handdator

Visa fullständig version : Hur göra med stångrodden?


trobban
2007-04-24, 08:21
Hej,
när jag kör stångrodd så kör jag ett arbetsset till 12. Detta gör jag relativt strikt och kontrollerat och siktar på mitt solar-plexus/nedre bröst/övre mage. Jag kör med 66 kg (väger 82) och finner det relativt tungt. Vad jag känner är att det måste finnas en begränsning i denna övning då tyngden du lyfter till slut övervinner friktionen du har med fötterna på golvet vilket gör att du trillar framåt....Så...skall man kanske rikta in sig på att köra mer som Coleman dvs. dra tyngre vikter och sikta på undre magen/höften och kanske släppa lite mer på formen? (Jag e relativt slut efter mitt arbetsset men inte helt utpumpad...funderar på att öka antalet set och släppa lite på formen...får se vad folk säger).

Liten Men Fet
2007-04-24, 11:33
Du gör nånting konstigt om du trillar frammåt, jag kör ibland tunga set med kanske 3-4 reps och det får mig aldrig att trilla frammåt. Sänkt repsen till 8 om du inte har någon bra anledning till att köra så många som 12, tittal inte på några med colemanvideos för han står bara å småjuckar lite. Arne P har några bra videor där han kör stångrodd. Dom finns nånstans på forumet eller youtube om du söker.

Scratch89
2007-04-24, 11:42
Det jag inte förstår är varför du drar så högt. Att satsa på nedre delen av magen vore ju vettigare, iallafall sett ur balanssynpunkt.

major Pectoralis
2007-04-24, 12:20
Drag mot bröstet är alldeles utmärkt. På så får man bra träning av bröstryggen, vilket är viktigt så att man inte blir framåtroterad. Det är inte bara kroppsvikten som är "motvikt". Man spänner även emot med muskelkraft. Jag har t.ex. en bekant på 75kg som kör bent-over-row till bröstet med 100kg. Tryck bak rumpan, lägg tyngdpunkten mot hälen och känn att du lägger belastning på baksida lår. Skulle du en dag komma upp på "väldiga vikter" kan du köra liggande rodd istället.

Arnoldski
2007-04-24, 12:32
Kan man så att säga "ligga på mage på sneställd bänk" och köra stångrodd?

Liten Men Fet
2007-04-24, 12:33
Kan man så att säga "ligga på mage på sneställd bänk" och köra stångrodd?

Det går nog men du missar halva övningen i och med att ländryggen är helt avlastad, om du kör den som Arne P gör så tränar du hela ryggen när du kör stångrodd.

major Pectoralis
2007-04-24, 12:35
Kan man så att säga "ligga på mage på sneställd bänk" och köra stångrodd?

Ligg på en plan bänk istället.

major Pectoralis
2007-04-24, 12:39
Det går nog men du missar halva övningen i och med att ländryggen är helt avlastad, om du kör den som Arne P gör så tränar du hela ryggen när du kör stångrodd.

Man ligger på en bänk för att man använder så stora vikter att de upprätthållande musklerna inte orkar hålla emot. På så sätt blir inte de den begränsande faktorn för utvecklingen av dragstyrkan (ungefär som att man kan förhindra att greppstyrkan blir den begränsande faktorn med hjälp av dragremmar, magnesium etc.) I funktionellt syfte är detta kanske egentligen inget att eftersträva. Det är önskvärt om de stabiliserande och upprätthållande musklerna motsvarar (dvs. överträffar) dragstyrkan. Om man vill göra resultat som kroppsbyggare kan dock det funktionella kvitta.

Liten Men Fet
2007-04-24, 18:52
Man ligger på en bänk för att man använder så stora vikter att de upprätthållande musklerna inte orkar hålla emot. På så sätt blir inte de den begränsande faktorn för utvecklingen av dragstyrkan (ungefär som att man kan förhindra att greppstyrkan blir den begränsande faktorn med hjälp av dragremmar, magnesium etc.) I funktionellt syfte är detta kanske egentligen inget att eftersträva. Det är önskvärt om de stabiliserande och upprätthållande musklerna motsvarar (dvs. överträffar) dragstyrkan. Om man vill göra resultat som kroppsbyggare kan dock det funktionella kvitta.

Ok då är jag med, jag tänkte inte på det eftersom jag omedvetet brukar fuska i stångrodden genom att "marklyfta" upp vikten när jag inte orkar dra upp den. Således är jag starkar i dom stabiliserande musklerna.
Annars kan jag rekommendera en maskin där man sitter med stöd för bröstet och ror, en av dom få maskinerna som jag tycker är riktigt bra. där får man också en lång rörelsebana eftersom handtaget inte går i bröstkorgen eller, om man ligger på en bänk, i bänken.

eandersson
2007-04-24, 19:00
Jag klarade 80kg på mina dåvarande 76kg utan problem, om nu det hjälper diskussionen något.

Rahf
2007-04-24, 19:08
70kgx8 på 76kg kroppsvikt och inga som helst problem med balansen. Jag drar den mot höften. Lugnt och sansat så funkar det, klart det blir problem om man släpper ner stången snabbt (vilket ingen sagt att de gör men man vet aldrig).

*Edit* Blir ändring i tekniken för min del efter Major Pecs inlägg. Trodde man skulle dra relativt långt ner. Test nästa vecka för att kolla hur träffarna blir.

trobban
2007-04-25, 13:49
Jag drar högt upp eftersom jag vill träna bröstryggen extra mycket...Att jag kör strikt till 12 är baserat på dc-träning och det har funkat bra för mig...tills nu då jag börjar tro att jag inte kan dra lika högt upp längre eftersom vikterna börjar bli lite högre. Jag har kollat på Arnes videos och jag tycker att han kör "slarvigt" och utan full kontroll*whistle* ....Just vad jag frågade: Kanske borde släppa lite på striktheten och köra mer på driv och lite tyngre vikter? Det verkar som en del här drar till höften/nedre magen just eftersom balansen där blir bäst...därmed träffar övningen annorlunda enligt mig:)

Flykt
2007-04-25, 13:59
Jag har inte testat på denna övning utan har hållt mig till vanlig rodd med hantlar.
Har ni någon bra video som ni kan lägga upp här som man ser hur tekniken är?
Vore tacksamt!

marcus_ec
2007-04-25, 14:10
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html