handdator

Visa fullständig version : En total nybörjares desperata försök...


holmstrom
2007-04-24, 16:52
Hej Kolozzeum!

Jag och min vän har börjat träna för en dryg månad sedan. Vi följer ett program som min väns storebror som tränat relativt mycket förut skrev till oss i all hast. Vi känner båda att det funkar (vi blir trötta i musklerna, får träningsvärk om vi glömmer att strecha och märker att våra förut platta armar faktiskt förändrats lite i form) men känner samtidigt att vi kanske missar vissa muskelgrupper, eller inte tränar vissa tillräckligt (t.ex. nästan ingen ryggträning alls).


- Vi är båda 20 år gamla, normalbyggda åt det smalare hållet.
- Vi tränar för att må bra och få en allround välformad kropp, INTE bara crunches för beachmagen 2007 och storpumpade biceps för show-off
- Kör lättare vikter (hantelövningar med 7,5-kilos, skivstångsövningar med 15-kilos)
- Ett pass är 5 min uppvärmning på cykel, 25-30 min träning, 10 min streching
- Gillar att träna ihop och har inget emot att gå till gymmet fyra gånger i veckan

Jag har läst igenom de mesta trådar (som är det minsta relevanta för en nybörjare) under "Best of Kolozzeum"-forumet och jag har nu lite frågor sådär i allmänhet. Nedan är passet vi följer:

måndag:

överkropp 4x6 på alla övningar. vila 1-1,5 min.

bänkpress
sittande rodd
pulldown
axelpress med hantlar
---

tisdag:

underkropp 2x12 på alla övningar. vila 1,5-2 min.

knäböj
leg-raise
marklyft med hantel
sit-ups på lutande bänk
vadpress stående om det finns
---

onsdag: ledigt!
---

torsdag:

överkropp 2x12. vila 1,5-2 min.

bänkpress med hantlar på lutande bänk (45 grader)
hantelrodd (2x12 på varje arm)
skivstångscurl
triceps pressdown
---

fredag

underkropp 4x6. vila 1-1,5 min.

hack squat
liggande bencurl
omvänd crunch
sittande vadpress
---

lördag och söndag: ledigt!
---

sov mer, sup mindre, ät mer, drick nån återhämtningsdryck efter passet.



Är det något vi saknar? Något vi tränar för mycket? Tränar vi för ofta, för länge, för kort? Helt enkelt: tips och åsikter på programmet!

Tacksam för all hjälp:)

nr16
2007-04-25, 09:13
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

mastermungo
2007-04-25, 09:39
Jag tycker det ser helt ok ut.

Jag undrar bara om du kan fördtydliga:
- Kör lättare vikter (hantelövningar med 7,5-kilos, skivstångsövningar med 15-kilos)

För jag hoppas verkligen inte att ni köra mrklyft med 7.5 kilo och bänkar med 15... Antgagligen ett missförstånd från min sida.

nutz
2007-04-25, 10:58
sov mer, sup mindre, ät mer, drick nån återhämtningsdryck efter passet.

:hbang::thumbup: