om jag får be.

Hur fan kan man tro på något? Va? Det är ju så himla kvasireligöst att jag mår illa.

Att något är sannolikt, eller att det finns ett visst mått av sannolikhet är en annan femma. Men att tro på något som detta är ju bara löjligt.

Vadå tro?

Tro = believe
Troligen = likely
Inte omöjligt = not impossible <--- här hör jag hemma

Kamma er.

jag tror att det finns liv (intelligent eller ej) i universum, det är fullkomligt ologiskt att det inte skulle finnas det.

what's your point?

Snafu
2007-04-25, 13:21
Tack Trance. Jag är uppenbarligen forskaren här ovan, resten av pöbeln är dom som frågar forskaren.

Jag vinner.

Fel av mig, jag är inte forskaren. Han tycker att det är astonishing om det inte finns liv någon annanstans. Jag skulle dock inte bli förvånad om vi är alldeles ensamma.

Yankeee
2007-04-25, 13:22
Haha snafu, du vet att du kommer bli retad för detta så länge du är kvar på kolozzeum va?

Lexidos
2007-04-25, 13:23
Carl Sagan:
" I’m frequently asked, “Do you believe there’s extraterrestrial intelligence?” I give the standard arguments — there are a lot of places out there, the molecules of life are everywhere, I use the word billions, and so on. Then I say it would be astonishing to me if there weren’t extraterrestrial intelligence, but of course there is as yet no compelling evidence for it.

Often, I’m asked next, “What do you really think?”

I say, “I just told you what I really think.”

“Yes, but what’s your gut feeling?”

But I try not to think with my gut. If I’m serious about understanding the world, thinking with anything besides my brain, as tempting as that might be, is likely to get me into trouble."
http://scottaaronson.com/blog/?cat=9

Men det är vell vad med parten av alla här försöker säga fast istället för att skriva en uppsatts så säger vi: jag tror det..

Blanda inte ihop detta vanliga ord med tro o förknippa allt med religion o liknande.

Snafu
2007-04-25, 13:24
Hur går det tycker du? Alla är dumma i huvudet förutom du? Brukar det stämma? Kanske ligger problemet hos dig?

Nä i den verkliga världen brukar jag inte tycka att alla är dumma i huvudet, här på detta forumet (och nu säger jag inte det för att vara elak) så vet man aldrig vem man pratar med - det kan vara kalle 15 år som inte har koll på nånting och skall jag vara helt ärlig är det ofta precis sådana som skriver här inne.

Vem du är t ex, det vet jag knappt. Du ska in i det militära och det är väl iofs inget gott tecken :D Obs jag skämtar du verkar faktiskt ganska vettig, lite bitsk bara kanske.

Raggis
2007-04-25, 13:25
This thread delivers!

jwzrd
2007-04-25, 13:42
Det är verkligen dags för kammen i tråden. Kärnan här är enbart semantisk (undantaget några fåntrattar som inte funderat så mycket). Jag tror att gänget som just nu bitchar om vilken samlagsställning de vill ha, menar samma sak men hänger upp sig på den negativa klangen i ordet "tro" (som för tankarna till gudatro och annan galenskap).

Är det inte så att de som säger: Jag tror det finns liv "därute" avser: Jag utesluter inte möjligheten att det finns intelligent liv någonstans. Jag hade uttryckt mig med den senare meningen alla gånger eftersom jag inte Tror(tm) på livet utanför jorden. Troende innebär övertygelse, att vara säker på att det finns liv. Att vara säker på något utan rimliga bevis är inte rationellt. Men jag tror de andra i tråden som använder ordet ändå avser möjligheten och inget annat.

Trance
2007-04-25, 13:45
Fel av mig, jag är inte forskaren. Han tycker att det är astonishing om det inte finns liv någon annanstans. Jag skulle dock inte bli förvånad om vi är alldeles ensamma.

Det är väl ungefär det som rare earth hypthesis går ut på. Att det komplexa livet på jorden är mer sällsynt i universum (eller vintergatan) än vad andra som t.ex. Carl Sagan trodde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rare_Earth_hypothesis

Däremot så är det ju extremt svårt att säga i praktiken eftersom vi enbart har en enda måttstock och det är jorden, att den verkar perfekt placerad behöver ju inte betyda att det är enda sättet. Sedan så blir man extremt lätt bländad av den enorma storleken på universum, det går inte att föreställa sig riktigt.

Enbart vintergatan innehåller ju miljarder stjärnor och sedan finns det ju miljarder andra galaxer med liknande antal stjärnor i sig. Så att det finns någon form av liv är ju inte direkt en orimlig hypotes. Däremot är det ju omöjligt att utala sig hur stor chans det är eller om det faktiskt finns.

Lexidos
2007-04-25, 13:46
Det är verkligen dags för kammen i tråden. Kärnan här är enbart semantisk (undantaget några fåntrattar som inte funderat så mycket). Jag tror att gänget som just nu bitchar om vilken samlagsställning de vill ha, menar samma sak men hänger upp sig på den negativa klangen i ordet "tro" (som för tankarna till gudatro och annan galenskap).

Är det inte så att de som säger: Jag tror det finns liv "därute" avser: Jag utesluter inte möjligheten att det finns intelligent liv någonstans. Jag hade uttryckt mig med den senare meningen alla gånger eftersom jag inte Tror(tm) på livet utanför jorden. Troende innebär övertygelse, att vara säker på att det finns liv. Att vara säker på något utan rimliga bevis är inte rationellt. Men jag tror de andra i tråden som använder ordet ändå avser möjligheten och inget annat.

