handdator

Visa fullständig version : Acne vid träning och kostillskott


Geek
2007-04-24, 16:18
Ja det får jag! Nånting med träningen som gör att min kropp bildar acne - märker direkt då jag inte tränat på ett par dagar att jag ser mycket bättre ut i ansiktet. Finns det sätt/tips att göra vid styrketräning att få mindre acne förutom att duscha direkt efter med kallt vatten osv......eftersom man vill träna ofta men ändå försöka ligga nere med mkt finnar i ansiktet......Även fast jag tränat i två år så märker jag påtagligt vid varje pass att jag får mer acne efter.

Många får ju även acne av snabba kolhydrater - jag märker det direkt...finns det kostillskott som inte innehåller snabba kolisar - kanske långsamma eller liknande - och ja jag vet att kolhydrater är väldigt viktigt för att bygga upp muskler men jag vill prova något annat - vill både kunna äta mkt, gå upp i vikt och träna men undvika acne.

Inget kreatinpulver heller, tips på andra kostillskott utan snabba kolisar osvv..

Skriv gärna med tips och grejer - hänvisa ej till andra trådar om det inte är någon riktigt bra - och helst inte heller någon engelsk undersökning där det står om mat, acne osv.

//Geek

Uppskattar all hjälp jag kan få =)

L-Sami
2007-04-24, 16:20
Dina finnar beror på testosteronproduktion som ökas vid styrketräning, om du nu är tonåring så produceras det mer testo än om du är 28år. Du får prioritera ha muskler, styrka och finnar eller så slipp finnarna med att inte styrketräna.

Geek
2007-04-24, 16:22
Dina finnar beror på testosteronproduktion som ökas vid styrketräning, om du nu är tonåring så produceras det mer testo än om du är 28år.


Okej så finns inget annat att görta än att vänta på att bli äldre?

champion
2007-04-24, 16:23
Massa nyttigt :)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=71961&highlight

Geek
2007-04-24, 16:24
Massa nyttigt :)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=71961&highlight

Njaa, sådär. Inte opti

Handcuff
2007-04-24, 17:17
Strunta i tillskotten?

Varför söka ett tillskott utan snabba kolhydrater - det är ju dom+protein du vill åt vid den enda tidpunkten ett tillskott är vettigt = före/efter träning!

pumpingjay
2007-04-24, 19:28
vid aanvändning av anabååååla så får du mer på rygg och bröst, då blir det ju inte så koncentrerat i ansiktet! ;)
nä, skämt åsido. jag har det problemet emellanåt men et är inget du kan göra nåt åt... kör på bara, vill man bli grovf så får man bortse från en del saker som tex vilken bil man kör -bara armen som hänger ut är stor! hehe

loverius
2007-04-25, 01:01
jag får inga finnar...inte av något man förtär. Märkte en sak, att jag fick det när man tog hudvårdsprodukter i facet under en period, för att rena porer, slutade med det och allt försvann. Min hud tål alla hormoner men inte smink :Virro

Avesta
2007-04-25, 01:59
Undvik billiga proteinpulver, köp renare med så lite fett och kolhydrater som möjligt.

Kal-El
2007-04-25, 02:56
För det första så kan du börja undvika billiga protein pulver typ star nutr. whey80 som många kör, det är en acne bomb.

Du kommer få dras med att träningen ökar frisättning av flertalet olika hormoner som påverkar acnen till en viss del, men snabba carbs som finns i gainers eller som man kör typ dextro/malto etc. försämrar acnen också.

Dock måste du förstå att i grunden blir det perfekt hy + tanig kropp eller lite finnar + träna iaf i ungdomsåren. Men sköt hyn bra med bra hudvård + köp inte billigt whey80 pulver. Du kan väl undvika snabba carbs med fördel men jag skulle inte gjort det då det är så pass effektivt för träningen..

fluffy_ferret
2007-04-25, 17:24
Jag måste varna för Roaccutan. Det är många som är intresserade av det och gärna vill prova på och visst, det fungerar riktigt bra. Problemet är att biverkningarna är många och vissa är till och med permanenta. Det är bäst att man utforskar alla andra behandlingsmetoder först. Vitamin B5 t.ex. är en, såvitt jag vet, ofarlig metod, och det näst effektivaste som finns efter Roaccutan.

information (http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/medmaster/a681043.html)

Geek
2007-04-25, 20:21
För det första så kan du börja undvika billiga protein pulver typ star nutr. whey80 som många kör, det är en acne bomb.

Du kommer få dras med att träningen ökar frisättning av flertalet olika hormoner som påverkar acnen till en viss del, men snabba carbs som finns i gainers eller som man kör typ dextro/malto etc. försämrar acnen också.

Dock måste du förstå att i grunden blir det perfekt hy + tanig kropp eller lite finnar + träna iaf i ungdomsåren. Men sköt hyn bra med bra hudvård + köp inte billigt whey80 pulver. Du kan väl undvika snabba carbs med fördel men jag skulle inte gjort det då det är så pass effektivt för träningen..

Vilket/vilka proteinpulver rekomenderar du för mig då jag tyvärr just nu använder whey 80 efter varje träningspass,,,,

GymTT
2007-04-25, 20:22
Det är kosten/träningen/snabba kolisar som gör att du får acnen.
Dock är det styrketräningen och kosten som är det primära i frågan.

Du får välja helt enkelt.

Geek
2007-04-25, 21:10
Vilket proteinpulver elelr dylikt rekomenderar ni mig förutom whey 80 och kreatin - utan snabba kolisar alltså...

GymTT
2007-04-25, 21:21
Kolozzeums? ONs? Star? finns massor bara kika runt.

formula4shape
2007-04-25, 21:24
Okej så finns inget annat att görta än att vänta på att bli äldre?

Du får spela på skingitarren oftare så att testosteronnivåerna sjunker helt enkelt *whistle*

fluffy_ferret
2007-04-25, 22:36
Jag måste dock påpeka att jag inte har fått sämre hy av att träna hårt, så det är väl högst individuellt...

Geek
2007-04-27, 19:27
Strunta i tillskotten?

Varför söka ett tillskott utan snabba kolhydrater - det är ju dom+protein du vill åt vid den enda tidpunkten ett tillskott är vettigt = före/efter träning!

Kan det vara nödvändigt med ett kostillskott som endast innehåller protein då?=proteinpulver utan snabba kolhydrater - namedroppa lite - annars skicka pm på förslag =proteinpulver utan snabba kolisar..

Geek
2007-05-01, 14:00
Är inte eso pro ett kostillskot som är väldigt bra att använda efter träning om man vill undvika snabba kolhydrater? stämmer detta? kom med förslag..

King Grub
2007-05-01, 14:08
Varken EAA eller ett rent proteintillskott ger kolhydrat. Däremot ger dom lika stor eller större insulinfrisättning som motsvarande mängd druvsocker i alla fall. För att maximera förutsättningarna för träningsresultat vill man öka anabola faktorer, döär näringsintag ingår. Anabolism innebär samtidigt påverkan på akne, för känsliga. Det går nog inte att undvika det ena och maximera det andra, tyvärr.

Geek
2007-05-01, 14:50
Varken EAA eller ett rent proteintillskott ger kolhydrat. Däremot ger dom lika stor eller större insulinfrisättning som motsvarande mängd druvsocker i alla fall.

Så du rekomendar inte mig och ta tex esa pro efter träning - om jag vill undvika snabba kolisar men ändå få i mig något snabbt efter träningen?

King Grub
2007-05-01, 15:04
Utan vare sig protein eller kolhydrat i samband med träning blir denna nedbrytande i stället för uppbyggande, så det är ingen god idé att utesluta.

regus
2007-05-01, 15:09
Om man har kosttillskottskräck och tror att det är orsaken till det ena eller det andra (och vill utsluta tillskotten) fungerar det att gå/åka hem och äta vanlig mat.

Edit: alltså, kosttillskott är inget måste.

Geek
2007-05-01, 15:59
Utan vare sig protein eller kolhydrat i samband med träning blir denna nedbrytande i stället för uppbyggande, så det är ingen god idé att utesluta.

Tack så mkt =)

Geek
2007-05-01, 16:00
Vilka kostillskott som liknar EsaPro rekomenderar ni,,såg att den är ganska dyr....

King Grub
2007-05-01, 16:01
Dyrt och dyrt... dosering av EAA är 6-10 g per gång. Slå ut det, så är det inte så dyrt.

Geek
2007-05-01, 16:07
Dyrt och dyrt... dosering av EAA är 6-10 g per gång. Slå ut det, så är det inte så dyrt.

Tror inte det går och bli så smart som dig Grub. Tänkte mig inte för - bara skrev. Tro jag ska köpa det, många som använder sig av det här? Är det bra?Egna erfarenheter? Grape tonic låter ju inte heller så gott :S

Sniggel
2007-05-01, 16:13
Tror inte det går och bli så smart som dig Grub. Tänkte mig inte för - bara skrev. Tro jag ska köpa det, många som använder sig av det här? Är det bra?Egna erfarenheter? Grape tonic låter ju inte heller så gott :S

Om det hade smakat som grape tonic hade det varit gott i jämförelse mot vad det egentligen smakar :Virro

Men det är bara att vänja sig om man vill använda det.

Annars har jag ju hört rykten om att tillskott av någon vitamin skulle vara bra (och nåt så när biverkningsfri) behandlingsmetod mot akne, B5 var det kanske?

Gädda
2007-05-01, 17:24
Ja, vitamin B5. Det påstås att man måste äta 10 gram om dagen, vilket låter sjukt överdrivet. Annars finns en effektiv salva på apoteket, heter basiron.

aedeL
2007-06-12, 22:47
Om du ska köpa ett proteintillskott för att inte få så mycket finnar så satsa på starN whey 100, helt rent protein.

joriice
2007-06-12, 23:04
Same shit for me. men vill man ha lite muskler så får man betala i en valuta annat än pengar... :P

tomasa
2007-06-12, 23:06
Ja det får jag! Nånting med träningen som gör att min kropp bildar acne - märker direkt då jag inte tränat på ett par dagar att jag ser mycket bättre ut i ansiktet. Finns det sätt/tips att göra vid styrketräning att få mindre acne förutom att duscha direkt efter med kallt vatten osv......eftersom man vill träna ofta men ändå försöka ligga nere med mkt finnar i ansiktet......Även fast jag tränat i två år så märker jag påtagligt vid varje pass att jag får mer acne efter.

Många får ju även acne av snabba kolhydrater - jag märker det direkt...finns det kostillskott som inte innehåller snabba kolisar - kanske långsamma eller liknande - och ja jag vet att kolhydrater är väldigt viktigt för att bygga upp muskler men jag vill prova något annat - vill både kunna äta mkt, gå upp i vikt och träna men undvika acne.

Inget kreatinpulver heller, tips på andra kostillskott utan snabba kolisar osvv..

Skriv gärna med tips och grejer - hänvisa ej till andra trådar om det inte är någon riktigt bra - och helst inte heller någon engelsk undersökning där det står om mat, acne osv.

//Geek

Uppskattar all hjälp jag kan få =)



det där ser bekant ut... jag märkte efter ett tag att jag fick finnar efter träningen men det var för att ja tog mig hela tiden i ansiktet med händerna eftersom ja svettades som ett jävla svin efter att ha rott 3000 meter vilket jag gjorde varje pass.

köp baciron på apoteket å ta varje kväll (även när du inte har finnar) innan läggdags, men vänta alltid 20 med att gå å sussa efter det att du tar det annars blir det permanenta fläckar på sängkläder; har förstört typ vartända örngott själv *mini*

sen ser jag folk varje gång på gymmet som har med sig en snuskig liten handduksbit som dom både torkar rent ansiktet med och gör rent träningsbänken före och efter användning. Gör du detta?; ge fan i det.

sen är det bra för porerna om man bastar efter träningarna; gör det!

själv har jag jobbat hela dagen på ett smutsigt lager; imorse hade jag två finnar som jag lade märke till i pannan när jag kom hem så gjorde jag inte det längre eftersom hela pannan var full av dom :cryout:

Ivantheman
2007-06-12, 23:12
"Det finns inga vetenskapliga belägg för att kosten kan påverka utvecklingen av akne så någon typ av diet kan inte tillrådas"

http://huden.nu/hud/akne/
längst ned på sidan angående "kan akne förebyggas"

att köpa dyrt proteinpulver för att bli av med akne är med andra ord pengar i sjön.

Alexton
2007-06-13, 14:51
Jag får ofta hudproblem när jag äter mycket rent socker, istället käkar jag russin/daddlar eller honung fungerar bra för mig.

"Det finns inga vetenskapliga belägg för att kosten kan påverka utvecklingen av akne så någon typ av diet kan inte tillrådas"

Själv så rekomenderade dem min bror att undvika socker på apoteket när han var där och frågade. Alla som har ätit rejält med fet mat borde märka att det påverkar din hud.

King Grub
2007-06-13, 14:53
"Det finns inga vetenskapliga belägg för att kosten kan påverka utvecklingen av akne så någon typ av diet kan inte tillrådas"

Förlegad info.

Greko
2007-06-14, 16:30
det där ser bekant ut... jag märkte efter ett tag att jag fick finnar efter träningen men det var för att ja tog mig hela tiden i ansiktet med händerna eftersom ja svettades som ett jävla svin efter att ha rott 3000 meter vilket jag gjorde varje pass.

Dagens sanning! Det här är något jag också har märkt av, när jag torkat av svetten i pannan med handen uppstår det direkt småknottror. Samma "resultat" blir det när du äter choklad/jordnötter och petar dig i ansiktet, fast då är det fett istället för smuts som skapar finnar.

En lösning på problemet är att använda sig av pappershanddukarna som finns tillgängliga eller ta med sig en egen handduk. Vilken inte används till maskinerna samtidigt!

Hade väldigt mycket finnar tidigare i mitt liv, prövade allt från receptfria produkter till Tetralysal men det slutade med Roaccutan. Vilket visade sig vara guds gåva till tonåringen. Ska dra igång min seriösa träning i veckan som kommer, i kombination med Fairings CP3. Återstår att se om finnpajsarna återuppstår, förhoppningsvis inte.

Dagens läxa: Håll fingrarna från ansiktet!

Monsterinlägg... *screwy*

Jontelito
2007-08-27, 14:29
Förlegad info.

Får man mer finnar av vassle än av kasein?

King Grub
2007-08-27, 14:33
Vet inte vilket som är "värst", men båda proteinerna har aknepåverkan - mjölk och mjölkprodukter överhuvudtaget.

Jontelito
2007-08-27, 14:50
Vet inte vilket som är "värst", men båda proteinerna har aknepåverkan - mjölk och mjölkprodukter överhuvudtaget.

Tror du det blir någon märkbar skillnad om man använder Whey 100 istället för whey 80?