handdator

Visa fullständig version : Äta på kvällen?


mikeey
2007-04-24, 15:50
Ska man äta på kvällen? har läst runt lite på ett annat forum där de säger att man inte ska äta innan man lägger sig. men alltså när man tex äter på kvällen så ser magen större ut på morgonen än ifall man äter vid några timmar innan man lägger sig. vad beror det på?

regus
2007-04-24, 15:54
Att magen ser större ut... hmm Placeboeffekt?
Att inte äta på kvällen anser jag som skitsnack.

King Grub
2007-04-24, 16:04
Att inte äta på kvällen anser jag som skitsnack.

Precis vad det är (om man inte lägger till ett extra mål, förstås).

Och min mage ser inte större ut på morgonen om jag äter på kvällen.

formula4shape
2007-04-24, 16:04
Satsa på mer proteininriktade mål sent på kvällen, annars är det väl inget speciellt med att äta sent.

champion
2007-04-24, 16:10
Jag äter alltid innan jag ska lägga mig annars kan ja inte sova pga sugen att stoppe nått i munnen.
Det är bara att äta. Dumt att lägga sig hungrig.

King Grub
2007-04-24, 16:10
Jag brukar äta 100-200 gram kolhydrater, ofta pannkakor eller rostat bröd eller flingor, innan jag går och lägger mig. Och min fettprocent är ensiffrig året runt. ;)

Sansibar
2007-04-24, 16:13
Satsa på mer proteininriktade mål sent på kvällen, annars är det väl inget speciellt med att äta sent.

Inte ens det väl.. jag menar kalorie (vad de än består av) ut o in är ju ändå det som slutligen gäller...(över dygnet, veckan osv) ?

formula4shape
2007-04-24, 16:14
Jag brukar äta 100-200 gram kolhydrater, ofta pannkakor eller rostat bröd eller flingor, innan jag går och lägger mig. Och min fettprocent är ensiffrig året runt. ;)

Sen förbränningstränar du ju som en elitidrottsman också ;) eller så är det helt enkelt fel på dig :D

L-Sami
2007-04-24, 16:17
2/3 av mina dagskalorier äter jag timmarna innan jag ska lägga mig. Bra för musklerna att slippa vara katabola under natten.

King Grub
2007-04-24, 16:19
Sen förbränningstränar du ju som en elitidrottsman också ;) eller så är det helt enkelt fel på dig :D

Även om jag inte tränade skulle jag äta så. Spelar noll roll, när jag äter, om dygnsintaget är lika stort. Alltid dagens största mål omedelbart innan sänggående, oavsett om nästa dag är träningsdag eller vilodag.

Sansibar
2007-04-24, 16:24
Även om jag inte tränade skulle jag äta så. Spelar noll roll, när jag äter, om dygnsintaget är lika stort. Alltid dagens största mål omedelbart innan sänggående, oavsett om nästa dag är träningsdag eller vilodag.

Ja, precis. Då kan jag ju egentligen käka vad som, o kanske bara en gång om dagen o då på kvällen alla dagens kalorier *popcorn* (inte för att det låter så vettigt men ändå, rent i praktiken så..)

TcAnders
2007-04-24, 16:26
Kvällsmålet är absolut min favorit, Varm oboy och någon god macka att doppa är perfekt.. :)

// Anders

Dalle89
2007-04-24, 18:23
Brukar också äta innan jag lägger mig.. Ofta någon smörgås eller gröt tillsammans med Sloow Protein... Funkar väldigt bra för mig

krilleh
2007-04-24, 18:28
haha klart man äter innan man lägger sig. vem vill vara hungrig i typ 10 timmar? Lika självklart som att äta när man vaknar.

mangemani
2007-04-24, 18:52
eftersom det är den dagliga kcal siffran som avgör om man går upp eller ner i vikt,så kan man med gott samvete käka på kvällen om man vill.
gick ju lite snack om att man inte skulle käka kolhydrater på kvällen för ett tag sen,pfft,jag käkar fett,proteiner och kolhydrater innan jag lägger mej och det har aldrig visats vara något negativt med det,snarare possetivt.