Exakt vad jag försökte få fram i förra posten.

Snafu
2007-04-25, 13:47
Det är verkligen dags för kammen i tråden. Kärnan här är enbart semantisk (undantaget några fåntrattar som inte funderat så mycket). Jag tror att gänget som just nu bitchar om vilken samlagsställning de vill ha, menar samma sak men hänger upp sig på den negativa klangen i ordet "tro" (som för tankarna till gudatro och annan galenskap).

Är det inte så att de som säger: Jag tror det finns liv "därute" avser: Jag utesluter inte möjligheten att det finns intelligent liv någonstans. Jag hade uttryckt mig med den senare meningen alla gånger eftersom jag inte Tror(tm) på livet utanför jorden. Troende innebär övertygelse, att vara säker på att det finns liv. Att vara säker på något utan rimliga bevis är inte rationellt. Men jag tror de andra i tråden som använder ordet ändå avser möjligheten och inget annat.

+1 på den.

Ni andra som dissat mig får inte hålla med. Ni får kamma er istället.

Jompan
2007-04-25, 13:56
Det är verkligen dags för kammen i tråden. Kärnan här är enbart semantisk (undantaget några fåntrattar som inte funderat så mycket). Jag tror att gänget som just nu bitchar om vilken samlagsställning de vill ha, menar samma sak men hänger upp sig på den negativa klangen i ordet "tro" (som för tankarna till gudatro och annan galenskap).

Är det inte så att de som säger: Jag tror det finns liv "därute" avser: Jag utesluter inte möjligheten att det finns intelligent liv någonstans. Jag hade uttryckt mig med den senare meningen alla gånger eftersom jag inte Tror(tm) på livet utanför jorden. Troende innebär övertygelse, att vara säker på att det finns liv. Att vara säker på något utan rimliga bevis är inte rationellt. Men jag tror de andra i tråden som använder ordet ändå avser möjligheten och inget annat.

Jag håller med dig i det mesta här, förutom att troende innebär övertygelse och att man är säker på sin sak. Tro för mig är just som du beskriver att man inte utesluter möjligheten till att det finns. Men säger man sig vara övertygad och säker på sin sak, då använder i alla fall jag mig av ordet vet. Med andra ord skulle jag då uttryckt mig: Jag vet att det finns liv därute.

Så med min definition så använder jag mig fortfarande av ordet tro. Jag tror att det finns liv därute.

Och nu är jag väldigt osäker på om ni anser att jag behöver kamma mig ändå. :Virro

Yankeee
2007-04-25, 13:57
Jag håller med dig i det mesta här, förutom att troende innebär övertygelse och att man är säker på sin sak. Tro för mig är just som du beskriver att man inte utesluter möjligheten till att det finns. Men säger man sig vara övertygad och säker på sin sak, då använder i alla fall jag mig av ordet vet. Med andra ord skulle jag då uttryckt mig: Jag vet att det finns liv därute.

Så med min definition så använder jag mig fortfarande av ordet tro. Jag tror att det finns liv därute.

Och nu är jag väldigt osäker på om ni anser att jag behöver kamma mig ändå. :Virro

Vi (javaman och jag) diskuterade det där på msn och kom fram till att jag (vi) har rätt och han ber om ursäkt för sitt beteende.

Jompan
2007-04-25, 14:10
Vi (javaman och jag) diskuterade det där på msn och kom fram till att jag (vi) har rätt och han ber om ursäkt för sitt beteende.

hm... så då behöver jag nog inte kamma mig "tror" jag!:Virro

bertbert
2007-04-25, 14:34
kaffemästaren:
Det finns människor, t ex jag, som använder ordet "tro" på ett annat sätt - dvs att jag uppfattar att det kan vara så, men att jag inte på något sätt är övertygad. Det är den betydelse av ordet som är rimligast i sådana här sammanhang; man bör skilja på religiös tro (övertygelse), tro som i spekulation (jag tror det kan stämma), och tro som i trovärdighet (jag tror dig). Stor skillnad!

bertbert
2007-04-25, 14:35
Vi (javaman och jag) diskuterade det där på msn och kom fram till att jag (vi) har rätt och han ber om ursäkt för sitt beteende.


NOG!!!! :)

Zakath
2007-04-25, 14:39
Kort och gott, Snafu är väldigt duktigt på att misstolka oss koloiter.

Snafu
2007-04-25, 14:41
Kort och gott, Snafu är väldigt duktigt på att misstolka oss koloiter.

Kort och gott - jag refererade i huvudsak till mupparna som röstat på Aftonbladets poll. Sen är det ni som misstolkar mig.

bertbert
2007-04-25, 14:46
Kort och gott - jag refererade i huvudsak till mupparna som röstat på Aftonbladets poll. Sen är det ni som misstolkar mig.

Mmm. Vi misstolkar dig. Allihopa. "Jag är så missförstådd" :D :hbang:

Snafu
2007-04-25, 14:52
"Snafus lidanden" - nu kommer öratsekvensen snart.

Snafu
2007-04-25, 14:55
Mmm. Vi misstolkar dig. Allihopa. "Jag är så missförstådd" :D :hbang:

Men ärligt talat, kolozzeum är ju som en enda stor flock och styrs i mångt och mycket av flockbeteende. Om någon skriver att dom inte förstår vad jag skriver, så kommer ju resterande flockdjur att skriva samma sak.

