handdator

Visa fullständig version : Anorexia


Querer
2007-04-24, 21:23
Jag har precis sträcktläst "Genom helvetet", Tina Nordlunds bok om hennes år inom fotbollen och den ätstörtning som drabbade henne på grund av det. Har gråtit större delen av boken. I början för att jag tyckte synd om henne, senare pga att jag insåg att det lika gärna kunde vara mina tankar. Mina tankar om mat och träning. Tränar jag det så länge förbränner jag så mkt och kan äta så mkt. Inte mer än det får jag äta. Hela tiden planera vad jag ska äta. Inte godis eller "onyttig" mat. (läs onyttig som tex kött som innehåller mer än 150 kcal/100g). Pasta = farligt, ris = farligt, vitt bröd = farlig. Jag menar det står ju i varenda tidning. Så varför skulle inte det stämma?fte?

Jag har själv tidigare insett att jag tänkt konstigt om mat och träning. Att jag vägt för lite, ätit för lite och tränat på tok för mkt. Men anoroxia? Jag? Nej så långt har det inte gått. Trots det kände jag igen varenda tanke, varenda ord som Tina beskrev i sin bok. Försökte inbilla mig att jag säkert bara övedriver. Sökte på internet om anorexia. Hittade "typiska" tecken. 1: Kraftig viktnedgång. Stämmer på mig. 2: Minskad energiförbrukning. Japp. Mensen upphör, blodcirkulationen dras ned, försämrad koncentrationsförmåga, Ja, ja, ja. 3: Allt leder till ångest, depression, behovslöshet, skakningar, snabba hjärtslag. Jajajajajajajajajajaja..

Försöker själv inse vad faan det är jag håller på med.

Demonerna sitter på min högra axel de flesta timmar på dygnet, i stort sett sju dagar i veckan. Och har så gjort i snart 3 år. Försöker bli av med dem. Dessvärre vinner de flera gånger per dag. Lyckligtvis lyckas jag bevinna dem åtminstone 1 gång per dag och äter det jag vill. Det jag vill = 1 st glasspinne, 10 nötter, 10 chips. Idag slog jag på stort. 250 gram lättglass 130kcal/100g och 20 chips. Men då hade jag också tränat 1 60 min (40 löpning, 20 tung styrka) samt cyklat i uppförsbacke 30 min och inte ätit mat för mer än 1300.

Trodde tårarna var slut men nu kommer de igen.

Allt jag vill är att bli samma jag som jag var för 3 år sedan. Glad, positiv, impulsiv, påhittig. Göra vad jag vill, äta vad jag vill. Inte behöva träna varannan dag eller svälta mig om jag inte tränar.

Hur faan kunde jag bli så här? Varför såg jag inte tecknen för? Vad har jag gjort för fel??

Tom Jr
2007-04-24, 21:53
Snälla, sök hjälp. För ditt eget bästa.

Har själv haft samma problem, dock inte anorexi, snarare träningsanorexi (eller vad det kallas) hur som helst så vet jag exakt hur du menar. Är i en fas där jag försöker lära mig att mat inte bara är kaloriräkning. Mat är glädje.

Mvh

Rahf
2007-04-24, 22:03
Du måste söka hjälp för ditt problem. Vi kan inte ge annat än tips, tips som är svåra att följa när man har dessa tunga tankar som hänger över en.

Din vilja att förändras måste vara större än din rädsla för att lägga på dig.
Din vilja att förändras måste bryta barriären och strunta i att räkna slaviskt.
Din vilja att förändras måste till och med motivera dig att avstå från träning då och då.

Det som jag tycker är en utlösande faktor för "anorexia" när jag läser ditt inlägg är att du räknar dina chips och nötter istället för att säga "en näve" eller "50g". Mina ord kommer vara tomma för dig om du inte tar åt dig dem, nu är det upp till dig.

Du måste söka hjälp, gör det omgående! Lycka till och hoppas att aptiten, energin och livsglädjen kommer igen.

Sansibar
2007-04-24, 22:06
Usch.. blir väldigt betagen av det du skriver. Tycker att det är modigt av dig att lyfta fram en annan mörkare sida av träning o kost, att det hela faktiskt kan spåra ur om man går till överdrift. Tanken är ju att man ska vara nöjd med sig själv (men ha sunda mål) o må bra av att äta bra o träna - inget annat! Tycker att du definitivt ska söka hjälp, o nu med detsamma.. Lycka till med allt. Stor kram.

Querer
2007-04-25, 11:39
Hade en dialog med ängeln på min vänstra axel imorse när jag gick till skolan. Hon frågade mig vad min kvällsmat hade bestått av. Jag svarade: Stor omelett med champinjoner och räkor. Bra svarade hon: Ägg är bra, det ger näring. Och stor dessutom med räkor. Mycket bra.

På min högra axel satt demonen och skrattade. Bara han visste sanningen. Min stora omelett bestod av 3 ägg vitor, vatten, 2 skivor purjolök, 10 räkor och 1 liten burk champinjoner. Visste ni att det knappast blir 100 kcal. Vet ni dessutom hur svårt det är att steka omelett utan smör eller olja?