Ganymedes
2007-04-24, 19:00
Jag äter också innan jag lägger mig, men brukar inte ha så många kcal kvar att "lägga" som kvällsmål. Det gör det samma, för jag är nöjd med min proteindrink samt smörgås och frukt ändå. :)

Handcuff
2007-04-24, 19:06
Använder i princip sista målet till att justera dagens energiintag. Tittar vilka "mål" som ej uppfyllts och fyller på efter detta :)

Dalle89
2007-04-24, 19:08
Och att magen blir större är inget jag märker av jättmycket.. Klart att om jag smällt i mig ett stort mål på kvällen så är magen mer fylld när jag vaknar =större mage.. Men har bara märkt detta när jag haft låg BF, innan såg jag ingen skillnad

Rahf
2007-04-24, 19:16
Kan det vara så att tarmarna och blåsan är lite fyllda från nattens händelser månntro? Därav den lätt (placebo)svällda magen.

FreCKo
2007-04-26, 21:55
Jag brukar äta 100-200 gram kolhydrater, ofta pannkakor eller rostat bröd eller flingor, innan jag går och lägger mig. Och min fettprocent är ensiffrig året runt. ;)

Om gruben kan äta pannkakor måltiden innan sömn så kan jag fan det också! *flex*

Även om jag inte tränade skulle jag äta så. Spelar noll roll, när jag äter, om dygnsintaget är lika stort. Alltid dagens största mål omedelbart innan sänggående, oavsett om nästa dag är träningsdag eller vilodag.

Är det "bäst" att käka det med mest kalorier innan sänggående? Snackar vi då en timma innan eller kan man vänta en 2-3h?

Rahf
2007-04-26, 22:35
Om gruben kan äta pannkakor måltiden innan sömn så kan jag fan det också! *flex*



Är det "bäst" att käka det med mest kalorier innan sänggående? Snackar vi då en timma innan eller kan man vänta en 2-3h?

Hoppas du fattar den underliggande meningen på följande citat: "Ät salladen gubbjävel!"

Shamrock
2007-04-26, 22:42
Tanken med att inte äta mycket sent på kvällen är väl om man nu deffar lr liknande. vill äta större av sitt tillåtna dagsintag tidigt på dan när man rör på sig och är aktiv. Så man slipper gå runt som zombie under dagen för att sen äta mycket på kvällen och bli pigg när man ska sova.

Ganska logiskt resonemang, alltså har det ingen betydelse hur mycket du äter på kvällen sålänge du håller dig minus kalori-total. Men för en kanske trevligare tillvaro på dagen och under träningen lägger man större delen av sitt intag på dagen.

Håller någon med att det blir en smaksak?

regus
2007-04-26, 22:59
Håller någon med att det blir en smaksak?

Ja, men för mig är det tvärt om. Jag brukar bli hungrig på kvällen, och vill gärna ha 1000kcal+ till godo så man kan äta utan att behöva gå och lägga sig hungrig.

Snakebite
2007-04-30, 21:02
Blev konfunderad av denna tråd. Insulinkänligheten då? Den är ju sängt senare på kvällen. Är det inte lättare att öka fettinlagringen om man kickar upp insulinet med en stadig måltid innan sängdags?

King Grub
2007-04-30, 21:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1955117&postcount=2

Snakebite
2007-04-30, 22:08
Ok, den studien talade om att man inte gick upp i vikt om man så inte ökade dagens kaloriintag. Men samtidigt, äter jag lunchens stadiga pasta och köttfärslåda på kvällen och kastar om kvällsmackan med stekt ägg till lunchen måste ju detta teoretiskt påverka mina blodockervärden på ett annat sätt och trigga ökad fettinlagring kvällstid, då kroppens insulinkänslighet är sämre? Har lite svårt att smälta detta. Tids nog kanske...

King Grub
2007-05-01, 01:13
Fett lagras in lika bra utan insulin via ASP.

Snakebite
2007-05-02, 17:46
Ok ok...men ämnesomsättningen går ju ner under nattetid. Är det inte lättare att lagra energin som fett om man äter en brakmåltid typ 5min innan läggdags?

GymTT
2007-05-02, 17:49
Ok ok...men ämnesomsättningen går ju ner under nattetid. Är det inte lättare att lagra energin som fett om man äter en brakmåltid typ 5min innan läggdags?

Har du tränat på kvällen eller inte?

King Grub
2007-05-02, 19:22
Ok ok...men ämnesomsättningen går ju ner under nattetid. Är det inte lättare att lagra energin som fett om man äter en brakmåltid typ 5min innan läggdags?

Då lagrar du ju mindre vid något annat tillfälle.

Snakebite
2007-05-02, 20:14
All right. Kan du utveckla det lite så jag förstår hur det funkar. TAck på förhand...

nutz
2007-05-02, 20:23
Du kommer enbart att gå upp i fettvikt om ditt energiintag är mindre än din energiförbrukning, totalt sett över en given mätperiod, allt som oftast 24 timmar. Ett dygn.

Om du lagrar in en måltid under natten, kommer du att använda den en annan gång.

Can0n
2007-05-03, 09:41
Ja jävlar ja, här har man gått runt i ~3år och trott att man absolut ska käka något kalorifattigt och proteinrikt på kvällen för att man inte ska lägga på sig fett. Där ser man, man lär sig något nytt varje dag, ty Kolo.

nutz
2007-05-03, 14:13
Du kommer enbart att gå upp i fettvikt om ditt energiintag är mindre än din energiförbrukning

Du kommer enbart att gå upp i fettvikt om ditt energiintag är större än din energiförbrukning, ska det självklart stå.

Går nog på droger :\

Snakebite
2007-05-04, 06:18
Jo, intaget i förhållande till utgift är jag ju med på. Jag greppar fortfarande inte varför man skulle "använda energin lagrad över natten en annan gång". Sorry om jag börjar bli tjatig men är det någon som kan utveckla den biten?

King Grub
2007-05-04, 09:51
Både fettinlagring och fettförbränning är samtidigt pågående processer. Är fettinlagringen större än fettförbränningen ökar du i fettvikt, och tvärtom. Vid energiöverskott kommer fettinlagringen att vara större än fettförbränningen. Och tvärtom igen.

Det finns tillfällen under dygnet då du ökar i kroppsfett, och det finns tillfällen du minskar. Både vid energiöverskott och energiunderskott. Det finns tillfällen under dygnet då du ökar i muskelmassa, och det finns tillfällen du minskar. Både vid energiöverskott och energiunderskott. Ju kortare mätperiod, desto mer ointressant. Att använda en enskild timme som mätperiod och dra slutsatser om förändringar i kroppssammansättningen av den är fullständigt omöjligt och resultatet av en sådan slutsats har inget med verkliga förändringar i fettmängd att göra.

Kroppen är inte en bägare som blir full vid ett visst klockslag och vips så lagas ett "överskott" in. Både inlagring och förbränning, uppbyggnad och nedbrytning, är pågående processer som sker kontinuerligt. Ett dygn är bara en mätperiod man använder för att få saker och ting överskådliga. Det finns alltså inget tillfälle där du når en "gräns" och där det du äter därefter lagras, utan allt är pågående processer, och vid överskott är uppbyggnad/inlagring större än nedbrytning/förbränning, men processerna i kroppen är inte inrutade i timmar eller dagar på samma sätt som vi använder när vi vill kunna bestämma vårt intag. Efter en stor måltid är inlagringen stor jämfört med fastande nivåer, men det kompenseras vid andra tidpunkter utan födointag, oavsett hur du tajmar eller fördelar måltiderna. Du kan inte övervaka vilket gram av det du äter som slutar i vilken cell i kroppen.

De novo lipogenes, när kolhydrat blir fett, sker när glykogendepåerna är fulla. Det sker inte i påverkande utsträckning vid normalt ätande och normal aktivitet hos friska. D v s fortsätter du bara överäta kolhydrat utan att förbruka någon energi i form av aktivitet, kommer fettinlagring från kolhydrat att ske efter några dagar. Men det säger sig ju självt att det inte är så smart att äta 700 g kolhydrat om dagen om man inte gör något annat än sitter i TV-soffan... Det gör dock ingen skillnad i längden på hur mycket kroppsfettmängden ökar beroende på om man överäter fett eller kolhydrat. Energi man inte gör av med, går man upp i vikt av, helt enkelt.

Snakebite
2007-05-04, 11:55
Ok, då är jag med på noterna. Intressant! Dem som väljer att äta en stors sista måltid på dygnet(som du själv Grubb), finns det andra fördelar med att göra så annat än att natten ska bli mindre katabol?

King Grub
2007-05-04, 12:12
Jag sover bättre då. Många andra upplever dock tvärtom sömnsvårigheter.

Högt GI på kvällen innebär lättare att somna.

krilleh
2007-05-04, 12:43
Både fettinlagring och fettförbränning är samtidigt pågående processer. Är fettinlagringen större än fettförbränningen ökar du i fettvikt, och tvärtom. Vid energiöverskott kommer fettinlagringen att vara större än fettförbränningen. Och tvärtom igen.

Det finns tillfällen under dygnet då du ökar i kroppsfett, och det finns tillfällen du minskar. Både vid energiöverskott och energiunderskott. Det finns tillfällen under dygnet då du ökar i muskelmassa, och det finns tillfällen du minskar. Både vid energiöverskott och energiunderskott. Ju kortare mätperiod, desto mer ointressant. Att använda en enskild timme som mätperiod och dra slutsatser om förändringar i kroppssammansättningen av den är fullständigt omöjligt och resultatet av en sådan slutsats har inget med verkliga förändringar i fettmängd att göra.

Kroppen är inte en bägare som blir full vid ett visst klockslag och vips så lagas ett "överskott" in. Både inlagring och förbränning, uppbyggnad och nedbrytning, är pågående processer som sker kontinuerligt. Ett dygn är bara en mätperiod man använder för att få saker och ting överskådliga. Det finns alltså inget tillfälle där du når en "gräns" och där det du äter därefter lagras, utan allt är pågående processer, och vid överskott är uppbyggnad/inlagring större än nedbrytning/förbränning, men processerna i kroppen är inte inrutade i timmar eller dagar på samma sätt som vi använder när vi vill kunna bestämma vårt intag. Efter en stor måltid är inlagringen stor jämfört med fastande nivåer, men det kompenseras vid andra tidpunkter utan födointag, oavsett hur du tajmar eller fördelar måltiderna.

:thumbup: Riktigt bra skrivit!

Snakebite
2007-05-05, 10:31
Finns det då några som helst belägg för SNR:s måltidsuppdelning; Frukost 20-25%, lunch 25-35%, middag 25-35%, mellanmål 15% av det dagliga energiintaget?

Eddie Vedder
2007-05-05, 10:41
Finns det då några som helst belägg för SNR:s måltidsuppdelning; Frukost 20-25%, lunch 25-35%, middag 25-35%, mellanmål 15% av det dagliga energiintaget?

Det ligger inte nån fysiologiskt baserad grund på det utan snarare vad som anses vara ett bra upplägg för att "medelsvensson" ska äta med måtta och fördela maten över dagen.

Alla SLV:s rekommendationer är baserade på hur svensken i allmänhet tros äta och leva (d.v.s. icke hårdtränande och icke kaloriräknande;) ). Att fördela maten över dagen har visat sej positivt för viktbalans, ingen metabol fördel men i vissa fall ett bra sätt att hålla blodsockret och aptiten på en jämn nivå.

King Grub
2007-05-05, 11:11
Kom ihåg att deras rekommendationer också tar hänsyn till "normala" sociala förhållanden och anpassning av ätandet till genomsnittspersonens liv.

goggen
2007-05-07, 16:03
jeg pleier å ta meg en løperunde på 1 time sent på kvelden, og noen ganger så spiser jeg ikke etter løpingen, men kryper til køys. det er vel ikke opptimalt det heller*whistle*

Scratch89
2007-09-02, 16:47
Jag bumpar tråden lite.
Jag letar efter studien som behandlar några "offer" som äter 500 gram kolhydrat i form av rostat bröd och marmelad, eller vad det nu var. Är det någon som kan länka till den? Jag har för mig att Grub har postat den, med kommentarer, och det vore ännu finare med länk till det inlägget. :)

Eddie Vedder
2007-09-02, 18:18
Jag letar efter studien som behandlar några "offer" som äter 500 gram kolhydrat i form av rostat bröd och marmelad, eller vad det nu var. Är det någon som kan länka till den? Jag har för mig att Grub har postat den, med kommentarer, och det vore ännu finare med länk till det inlägget. :)

Vet inte om det är den här du tänker på Scratch89:

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/48/2/240

Glycogen storage capacity and de novo lipogenesis during massive carbohydrate overfeeding in man. The American Journal of Clinical Nutrition. 1988;48:240-7

Vet inte om detta är just den med syltmackorna för jag läste inte så jättenoga, men den är intressant för det. Krävs ganska rejäl överätning av kolhydrater för att de novo lipogenes ska inträffa.

PiNG.
2007-09-02, 19:07
Fan de va tur nån bumpa denna tråden... Här lärde man sig nånting nytt IGEN

Kolo har fan koll. Speciellt King Grub. Även om de han säger ofta motsäger allt man lärt sig förr... ;) Svider lite att vara så felinformerad hehe :smash:

regus
2007-09-02, 19:18
Fan de va tur nån bumpa denna tråden... Här lärde man sig nånting nytt IGEN

Kolo har fan koll. Speciellt King Grub. Även om de han säger ofta motsäger allt man lärt sig förr... ;) Svider lite att vara så felinformerad hehe :smash:

King Grub is the shit helt enkelt. :)

PiNG.
2007-09-02, 21:06
King Grub is the shit helt enkelt. :)

Ja typ :thumbup:

Bönne
2007-09-02, 23:26
Har senaste tiden smällt i mig så mycket jag kunnat fram mot natten, somnar fint på den mättnaden.

Jag har inte blivit fetare eller öktat i vikt av det.

Thompah
2007-09-10, 19:32
Personligen tycker jag det är bättre för mig att inte äta för mkt på kvällen. Tycker det är lättare att vara hungrig på natten, då jag inte märker av det.

Degpekka
2007-09-11, 04:58
Jag brukar äta 100-200 gram kolhydrater, ofta pannkakor eller rostat bröd eller flingor, innan jag går och lägger mig. Och min fettprocent är ensiffrig året runt. ;)

+1!!

Paltkoma
2007-09-11, 12:41
Personligen tycker jag det är bättre för mig att inte äta för mkt på kvällen. Tycker det är lättare att vara hungrig på natten, då jag inte märker av det.

Håller med.

Anledningen att jag inte äter så mycket på kvällen är att jag inte känner hunger när jag sover. Eftersom jag försöker ligga på energiminus är det minst mentalt slitande att dra in på kvällsmaten. Men det handlar endast och enbart om psykologi.

Eddie Vedder
2007-09-11, 12:55
Personligen tycker jag det är bättre för mig att inte äta för mkt på kvällen. Tycker det är lättare att vara hungrig på natten, då jag inte märker av det.

Håller med.

Anledningen att jag inte äter så mycket på kvällen är att jag inte känner hunger när jag sover. Eftersom jag försöker ligga på energiminus är det minst mentalt slitande att dra in på kvällsmaten. Men det handlar endast och enbart om psykologi.

Ingen av er som känner att det bara innebär en sjujäkla frukosthunger istället, och således en risk att överäta då istället?

När jag råkar käka för lite på kvällen så är jag sjukt hungrig på morgon. Vid normalt ätande är morgonhungern inte ens jämförbar. Så skulle jag dieta hade nog det viktigaste för mig varit att just inte somna hungrig för då vaknar jag fem och kan tömma halva köket om jag så ville.

tntballe
2007-09-11, 12:57
Ingen av er som känner att det bara innebär en sjujäkla frukosthunger istället, och således en risk att överäta då istället?

När jag råkar käka för lite på kvällen så är jag sjukt hungrig på morgon. Vid normalt ätande är morgonhungern inte ens jämförbar. Så skulle jag dieta hade nog det viktigaste för mig varit att just inte somna hungrig för då vaknar jag fem och kan tömma halva köket om jag så ville.

+1
har hänt att jag vaknat tidigt pga hunger, o sen när jag ätit så vill jag sova vidare.

Paltkoma
2007-09-11, 12:59
Ingen av er som känner att det bara innebär en sjujäkla frukosthunger istället, och således en risk att överäta då istället?

När jag råkar käka för lite på kvällen så är jag sjukt hungrig på morgon. Vid normalt ätande är morgonhungern inte ens jämförbar. Så skulle jag dieta hade nog det viktigaste för mig varit att just inte somna hungrig för då vaknar jag fem och kan tömma halva köket om jag så ville.

Alltså, jag är inte dödshungrig när jag somnar. Äter 300 kcal c:a vid 8-tiden, somnar vid 11-tiden, så jag hinner inte känna mig direkt hungrig vid läggdags.

Jag tränar på morgonen, och efter det så SKA jag ju äta mycket. Njuter av typ 700 kcal frukost på morgonen.

Eddie Vedder
2007-09-11, 13:01
+1
har hänt att jag vaknat tidigt pga hunger, o sen när jag ätit så vill jag sova vidare.

Exakt så var nästan varje natt för mig under enperiod i våras. Det var när jag precis kommit igång på allvar med löpningen. Tog ett tag att vänja sig vid den annorludna energiförbruknigen i förhållande till när jag prioriterade styrketräning.

Klockan fyra var standard, sen blev det frukost vid fem och sen sov jag typ tre timmar till. Dessutom ofta trött under dagen och "tvingades" ta ännu en tupplur. Världens jobbigaste dygnsrytm lev det.

Tack och lov sover jag bättre nu.:)

Thompah
2007-09-11, 20:48
Ingen av er som känner att det bara innebär en sjujäkla frukosthunger istället, och således en risk att överäta då istället?

När jag råkar käka för lite på kvällen så är jag sjukt hungrig på morgon. Vid normalt ätande är morgonhungern inte ens jämförbar. Så skulle jag dieta hade nog det viktigaste för mig varit att just inte somna hungrig för då vaknar jag fem och kan tömma halva köket om jag så ville.

Faktiskt inte... Brukar ha som störst aptit sent på eftermiddagen/kvällen

Civvarn
2007-09-11, 22:37
nu vet jag ingenting om sånt här så rätta mig om jag har fel

men för mig som försöker gå ner i vikt... samtidigt som jag försöker hålla musklerna i skick... (jag vet att det inte går att gå upp i muskelmassa och ner i vikt samtidigt)

Om jag äter på kvällen, så kan jag inte äta på dagen, då har jag inte orken till att träna pga energibrist... gör inte jag rätt i att käka en ordentlig frukost, en redig lunch och ta något lätt till middagen istället? Just för att orka med hela dagen?

Eddie Vedder
2007-09-12, 05:46
Om jag äter på kvällen, så kan jag inte äta på dagen, då har jag inte orken till att träna pga energibrist... gör inte jag rätt i att käka en ordentlig frukost, en redig lunch och ta något lätt till middagen istället? Just för att orka med hela dagen?

Om det är då du orkar med dagen så är det ju förstås det rätta sättet att orka med dagen. Det säger väl sig självt?

Vet du vilket upplägg du trivs med och vad du trivs mindre bra med så är det ju utmärkt. Bara att fortsätta då.:) Men du bör nog iaf ha som mål att lägga en rejäl måltid efter att du har tränat. Så om du tränar på kvällen och sen bara äter "något lätt"(vad nu det kan vara, är ju ett ganska luddigt begrepp som kan vara lite gurka och tonfisk till att vara en skål fil och müsli plus tre mackor beroende på vem man frågar:Virro ) efter träningen och sen många timmars fasta innan frukost känns ju rent spontant som nedbrytningen skulle hinna bli ganska stor.