handdator

Visa fullständig version : träningsuppehåll-begripligt??

Viveqa
2002-04-25, 22:12
Har precis varit och tränat ordentilgt.

Har inte kört ett enda riktigt tungt pass eller till failure på ca. 2,5 månad, har enbart genomblödningsträning och lite lätt genomblödningträning och ca. 1-1,5 månad utav det har varit utan någon träning alls.

Har haft lite upptrappning under veckan. Skulle köra tungt idag och hade förväntat mig att kunna köra på ungefär en 60-70% utav vad jag tagit innan.

Resultatet blev att jag fick upp MER än vad jag någonsin fått (!!!)

????????????????????????????????????????
någon som upplevt något liknande?
förstår mig nämligen inte på min konstiga kropp... den verkar inte fatta hur olika saker bör vara.

Viveqa
2002-04-25, 22:39
SER dock mindre muskulös ut.

Kände mig i alla fall vare sig övertränad eller sliten när jag började trappa ner och tror inte att jag var det.

Kjellstroem
2002-04-26, 06:16
Hmm.. ja, om du har fortsatt att träna under hela perioden så är det ju möjligt att du ligger på samma nivå i styrka eller knappt har tappat något.

När du sen kör tungt igen så är du kanske mycket mer motivarad än vad du var perioden innan du slutade köra tungt.

Mycket sitter ju i huvudet, man kan om man vill :)

JP
2002-04-26, 06:20
Nog är det så alltid. Kroppar är konstiga ibland - inte bara din! Skulle vara kul att höra hur dina kommande pass blir. Just det du upplevt är inte ovanligt (hittar inget svar i vetenskapens värld, men min personliga teori är att det är en del mentalt sug efter att få träna hårt och en del fysiologiskt utvilad och uppladdad kropp som ger de tunga vikterna), men det brukar följas av en mer normal period, innan styrkan behagar gå åt rätt håll igen. Keep me informed! :)

z_bumbi
2002-04-27, 12:55
heroinegirl: Även jag har märkt att det krävs ganska lite träning för att bibehålla en stor del av styrkan under kortare perioder (2-3 månader).
Mentalt så får man också ett dj*vla sug att träna tungt så dina resultat är inte så förvånande, för mig i alla fall.

Tänka bara på att även om hjärnan lyfter vikten så är inte kroppen van vid tung träning på samma sätt som förut.

Sve
2002-04-27, 14:00
mental överträning

Viveqa
2002-04-27, 18:44
Tack för era synpunkter!

Jo, orsaken är helt klart mental, men hade aldrig trott att det skulle vara så här starkt, mycket imponerande!!

z_bumbi har nog helt rätt i träningen bör trappas upp försiktigt, känner att det har tagit mycket mer än vad det brukar och att jag behöver mer återhämtning.

annars så lider jag ju inte precis över den lilla bristen på förståelse över min kropps funktioner... ;)

Forest
2002-04-28, 10:56
Du bör ha fått bra med träningsvärk?

Viveqa
2002-04-28, 10:59
Ja. :D :D

Åse Columbus
2002-04-28, 11:19
Kan ju oxå vara att du gett dina muskelfästen , ligament och tillhörande senor tid att acklimatisera sig...och deras nya styrka ger lyftet...kanske :)

Åse :cool:

Viveqa
2002-04-28, 17:15
Det är mycket möjligt, har bara tränat seriöst sedan 2000 och lagt på mig en hel del kilon muskler, bara vilat 1 vecka semester och 3 veckor sjuk innan...
Har dock aldrig skadat mig, det borde man väl göra ifall muskelfästen, ligament och senor inte hinner med?

Åse Columbus
2002-04-28, 17:54
Nej ...varför det?..vadå borde skada sig???
Tränar du förnuftigt och känner när du belastar bra..och växer utan skador så ska du bara vara glad !!!

Keep it up!!!!

Viveqa
2002-04-28, 18:02
Åh, bara någonting som jag har hört...
ifrån en SAFE-lincerad person..

ifall musklen växer alltför fort så hinner inte fästet med och går sönder när man "tränar på mer vikt än vad man igentligen klarar av" -rätt ologiskt när jag tänker efter ;) :cool:

Åse Columbus
2002-04-28, 18:05
Om du får ont i en led ...så märker du det ...då får du varva ner lite och låta den vila ...men du har säkert pejl på din kropp...verkar sååå