handdator

Visa fullständig version : Vilka övningar är bäst här?


<Nicklas>
2007-04-25, 10:42
Vill få mer volym på det rödmarkerade området: http://img187.imageshack.us/my.php?image=brostcl6.jpg

jag antar att flyes är den den bästa övningen, om det är så hur långt bak med armarna skall man gå? Hur "utvecklade" skall armarna vara, skall man verkligen flaxa? :)

Tack

Handcuff
2007-04-25, 10:44
Bänkpress...alla övningar som tar på bröstet. Du kan inte "prickskjuta" speciella delar.

Hur länge har du tränat?

nutz
2007-04-25, 10:48
Ett stort avstånd mellan brösten ligger i din arvsmassa, musklerna sitter helt enkelt där dem sitter :/ kan dock bättra sig allt eftersom du får större bröstmuskler.

Skablistor
2007-04-25, 12:39
Jag skulle rekommendera isolerade bröstövningar som Pec-dec och Flyes snarare än bänkpress.

Liten Men Fet
2007-04-25, 12:53
Jag skulle rekommendera isolerade bröstövningar som Pec-dec och Flyes snarare än bänkpress.

Varför det? Det han säkerligen behöver är att bygga med massa över hela bröstet, det grundar jag på att han antagligen är nybörjare annars skulle han inte ställa den frågan. Mest massa över hela bröstet bygger man med ordentliga pressövningar så som bänkpress, uppåtlutad bänkpress, hantelpress, uppåtlutad hantelpress och dips. Sen kan man slänga in flyes eller pec-dec om man vill för att det känns bra.
Man kan INTE prickskjuta inre bröst.

Jag tycker inte att man ska släng ur sig rekommendationer hur som helst om man inte vet att man har någorlunda koll.

Big Lou
2007-04-25, 12:55
Jag skulle rekommendera isolerade bröstövningar som Pec-dec och Flyes snarare än bänkpress.

Varför? nyfiken på hur du tänker.
Själv skulle jag kört på med pressövningar för att bygga massa över hela bröstet. Kombinera plan och lutande pressar för övre och nedre bröst.
Att träna inre delen av bröstet specifikt är ju som nån skrev tidigare omöjligt.

Big Lou
2007-04-25, 12:56
Varför det? Det han säkerligen behöver är att bygga med massa över hela bröstet, det grundar jag på att han antagligen är nybörjare annars skulle han inte ställa den frågan. Mest massa över hela bröstet bygger man med ordentliga pressövningar så som bänkpress, uppåtlutad bänkpress, hantelpress, uppåtlutad hantelpress och dips. Sen kan man slänga in flyes eller pec-dec om man vill för att det känns bra.
Man kan INTE prickskjuta inre bröst.

Jag tycker inte att man ska släng ur sig rekommendationer hur som helst om man inte vet att man har någorlunda koll.

Där var vi överrens....du hann först. :thumbup:

Skablistor
2007-04-25, 13:10
Killen frågade efter hur han skulle kunna bygga så mycket massa som möjligt. Eftersom man inte kan prickskjuta t.ex. inre bröst måste han träna hela brösten för att få mer massa där han ville ha det. Så långt är vi överräns, eller hur?

T.ex. bänkpress och sned bänkpress tränar inte bara bröst, utan även axlar och triceps. Killen sa att han ville träna upp sitt bröst, inget annat! Därför ska han träna just bröst, eller hur? Därför kommer det vara mycket lättare att få bra kontakt med bröst och bygga så mycket massa som möjligt om han tränar isolerande övningar för just bröst. Jag är väl medveten om att i ett längre perspektiv skulle detta inte hålla. Hans ökningar skulle stanna upp eftersom hans andra kroppsdelar skulle vara så underutvecklade. Å andra sidan skulle detta hända även om han bara tränade bänkpress, som ni förespråkar.

Liten Men Fet Jag tycker inte att man ska slänga ur sig otrevliga kommentarer om man inte vet hur motparten tänker!

Big Lou
2007-04-25, 13:21
Killen frågade efter hur han skulle kunna bygga så mycket massa som möjligt. Eftersom man inte kan prickskjuta t.ex. inre bröst måste han träna hela brösten för att få mer massa där han ville ha det. Så långt är vi överräns, eller hur?

T.ex. bänkpress och sned bänkpress tränar inte bara bröst, utan även axlar och triceps. Killen sa att han ville träna upp sitt bröst, inget annat! Därför ska han träna just bröst, eller hur? Därför kommer det vara mycket lättare att få bra kontakt med bröst och bygga så mycket massa som möjligt om han tränar isolerande övningar för just bröst. Jag är väl medveten om att i ett längre perspektiv skulle detta inte hålla. Hans ökningar skulle stanna upp eftersom hans andra kroppsdelar skulle vara så underutvecklade. Å andra sidan skulle detta hända även om han bara tränade bänkpress, som ni förespråkar.

Liten Men Fet Jag tycker inte att man ska slänga ur sig otrevliga kommentarer om man inte vet hur motparten tänker!

Nu vet jag hur du tänker.
Jag uppfattade i och för sig inte att han ENBART ville träna bröst.
Som du säger så involverar bänkpress och hantelpress även axlar och triceps osv. men det tycker jag inte man ska se som nåt negativt.
Jag är av den bestämda uppfattningen att oavsett att dessa pressövningar tar på mer än bara bröst så bygger dom mer massa på bröstet än vad tex flyes och pec-deck gör ändå.
Så både i ett kort och långt perspektiv så tycker jag att bänkpress, hantelpress, lutande hantelpress osv är oslagbart.
Givetvis kan man kombinera med nån mer isolerande övning också.

Skablistor
2007-04-25, 13:30
Okej, då förstår vi varrandra. Jag skulle aldrig träna enbart isolerande övningar för bröst, men eftersom jag fick för mig att killen enbart ville träna bröstet, ansåg jag att det mest logiska vore att träna isolerande övningar.

Att andra muskelgrupper involveras kan vara en nackdel, då man kanske är mycket svagare i triceps i förhållande till bröst. Jag viker mig dock för dig, eftersom jag anser att du kan din sak :thumbup:.

Liten Men Fet
2007-04-25, 13:47
Okej, då förstår vi varrandra. Jag skulle aldrig träna enbart isolerande övningar för bröst, men eftersom jag fick för mig att killen enbart ville träna bröstet, ansåg jag att det mest logiska vore att träna isolerande övningar.

Att andra muskelgrupper involveras kan vara en nackdel, då man kanske är mycket svagare i triceps i förhållande till bröst. Jag viker mig dock för dig, eftersom jag anser att du kan din sak :thumbup:.

Jag upplevde inte heller att han enbart ville träna bröst och med tanke på att han är ny på forumet och ställer den frågan han gör så förutsätter jag att han behöver bygga massa över hela bröstet. Sen tycker jag att man ska köra bänkpress och hantelpress på ett sådant sätt att det tar mycket på bröst och inte bara axlar och tricep. Det kan man påverka genom att ta ner stången högre på bröstet och ha armarna 90 ut från kroppen, man kan dessutom exprimentera med greppbrädden.
Det är inte fel att ta med en övning som cablecross, flyes eller pecdec om man har tid men jag tror det är ganska värdelöst att basera sin bröstträning på dom övningarna.

Sen är det mycket lättare att bedöma motparterns förmåga att ge råd om dom skriver i sitt inlägg varför dom tycker att man bara ska köra isolerande övningar. Det gjorde du i dit sista inlägg men borde kanske haft med det i det första?
Jag tycker fortfarande inte att man ska basera sin bröstträning på enbart isolationsövningar även om man är starkare i triceps och axlar, eventuellt kan man kanske prova att trötta ut triceps och axlar innan man kör bänk för att få bröstet att arbeta mer. Det kan funka för en del och kanske är helt värdelöst för andra.

Skablistor
2007-04-25, 14:06
Jag upplevde inte heller att han enbart ville träna bröst och med tanke på att han är ny på forumet och ställer den frågan han gör så förutsätter jag att han behöver bygga massa över hela bröstet. Sen tycker jag att man ska köra bänkpress och hantelpress på ett sådant sätt att det tar mycket på bröst och inte bara axlar och tricep. Det kan man påverka genom att ta ner stången högre på bröstet och ha armarna 90 ut från kroppen, man kan dessutom exprimentera med greppbrädden.
Det är inte fel att ta med en övning som cablecross, flyes eller pecdec om man har tid men jag tror det är ganska värdelöst att basera sin bröstträning på dom övningarna.

Sen är det mycket lättare att bedöma motparterns förmåga att ge råd om dom skriver i sitt inlägg varför dom tycker att man bara ska köra isolerande övningar. Det gjorde du i dit sista inlägg men borde kanske haft med det i det första?
Jag tycker fortfarande inte att man ska basera sin bröstträning på enbart isolationsövningar även om man är starkare i triceps och axlar, eventuellt kan man kanske prova att trötta ut triceps och axlar innan man kör bänk för att få bröstet att arbeta mer. Det kan funka för en del och kanske är helt värdelöst för andra.

Okej, jag tror dig. Frågan är bara: varför skulle man bygga mer massa med de pressövningar ni (du och Big Lou) föreslog, när det mest logiska är att de isolerande bröstövningarna bygger mest massa?