Exemplet är ju ganska tydligt. Trance och Jwzrd var dom enda som inte flockade och hade sig. Resterande personer uttalar jag mig inte om.

Raggis
2007-04-25, 14:55
Kort och gott - jag refererade i huvudsak till mupparna som röstat på Aftonbladets poll. Sen är det ni som misstolkar mig.

Hahahaha! Fyfan va dåligt! :laugh: :laugh:

bertbert
2007-04-25, 14:56
Men ärligt talat, kolozzeum är ju som en enda stor flock och styrs i mångt och mycket av flockbeteende. Om någon skriver att dom inte förstår vad jag skriver, så kommer ju resterande flockdjur att skriva samma sak.

Exemplet är ju ganska tydligt. Trance och Jwzrd var dom enda som inte flockade och hade sig. Resterande personer uttalar jag mig inte om.

(Offtopic) Så om man råkar ha samma åsikt som ett antal andra individer är det automatiskt flockbeteende?

Halldin
2007-04-25, 15:00
Ordbögeri på hög nivå i denna tråden.

Snafu
2007-04-25, 15:01
jag tror att det finns liv (intelligent eller ej) i universum, det är fullkomligt ologiskt att det inte skulle finnas det.

what's your point?

Försök inte applicera logik på detta, det vore ju bara fullkomligt löjligt.

Yankeee
2007-04-25, 15:02
Försök inte applicera logik på detta, det vore ju bara fullkomligt löjligt.

För att..?

Snafu
2007-04-25, 15:05
För att..?

Jag borde ha skrivit, försök inte säga att det vore ologiskt att det inte finnas andra livsformer i rymden. Det vore detsamma som att vara övertygad om att det finns andra livsformer och då är vi tillbaka på ruta 1. Då är du ett rymdflummo.

Dom som missförstår mig, tyvärr, ni kommer att att få det lätt här i livet.

Snafu
2007-04-25, 15:11
Nä nu skall jag sluta vara flejmbejt.

Jag hade bara lite tråkigt på jobbet.

Det är klart det finns aliens i rymden................................

Yankeee
2007-04-25, 15:12
Jag borde ha skrivit, försök inte säga att det vore ologiskt att det inte finnas andra livsformer i rymden. Det vore detsamma som att vara övertygad om att det finns andra livsformer och då är vi tillbaka på ruta 1. Då är du ett rymdflummo.

Dom som missförstår mig, tyvärr, ni kommer att att få det lätt här i livet.

Lite kul att du talar om för andra hur de ska förhålla sig till saker och ting :)

Hur som, alla med lite vett i skallen inser att sannolikheten att vi är ensamma är ganska liten (även om det inte går att "mäta").


edit: jaha.

Jompan
2007-04-25, 15:15
Jag borde ha skrivit, försök inte säga att det vore ologiskt att det inte finnas andra livsformer i rymden. Det vore detsamma som att vara övertygad om att det finns andra livsformer och då är vi tillbaka på ruta 1. Då är du ett rymdflummo.

Dom som missförstår mig, tyvärr, ni kommer att att få det lätt här i livet.

Blir livet lättare menar du om man placerar saker och ting och personer i olika fack istället för att se till individen och den enskilda saken, påståendet? Om jag har en åsikt om en sak, gör det att jag per automatik måste ha en annan åsikt också om en helt annan sak och dessutom väldigt praktiskt kan placeras i en grupp av "rymdflumm"?

Snafu
2007-04-25, 15:15
Lite kul att du talar om för andra hur de ska förhålla sig till saker och ting :)

Hur som, alla med lite vett i skallen inser att sannolikheten att vi är ensamma är ganska liten (även om det inte går att "mäta").

Jag måste ju dela med mig av mina visdomsord, allt annat vore ju brottsligt.

Jag håller med om att det inte är omöjligt att det finns "life forms", jag tycker dock inte att det kan sägas vara en liten sannolikhet att vi är ensamma, jag skulle vilja säga att sannolikheten att vi är ensamma är stor.

Jompan
2007-04-25, 15:16
Nä nu skall jag sluta vara flejmbejt.

Jag hade bara lite tråkigt på jobbet.

Det är klart det finns aliens i rymden................................

hm... jag "tror" inte du menar allvar, men jag utesluter inte möjligheten att du menar allvar!

Trance
2007-04-25, 15:16
Jag måste ju dela med mig av mina visdomsord, allt annat vore ju brottsligt.

Jag håller med om att det inte är omöjligt att det finns "life forms", jag tycker dock inte att det kan sägas vara en liten sannolikhet att vi är ensamma, jag skulle vilja säga att sannolikheten att vi är ensamma är stor.

Nu gör exakt samma uttalande som "rymdmuffarna".

Yankeee
2007-04-25, 15:17
Jag håller med om att det inte är omöjligt att det finns "life forms", jag tycker dock inte att det kan sägas vara en liten sannolikhet att vi är ensamma, jag
skulle vilja säga att sannolikheten att vi är ensamma är stor.

Det vet hur många galaxer -> stjärnor -> planeter det "finns" va? :)

Jompan
2007-04-25, 15:19
Jag tror Snafu gillar tanken på att vi är unika! :)

Xtreme-G
2007-04-25, 15:20
Med tanke på hur stort universum är har jag svårt att förstå hur man förkastar möjligheten av liv med motiveringen att man tänker ratinoellt.

