handdator

Visa fullständig version : rörlighetstest innan crunch/situptest?


Moa
2007-04-24, 12:59
Jag har hört att man ska göra ett rörlighetstest av ryggen innan ett crunch/situptest... stämmer dessa uppgifter? och i såfall varför?

Moa
2007-04-25, 17:03
Har tagit reda på lite fakta för er som är nyfikna...
Rörlighetstest i ryggen bör alltid göras innan ett crunchtest. detta för att se till att ryggen och främst ryggmusklerna har den rörlighetsförmåga som krävs för att sedan kunna göra sit ups på rätt sätt. det är viktigt att ha tillräckligt långa ryggmuskler för att kunna få ut något av situpsen. Är dessa muskler för korta sätter ryggmusklerna stopp innan du kommit upp i läget där magmusklerna börjar sätta in. lite luddigt kanske, men om man tar ett exempel med biceps triceps blir det lättare att förstå. För att kunna träna triceps maximalt behöver du kunna göra en total utsträckning av armen. Är då bicepsmuskeln för kort så att armen ej går att räta ut helt och hållet kan du heller inte få maximal träningseffekt i triceps. Solklart...eller hur!!!?

champion
2007-04-25, 17:21
Känns ganska onödigt att göra ett test om man inte känner att nått är fel.


Rörlighetstest i ryggen bör alltid göras innan ett crunchtest.

Bör!? Vill man inte så vill man inte.

ligne
2007-04-25, 17:38
kanske onödigt att skapa en tråd för att sedan svara på sin egen fråga ?

Skablistor
2007-04-25, 18:08
kanske onödigt att skapa en tråd för att sedan svara på sin egen fråga ?

Tycker jag inte... Ingen svarade henne så hon tog reda på det själv. Sedan var hon vänlig och berättade för oss som inte visste om det som hon berättar om. :thumbup:

Ame
2007-04-25, 20:58
kanske onödigt att skapa en tråd för att sedan svara på sin egen fråga ?

Varför är det för fel med att skriva svaret på sin egna fråga om man lyckas få tag på svaret på annat håll och ingen svarat här? Är säkert någon som tyckte det var inressant att höra svaret.

Liten Men Fet
2007-04-25, 21:08
Problemet skulle alltså vara att man har för korta ryggmuskler för att kunna krumma ryggen och därför inte kunna göra sittups?
Jag har nog aldrig stött på nån som inte kunnat krumma ryggen så det torde vara ovanligt och om en sån person finns så är nog det minsta problemet han har att inte kunna göra sittups. Han lär vara medveten om sitt allvarliga ryggfel också för jag har svårt att tro att man kan fungera normalt med det problemet och inte märka av det.

MooLgAn
2007-04-26, 10:06
Problemet med för korta ryggmuskler behöver inte märkas förrän det är för sent. Om man har för korta ryggmuskler betyder det att man inte kan gör en riktig crunch, detta i sin tur hämmar magmusklerna att arbeta vid situps och man använder sig då av ryggen istället. Om man använder sig av ryggen får man ont i ryggen och man får en försämrad hållning, vilket kan i leda till att man slutar använda musklerna man får ont i och dessa kan då i de värsta fallen förtvina.
Rätta mig om jag har fel!

Skablistor
2007-04-26, 14:59
Hur genomförs ett sådant test som ni pratar om?