Fördelar och Nackdelar: Isolerande övningar

Lätt att lära sig ett korrekt utförande, vilket skapar god kontakt
Tränar enbart bröst. Utveckling hämnas alltså inte av svaga triceps eller axlar.
Borde inte slita lika mycket på CNS, vilket borde göra att man kan träna dessa övningar fler gånger i veckan och hårdare.
Kommer inte på någon nackdel....


Fördelar och Nackdelar: Basövningar

Jag kommer inte på en ända fördel, utom att bröstmuskeln skulle på något sätt svara bättre på denna övning. Finns det någon här som kan tala om vad det är som gör basövningarna bättre. Inte bara säga: "att man bygger mer m.h.a. dessa övningar."
Svårare att lära sig ett bra utförande av basövningarna än de isolerande övningarna.
Sliter mer på CNS än isolerande de övningarna.
Bröstmuskelns utvecklande kan hindras p.g.a. svaga triceps och axlar.

Handcuff
2007-04-25, 14:30
Vilket kvalificerat svammel att påstå att pecdec skulle vara att föredra framför pressövningar om man vill bygga massa! Du tycker säkert också att cablecross är en grym övning för massa?

Fördelar och Nackdelar: Basövningar

* Jag kommer inte på en ända fördel, utom att bröstmuskeln skulle på något sätt svara bättre på denna övning. Finns det någon här som kan tala om vad det är som gör basövningarna bättre. Inte bara säga: "att man bygger mer m.h.a. dessa övningar." Du kommer inte på en ENDA fördel med en basövning som t ex bänkpress?
* Svårare att lära sig ett bra utförande av basövningarna än de isolerande övningarna. Basövningar är suveräna för nybörjare (och alla andra)! Och hallå....inte raketforskning att lära sig heller...
* Sliter mer på CNS än isolerande de övningarna.
* Bröstmuskelns utvecklande kan hindras p.g.a. svaga triceps och axlar. Här pratar du verkligen i nattmössan! Tvärtom skulle jag säga då bröstet får jobba mer

lejonet
2007-04-25, 14:46
Är det inte så att tunga vikter bygger mer massa än små vikter??
Därför så är bänkpress att föredra? Då du kan träna rejält tungt.

Skablistor
2007-04-25, 14:58
Jag vet mycket väl, precis som ni att hantelpress och bänkpress är bättre än flyes och pec-dec, men jag undrar varför dessa övningarna är bättre. Om ni hade läst mina inlägg ordentligt så ni förstått det. Jag undrar som sagt varför hantelpress och bänkpress är bättre då det logiska borde vara att pec-dec och flyes är bättre.

Jag medger att jag innan Big Lou och Liten Men Fet skrev sina inlägg trodde att om man enbart vill bygga så mycket massa på bröstet är flyes att rekommendera, eftersom det logiska är att flyes och pec-dec borde vara bättre. Argumentet: Man kan lassa på mer vikt kanske är sant, men varför skulle det hjälpa?

MVH

Rahf
2007-04-25, 15:48
Basövningar bygger en sjuhelsikes styrka i jämförelse med isoleringsövningar. Basövningarnas styrkeutveckling kan överföras till isoleringsövningar, väldigt sällan tvärtom.
Basövningar bygger bra med massa på fler ställen än bara ett, man får en större bit av kakan helt enkelt.

Den viktigaste delen nu är att välja vilka övningar man ska köra och sen låta tiden avgöra.

Det bästa är en kombination, finns ingen mening att tjöta om vad som bygger bäst. Olika saker funkar för olika individer.

<Nicklas>
2007-04-25, 16:49
oj va många svar, verkligen kul att folk vill dela med sig av sin kunskap :)

Dock tror jag att jag kombinerar lite av vad ni har sagt, ex 3 basövningar och en isolerad..eller borde kanske köra varannan vecka.. :o svårt!

Rahf
2007-04-25, 18:00
Kör ett bröstpass i veckan så ska du se att du får bra respons och tillväxt. Ha inte för bråttom och ta det med ro. Muskler tar tid.

Balken
2007-04-25, 21:10
Variation är bäst:thumbup:

Liten Men Fet
2007-04-25, 21:19
oj va många svar, verkligen kul att folk vill dela med sig av sin kunskap :)

Dock tror jag att jag kombinerar lite av vad ni har sagt, ex 3 basövningar och en isolerad..eller borde kanske köra varannan vecka.. :o svårt!

Du behöver ju inte kasta dig igång med allt du kan börja med två tyngre övningar och sen en lättare. Typ plan bänkpress, uppåtlutad bänkpress och sen peckdec, flyes eller crosscabel.
Eller köra en övning i bänkpressen sen en hantelpress typ uppåtlutad.
Sen kan du byta lite efter några veckor om du vill prova annat.
Det hänger ju mycket på hur ditt schema ser ut, det kanske tar för mycket tid å köra 3 bröstövningar om du kör halvkroppspass eller helkroppspass.