Jorden ingår Solsystemet
Solsystemet ingår i galaxen vintergatan
som innehåller ett par hundra miljarder stjärnor och har en diameter på 90-100 000 ljusår.

Vintergatan ingår i den lokala galaxhopen
Lokala galaxgruppen, är den grupp av ett 30-tal närbelägna galaxer i vilken även Vintergatan ingår. Lokala galaxhopen är 6 miljoner ljusår tvärs över.

Den lokala galaxhopen ingår i den lokala superhopen

Lokala superhopen har formen av en utplattad skiva med en diameter på cirka 100–200 miljoner ljusår[...]den innehåller ungefär 100 galaxhopar med totalt cirka 10 000 galaxer.

Räknar jag på detta och antar att alla galaxer har lika många stjärnor som vintergatan kommer jag fram till att i den det finns ungefär 2.000.000.000.000.000 stjärnor bara i den lokala superhopen. Oddsen behöver inte vara så bra för att det ska finnas liv någonstans i universum.

Jompan
2007-04-25, 15:21
Xtreme-G :hbang:

Snygga siffror!!! :)

hobbitar
2007-04-25, 15:23
Ni som tror att det finns liv på andra planeter har kanske fel, har ni tänkt på det?

Det kan mycket väl vara så att Gud har skapat universum och endast skapat universum för att förvilla oss, eller gud kanske är hela universum. Vem vet.... Jo endast gud vet.

Yankeee
2007-04-25, 15:23
Ni som tror att det finns liv på andra planeter har kanske fel, har ni tänkt på det?

Det kan mycket väl vara så att Gud har skapat universum och endast skapat universum för att förvilla oss, eller gud kanske är hela universum. Vem vet.... Jo endast gud vet.

Snälla bespara oss...

hobbitar
2007-04-25, 15:25
Snälla bespara oss...

oj oj oj där blev inte gud glad. tänk vad mycket skäll du kommer få när du dör... (om du nu kommer till himmelen).

Zakath
2007-04-25, 15:27
Ni som tror att det finns liv på andra planeter har kanske fel, har ni tänkt på det?


Självklart, det är bara en fråga om sannolikhet.

raQblad
2007-04-25, 15:29
Med tanke på hur stort universum är har jag svårt att förstå hur man förkastar möjligheten av liv med motiveringen att man tänker ratinoellt.

Jorden ingår Solsystemet
Solsystemet ingår i galaxen vintergatan


Vintergatan ingår i den lokala galaxhopen


Den lokala galaxhopen ingår i den lokala superhopen



Räknar jag på detta och antar att alla galaxer har lika många stjärnor som vintergatan kommer jag fram till att i den det finns ungefär 2.000.000.000.000.000 stjärnor bara i den lokala superhopen. Oddsen behöver inte vara så bra för att det ska finnas liv någonstans i universum.Som min gode far en gång sa: Det är inte frågan om var dom finns, för dom finns. Frågan är när dom finns.

Tänk dig att vi inser att vi inte är ensamma, slangar iväg ett litet "Hej!" ut i rymden. Om nu någon finns därute, ca 800.000 ljusår bort, så kommer det ta honom 800.000 år att skicka tillbaka ngt. Finns vi kvar? Finns han kvar?

Palm
2007-04-25, 15:31
Den här tycker jag är rätt läcker, apropå liv:
_H1S9d5h-Ps

Säger naturligtvis inte jättemycket om oddsen för att det finns andra former av ("komplext") liv på någon annan planet, men ändå. Helt trivialt är det inte att pussla ihop något levande.

Zakath
2007-04-25, 15:37
Sjukt läcker film Palm! Extra intressant när man precis håller på att läsa om de olika mekanismerna som visades i filmen.

Palm
2007-04-25, 15:40
Sjukt läcker film Palm! Extra intressant när man precis håller på att läsa om de olika mekanismerna som visades i filmen.

Här är en fullversion (8 min) med kommentator också: http://www.youtube.com/watch?v=jjexZ88wIno

Snabel
2007-04-25, 15:41
Tja, det finns liv lite här och var i universum, titta på Star trek så förstår ni vad jag menar!

Men stöter ni på en Borg-kub så spring för livet.

Xtreme-G
2007-04-25, 15:42
Som min gode far en gång sa: Det är inte frågan om var dom finns, för dom finns. Frågan är när dom finns.

Tänk dig att vi inser att vi inte är ensamma, slangar iväg ett litet "Hej!" ut i rymden. Om nu någon finns därute, ca 800.000 ljusår bort, så kommer det ta honom 800.000 år att skicka tillbaka ngt. Finns vi kvar? Finns han kvar?

Sant. Vår högteknologiska civilisation har funnits svnidlande kort tid. Liv har det dock funnits 3,5 miljarder år.

Zakath
2007-04-25, 15:42
Här är en fullversion (8 min) med kommentator också: http://www.youtube.com/watch?v=jjexZ88wIno

Tackar och bockar!

Papi
2007-04-25, 15:45
Räknar jag på detta och antar att alla galaxer har lika många stjärnor som vintergatan kommer jag fram till att i den det finns ungefär 2.000.000.000.000.000 stjärnor bara i den lokala superhopen. Oddsen behöver inte vara så bra för att det ska finnas liv någonstans i universum.

Bra siffror och bra resonerat, men ditt antagande på slutet är lite galet. Vintergatan innehåller mycket riktigt i runda slängar 200 miljarder stjärnor, men det är också en mycket stor galax, en av de största om man jämför med de andra i vår närhet. Andromedagalaxen är den enda som är i samma storlek som Vintergatan (kanske t o m lite större).
I vilket fall som helst är det en förjävla massa stjärnor och sannolikheten att det finns liv utanför vår planet är mycket stor.

Jompan
2007-04-25, 15:51
Den här tycker jag är rätt läcker, apropå liv:


Säger naturligtvis inte jättemycket om oddsen för att det finns andra former av ("komplext") liv på någon annan planet, men ändå. Helt trivialt är det inte att pussla ihop något levande.

Den var läcker! Det är när man ser sånt här som man känner vördnad inför allt liv och hur fantastiskt det är. It blows my mind. Samtidigt som när man ser hur icketrivialt det är att pussla ihop något levande, så tycker jag på nått vis att just det gör det mer sannolikt på nått konstigt sätt att det kan finnas på andra ställen. Det känns liksom så osannolikt att vi i huvudtaget borde finnas till, så det gör det mer sannolikt på något sätt att tänka att det finns på andra ställen med. :)

Xtreme-G
2007-04-25, 15:52
Bra siffror och bra resonerat, men ditt antagande på slutet är lite galet. Vintergatan innehåller mycket riktigt i runda slängar 200 miljarder stjärnor, men det är också en mycket stor galax, en av de största om man jämför med de andra i vår närhet. Andromedagalaxen är den enda som är i samma storlek som Vintergatan (kanske t o m lite större).
I vilket fall som helst är det en förjävla massa stjärnor och sannolikheten att det finns liv utanför vår planet är mycket stor.

Hehe, jo du har helt rätt. Jag vet att vintergatan är stor men jag hittade inga uppgifter på en "genomsnittlig" galax. Därför tog jag helt enkelt vintergatan. Du kan ju stryka ett par nollor, känns som det kvittar ;)

Jompan
2007-04-25, 15:53
Här är en fullversion (8 min) med kommentator också: http://www.youtube.com/watch?v=jjexZ88wIno

Wohoo, fanns det än längre version också! :hbang:


Måste genast se! Tack Palm!!!:)

Papi
2007-04-25, 15:56
Jag tycker det är roligt att vår galax är på väg att krocka med Andromeda och att det antagligen inte kommer märkas alls när det väl händer. De kommer bara "smälta" samman långsamt till en mega-stor galax.

Palm
2007-04-25, 16:11
Wohoo, fanns det än längre version också!

Måste genast se! Tack Palm!!!:)

Np :)

Den var läcker! Det är när man ser sånt här som man känner vördnad inför allt liv och hur fantastiskt det är. It blows my mind. Samtidigt som när man ser hur icketrivialt det är att pussla ihop något levande, så tycker jag på nått vis att just det gör det mer sannolikt på nått konstigt sätt att det kan finnas på andra ställen. Det känns liksom så osannolikt att vi i huvudtaget borde finnas till, så det gör det mer sannolikt på något sätt att tänka att det finns på andra ställen med.

Hm, har alltid dragit motsatt slutsats :D
Men iofs... om det är så osannolikt som det "färdiga" resultatet ser ut att vara så kanske "it had to happen... somehow" är den bästa förklaringen (Nej, ingen ironi. (På riktigt.)). Shit, djupt... behöver tänka igenom det här.

Zakath
2007-04-25, 16:13
Alltså, livet uppkom inte bara sådär med allting samtidigt. Evolutionen tog minimala steg i taget, och tillslut så blev det något som kan kallas liv.

Det finns ganska genomtänkta teorier på hur och vilka dessa steg var.

Griip
2007-04-25, 16:16
Att det INTE skulle finnas liv nånstans i universum tycker jag låter väldigt osannolikt med tanke på att det är omöjligt att veta hur stort universum är för huvud taget. Big bang TEORIN skulle ju kunna vara korrekt, vad är det då som talar emot att det skulle ha skett en miljard andra big bang på andra platser i ett oändligt stort universum? Tänk på hur jevla stor en galax är, sen tar du det X ett tiotal så har du väl vad man upptäckt ungefär. Sen är det väl ändå långt ifrån med säkerhet man kan säga att det inte finns liv med hjälp av bilder som tagits från 10 JL.


Tänk om hela vår galax är damm som svävar omkring i ett gammal vindsförråd på HungbukKra'Cczz'jor'elvägen 834145 B i det 29:e solsystemet? Värt att funderas över, tycker jag.

Jompan
2007-04-25, 16:17
Hm, har alltid dragit motsatt slutsats :D
Men iofs... om det är så osannolikt som det "färdiga" resultatet ser ut att vara så kanske "it had to happen... somehow" är den bästa förklaringen (Nej, ingen ironi. (På riktigt.)). Shit, djupt... behöver tänka igenom det här.

Samma här! Om det är något jag inte blir klok på så är det just det faktum att vi finns. :D

Jompan
2007-04-25, 16:21
Tänk om hela vår galax är damm som svävar omkring i ett gammal vindsförråd på HungbukKra'Cczz'jor'elvägen 834145 B i det 29:e solsystemet? Värt att funderas över, tycker jag.

Det vore något det! :D


Sen är det så fascinerande att vi hela tiden strävar efter vetskap. Vi kan inte vara nöjda med det faktum att vi bara finns, vi (jag) vill gärna veta varför vi finns! :)

Trance
2007-04-25, 16:22
Alltså, livet uppkom inte bara sådär med allting samtidigt. Evolutionen tog minimala steg i taget, och tillslut så blev det något som kan kallas liv.

Det finns ganska genomtänkta teorier på hur och vilka dessa steg var.

Nah, livets uppkomst kan mycket väl vara en slumpartad händelse eftersom det bara behöver ske en gång. En osannolik reaktion som hände för att allting råkade vara perfekt för just den reaktionen som då skapade något. Däremot fortsättningen och att komma till hur livet ser ut idag är inte alls slumpmässigt nej.

Griip
2007-04-25, 16:26
Det vore något det! :D


Sen är det så fascinerande att vi hela tiden strävar efter vetskap. Vi kan inte vara nöjda med det faktum att vi bara finns, vi (jag) vill gärna veta varför vi finns! :)

Varför? Det är ju knappt en fråga såpass korkad den är ;)

Varför vi finns är väl isåfall en religiös fråga, och religion är hittepå så det kommer jag inte diskutera :)

Palm
2007-04-25, 16:33
Tänk om hela vår galax är damm som svävar omkring i ett gammal vindsförråd på HungbukKra'Cczz'jor'elvägen 834145 B i det 29:e solsystemet? Värt att funderas över, tycker jag.

Varför? Det är ju knappt en fråga såpass korkad den är ;)

Jag har då inga problem att välja till vilken av de två frågorna jag vill dedikera några minuter av min hjärnverksamhet :D

Griip
2007-04-25, 16:38
Äsch flabben på dig, min är mycket roligare :D

Jompan
2007-04-25, 16:39
Varför? Det är ju knappt en fråga såpass korkad den är ;)

Varför vi finns är väl isåfall en religiös fråga, och religion är hittepå så det kommer jag inte diskutera :)

Njae, var nog inte riktigt så jag menade. Jag är inte själv religiös och tror inte på gud.


Jag bara fascineras av det faktum att det på jorden finns så pass komplext liv, så undrar man egentligen vad vitsen med det är. Mer ur en biologisk synvinkel och inte religiös. Fast det kanske är omöjligt att inte blanda in religion och tro i det hela när man ställer sig en sån fråga. ;)

Griip
2007-04-25, 16:42
I frågan om hur komplexa vi är så kan man väl bara säga att allt är relativt. Forskare idag tror ju garanterat att dem vet allt, precis som för 100 år sedan, och 1000 år sedan, och...umm. "forskarna" för 10 000 år sedan. Vi kanske är jättesimpla små skitar i ett gammalt vindsförråd, liksom!

Palm
2007-04-25, 16:46
Njae, var nog inte riktigt så jag menade. Jag är inte själv religiös och tror inte på gud.


Jag bara fascineras av det faktum att det på jorden finns så pass komplext liv, så undrar man egentligen vad vitsen med det är. Mer ur en biologisk synvinkel och inte religiös. Fast det kanske är omöjligt att inte blanda in religion och tro i det hela när man ställer sig en sån fråga. ;)

Man kan ju tänka sig en hyperintelligent "utomjordisk" designer. Men väljer man ordet designer så har man i de flestas ögon klivit in i religionsrutan. Och det är väl egentligen ingen större skillnad på en sån utomjording och en klassisk gud. Undrar vem som skulle vinna en fistfight.

pejo
2007-04-25, 16:46
Frågan är om den planeten verkligen kan räknas som beboelig (för oss människor) som det står i DNs rubrik. Tyngdkraften är ju lite drygt 2 ggr så stor där.

Griip
2007-04-25, 16:49
Deff

Jompan
2007-04-25, 16:51
Frågan är om den planeten verkligen kan räknas som beboelig (för oss människor) som det står i DNs rubrik. Tyngdkraften är ju lite drygt 2 ggr så stor där.

Per automatik kommer vi se ut som bodybuilders! Utan att behöva träna! :D

Jompan
2007-04-25, 16:58
I frågan om hur komplexa vi är så kan man väl bara säga att allt är relativt. Forskare idag tror ju garanterat att dem vet allt, precis som för 100 år sedan, och 1000 år sedan, och...umm. "forskarna" för 10 000 år sedan. Vi kanske är jättesimpla små skitar i ett gammalt vindsförråd, liksom!

Hehe, det där påminner mig om när jag var liten och tänkte att jag drömde alltihop och alla andra människor bara ingick i min dröm. Men så började andra (mina vänner) i min dröm säga att det också tänkt så ibland, så då tvekade jag lite på att jag kanske inte drömde alltihop, men så tänkte jag att det kanske bara sa så i min dröm för att få mig att tro att jag inte drömde..... :Virro :em:

Sen tänkte jag att jag bara ingick i nån annans dröm också... :Virro

Fast, å andra sidan så är det väl många som drömmer om mig! :D

Griip
2007-04-25, 17:01
Tänk om vi är AI styrda biomekaniska robotar som bara existerar som test/labbråttor för ett stort försäkringsbolag som bevakar oss via gatulamporna? I ett vindsförråd

Xtreme-G
2007-04-25, 17:07
Frågan är om den planeten verkligen kan räknas som beboelig (för oss människor) som det står i DNs rubrik. Tyngdkraften är ju lite drygt 2 ggr så stor där.