Min promenad tillskolan består av 3 kilometer. Dock i nerförsbacke då det räknas inte in i hur mkt jag får äta. Hemmåt däremot. 3 kilometer uppför, 100 meter i höjning är det från skolan till där jag bor. Det förbränner ju hela 50 kcal. Så mellanmålet blir ett äpple. Ska jag träna även 1 portion rågflingegröt med lokalorisylt (lite sylt). Varför inte havregrynsgröt? Enkelt, 1 portion havregrynsgröt innehåller 16 kcal mer än 1 portion rågflingegröt.

Tack ni som har svarat. Vill må bra. Vill verkligen. Ska till psykologen idag. Måste våga börja tala sanning för honom.

Önska mig lycka till.

Tabbe
2007-04-25, 11:47
Hade en dialog med ängeln på min vänstra axel imorse när jag gick till skolan. Hon frågade mig vad min kvällsmat hade bestått av. Jag svarade: Stor omelett med champinjoner och räkor. Bra svarade hon: Ägg är bra, det ger näring. Och stor dessutom med räkor. Mycket bra.

På min högra axel satt demonen och skrattade. Bara han visste sanningen. Min stora omelett bestod av 3 ägg vitor, vatten, 2 skivor purjolök, 10 räkor och 1 liten burk champinjoner. Visste ni att det knappast blir 100 kcal. Vet ni dessutom hur svårt det är att steka omelett utan smör eller olja?

Min promenad tillskolan består av 3 kilometer. Dock i nerförsbacke då det räknas inte in i hur mkt jag får äta. Hemmåt däremot. 3 kilometer uppför, 100 meter i höjning är det från skolan till där jag bor. Det förbränner ju hela 50 kcal. Så mellanmålet blir ett äpple. Ska jag träna även 1 portion rågflingegröt med lokalorisylt (lite sylt). Varför inte havregrynsgröt? Enkelt, 1 portion havregrynsgröt innehåller 16 kcal mer än 1 portion rågflingegröt.

Tack ni som har svarat. Vill må bra. Vill verkligen. Ska till psykologen idag. Måste våga börja tala sanning för honom.

Önska mig lycka till.


Viktigt att du ar arlig nar du pratar med honom, lycka till!

champion
2007-04-25, 11:55
Bäst du berättar sanningen innan det går för långt. Har en vän som låg i samma spår som dig men mådde så dåligt att han tänkte ta sitt liv senare. För han kunde ej sluta träna eller äta rätt. Men han hamnade på psyket och var nära att ta livet av sig en gång. Vet då inte om han är i livet idag.

Froddan
2007-04-25, 12:29
Om du verkligen bestämmer dig kommer du klara av att ta tag i det här. Att döma av det du skrivit verkar du vara en intelligent och stark person.

Börja med att säga det du skrivit här till din psykolog och vänner du kan anförtro dig till. Du kommer klara av det.

Vinter
2007-04-25, 12:42
Första steget är att inse att man har problem, andra steget är att göra något åt problemet. Du är på god väg, bara fortsätt framåt.

Mirre
2007-04-25, 12:47
Genom att erkänna att du har problem har du redan kommit halvvägs till en lösning.:thumbup: En kollegas dotter är idag frisk som höll på att dö i anoroxia. En fd kollega är även hon frisk efter nästan tio år av anoroxia. Det finns många som insjuknar men det finns många som kommer ut ur helvetet.
Lycka till!

Milia
2007-04-26, 07:08
Hade en dialog med ängeln på min vänstra axel imorse när jag gick till skolan. Hon frågade mig vad min kvällsmat hade bestått av. Jag svarade: Stor omelett med champinjoner och räkor. Bra svarade hon: Ägg är bra, det ger näring. Och stor dessutom med räkor. Mycket bra.

På min högra axel satt demonen och skrattade. Bara han visste sanningen. Min stora omelett bestod av 3 ägg vitor, vatten, 2 skivor purjolök, 10 räkor och 1 liten burk champinjoner. Visste ni att det knappast blir 100 kcal. Vet ni dessutom hur svårt det är att steka omelett utan smör eller olja?

Min promenad tillskolan består av 3 kilometer. Dock i nerförsbacke då det räknas inte in i hur mkt jag får äta. Hemmåt däremot. 3 kilometer uppför, 100 meter i höjning är det från skolan till där jag bor. Det förbränner ju hela 50 kcal. Så mellanmålet blir ett äpple. Ska jag träna även 1 portion rågflingegröt med lokalorisylt (lite sylt). Varför inte havregrynsgröt? Enkelt, 1 portion havregrynsgröt innehåller 16 kcal mer än 1 portion rågflingegröt.

Tack ni som har svarat. Vill må bra. Vill verkligen. Ska till psykologen idag. Måste våga börja tala sanning för honom.

Önska mig lycka till.

Jo jag vet.
Jag vet att det är 100 kcal i omeletten du åt.
Jag vet varför du väljer råggröt framför havregrynsgröt.
Jag vet hur ont det gör i kroppen och själen att må och leva som du gör.
Jag vet också att du inte har varken en ängel eller djävul på din axel som säger vad du ska göra,
jag vet att det är du som tänker dina tankar, och det är du som gör valet att följa dina tvångstankar eller gå emot dem.
Jag vet att du behöver ta ansvar för dina egna tankar och handlingar för att ta dig ur det.
Jag vet att det är du som tar beslutet om du ska kämpa för ett sunt och roligt liv eller fortsätta som du gör nu.
Jag vet också att det går att bli frisk.