handdator

Visa fullständig version : Att doda nerver under smalbenen?


beckman88
2007-04-24, 13:57
Har hort massa fighters och har last en bok om killar som ar fighters hur dom tranar. Dom sager alla att dom har dodat alla nerver under huden pa smalbenen sa det inte gor ont nar dom traffar harda foremal. Rullande av skivstanger over smalbenen och det ena med det andra, Undrar bara om detta kan gora nagra storre skador forutom blamarken?

Nan som vet hur langt tid det tar att doda alla nerver?

Handcuff
2007-04-24, 14:03
Har hort massa fighters och har last en bok om killar som ar fighters hur dom tranar. Dom sager alla att dom har dodat alla nerver under huden pa smalbenen sa det inte gor ont nar dom traffar harda foremal. Rullande av skivstanger over smalbenen och det ena med det andra, Undrar bara om detta kan gora nagra storre skador forutom blamarken?

Nan som vet hur langt tid det tar att doda alla nerver?

Låter hjärndött.

Rahf
2007-04-24, 14:21
Sparkande mot måttligt hårt föremål: Härdande.

Smärtgränsen stegras successivt när man tränar och "ruset" gör sitt till för att dämpa smärtkänslor. Sen att man kan stå och sparka på träd och såna saker är frivilligt. Frakturer kommer de förmodligen få till slut.

Raggis
2007-04-24, 14:26
Det är bråsket dom sparkar bort.

regus
2007-04-24, 20:26
Jag har hört att folk som har hålt på med seriös härdning av smalbenen (kavla, banka, sparka bananträd osv) får problem med sina smalben/ont och-eller svårt att gå sen när dom blir äldre.

regus
2007-04-24, 20:28
Det är bråsket dom sparkar bort.

Nej!? Man får brosk på smalbenen när man härdar dom.

Whistler
2007-04-24, 20:49
Sparka säck. Börja med benskydd om det gör ont, allt eftersom veckorna går känner du att det går lättare och till slut kan du köra utan benskydden. Sparka hårt, länge och regelbundet så kommer du härda dig. Du får dessutom fys och teknik på köpet. Massa trams med att slå saker mot benen etc är just det - trams.

Troll
2007-04-24, 22:24
Har hort massa fighters och har last en bok om killar som ar fighters hur dom tranar. Dom sager alla att dom har dodat alla nerver under huden pa smalbenen sa det inte gor ont nar dom traffar harda foremal. Rullande av skivstanger over smalbenen och det ena med det andra, Undrar bara om detta kan gora nagra storre skador forutom blamarken?

Nan som vet hur langt tid det tar att doda alla nerver?

Tränade Thai-boxning när jag var ung.
Slog med batång på smalbenen och stod och sparkade smalben mot smalben med tränarn.:smash:
Mer än blåmärken och ibland sår fick jag inte, lite knöliga smalben i och för sig;)
Annars har jag inga men.
Vet inte hur lång tid det tog att bli okänslig i smalbenen, har endel att göra med psyket också.
Kan säga att idag är jag nog minst lika känslig som jag var innan jag började träna, skadade nerver reparerar sig själva.

Insidedoubt
2007-04-28, 20:09
Härda INTE dina smalben. Jag tränar thaiboxning och har läst en hel del i ämnet. Många av proffsen som tävlar i fullkontakt tränar med dubbla benskydd för att hålla smalbenen så hela och friska som möjligt. Vid härdning finns risk för frakturer, och man bildar brosk som kommer att skapa problem när man blir äldre. Döda nerver är inte rätt sätt för att klara smärtan heller, intensiv träning mot en medelhård säck gör att du vänjer dig vid känslan och under en match hjälper adrenalinet till, sen är det bara att bita ihop och försöka använda sig av smärtan.

Friska och hela ben är att prioritera.

Skablistor
2007-04-28, 21:18
Många av proffsen som tävlar i fullkontakt tränar med dubbla benskydd för att hålla smalbenen så hela och friska som möjligt.

Skitsnack! I många tävlingar är inte benskydd äns tillåtna.

Tolkia
2007-04-28, 21:22
Skitsnack! I många tävlingar är inte benskydd äns tillåtna.
Vilket förhoppningsvis inte hindrar dem från att träna med benskydd?

Rahf
2007-04-28, 21:23
Härda INTE dina smalben. Jag tränar thaiboxning och har läst en hel del i ämnet. Många av proffsen som tävlar i fullkontakt tränar med dubbla benskydd för att hålla smalbenen så hela och friska som möjligt. Vid härdning finns risk för frakturer, och man bildar brosk som kommer att skapa problem när man blir äldre. Döda nerver är inte rätt sätt för att klara smärtan heller, intensiv träning mot en medelhård säck gör att du vänjer dig vid känslan och under en match hjälper adrenalinet till, sen är det bara att bita ihop och försöka använda sig av smärtan.

Friska och hela ben är att prioritera.

Skitsnack! I många tävlingar är inte benskydd äns tillåtna.

Missade vi nånting? :smash:

becoming
2007-04-28, 21:55
vilket jävla trams, ja blir alltid lika less när fölk tar upp det där om att sparka ner hus med smalbenen för att härda dem. totalt hjärndött och varför det är det har redan tagits upp.

fluffy_ferret
2007-04-28, 22:13
Låter dumt och kortsiktigt.

Skablistor
2007-04-29, 11:05
Missade vi nånting? :smash:

Eftersom benskydd inte är tillåtna i många tävlingar tränar alltså många proffs utan benskydd, för att få smärttåligare ben. De proffsen har inte råd att efter en lyckad block från motståndaren få så ont att handuken måste kastas in. Förlåt att jag var lite luddig, men det jag reagerade på var att Insidedoubt skrev att alla proffs använde dubbla benskydd när de tränar. Detta stämmer inte. Många proffs använder inga benskydd alls. Dock varierar detta från kampsport till kampsport.

Jag förstår att ni tycker att det är dumt att härda sina skenben, men om man vill hålla på med en sport man älskar kan detta var högst nödvändigt. Om ni alla hade varit kampsportare tror jag att många inte haft inställningen att härdande att skenben är idioti.

Tack för mig

Mago
2007-04-29, 12:33
Förlåt att jag var lite luddig, men det jag reagerade på var att Insidedoubt skrev att alla proffs använde dubbla benskydd när de tränar.

Det har han inte heller skrivit.

Tolkia
2007-04-29, 12:53
Jag kan inse fördelen med att vara smärttålig när man ägnar sig åt en sport som innebär smärta; det är ju inte heller enbart inom kampsport man sysslar med att försöka öka smärttåligheten (jämför t.ex. mjölksyraträning, som också är ett - något mindre kontroversiellt, kanske - sätt att höja smärttrösken). Jag skulle dock säga att det bästa är att träna det man kommer att utsättas för, enligt principen "man blir bra på det man tränar". Är det man behöver förbättra förmågan att uthärda sparkar mot smalbenen i kampsporten oki-doki bör man helt enkelt träna mycket oki-doki (inklusive sparkarna). Sparkar mot smalbenen på det sättet är en annan sak än att t.ex. bli spöad med en batong,och kroppen hanterar det på olika sätt (jämför alla olika sorters smärta som finns, t.ex. när man sticker sig, skär sig, slår sig osv.). Det är inte alltid så lätt att förutsäga vad som händer när man skadar nerver, och en risk med att försöka öka smärttåligheten genom att misshandla sig i största allmänhet är att man skadar nerver och annan vävnad på ett sätt som innebär att man istället för att bli tålig mot smärta FÅR en smärta, eller blir känsligare mot smärta (hyperestesi). Vilket ju inte är det man vill uppnå, och vilket inte direkt förbättrar ens chanser i en kontaktsport.

Whistler
2007-04-29, 13:24
Jag förstår att ni tycker att det är dumt att härda sina skenben, men om man vill hålla på med en sport man älskar kan detta var högst nödvändigt. Om ni alla hade varit kampsportare tror jag att många inte haft inställningen att härdande att skenben är idioti.

Är ju redan ett antal aktiva och tidigare aktiva kampsportare som svarat i tråden, och vad jag såg så var det ingen av oss som tyckte att härdning var någonting att aktivt eftersträva. Måste alla i tråden vara kampsportare för att våra argument ska gälla?

pony
2007-04-30, 00:02
Visserligen låter det inte som världens bästa idé att rulla skivstänger och sparka ner hus för att härda smalbenen, men vi bör väl ändå inte förglömma att naturlig härdning (konsekvens av mycket säck/mits/sparring) inte är av ondo, vilket är vad t.ex. Whistler är inne på.
Förutsatt att man inte tillfogar kroppen skada utöver mild broskbildning (dvs. att man undviker frakturer och dylik åverkan med permanenta resultat) så finns det mig veteligen ingenting som talar för att vederbörande skulle få komplikationer på ålderns höst. Precis som man kan vila bort muskelmassa som inte behövs så kommer brosket och knölarna att till större delen försvinna när man upphör med den aktivitet som gav upphov till samt underhöll dem.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Att vissa använder benskydd kan man acceptera. Ska de träna på den typen av hårda träffar som ex. ämnar att sänka motståndaren med en ideal spark skulle deras ben sannolikt pulveriseras om de inte skyddade sig under frekvent träning.
Men även det motsatta kan vara sant iom. att tävling/träning kan skilja så otroligt mycket, sporter emellan. Ska man gå upp i en fullkontaktsmatch utan några skydd annat än susp. & tänder så vill man inte gärna få sitt livs shock över hur hård en smäll smalben + smalben kan bli.

Motorbreath
2007-04-30, 08:37
Inte för att det direkt är on topic:
Vrider inte t.ex. thaiboxare vid block foten för att spänna muskulaturen som skyddar smal-/skenben för att dämpa träffen? Alltså borde en väl utvecklad muskulatur på smalbenet vara fördelaktikt ur den synpunkten?

blekfet2
2007-04-30, 08:45
Det är bråsket dom sparkar bort.

tvärtom.

trobban
2007-05-04, 16:57
Kör på säck...det räcker som någon annan skrev. Många inom mma har benskydd vid sparring och dyligt eftersom ett jack på skenbenet eller ögonbrynet etc kan vara förödiskt vid tävlingsdags.