Kul att börja träna på halva sina vikter *gah!* :Virro

Griip
2007-04-25, 17:10
med bitch-tits dessutom

Zakath
2007-04-25, 17:16
Nah, livets uppkomst kan mycket väl vara en slumpartad händelse eftersom det bara behöver ske en gång. En osannolik reaktion som hände för att allting råkade vara perfekt för just den reaktionen som då skapade något. Däremot fortsättningen och att komma till hur livet ser ut idag är inte alls slumpmässigt nej.

Ett tips är att faktiskt läsa på vad som krävs för att liv ska uppstå innan du uttalar dig.

Allt hände knappast samtidigt. Först fanns det ju inte ens atomer (big bang teorin), sedan bildades mer och mer komplexa ämnen i.o.m. att universum kyldes ner och stabiliserades. Tillslut någon gång efter väldigt väldigt många minimala steg så bildades förmodligen någon slags RNA-liknande polymer och därifrån kunde livets utveckling börja genom ännu fler ytterst små steg.

Men nu när jag skriver det så är det ju endast en tolkningsfråga om livet uppkom i ett steg eller ej. För det krävdes ju faktiskt i princip bara ett steg för att något som "nästan" är levande skulle bli levande. Det jag ville säga var att alla dessa steg som behövde tas innan det "nästan" blev levande inte hände samtidigt.

Griip
2007-04-25, 17:27
Spelar ju inte någon roll hur osannolikt det ens är att liv eller intelligent liv uppstår när man inte vet hur stort universum är, och det kommer man aldrig få reda på heller.

tråd låst

/allan

Trance
2007-04-25, 17:35
Ett tips är att faktiskt läsa på vad som krävs för att liv ska uppstå innan du uttalar dig.

Allt hände knappast samtidigt. Först fanns det ju inte ens atomer (big bang teorin), sedan bildades mer och mer komplexa ämnen i.o.m. att universum kyldes ner och stabiliserades. Tillslut någon gång efter väldigt väldigt många minimala steg så bildades förmodligen någon slags RNA-liknande polymer och därifrån kunde livets utveckling börja genom ännu fler ytterst små steg.

Men nu när jag skriver det så är det ju endast en tolkningsfråga om livet uppkom i ett steg eller ej. För det krävdes ju faktiskt i princip bara ett steg för att något som "nästan" är levande skulle bli levande. Det jag ville säga var att alla dessa steg som behövde tas innan det "nästan" blev levande inte hände samtidigt.

Oh, det var aggressivt för att komma från dig. Det är rätta takter. Jag läste faktiskt om ämnet i The God Delusion för en vecka sedan eller så, dock inte det tekniska med det spelar mindre roll.

Låt oss säga för att liv skall uppkomma så krävs det massa parametrar, rätt temperatur, vatten, rätt ämnen, rätt gravitation, rätt skydd mot strålning, meteoriter etc. Detta skapade förutsättningar för de reaktioner och steg som ledde fram till liv skapades. Men även om detta är en på tio miljarder att detta kan ske så är det möjligt (uppenbarligen). Så livet kan uppstå av en slump.

Däremot evolutionen fungerar inte så. Livet kan inte ha evolverat fram till den myriad av former det har idag av slumpen, det är ingen chans där. Det är ju det hela evolutionen förklarar.

Zakath
2007-04-25, 18:00
Låt oss säga för att liv skall uppkomma så krävs det massa parametrar, rätt temperatur, vatten, rätt ämnen, rätt gravitation, rätt skydd mot strålning, meteoriter etc. Detta skapade förutsättningar för de reaktioner och steg som ledde fram till liv skapades. Men även om detta är en på tio miljarder att detta kan ske så är det möjligt (uppenbarligen). Så livet kan uppstå av en slump.


Öh japp, vi ligger på samma våglängd. :)

Men det jag försökte säga är att livets uppkomst inte bara är EN slump, det är förmodligen väldigt många slumper som har skett över en väldigt lång tid.

Jag hängde alltså bara upp mig på att du sa att det kunde vara EN slumpartad händelse.

Gpajpen
2007-04-25, 18:11
Spelar ju inte någon roll hur osannolikt det ens är att liv eller intelligent liv uppstår när man inte vet hur stort universum är, och det kommer man aldrig få reda på heller.

tråd låst

/allan
hur drog du den kopplingen? :confused:

Muskelbyggaren
2007-04-25, 18:14
Det är synd att populärvetenskapen ska förtala de forskare som gör jobbet i den milda grad, som sedan åter yttras och lever vidare hos många av de som skrivit i den här tråden. Vetenskapens metod att förstå världen handlar egentligen bara om att ställa sig frågan hur saker och ting beter sig, varför är irrelevant ur en vetenskaplig synpunkt.

Angående liv i rymden som så många spekulerar kring har andra redan gjort sitt bästa för att utifrån det vi vet säga så mycket som möjligt om utomjordingarnas vara eller icke vara.

För att liv ska kunna existera på en planet utgår man ifrån att förhållandena inom rimliga ramar måste efterlikna de på jorden vad gäller temperatur och förekomst av grundämnen. Då universum är rätt gammalt i förhållande till livet på jorden och dessutom är mycket stort kan man tycka att det rimligen borde finnas ett stort antal liknande platser i universum. Detta kan man göra överslagsräkningar på och även få fram rätt exakta siffror på vad kriterierna för liv borde vara, som gjort att vi kunnat se denna planets signifikans.

Ett faktum man ändå inte kan ignorera är att vi hittils inte funnit ett enda tydligt tecken på en annan civilisations existens. Det kan bero på flera anledningar, kanske är det ovanligt med så långt skriden uteckling som på jorden, kanske ser vi dem inte därför att ljuset inte nått fram, eller kanske existerar de inte ens? Man kan helt enkelt inte utesluta någon möjlighet ännu. Man kan endast anta att olika teorier är mer eller mindre sannolika.

Mycket spännande med denna planet hur som helst! Glöm inte bort att det faktiskt är ett genombrott då ingen av de tidigare planeterna man hört om på nyheterna varit såhär "heta".

Lexidos
2007-04-25, 18:17
Om det finns andra intelligenta civilisationer så kommer vi npg inte hitta dem eftersom de antagligen redan varit här o konstaterat att det är svårt att hitta intelligent liv på den här planeten :D

Rataxes
2007-04-25, 18:20
Oh, det var aggressivt för att komma från dig. Det är rätta takter. Jag läste faktiskt om ämnet i The God Delusion för en vecka sedan eller så, dock inte det tekniska med det spelar mindre roll.

Låt oss säga för att liv skall uppkomma så krävs det massa parametrar, rätt temperatur, vatten, rätt ämnen, rätt gravitation, rätt skydd mot strålning, meteoriter etc. Detta skapade förutsättningar för de reaktioner och steg som ledde fram till liv skapades. Men även om detta är en på tio miljarder att detta kan ske så är det möjligt (uppenbarligen). Så livet kan uppstå av en slump.

Däremot evolutionen fungerar inte så. Livet kan inte ha evolverat fram till den myriad av former det har idag av slumpen, det är ingen chans där. Det är ju det hela evolutionen förklarar.Beror väl i och för sig på var man drar gränsen mellan liv och replikerande kemikalier, men även om liv kan uppstå av en slump så krävs det nog ändå rätt specifika förhållanden för att det ska kunna vara längre än ett ögonblick. Vissa tror ju t ex att livet kan ha uppstått flera gånger innan vår äldsta förfader uppstod runt för 4 miljarder år sedan, men att det sedan dog ut varje gång något stort asteroidnedslag förintade hela jordytan och att det bara blev möjligt för livet att fortleva efter att asteroidbombardemanget hade lugnat ner sig lite. Eller om man antar att en självreplikerande molekyl som t ex RNA skulle kunna uppstå genom att dess byggstenar genom en osannolik tur råkar sätta sig bredvid varandra på en lerkristall så att de går ihop och bildar molekylen, så skulle den ändå falla sönder rätt snabbt igen om inte omgivningen gav de rätta förutsättningarna för dess fortlevnad, en RNA-molekyl skulle t ex kräva ordentligt med fria nukleotider som simmade runt i dess närhet för att kunna replikera sig själv, vilket kräver mer än slumphändelser.

Jag menar, det räcker inte med att säga att med den och den parametern så skulle organiska molekyler kunna bildas och ansamlas och krocka in i varandra och för ett kort ögonblick bilda nånting som skulle kunna skapa kopior av sig självt, ie liv, man behöver också parametrar som gör livet stabilt.

Trance
2007-04-25, 18:30
Beror väl i och för sig på var man drar gränsen mellan liv och replikerande kemikalier, men även om liv kan uppstå av en slump så krävs det nog ändå rätt specifika förhållanden för att det ska kunna vara längre än ett ögonblick. Vissa tror ju t ex att livet kan ha uppstått flera gånger innan vår äldsta förfader uppstod runt för 4 miljarder år sedan, men att det sedan dog ut varje gång något stort asteroidnedslag förintade hela jordytan och att det bara blev möjligt för livet att fortleva efter att asteroidbombardemanget hade lugnat ner sig lite. Eller om man antar att en självreplikerande molekyl som t ex RNA skulle kunna uppstå genom att dess byggstenar genom en osannolik tur råkar sätta sig bredvid varandra på en lerkristall så att de går ihop och bildar molekylen, så skulle den ändå falla sönder rätt snabbt igen om inte omgivningen gav de rätta förutsättningarna för dess fortlevnad, en RNA-molekyl skulle t ex kräva ordentligt med fria nukleotider som simmade runt i dess närhet för att kunna replikera sig själv, vilket kräver mer än slumphändelser.

Jag menar, det räcker inte med att säga att med den och den parametern så skulle organiska molekyler kunna bildas och ansamlas och krocka in i varandra och för ett kort ögonblick bilda nånting som skulle kunna skapa kopior av sig självt, ie liv, man behöver också parametrar som gör livet stabilt.

Jo jag vet, men det var det jag nämnde. Låt oss säga att det är ännu mindre chans och släng bort ytterliggare ett antal miljarder planeter eftersom de hade t.ex. "otur" med lite olika saker. Det spelar ingen större roll då det är ändå en möjlighet för en (många) slumpvisa händelser eftersom urvalet är så enormt stort.

Men det är inte möjligt att gå vidare och nå dit vi är idag med fortsatt slump. Det är ju hela poängen med evolutionen, du kan inte nå en sådan komplexitet av slumpen. Så evolutionen i sig förklarar ju ingenting om livets uppkomst, utan enbart dess utveckling.

Griip
2007-04-25, 18:56
hur drog du den kopplingen? :confused:


Va? Vilken koppling? :confused: